هفته سی و چهارم بارداری (هفته ۳۴ بارداری)

۴.۳
(۳)

در هفته سی و چهارم بارداری شما همچنان در حال افزایش وزن هستید. رحم شما در حال رشد است و امکان دارد در هفته ۳۴ بارداری شما احساس کمر درد به علت نحوه قرار گیری جنین داشته باشید. زمان کمی تا تولد فرزند شما مانده است. فقط چند هفته تا در آغوش گرفتن فرزندتان مانده است.

احساسات شما در هفته ۳۴ بارداری به شدت حساس شده است. مشکلات بسیار کوچک برای شما بی اندازه بزرگ است و شما فکر می کنید هیچکس قادر به حل کردن آن نیست.

در هفته سی و چهارم بارداری شما فقط با یک تلنگر کوچک شروع به گریه می کنید و این موضوعی طبیعی است اما بهتر است آرامش خود را حفظ کنید و سعی کنید به این فکر کنید که به زودی فرزندتان را در آغوش می کشید.

مطلب پیشنهادی: چای بابونه در دوران بارداری بخوریم یا نخوریم؟

تغییرات هفته سی و چهارم بارداری

هفته 34 بارداری

از قبل گفته می شد که اغلب مادران در هفته سی و چهارم بارداری به شدت خرافاتی می شوند. گاه با یک حرف و گاه با یک خواب تعبیرهای عجیبی انجام می دهند. بهتر است خرافات و حرف های غیر منطقی و منفی را از خود دور کنید.

در هفته سی و چهارم بارداری شما همچنان ورم دارید اما بهتر است به میزان ورم خود دقت کنید تا دچار مسمومیت حاملگی نشده باشید. ورم یکی از مهمترین علائم مسمومیت حاملگی و یا پره اکلاسمی است.

برای کاهش ورم خود می توانید از روش هایی مثل ورزش های منظم بارداری، نوشیدن آب به میزان کافی، خودداری از مصرف نمک و غذاهای چرب و پر ادویه، مصرف به اندازه پروتئین و قرار دادم سطح پاها از زمین استفاده کنید.

مایع آمینوتیک در هفته ۳۴ بارداری به اوج خود می رسد و از این هفته به بعد کاهش پیدا می کند تا جنین فضای کافی و زیادی در اختیار داشته باشد.

امکان دارد در هفته سی و چهارم بارداری به دلیل رو به کاهش رفتن مایع آمینوتییک شما حرکات جنین را به صورت واضح تر و متفاوت تری حس کنید.

احساس خستگی و بیحالی یکی از علائم های هفته ۳۴ بارداری است. بهتر است از فعالیت خودتان کم کنید و استراحت خود را در این هفته های اخیر بیشتر کنید.

در حالت دراز کشیده و یا نشسته بهتر است یکدفعه از جای خود بلند نشوید باعث سرگیجه و سیاهی رفتن چسمانتان می شود. کمی با مکث و با آرامش بلند شوید.

رحم شما در هفته ۳۴ بارداری حدوداَ ۱۴سانتی متر از ناف شما قرار دارد و شما می توانید رحم خود را حس کنید.

در هفته سی و چهارم بارداری شما با مامای خود برای راهنمایی های بیشتر ملاقاتی خواهید داشت و راجع به مسائل راضی بودن از برنامه زایمان، آمادگی های لازم و اطلاعات کافی از چگونگی کم کردن درد زایمان و کارهایی که در صورت پارگی کیسه آب باید انجام دهید، صحبت می شود.

تغییرات هفته سی و چهارم بارداری

مطلب پیشنهادی: همه چیز در مورد فواید میوه خشک در بارداری

علائم هفته سی و چهارم بارداری

در هفته سی و چهارم بارداری معمولا علائم مادران با هم فرق می کند اما شایع ترین علائم مادران را می توان موارد زیر نام برد:

  • کمردرد
  • خستگی و سرگیجه
  • تهوع و استفراغ به علت فشار وارد شده توسط جنین
  • ترشحات واژینالی
  • درد در زیر شکم مانند درد قاعدگی
  • تکرر ادرار
  • تورم پاها و صورت
  • وجود لکه های قهوه ای در صورت
  • سوزش معده
  • ترشحات سینه ها
  • گرفتگی در عضلات پا
  • تغییرات احساسات و خلق و خو
  • مختل شدن خواب شبانگاهی
  • انقباضات در رحم

وضعیت جنین در هفته سی و چهارم بارداری

در هفته ۳۴ بارداری اندازه جنین به ۴۲ سانتی متر و وزن آن به ۲حدود کیلو و ۴۰۰ گرم می رسد. ریه ها همچنان در حال تکمیل شدن می باشند و بقیه اجزای بدن جنین به صورت کامل بالغ شده است.

در هفته سی و چهارم معمولا از جنین تصویری نمی گیرند. فقط در زمانی که مواردی مهم اتفاق بیافتد مانند کوچک بودن جنین، بزرگ بودن جنین، برعکس بودن جنین و جنین دچار نا هنجاری خاصی شده باشد.

در هفته ۳۴ بارداری امکان دارد فکر کنید فعالیت جنین کم شده و جنین دچار مشکل شده است اما این اتفاق به دلیل است که جنین در هفته های آخر بسیار رشد کرده است و دیگر فضایی برای حرکت و فعالیت ندارد. اگر فکر می کنید درصد فعالیت فرزندتان به صفر رسیده است و یا خیلی کاهش پیدا کرده است با پزشک خود مشورت کنید.

چربی موجود در بدن جنین همچنان در حال رشد است و باعث وزن گیری و محافظت جنین می شود.

در هفته سی و چهام بارداری آنتی بادی های شما از طریق جفت به جنین انتقال پیدا می کند و باعث ایجاد سیستم ایمنی بدن او می شود تا در برابر عفونت از فرزندتان محافظت کند.

مراقبت های هفته سی و چهارم بارداری

مطلب پیشنهادی: ۸ راز در مورد کاهش وزن در دوران شیردهی

مراقبت های هفته سی و چهارم بارداری

در هفته ۳۴ باداری بیش از پیش به سلامت و تذیه خود اهمیت دهید و مصرف ویتامین ها و مایعات را افزایش دهید.

شما در سه ماهه پایانی بارداری خود قرار دارید به دلیل وزن بالا انجام فعالیت های روزمره بسیار سخت می تواند باشد. سعی کنید میزان استراحت در روز را افزایش دهید. چرت زدن ها در طول روز به شما انرژی می دهد و باعث می شود کسالت و خستگی شما از بین برود.

در هفته سی و چهارم بارداری امکان دارد به علت تغییر مرکز ثقل بدنتان و یا وزن زیاد راه رفتن سخت باشد و شما هر لحظه انتظار افتادن خود را داشته باشید بهتر است کاملا آرام و با دقت قدم بردارید.

در هفته ۳۴ بارداری امکان زایمان زودرس در مادران وجود دارد. در صورت بروز و مشاهده انقباضات رحمی، خونریزی واژینال و یا لکه بینی، دردهایی مانند قاعدگی و فشار در شکم و لگن، افزایش و تغییر رنگ ترشحات واژن سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

به غیر از زایمان زودرس در مادران برای حفظ سلامتی خود و جنین برای دور بودن از مسمومیت حاملگی (پره اکلاسمی) باید به علائم آن هم دقت کنید. علائمی مانند سردرد های شدید، تهوع و استفراغ، درد در قفسه سینه، تورم شدید به صورت ناگهانی در دست و صورت و تغییر در بینایی و تاری دید به بهترین دکتر زنان مراجعه کنید.

سعی کنید ورزش های بارداری را به صورت منظم با استراحت های ما بین هر تمیرین انجام دهید. با آرامش هفته سی و چهارم بارداری و بقیه هفته ها را سپری کنید تا زمان تولد فرزندتان برسد.

از فکرهای استرس آور دوری کنید و به یاد داشته باشید فرزندتان کاملا حس های شما را درک می کند.

سوالات متداول

ضربان بالای قلب در هفته ۳۴ بارداری طبیعی است ؟

به دلیل افزایش حجم خون در دوران بارداری، سبب بالا رفتن ضربان قلب می شود. اگر میزان تپش قلب بین ۸۰ تا ۹۰ ضربه در دقیقه باشد، کاملا طبیعی بوده و هیچ جای نگرانی وجود ندارد.

اگر جنین در هفته ۳۴ بارداری به دنیا بیاید، زنده می ماند ؟

احتمال زنده ماندن جنین در هفته ۳۴ بارداری ۸۰ درصد بوده اما لازم است تا مدتی در دستگاه بماند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۴.۳ / ۵. تعداد رای: ۳

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *