چای بابونه در بارداری بخوریم یا نخوریم؟

۰
(۰)

اغلب خانم‌ها قبل از اینکه باردار شوند، آن‌ قدر به برچسب‌ های مواد غذایی و آنچه می‌خورند احتمالاً توجه نمی‌کنند. اما دوران بارداری دورانی حساس است و لازمه توجه بیشتری به‌ تمامی جنبه‌ های زندگی ازجمله خوردن و آشامیدن است. در این مقاله از ویکی درمان در رابطه با بررسی نوشیدن یا عدم نوشیدن چای بابونه در دوران بارداری است که با تکیه‌ بر تحقیقات علمی صورت گرفته استدلال‌ های مهمی را به خواننده منتقل می‌کند. قبل از اینکه به خطرات یا مزایای چای بابونه در بارداری را مورد بررسی قرار دهیم، بهتر است در ابتدا با ماهیت این نوع چایی آشنا شویم.

چای بابونه چیست؟

چای بابونه از خیساندن گل‌های خشک‌شده بابونه در آب داغ تهیه می‌شود. قدرت و میزان اثرگذاری آن چای به مدت‌ زمان خیساندن چای بستگی دارد. بابونه حاوی فلاونوئیدها و رنگ‌دانه‌های گیاهی طبیعی است که در بسیاری از میوه‌ها و سبزی‌ها مغذی وجود دارد. غذاهای حاوی فلاونوئید دارای فواید زیادی برای سلامتی هستند، ازجمله، طبق تحقیقات رفع استرس، پتانسیل کاهش خطر بیماری قلبی، سرطان و سکته مغزی در این چایی وجود دارد.

آیا نوشیدن چای بابونه در بارداری بی خطر است؟

جواب قطعی برای پاسخ به این سؤال وجود ندارد و طبق نظرسنجی‌ هایی که از چندین متخصص زنان و زایمان شده است، اتفاق‌ نظر کلی این است که نوشیدن چای بابونه یک تصمیم شخصی است که باید با پزشک خود آن را در میان بگذارید. هیچ قانون سخت و سریعی وجود ندارد که آیا چای بابونه در بارداری ایمن یا ناایمن است. ازآنجایی‌که تحقیقات بسیار کمی در مورد زنان باردار و چای بابونه انجام‌شده است، بهتر است احتیاط کنید.

آیا چای بابونه می‌تواند برای برخی از زنان باردار و برای برخی دیگر بی‌خطر باشد؟

چای بابونه در بارداری

پاسخ به این سؤال نیز کمی سخت است و قطعیت چندانی با توجه به اینکه تحقیقات بسیار کمی انجام‌ شده است برای آن وجود ندارد. در مطالعه‌ای که توسط پزشکان دانشگاه Case Western Reserve انجام شد، فواید و خطرات چای بابونه در بارداری به‌طور گسترده در میان جمعیت عمومی موردبررسی قرارگرفته است. بااین‌حال، اشاره‌ شده است که ایمنی در زنان باردار و شیرده تثبیت نشده است، و از طرفی نیز هیچ گزارش معتبری از خطرناک بودن آن چایی وجود ندارد.

مطلب پیشنهادی : ورزش بارداری

فواید چای بابونه برای سلامتی

چای بابونه در بارداری و یا در دوران غیر بارداری فوایدی دارد. اساساً این چایی دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی و است. درواقع، قرن‌ها به‌ عنوان یک گیاه دارویی محبوب استفاده می‌شود و قدمت آن به مصر باستان، روم و یونان باز می‌گردد. با توجه به مطالعه Case Western Reserve، ثابت‌ شده است که بابونه به کاهش علائم سرماخوردگی، بیماری‌ های گوارشی، گلودرد، گرفتگی صدا و در نهایت برای جلوگیری از ابتلا به دیابت بارداری کمک می‌کند. همچنین به‌طور گسترده‌ای به‌عنوان کمک‌ کننده برای خواب تبلیغ می‌شود.

بابونه همچنین به‌ عنوان یک درمان خانگی مؤثر برای کاهش اضطراب به‌طور گسترده توصیه می‌شود. در یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ که توسط مؤسسه ملی بهداشت منتشر شد، به افراد مبتلابه اختلال اضطراب عمومی متوسط ​​تا شدید، روزانه ۱۵۰۰ میلی‌گرم عصاره بابونه به مدت ۱۲ هفته داده شد. مشخص شد که بابونه در کاهش قابل‌توجه علائم GAD ایمن و مؤثر است. درحالی‌که عصاره بابونه حاوی دوز بسیار بالاتری نسبت به متوسط ​​فنجان چای شما است، اما ممکن است با نوشیدن آرام یک فنجان گرم و نفس عمیق، از مزایای کاهش اضطراب نیز بهره‌مند شوید.

خطرات چای بابونه در بارداری

چای بابونه در بارداری

WebMD هشدار می‌دهد درحالی‌که چای بابونه تا حد زیادی بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود ، اگر آن را در دوزهای زیاد مصرف کنید، می‌تواند باعث استفراغ شود. بعلاوه، اگر به هر گیاهی از خانواده گل بابونه (مانند گل همیشه‌بهار، ابروسیا و گل داوودی) حساسیت دارید، ممکن است پس از مصرف چای بابونه دچار واکنش آلرژیک شوید. بابونه همچنین ممکن است با برخی داروها ازجمله ایبوپروفن و آسپرین تداخل داشته باشد، بنابراین قبل از مصرف چای بابونه در بارداری به مقدار زیاد با پزشک خود مشورت کنید. بهتر است در مصرف چای بابونه همیشه جنبه احتیاط رعایت شود مخصوص بابونه در بارداری به دلیل حساسیت این دوره از زندگی ممکن است کمی بیشتر فرد به آن واکنش نشان دهد.

جایگزین‌های چای بابونه در بارداری

ممکن است که عدم مصرف چای بابونه به شما اطمینان بیشتری در دوران بارداری بدهد. بااین‌ حال جایگزین ای بسیار بیشتری برای مصرف بابونه در بارداری وجود دارد که در زیر به چند تا از آن‌ها اشاره‌شده است. 

آب گرم با لیمو : اگرچه ممکن استفاده از این نوشیدنی زیاد خوش‌طعم نباشد اما شمارا هیدراته نگه می‌دارد و میل شمارا برای نوشیدنی گرم و آرام‌بخش برای نوشیدن قبل از خواب برآورده می‌کند. همچنین این نوشیدنی کاملاً بی‌خطر است، می‌توانید هر تعداد فنجان که می‌خواهید بنوشید.

چای سیاه و سبز حاوی کافئین است:  کالج آمریکایی زنان و زایمان معتقد است که ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز بعید است که به شما یا جنین متولد نشده شما آسیب برساند. بنابراین این نوع چایی‌ ها نیازهای روزانه شمارا بدون ایجاد هیچ‌گونه خطری برآورده می‌کنند. 

دم‌نوش‌ های گیاهی دیگر : مانند چای بابونه، اثرات دم‌نوش‌های گیاهی بر زنان باردار به‌ طور قابل‌ توجهی مورد مطالعه قرار نگرفته است. چای‌های میوه‌ای، مانند چای شاه‌توت یا هلو، احتمالاً  موادی بی‌خطر هستند، اما در این رابطه باید مواد تشکیل‌دهنده را با پزشک خود  بررسی کنید تا متوجه شوید که چای حاوی ترکیبی از گیاهانی نیست که می‌تواند در دوران بارداری خطرناک باشد. به‌عنوان‌ مثال، هیبیسکوس یک عنصر رایج در بسیاری از چای‌های گیاهی است، اما برای زنان باردار بی‌خطر نیست. 

جمع بندی

ازآنجاکه استفاده یا عدم استفاده از چای بابونه در بارداری تحقیقات زیادی به‌ صورت عملی انجام‌ نشده است، مصرف یا عدم مصرف آن یک تصمیم شخصی است. ازآنجاکه این چایی خطرات مربوط به خود را در صورت مصرف زیاد دارد بهتر است در دوران بارداری که دوران حساسی از زندگی است در مصرف آن احتیاط به عمل آید. در نهایت توصیه می شود در استفاده از چای بابونه در بارداری کمی دقت داشته باشید زیرا مصرف بیش از حد می تواند حالت تهوع شما در این دوران را شدید تر کند.

سوالات متداول

آیا مصرف چای بابونه در دوران بارداری توصیه می شود؟

مصرف چای بابونه در بارداری مشکلی ایجاد نمی کند اما بهتر است در مصرف آن دقت فرمایید. زیرا در اصل دمنوش بابونه کافئین دارد و باعث رقیق‌شدن خون می‎شود. رقیق‌شدن خون ممکن است خطراتی برای خانم‌های باردار داشته باشد.

اصلی ترین فواید چای بابونه در بارداری چیست؟

یکی از مشکلات رایج در میان زنان باردار، بی خوابی است. با مصرف چای بابونه می توانید به راحتی برای رفع بی خوابی اقدام کنید؛ همچنین برای کاهش دردهای مفصلی که در اثر اضافه وزن دوران بارداری بسیار موثر واقع شده است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

ویدا جامی

ویدا جامی هستم. علاقه مند به حوزه تولید محتوا. سالها در زمینه ترجمه و تولید محتوا اطلاعات عمومی مشغول به فعالیت هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *