دلایل عرق کردن نوزاد در خواب

۳
(۲)

خواب آرام کودک برای سلامتی آن ضروری است. کودک هرچقدر هم که خسته باشد، اگر خوب بخوابد، سرحال و سالم می‌ماند؛ اما یک نگرانی که اغلب مادران با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، عرق کردن نوزاد در خواب است. اغلب مادران نمی‌دانند علت عرق کردن نوزاد در خواب چیست و به همین علت نگرانی‌های زیادی برای آن‌ها پیدا می‌شود.

علت عرق کردن نوزاد در خواب چیست؟

در زیر به برخی از دلایل عرق کردن نوزاد در خواب اشاره‌ شده است:

موقعیت غدد عرق

شاید متوجه شده باشید که بالش کودک‌تان هنگام خواب خیس می‌شود. این به این دلیل است که غدد عرق نوزاد در نزدیکی سر قرار دارند. ازآنجایی‌که نوزادان هنگام خواب سر خود را در یک مکان نگه می‌دارند، در اطراف سر عرق ایجاد می‌شود.

دمای اتاق

مادران اغلب در تلاش برای گرم نگه‌داشتن نوزادشان آن‌ها را بیش‌ازحد می‌پیچند و یکی از دلایل علت عرق کردن نوزاد در خواب همین است. این کار باعث افزایش دمای بدن آن‌ها می‌شود و درنهایت باعث می‌شود بیشتر عرق کنند. دمای اتاق برای نوزادان باید گرم باشد، نه خیلی زیاد و به‌گونه‌ای که آن‌ها را اذیت کند. علاوه بر این، مادران باید سعی کنند هنگام خواب به فرزندان لباس سبک بپوشانند.

مطلب پیشنهادی: فلج مغزی در کودکان

حرکت بدن

نوزادان در هنگام خواب به‌اندازه بزرگ‌سالان حرکت نمی‌کنند. هنگامی‌که کودک در یک وضعیت می‌خوابد دمای بدن افزایش می‌یابد. عرق کردن راهی برای نرمال نگه‌داشتن دمای بدن است. بااین‌حال، اگر کودک بیش‌ازحد عرق کند، ممکن است نشانه عفونت باشد؛ بنابراین نباید آن را نادیده گرفت. اگر کودک از سلامت طبیعی برخوردار است و هنوز هم زیاد عرق می‌کند، نباید زیاد نگران این موضوع شد و وسوسه به خرج داد.

دلیل عرق کردن سر کودک در خواب

بیماری قلبی

تعریق غیر طبیعی ممکن است نشانه بیماری قلبی باشد. اگر نوزاد هنگام خواب، غذا خوردن یا بازی عرق کند، ممکن است کودک به بیماری قلبی مادرزادی مبتلا باشد.

علاوه بر این، نوزادانی که از آپنه خواب رنج می برند ممکن است برای مدتی تنفس خود را متوقف کنند. این ممکن است دمای بدن را افزایش دهد و همچنین ممکن است همراه با تعریق کودک را کبود کند.

بهتر است در صورت مشاهده تعریق غیر طبیعی کودک، کودک خود را نزد پزشک کودکان ببرید تا علت عرق کردن نوزاد خود را بیابید. متخصصان کودک به شما کمک می‌کنند تشخیص دهید که آیا کودک شما به دلیل تعریق هنگام خواب نیاز به مراقبت پزشکی دارد یا اینکه عرق کردن فقط راهی برای منظم نگه‌داشتن دمای بدنش بوده و کاملاً طبیعی است.

خواب عمیق

نوزادان بیشتر روز و شب را در خواب می‌گذرانند. در زمان‌هایی که کودک شما خواب است، چرخه‌های خواب متفاوتی ازجمله خواب بسیار عمیق را طی می‌کند. در خواب عمیق، برخی از نوزادان ممکن است بیش‌ازحد عرق کنند. در واقع این پدیده بسیار رایج است و معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست.

سرماخوردگی، تب یا عفونت

اگر کودک شما عرق می‌کند اما عرق کردن آن معمولی نیست و زیاد عرق می‌کند، ممکن است سرما خورده یا عفونت داشته باشد. درواقع سرماخوردگی و عفونت نیز می‌توانید یکی از چندین علت عرق کردن نوزاد در خواب باشد.

تب یک نشانه آشکار عفونت است، بنابراین دمای کودک خود را اندازه بگیرید و مطمئن شوید که کودک شما دچار سرماخوردگی یا عفونت نشده است. بهتر است آن را نزد پزشک کودکان ببرید تا از سلامتی آن باخبر باشید.

مطلب پیشنهادی: پیش فعالی در کودکان

آپنه خواب نوزاد

آپنه خواب وضعیتی است که در آن هنگام خواب‌بین دو نفس، ۲۰ ثانیه یا بیشتر مکث می‌کنید. در نوزادان بسیار نادر است، اما می‌تواند اتفاق بیفتد، به‌خصوص در نوزادان نارس در ماه‌های اولیه پس از تولد این امر رایج است و می‌تواند یکی از چندین علت عرق کردن نوزاد در خواب باشد.

اگر فکر می‌کنید کودکتان آپنه خواب دارد، او را توسط متخصص اطفال خود ارزیابی کنید. علائمی که باید به دنبال آن‌ها باشید عبارت‌اند از:

  • خرناس
  • نفس‌نفس زدن
  • دهان باز هنگام خواب

آپنه خواب

درمان عرق کردن نوزاد در خواب

وقتی متوجه شدید که کودکتان عرق کرده است، اولین کاری که باید انجام دهید این است که آیا با تغییر دمای اتاق، کم کردن پوشش کودک و… می‌توانید عرق کردن را کاهش دهید یا خیر. اگر این تغییرات کمکی نکرد، ممکن است لازم باشد به پزشک مراجعه کنید.

در اینجا مواردی وجود دارد که باید بررسی و در نظر گرفته شوند.

دمای اتاق را تنظیم کنید

اطمینان حاصل کنید که دمای اتاق کودک شما متعادل است اما گرم نیست. دمای محیط خواب کودک شما باید بین ۶۸ تا ۷۲ درجه فارنهایت (۲۰ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد) باشد.

لباس اضافی را به کودک نپوشانید

لباس‌های سبک‌وزن و تنفس پذیر به کودک بپوشانید. در صورت نیاز لباس‌ها و پتوهای اضافی کودک را بردارید. لباس و پتوها می‌تواند یکی از دلایل عرق کردن نوزاد در خواب باشد.

نسبت به تب و سایر علائم هوشیار باشید

اگر اقداماتی را برای تنظیم دما و برداشتن لایه‌های لباس از نوزادتان انجام داده‌اید و او همچنان عرق کرده است، ممکن است تب داشته باشد. به دنبال مراقبت‌های پزشکی برای کودک خود باشید. در صورت مشاهده علائم زیر به پزشک مراجعه کنید.

  • سن کمتر از ۳ ماه و تب با دمای (۳۸ درجه سانتی‌گراد)
  • بالای ۳ ماه و تب (۳۸.۹ درجه سانتی‌گراد) یا بالاتر
  • بالای ۳ ماه است و بیش از ۲ روز تب داشته است

مطلب پیشنهادی: لکنت زبان در کودکان

اگر علاوه بر تعریق متوجه یکی از این علائم دیگر شدید، به پزشک مراجعه کنید:

  • نفس‌نفس زدن یا خس‌خس سینه در هنگام خواب
  • مکث‌های طولانی بین نفس‌ها هنگام خواب
  • به‌طورمعمول وزن اضافه نمی‌کند
  • مشکلات خوردن
  • خرناس

نتیجه‌ گیری

علت عرق کردن نوزاد در خواب ممکن است در بسیاری از موارد یک پدیده کاملاً طبیعی باشد و زیاد جای نگرانی نیست، اما اگر دیدید که کودک شما به‌صورت غیرطبیعی عرق می‌کند حتماً به یک پزشک اطفال مراجعه کنید و کودک خود را سلامت نگه‌دارید.

امیدواریم این مقاله از ویکی درمان نیز مورد رضایت شما خوبان قرار گرفته باشد. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه مادر و کودک مراجعه کنید.

سوالات متداول

آیا تعریق نشانه دندان درآوردن است؟

خیر، تعریق ارتباطی با دندان درآوردن ندارد. تعریق شاید به دلیل تب رخ دهد و بسیاری از والدین معتقدند که بین تب و دندان درآوردن ارتباط وجود دارد. اما مطالعات نشان می دهد که دندان درآوردن و تب بالا ارتباطی ندارند.

آیا تعریق شبانه در نوزادان طبیعی است؟

تعریق نوزاد در شب همیشه باعث نگرانی ننیست. دلایل مختلفی باعث تعریق شبانه می شود، اما همه آنها مشکلی را نشان نمی دهند. در صورت شروع ناگهانی عرق شدید که به مدت طولانی ادامه می یابد و با علائم دیگر بیماری همراه است، با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۳ / ۵. تعداد رای: ۲

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *