هفته دهم بارداری (هفته ۱۰ بارداری)

۳.۵
(۲)

هفته دهم بارداری از مهمترین دوران بارداری شما است. پزشکان از هفته سوم بارداری تا دهم بارداری را دوره رویان می‌گویند. در این دوره اندام‌های جنین در حال شکل‌گیری است و جلوگیری از تماس با عوامل خطرآفرین خارجی در این هفته‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است.

در پایان هفته دهم بارداری، از مرحله رویانی گذر می‌کنیم و به مرحله جنینی می‌رسیم. عبور از این دور به معنای پایان رشد تکامل اندام‌ها نیست؛ بلکه در هر مرحله از بارداری، فرآیند رشد صورت می‌گیرد.

بایدها و نبایدها هفته دهم بارداری

در این دوره باید نهایت دقت را در حفظ سلامت خود و جنین را انجام دهید. رعایت این نکات ساده باعث می‌شود تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

  • توصیه می‌شود که در سه ماهه اول بارداری، از تلفن همراه کمتر استفاده کنید. سعی کنید تا زمانی که موبایل در حال شارژ است، در مکان شارژ حضور نداشته باشید.
  • از انجام تغییر حالت ناگهانی، خودداری کنید. اگر می‌خواهید از جای خود بلند شوید، ابتدا به پهلوی چپ چرخیده و بعد با آرامش از جای خود برخیزید. ایستادن بدون درنگ، ممکن است باعث سرگیجه و حالت تهوع شود.
  • در هفته دهم بارداری سعی کنید تا مقدار کافی از ویتامین دی را کسب کنید. در این دوره، دندان‌های جنین در حال جوانه زدن است،پ س نیاز به دریافت این ویتامین دارند تا در آینده با مشکل مواجه نشوند.
  •  اگر در این دوران دچار یبوست شدید، سعی کنید تا غذاهای حاوی فیبر، مثل سبزیجات و میوه‌ها را مصرف کنید. برای اینکه آب از دست رفته را بتوانید جبران کنید، بهتر است تا مصرف اسموتی و عصاره میوه‌ها را آغاز کنید.
  • در هفته ۱۰ بارداری به دلیل افزایش هورمون‌ها، ممکن است که بافت لثه حساس شده و دچار تورم و خونریزی شود. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است تا دو بار در روز، دندان‌های خود را مسواک بزنید. غرغره کردن آب نمک و استفاده مداوم از نخ دندان باعث کاهش التهاب آنها می‌شود. برای اینکه از مشکلاتی از این نظیر جلوگیری کنید، بهتر است تا مصرف کلسیم و ویتامین C را در رژیم غذایی خود جای دهید.

الزامات هفته دهم بارداری

توصیه های هفته دهم بارداری

برای اینکه با عوامل مشکل آفرین درگیر نشوید، بهتر است تا این توصیه‌ها را رعایت کنید.

  • در هفته دهم بارداری سعی کنید که از مصرف گیاهانی مثل سیاه‌دانه، زعفران، و جعفری خودداری کنید.
  • از مصرف دارو بدون مشورت پزشک اجتناب کنید.
  • لازم نیست تا نگران دوران بارداری خود باشید. صبور باشید و از این دوران لذت ببرید.

تعیین جنسیت 

یکی از فوق العاده‌ترین اتفاقات در دوران بارداری، آگاهی از جنسیت فرزند خود است. اگر می‌خواهید از این موضوع آگاه شوید، استفاده از روشی که مادربزرگ‌ها توصیه می‌کنند، سرگرم کننده خواهد بود ولی اطمینان‌بخش نیست. اگر می‌خواهید از این مورد مطمئن شوید، باید تا هفته ۱۶ بارداری صبر کنید. در این هفته، رشد دستگاه تناسلی جنین به تکامل رسیده و با مشاهده متخصص زنان، از جنسیت فرزند خود مطمئن خواهید شد.

 تغییرات مادر در هفته ۱۰ بارداری

در هفته ۱۰ بارداری کافی است به آینه نگاه کنید تا متوجه تغییراتی که در ظاهر شما رخ داده‌است، بشوید. اگر به خود نگاه کنید، متوجه می‌شوید که دور کمر شما نسبت به گذشته، افزایش وزن پیدا کرده‌است و شکمتان برآمده‌شده. اگر در هفته‌های ابتدایی بارداری، دچار کاهش وزن شدید، لازم نیست نگران شوید. به دلیل بروز حالت تهوع و استفراغ، بسیاری از بانوان ممکن است با این مشکل رو به رو شوند. با گذشت چند هفته از بارداری و کاهش پیدا کردن استفراغ، به مرور زمان وزن افزایش میابد. این اتفاقات ممکن است در هفته دوم بارداری رخ دهد.

توصیه های هفته دهم بارداری

از دیگر تغییراتی که در هفته دهم بارداری با آن مواجه خواهید شد، ایجاد خطوط آبی رنگ، بر روی پوست دست شما است. با افزایش حجم خون در هفته دهم بارداری، این خطوط در سینه و شکم شما نمایان می‌شود و با پایان یافتن دوران بارداری، این خطوط آبی رنگ محو خواهند شد. از جمله تغییراتی که در هفته دهم بارداری اتفاق می‌افتد، افزایش حجم سینه‌ها، افزایش ترشحات واژن و بزرگ شدن غده تیروئید است.

در هفته ۱۰ بارداری سطح هورمون HCG رو به کاهش است و بسیاری از عوامل آزاردهنده دوران بارداری از بین می‌رود. اما این به معنای پایان یافتن علائم بارداری نیست. در هفته دهم بارداری به دلیل افزایش حجم رحم، به مثانه فشار وارد می‌شود و نیاز به دفع ادرار رو به افزایش می‌رود. با افزایش حجم رحم در این دوران، ممکن است در قسمت کشاله ران، احساس درد خفیف کنید. این درد که به آن، لیگامان گرد می‌گویند در اثر کشیده‌شدن، رباط نگهدارنده رحم ایجاد می‌شود. 

سخن آخر

در این مقاله از ویکی درمان تلاش کردیم تا تمام نکاتی که در هفته دهم بارداری باید رعایت شود را ذکر کنیم. به احتمال زیاد بعد از گذشت از هفته ۱۰ بارداری، پزشک برای شما انجام آزمایشات غربالگری سه ماهه اول باردای را در نظر می‌گیرد. توجه داشته باشید که نباید انجام آزمایشات را به زمان دیگر موکول کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۳.۵ / ۵. تعداد رای: ۲

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *