هر آنچه باید درباره بیش فعالی در کودکان بدانید!

۰
(۰)

بیش فعالی در کودکان شامل مشکل رفتاری است که با اختلال توجه همراه است و از خفیف تا شدید درجه بندی می‌شود. بیش فعالی شامل انواع مختلفی است؛ ممکن است عدم تمرکز یا فعال بودن و عدم ثابت ماندن در یک مکان مسئله باشد . کودکانی که به اختلال ADHD مبتلا هستند، تکانشگری، مشکلات رفتاری، بی قراری، فراموشی کارها و نافرمانی از خود بروز می‌دهند. این ویژگی‌های رفتاری برای والدین می‌تواند ناراحت کننده باشد. مراقبت و راهنمایی از کودکی که با مشکل ADHD دست و پنجه نرم می‌کند، نیاز به مطالعه و آموزش بسیار دارد. در ادامه مطلب از ویکی درمان به علائم پیش فعالی در کودکان می پردازیم.

علائم بیش فعالی در کودکان چیست؟

علائم بیش فعالی در کودکان

اختلال بیش فعالی در کودکان با تحریک پذیری، مشکلات رفتاری و تکانشگری همراه است. این کودکان معمولا باهوش و دلسوز هستند، اما مراقبت از آنها با چالش‌های زیادی همراه است. اگرچه کودکان عادی نیز ممکن است این مشکلات را در درجه پایین تر داشته باشند؛ اما باید برای تشخیص این موضوع به متخصص با تجربه مراجعه کرد. نشانه‌های بیش فعالی که شامل تکانشگری است در طی چند ماه متوالی ظاهر می‌شود. مشکل بی توجهی ممکن است برای یک سال یا بیشتر ظاهر نشود. 

با توجه به خواسته‌هایی که در شرایط مختلف برای کودک پیش می‌آید؛ ممکن است علائم مختلفی از خود نشان دهد. فرض کنید که کودکی “آرام نمی‌گیرد” این رفتار او در مدرسه می ‌تواند اختلال ایجاد کند. ممکن است از او به عنوان یک کودک خیال باف یاد شود. یا در شرایطی دیگر کودکی که پیش از فکر کردن، عمل می‌کند، با مشکل نظم و انضباط مواجه باشد یا کودکی که تنبل است، بدون انگیزه تلقی شود. در حالی که ممکن است هر دو با انواع مختلف بیش فعالی درگیر باشند.

کودکان ممکن است در بعضی اوقات بدون فکر عمل کنند، دچار حواس پرتی شوند یا خیال بافی کنند. اما زمانی که این عوامل بر روی روابط اجتماعی آنها در مدرسه یا خانه تاثیر بگذارد، ممکن است دچار بیش فعالی باشد. اما همانطور که گفته شد، تشخیص این موضع به دلیل بروز رفتارهای مختلف در محیط های متفاوت باید توسط  متخصص این حوزه صورت بگیرد.

مطالب پیشنهادی: آلرژی در کودکان

نگهداری و مراقبت از کودک بیش فعال

مراقبت از کودکان مبتلا به بیش فعالی

رفتار ناسازگار، در  کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه وجود دارد. این رفتار در کودکانی که با تکانشگری مواجه هستند بیشتر دیده می‌شود. بیش فعالی در کودکان در درجه اول ممکن است باعث رفتارهای پرخاشگرانه شود. در صورتی که مشکل در متعادل کردن حالت‌های عاطفی می‌تواند یکی از دلایل عصبانیت و نافرمانی باشد. در موارد خاص بیش فعالی در کودکان با اختلال نافرمانی یا ODD همراه است. این اختلال با الگوی رفتاری متضاد مشخص می‌شود. برای رعایت نظم و انضباط در کودکان مبتلا به این اختلال، الگوی رفتاری سختگیرانه کارآمد نیست. در نقطه مقابل راهکارهایی مثل تمرین مهرورزی و ایجاد ارتباط موثر با کودک توصیه می‌شود.

چگونه در پیدا کردن دوست به کودک بیش فعال کمک کنیم؟

برخی از کودکان مبتلا به این مشکل در برقرار ارتباط با همسالان خود با مشکل مواجه می‌شوند و پیدا کردن دوست برای آنها ساخت است. این مشکل به دلیل رفتارهای پرخاشگرانه، اغراق در بروز عواطف و عدم تمرکز بر روی مکالمه یا بازی رخ می‌دهد. والدین وظیفه دارند برای توسعه مهارت های اجتماعی، صبورانه رفتارهای مناسب را به کودک توضیح دهند. برای مثال زمانی که کودک در بازی پیروز می‌شود، باید به تمجید از او بپردازند. همچنین تلاش کنید تا بر روی دوستی‌های فردی متمرکز شوید تا قرار گرفتن در گروه های بزرگتر. از دیگر نکاتی که می‌توان به آن اشاره کرد، کم کردن زمان بازی برای پاسخ دهی مثبت به تعاملات اجتماعی است.

بیش فعالی در کودکان و دوستی با کودکان کوچکتر

بیش فعالی در کودکان در مرحله اول باعث ارتباط و دوستی با کودکان کوچکتر می شود. اختلال ADHD که با تاخیر در رشد همراه است؛ حس رهبری را به آنها القا می‌کند. زیرا کودکان بیش فعال، با دوستان جوان تر از خودشان حس نزدیکی بیشتری دارند. به همین دلیل تمایل به این نوع ارتباط دارند. 

افسردگی در کودکان مبتلا به ADHD

افسردگی در کودکان مبتلا ADHD

بیش فعالی در کودکان می‌تواند به دلیل رفتارهای ناپسند در خانه یا مدرسه مورد هجوم قرار بگیرد که این موضوع می‌تواند برای او چالش آفرین باشد. توجه به این مورد که کودک مبتلا بیش فعالی ممکن است ذهنیت منفی نسبت به پدر و مادر خود داشته باشد، موقعیت هولناکی است. در ادامه این روند پدر و مادر نیز به این نتیجه می‌رسند که کودکشان نمی‌تواند موفقیت کسب کند. همین طرز فکر بر روی عزت نفس کودک تاثیر می‌گذارد و منجر به افسردگی در او می‌شود.

مطالب پیشنهادی: شب ادراری کودکان

سخن آخر 

در بسیاری از موارد بیش فعالی در کودکان باعث ایجاد اختلال در خواب می‌شود. برای مثال بیداری مکرر و مشکل در خوابیدن از جمله این موارد است. برای اینکه مشکل رفع شود باید محیطی ایجاد شود که کودک در آن آرامش داشته باشد و کم ترین حواس پرتی ایجاد شود. در این مقاله سعی شد تا تمام علائم و نکات مهم بیش فعالی در کودکان را مورد بررسی قرار بدهیم.

سوالات متداول

آیا پیش فعالی در کودکان بر روی ورزش آنها تاثیر می گذارد؟

کودکان مبتلا به بیش فعالی می توانند در ورزش های فردی مثل شنا یا ورزشی که به آن علاقه دارند، پیشرفت کنند.

دوست یابی برای کودک مبتلا به ADHD چگونه انجام می شود؟

کودکان مبتلا به بیش فعالی به دلیل عدم تمرکز بر روی مکالمه، در دوست یابی مشکل دارند که والدین باید با حوصله رفتارهای مناسب را به کودک آموزش دهند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

سمیرا حسن آبادی

من متخصص سئو و بهینه سازی سایت هستم. جزو نفرات اول تیم ویکی درمان بوده ام و خوشحالم که توانسته ایم محتوای به روزی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. همیشه برای بالا بردن کیفیت محتواها و خدمات ویکی درمان در تلاش خواهیم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *