تغییرات در هفته سوم بارداری – تغییرات مادر در هفته ۳ بارداری

هفته سوم بارداری

۱
(۱)

هفته سوم بارداری، از هفته‌های حساس و پرماجرا در دوران حاملگی است. اگرچه شما در این دوران هنوز حامله نشده‌اید ولی زمان کوتاهی تا حاملگی نمانده‌ است. شروع هفته ۳ بارداری با تخمک گذاری شما مصادف است که در واقع شروع سه ماهه اول بارداری است. اگر در طی ۲۴ ساعت بعد از رها شدن تخمک، اسپرم بتواند وارد بدن شود و خود را به تخمک برساند، لقاح اتفاق می‌افتد. بهتر است تا در هفته اول بارداری تمام الزامات لازم را انجام دهید تا نسبت به سلامت نوزاد اطمینان حاصل کنید.

توصیه های مهم هفته سوم بارداری

توجه به این توصیه‌ها برای بارداری ضروری است.

  • اگر قصد بارداری را دارید باید به وضعیت جسمی خود و همسرتان توجه کنید و در هفته ۳ بارداری، نزدیکی را انجام دهید.
  • سعی کنید تا به طور روزانه ۵ وعده میوه مصرف کنید. مصرف میوه و سبزیجات به دلیل وجود آنتی اکسیدان باعث می‌شود تا از وجود نقص در اسپرم جلوگیری کند.
  • به همسر خود توصیه کنید تا در این دوران از مصرف سیگار، الکل و هر گونه دارو خودداری کند. همچنین بهتر است، کارهایی مثل حمام داغ، قرار دادن لپ تاپ بر روی پا، دوچرخه سواری و پوشیدن لباس‌های تنگ خودداری کنید.
  • توصیه می‌شود که بعد از نزدیکی حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در جای خود باشید.
  • اگر برای انجام معاینه به دندان پزشک مراجعه می‌کنید، او را از قصد بارداری خود آگاه کنید.

توصیه هفته سوم بارداری

در طول هفته سوم بارداری چه فرآیندی در بدن ما رخ می دهد؟

یکی از فوق العاده‌ترین اتفاقی که در هفته سوم بارداری می‌تواند رخ دهد، لقاح است که موجب تولد فرزند شما خواهد شد. در طی هفته ۳ بارداری شما از اتفاقاتی که درون بدنتان رخ می‌دهد، آگاه نیستید. در طی هفته سوم بارداری، علائم باردار بودنتان به طور عینی قابل مشاهده نیست و شما همانند روزهای گذشته احساس می‌کنید. در واقع از هفته ۳ بارداری درون بدن شما از هورمون‌هایی مملو است که شما برای نه ماه حاملگی آماده می‌کند.

با شروع هفته چهارم بارداری لکه بینی آغاز می‌شود که بسیاری از بانوان آن را با عادت ماهیانه اشتباه می‌گیرند. این دوران انقباض شکمی و احساس درد در سینه را به همراه دارد.

مطالب پیشنهادی: علائم سقط جنین

الزامات هفته سوم بارداری

الزامات هفته 3 بارداری

در این دوران باید یک سری الزامات را رعایت کنید.

  • افزایش مصرف ویتامین C و مواد غذایی دارای آهن: میوه‌های مثل بلوبری، کیوی، توت فرنگی، انبه و مرکباتی که حاوی ویتامین C هستند، مصرف کنید. مصرف ویتامین C باعث افزایش جذب آهن می‌شود و از فقر آهن جلوگیری می‌کند. از گوشت، مرغ، سویا و میوه‌های خشک در رژیم غذایی خود استفاده کنید.
  • مصرف کلسیم: مصرف مواد غذایی دارای کلسیم به شما کمک می‌کند تا سیستم اسکلتی قوی داشته باشید. اگر در برنامه غذایی خود مصرف کلسیم را جای ندهید، جنین مجبور است تا کلسیم مورد نیاز خود را از بدن مادر تامین کند. مصرف پنیر، ماست و شیر به کلسیم سازی و سلامت قلب و سیستم عصبی کمک می‌کند.
  • کاهش مصرف محصولات بهداشتی و شیمیایی: در این دوران باید تلاش کنید تا از محصولات شیمیایی استفاده نکنید؛ زیرا هفته سوم بارداری در تشکیل جنین، نقش حیاتی دارد. در این دوران از رنگ کردن موی خود با محصولات شیمیایی خودداری کنید.
  • مصرف مایعات: در این دوران به دلیل ابتلا به حالت تهوع و استفراغ سعی کنید تا آب از دست رفته را با نوشیدن آب و آبمیوه جبران کنید.
  • پروتئین: تلاش کنید تا در هر سه وعده غذایی مصرف ۸۵ گرم پروتئین را جای دهید. از منابع پروتئینی می‌توان به تخم مرغ، حبوبات، ماهی لبنیات اشاره کرد.
  • تغییرات مادر هفته 3 بارداری

تغییرات مادر در هفته سوم بارداری

توجه داشته باشد که در هفته ۳ بارداری علائم را نمی توان به طور مشهود مشاهده کرد. تغییراتی که در دوران بارداری حاصل می‌شود، نتیجه تغییر در میزان هورمون‌ها است که در هفته سوم بارداری، سطح هورمون‌ها پایین است. بنابراین نباید توقع بروز علائم در تمام بانوان باردار را داشت. اما برخی عوارض که در هفته سوم بارداری بروز می‌کند شامل:

  • افزایش حس بویایی: در هفته سوم بارداری حس بویای شما افزایش می‌یابد و حتی بوهای ملایم نیز از نظر شما آزار دهنده خواهد بود. این اتفاق در اثر تولید هورمون استروژن اتفاق می‌افتد که باعث تشدید حالت تهوع خواهد شد.
  • خونریزی: در هفته ۳ بارداری ممکن است به دلیل لانه گزینی، لکه‌های خون را مشاهده کنید.
  • حالت تهوع: با افزایش سطح هورمون hCG شما ممکن است دچار سرگیجه حالت تهوع شوید. حالت تهوع صبحگاهی مشکلی است که در طی مدت حاملگی، بانوان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.
  • تغییر در سینه: همزمان با آماده شدن برای بارداری، نوک سینه‌ها تیره می‌شود و به مرور زمان فرآیند تولید شیر آغاز می‌شود.
  • تغییر در عادت ماهانه: اگر مدت زمانی پریود شدن شما هر ۲۸ روز یکبار باشد، ممکن است با قطع شدن پریود شما، متوجه شوید که باردار هستید. البته برای اطمینان از بارداری باید آزمایشات دوران بارداری را انجام دهید.
  • لکه بینی: در هفته سوم بارداری، به دلیل کاشت جنین در رحم، با لکه بینی مواجه می‌شوید. همچنین ممکن است که آن را با عادت ماهیانه اشتباه بگیرید. لکه بینی از نشانه‌های بارداری است که میزان کمتری نسبت به قاعدگی دارد.

سخن آخر

در این مقاله از ویکی درمان به تغییرات بدن در هفته سوم بارداری اشاره کردیم. در این دوران نیاز است تا آزمایشات و مراقبت‌های لازم به عمل آید زیرا در هفته ۳ بارداری لانه گزینی و تقسیم سلول‌های جنین صورت می‌گیرد. وجود علائم مثل حالت تهوع، سردرد، کمردرد و لکه بینی در بارداری طبیعی بوده ولی اگر هر یک از این موارد به صورت غیر طبیعی ادامه یابد، باید به بهترین دکتر زنان مراجعه کند. 

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۱ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *