در هفته دوازدهم بارداری (هفته ۱۲ بارداری) چه اتفاقاتی می افتد؟

۰
(۰)

برای اینکه به سه ماه دوم بارداری برسید و رشد جنین به حد عالی برسد، تنها یک هفته دیگر باید صبر کنید. در هفته دوازدهم بارداری مانند هفته‌های گذشته، فرزند شما به سرعت در حال رشد است تا به سه ماه دوم زندگی خود وارد شود. در طی این هفته، جنین با رشد قابل توجهی نسبت به هفته پیش ادامه می‌دهد؛ به طوری که قد او حدود ۱ سانتی متر افزایش پیدا کرده‌است و طولی نزدیک به ۶ سانتی متر دارد. با طی کردن هفته یازدهم بارداری به این مرحله رسیدید. در ادامه با ویکی درمان همراه باشید تا روند تغییرات جنین و مادر را در طی هفته ۱۲ بارداری با هم ملاحظه کنیم.

تغییرات بدن مادر در هفته دوازدهم بارداری

هفته ۱۲ بارداری آغازی جدید در دوران بارداری شما است. با سپری کردن هفته‌های گذشته به نقطه‌ای رسیدید که احتمال سقط جنین کاهش یافته‌است و می‌توانید با آرامش خاطر این خبر شگفت انگیز را به دیگران بدهید. در هفته دوازدهم بارداری، تغییرات شما آنچنان نمایان نیست؛ به طوری که دیگران از حامله بودن شما باخبر نمی‌شوند.

مطالب پیشنهادی: علائم سقط جنین چیست؟

در طی این هفته، رحم شما به رشد کافی رسیده به طوری که ماما هنگام معاینه، قادر به لمس نوک رحم که در قسمت پایین  شکم قرار دارد،خواهد بود. خبر خوبی که می‌توانید بشنوید، کاهش فشار بر روی مثانه است. به طوری که دیگر از علائم آزاردهنده‌ای مثل تکرار ادرار در فواصل زمانی کوتاه، خبری نیست. همچنین با این فرآیند، علائمی مثل تهوع در بارداری، خستگی و حساسیت سینه را کاهش می‌دهد. اما در هفته دوازدهم بارداری علائم دیگری مثل ایجاد لک و سرگیجه نمایان می‌شود.

تغییرات هفته 12 بارداری

مصرف مواد غذایی در هفته دوازدهم بارداری

در طی این هفته برای جلوگیری از یبوست به رژیم غذایی خود توجه کرده و غذاهای حاوی فیبر مصرف کنید. در طی دوران بارداری وزن شما به طور پیوسته افزایش میابد و باید از خوردن مواد غذایی بی ارزش مثل پفک و تنقلاتی از این قبیل جلوگیری کنید تا دچار اضافه وزن نشوید. همچنین باید آگاهی خود را نسبت غذاهایی که باعث بیماری شما و فرزندتان می‌شود، افزایش دهید. 

یکی از بیماری‌هایی که از طریق غذا به بانوان باردار منتقل می‌شود؛ لیستریا است. این بیماری از طریق غذا منتقل می‌شود که برای خانم‌های باردار و کودکان بسیار کشنده است. دیگر بیماری که در اثر استفاده از گوشت خام به مادران باردار منتقل می‌شود؛ توکسوپلاسموز است. بنابراین باید هنگام تماس با گوشت خام، نکات بهداشتی را رعایت کنید تا به آن مبتلا نشوید. در صورت مبتلا شدن به این بیماری نیز میتوانید به بهترین دکتر زنان برای درمان آن مراجعه کنید.

بایدها و نبایدهایی که در هفته ۱۲ بارداری رعایت می شود

بایدها و نبایدهای هفته دوازدهم بارداری

  • اگر می‌خواهید لک‌های تیره که بر روی پوست خود ایجاد شده را بپوشانید، از محصولات آرایشی که مخصوص دوران بارداری است استفاده کنید.
  • با افزایش حجم رحم، شکم شما بزرگتر از قبل شده‌‌است؛ سعی کنید از لباس‌های راحت استفاده کنید تا فشاری به رحم وارد نشود.
  • برای اینکه بتوانید انرژی لازم برای رشد فرزندتان را فراهم کنید، از مصرف میان وعده‌هایی مثل کره بادام زمینی، نان سبوس‌دار، میوه، سبزیجات و آجیل غافل نشوید.
  • در این دوران احتمالا با افت شدید قند مواجه می‌شوید که به دلیل تغییرات هورمونی اتفاق می‌افتد. بنابراین سعی کنید به جای مصرف ۳ وعده غذایی، آن را به ۶ وعده افزایش دهید و خوراکی‌های شیرین مثل خرما به همراه داشته باشید.
  • در این دوران از مصرف خودسرانه ویتامین A خودداری کنید. اگرچه استفاده از دوزهای بالاتر از ویتامین A می‌تواند لکه‌های پوستی را از بین ببرد؛ اما دوز بالای مصرف آن باعث آسیب به کبد جنین می‌شود.
  • اگر در هفته دوازدهم بارداری، با مشکل گرفتگی بینی مواجه شده‌اید، نباید به طور خودسر از قطره‌های بینی استفاده کنید. به جای آن می‌توانید از از دستگاه بخور استفاده کنید تا بدون مواد شیمیایی، مشکل شما برطرف شود.

الزامات هفته دوازدهم بارداری

الزامات هفته دوازدهم بارداری

اگر حالا که به هفته دوازدهم بارداری رسیدید، مصرف سیگار را ترک نکردید؛ باید بدانید که دود عمیقی که به ریه‌های فرو می‌کنید، افزایش جذب سموم را بیشتر می‌کند. موادی که در سیگار وجود دارد، شامل نیکوتین است که از ریه‌ها عبور می‌کنند و به جفت می‌رسد. نیکوتین موجود در سیگار باعث افزایش ضربان قلب جنین می‌شود. این فرآیند به دلیل تلاش بیشتر قلب برای به دست آوردن اکسیژن اتفاق می‌افتد. با مصرف سیگار ریسک مرده‌زایی و زایمان زودرس را افزایش می‌دهید. اگر مادر در معرض مواد شیمیایی مثل تنباکو قرار بگیرد، خطر ابتلا به عفونت ریه و آسم را افزایش می‌دهد. همچنین اگر مادر احساس خطر از نظر سلامت خود جنین داشته باشد می‌تواند با انجام دادن آمینوسنتز از وضعیت نوزاد مطلع شود.

سخن آخر

در این مقاله از ویکی درمان تمام اتفاقاتی که برای جنین و مادر در هفته دوازدهم بارداری اتفاق می‌افتد را شرح دادیم. اگر طی هفته‌های گذشته احساس کردید که پوست بدنتان بیش از حد چرب شده، سعی کنید از محصولات آرایشی فاقد روغن که مخصوص دوره بارداری است استفاده کنید. همچنین اگر جز آن دسته از افرادی هستید که پوست خشک و شکننده دارید، از محصولی استفاده کنید که از ترک‌های بارداری پیشگیری می‌کند. اگر در این دوره به انجام تمرینات کگل بپردازید، باعث تقویت ماهیچه‌های واژن می‌شوید. از انجام این تمرینات غافل نشوید تا زایمان آسان تری داشته باشید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *