هفته سی و هشتم بارداری (هفته ۳۸ بارداری)

۰
(۰)

در هفته سی و هشتم بارداری جنین به طور کامل رشد کرده است و دوران بارداری شما رو به اتمام می باشد. ریه های کودک کاملا شکل گرفته است و کودک آماده به دنیا آمدن است. ممکن است در این هفته زمان زایمان شما فرابرسد؛ اما اگر این اتفاق رخ نداد، اصلا نگران نباشید زیرا یک الی دو هفته دیگر فرصت دارید.

جنین در این هفته حدود ۵۰ سانتی متر قد و وزنی معادل با ۳۱۰۰ گرم دارد البته این ارقام می تواند در برخی از موارد متفاوت باشد. جالب است بدانید رنگ چشم کودک یکی از مواردی است که بعد از تولد امکان تغییر آن وجود دارد. به عبارتی دیگر اگر کودک هنگام زایمان رنگ چشم هایش قهوه ای باشد به احتمال زیاد همین رنگ باقی می ماند، اما اگر رنگ چشم هایش خاکستری و یا آبی باشد امکان تغییر رنگ چشم به سبز و قهوه ای بعد از ۹ ماهگی وجود دارد.

علت تغییر رنگ چشم های کودک، تولید رنگدانه بیشتر توسط عنبیه (بخش رنگی چشم) در ماه های اول تولد است و همین امر باعث می شود تا رنگ چشم ها بعد از ۹ ماهگی تیره تر شوند. در هفته سی و هشتم بارداری هنوز مجرای اشک کودک تشکیل نشده است و حنجره جنین در هفته ۳۸ بارداری برای تولید انواع صدا آماده شده است.

دقت داشته باشید که ممکن است در هفته سی و هشتم بارداری میزان حرکت و لگد زدن جنین کمتر احساس شود؛ زیرا محیط داخلی رحم به علت اندازه محدود، اجازه حرکت آزادانه به جنین نمی دهد و باعث کم شدن حرکات جنین در این هفته می شود. بنابراین در صورت کمتر شدن حرکات جنین در این هفته، هیچ جای نگرانی وجود ندارد.

در ادامه مطلب از سایت ویکی درمان به علائم و توصیه های هفته ۳۸ بارداری می پردازیم.

وضعیت مادر در هفته سی و هشتم بارداری

وضعیت مادر در هفته سی و هشتم بارداری

در این هفته رحم شما به قدری جلو آمده است که حتی اگر در حالت ایستاده باشید، قادر به دیدن پاهایتان نخواهید بود. در این هفته ممکن است درد زایمان هر لحظه شروع شود. در هفته های آخر بارداری ممکن است احساس چاقی و ناراحتی کنید، بدانید که دیگر چیزی به در آغوش گرفتن فرزند عزیزتان باقی نمانده است و دوران بارداری در یک الی دو هفته دیگر به اتمام می رسد. سعی کنید با مشغول کردن خود به فعالیت هایی از انجام دادن آنها لذت می برید، چند هفته آخر بارداری را سپری کنید.

با نزدیک شدن به هفته های آخر بارداری ممکن است به فکر درد زایمان باشید و میزان استرس و اضطراب در شما بیشتر شود که کاملا امر طبیعی است. بهتر است بدانید بدن زنان برای تحمل درد زایمان توانایی منحصر به فرد خود را دارد.

هنگام شروع درد زایمان در هفته سی و هشتم بارداری، سطح اندورفین بدن افزایش پیدا کرده تا درد زایمان را کاهش دهد. به عبارتی دیگر با افزایش شدت انقباضات، توانایی شما برای مقابله با درد زایمان افزایش می یابد. در نهایت به جای داشتن استرس و اضطراب، بدانید که شما اولین و آخرین مادری نخواهید بود که درد زایمان را تجربه می کند و تنها منتظر دیدن نوزاد خود باشید.

در هفته سی و هشتم بارداری تا پایان دوران بارداری به دلیل خواب ناکافی ممکن است همیشه دچار خستگی باشید و برای انجام دادن ساده ترین فعالیت های روزانه دچار مشکل شوید؛ از این رو در اواخر بارداری توصیه می شود از افراد خانواده و یا دوستان صمیمی خود بخواهید تا در این هفته های پایانی کنارتان باشند.

مطلب پیشنهادی :تغییرات بدن مادر و جنین در هفته سی و نهم بارداری

وضعیت جنین در هفته ۳۸ بارداری

در هفته سی و هشتم بارداری رشد فرزندتان کامل شده است و جزییات اندام وی شکل گرفته اند. جنین از این به بعد رشد قابل توجهی نخواهد داشت و تنها افزایش وزن پیدا می کند. شکل و فضای رحم در این هفته، جنین را تشویق می کند تا رو به پایین قرار بگیرد. در این هفته جنین به سمت نور می چرخد، به اندازه یک نوزاد خمیازه کشیده و همچنان با بیرون دادن مایع آمنیوتیک، حرکات منظم تنفس را تمرین می کند.

 از این پس بدن مادر به راحتی کلسیم را جهت محکم و سخت کردن غضروف های جنین به خود جذب می کند. بنابراین در هفته سی و هشتم بارداری به مادران توصیه می شود همچنان به مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم ادامه دهند. با کامل شدن فرایند استخوانی شدن کودک در هفته سی و هشتم بارداری، جنین قادر است تا دست و خود را فشرده و باز کند.

همان طور که در ابتدا گفته شد به دلیل کم بودن فضا رحم، جنین قادر به حرکت کردن بیش از حد نیست و نسبت به هفته های دیگر کاهش پیدا می کند. در هفته سی و هشتم بارداری طی یک ساعت حداقل ۲ الی ۳ بار حرکات فرزند خود را احساس می کنید.

علائم هفته سی و هشتم بارداری

علائم هفته سی و هشتم بارداری چیست؟

دقت داشته باشید که درد زایمان هر لحظه ممکن است شروع شود و حتی در برخی موارد زنان تا هفته ۴۲ بارداری، زایمان نمی کنند. به هر حال در هفته ۳۸ بارداری ممکن است با علائمی از قبیل موارد زیر دست و پنجه نرم کنید :

  •   ترشح پستان
  •   یبوست
  •   سوزش معده
  •   نوسانات خلقی
  •   فشار لگن
  •   کمردرد
  •   ورم پا و دست ها
  •   افزایش ترشحات واژن در بارداری
  •   تکرر ادرار
  •   اختلالات خواب
  •   تب
  • لکه بینی در بارداری

نکات ضروری هفته ۳۸ بارداری

  • با نزدیک شدن به هفته های آخر بارداری هیچگاه به پشت نخوابید، چرا که رحم به یکی از رگ ها فشار می آورد و جریان خون را مختل می کند.
  • تا حد ممکن در هفته سی و هشتم بارداری در محل های پرتردد و شلوغ رفت و آمد نکنید.
  • توصیه می شود از میزان استرس و اضطراب از زایمان را کاهش دهید و تنها به فکر در آغوش گرفتن فرزند خود باشید.
  • برای کاهش یبوست، مواد غذایی فیبردار در برنامه غذایی خود قرار دهید.
  • مواد غذایی همچون کلم بروکلی، گلابی، تمشک و انواع سبزی ها سرشار از فیبر هستند.
  • مواد غذاهایی که سبب بی خوابی می شود، مانند قهوه مصرف نکنید.

جمع بندی و سوالات رایج هفته ۳۸ بارداری

در نهایت چیزی به پایان دوره بارداری نمانده است. اما به هیچ وجه نمی توان گفت کی به خط پایان می رسید. ممکن است همین فردا درد زایمان شروع شود یا ۳ هفته دیگر. سعی داشته باشید در هفته های پایانی بارداری آرامش خود را حفظ کنید و تا حد ممکن استراحت کنید. در هفته سی و هشتم بارداری به بعد جنین تغییر خاصی نمی کند و بیشتر به وزنش اضافه می شود. اگر بابت موردی نگران هستید با بهترین دکتر زنان ارتباط حاصل کنید.

در هفته سی و هشتم بارداری در صورت مواجه شدن با چه علائمی به پزشک مراجعه کنیم ؟

تورم ناگهانی صورت و دست ها، افزایش وزن بیش از حد معمول، سردردهای مداوم، اختلال در بینایی و درد شدید در ناحیه بالای شکم اگر با هریک از علائم ذکر شده روبه رو شدید، هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

آیا زایمان در هفته سی و هشتم بارداری ایمن است ؟

بله، زایمان از ابتدا هفته ۳۸ بارداری کاملا ایمن بوده و ریه های جنین کاملا رشد کرده اند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *