همه چیز درباره لکنت زبان در کودکان که باید بدانید!

۰
(۰)

لکنت زبان در کودکان بین ۲ تا ۵ سال موضوع عادی است. این دوره از زندگی کودکان از اهمیت بسزایی در رشد ارتباط کلامی آنها برخوردار است. لکنت زبان در مدت چند هفته یا در برخی موارد تا چند ماه ادامه میابد. در اکثر موارد لکنت زبان با رشد کودک از بین می‌رود و به ندرت دیده می ‌شود که این مشکل تا بزرگسالی همراه کودک باشد. در ادامه با ویکی درمان همراه باشید تا علائم و روش درمان لکنت زبان در کودکان را مورد بررسی قرار دهیم.

لکنت زبان به چه معنا است؟

لکنت زبان چیست

طبق گفته موسسه ناشنوایی، لکنت زبان شامل اختلال گفتاری است که حدود ۳ میلیون آمریکایی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.  هر زمان گفتار و سخن گفتن عادی با کشیدن برخی کلمات و تکرار آنها همراه باشد، لکنت زبان اتفاق می‌افتد. به لکنت زبان، گرفتگی زبان نیز می‌گویند که از شدت خفیف تا شدید تغییر می‌کند.  صحبت کردن با تلفن یا مقابل گروهی از مردم می‌تواند، اوضاع را وخیم کند و در نقطه مقابل آواز خواندن باعث کاهش لکنت زبان می‌شود. 

مطالب پیشنهادی: آلرژی در کودکان

درمان لکنت زبان

برای رفتن به گفتار درمانی، تصمیم سختی را در پیش دارید. زیرا برخی از والدین این نظر را دارند که بردن کودک به جلسه گفتار درمانی، ممکن است باعث ایجاد آگاهی در مورد مشکل او شود و تاثیر منفی در بر روی کودک بگذارد. برخی دیگر نیز با شنیدن جملاتی مثل صبر کنید، از رفتن پیش متخصص گفتار درمان پشیمان می‌شوند. با وجود همه اینها، ۷۰ درصد از کودکان بدون رفتن به جلسات گفتار درمانی، درمان می‌شوند. اما اگر با گذشت یک سال همچنان این مشکل برقرار باشد، بهتر است تا جلسات گفتار درمانی برگزار شود. 

با وجود پیشرفت علم پزشکی، همچنان زمان دقیقی برای شروع درمان وجود ندارد. اما اکثر متخصصان زمان شروع درمان را از ماه ۶ تا ۱۲ شروع مشکل لکنت زبان در کودکان، پیشنهاد می‌کنند. همه کودکان با هر سنی می‌توانند از درمان برخوردار شوند اما نتیجه یکسانی برای هر یک از آنها ایجاد نمی‌شود. اگر تصمیم به مراجعه به گفتار درمان گرفتید باید در رابطه با این موضوعات اطلاعات کسب کنید:

  • چه آسیب شناس زبان برای فرزند شما مناسب است.
  • هزینه، مدت و تعداد جلسات درمان
  • جلسات گفتار درمانی چه هدفی دارد
  • چشم انداز مورد انتظار

مطالب پیشنهادی: فلج مغزی در کودکان

نقش والدین در درمان لکنت زبان

لکنت زبان در کودکان

والدین با برقرار ارتباط موثر بین فرند خود، می‌توانند در کاهش موقعیت‌های استرس زا نقش داشته باشند. در ادامه برای برقراری ارتباط با کودک، از این نکات پیروی کنید:

  • تلاش کنید تا صبورانه به صحبت‌های فرزند خود گوش دهید. از سایر نزدیکان خود نیز بخواهید تا این رویه را ادامه دهند.
  • با ایجاد فضای آرام در محیط خانه به آرامش فرزند خود کمک کنید.
  • در ارتباط با کودک خود از واژه هایی مثل “واضح تر بگو” استفاده نکنید. 
  • از خود بی حوصلگی و عصبانیت نشان ندهید.
  • سعی کنید تا سخن فرزندتان را قطع نکنید.
  • هر روز با فرزند خود صحبت کنید.

علائم لکنت زبان در کودکان

 لکنت زبان در کودکان

نشانه‌های اولیه لکنت زبان در کودکان، زمانی ظاهر می‌شود که کودکان ۱۸ تا ۲۴ ماه دارند. در این دوره کودک شروع به ترکیب کلمات مختلف با یکدیگر می‌کنند. والدین نباید در این مرحله از کودک خود نا امید شوند؛ زیرا وجود لکنت زبان در کودک طبیعی است. کودک احتمالا برای چند هفته یا حداکثر چند ماه با این مشکل مواجه می‌شود؛ ولی دائمی نیست. اکثر کودکانی که تا قبل از ۶ سالگی، دچار لکنت زبان می‌شوند، بدون نیاز به گفتار درمانگر، درمان می‌شوند. اگر کودک به همراه لکنت زبان با حرکات غیر ارادی در بدن همراه باشد، باید قبل از ۳ سالگی به گفتار درمان مراجعه کند.

با رفتن به مدرسه و یادگرفتن مهارت‌های ارتباطی، لکنت زبان در کودکان معمولا درمان می‌شود. اما اگر از این مشکل از فرزند خود آگاه هستید، باید این موضوع را با معلم او در میان بگذارید. این کار باعث می‌شود که موقعیت‌های استرس زا کاهش یابد.

دلایل لکنت زبان در کودکان چیست؟

در حال حاضر دلیل قطعی برای لکنت زبان وجود ندارد؛ اما اکثر متخصصان معتقدند که عوامل مختلفی در ایجاد این مشکل دخیل است. این عوامل در ادامه ذکر شده‌است:

  • رشته‌های عصبی: طبق تحقیقات انجام شده، مغز افرادی که دچار لکنت زبان هستند، پردازش متفاوتی نسبت به افرادی که دچار این مشکل نیستند، دارد. دانشمندان معتقدند که در انتقال بین زبان و رشته‌های عصبی، مشکلی وجود دارد که همچنان علت این مشکل مشخص نیست.
  • عوامل ژنتیکی: کارشناسان این حوزه معتقدند که  مولفه ژنتیکی در ایجاد این مشکل موثر است. حدود ۶۰ درصد از افرادی که با این مشکل درگیرند، عضوی از خانواده‌ی آنها، با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند.
  • لکنت زبان رشد: کودکان از ۱۸ ماهگی تا ۲ سالگی باید مهارت‌های گفتاری خود را را تقویت کنند. در این دروان ممکن است تا دچار لکنت زبان شوند که با گذشت زمان حل می‌شود. 

سخن آخر

لکنت زبان در کودکان موضع غیر انتظاری نیست و برای درمان آن باید به متخصص با تجربه مراجعه کرد. قبل از هر چیز باید اهداف مورد انتظار خود را از برگزاری جلسات مشاوره، مشخص کنید. درمانگر با هدف ایجاد احساس مثبت و راحت تر کردن یادگیری حرف زدن، فعالیت خود را آغاز می‌کند. اگر در رابطه با این موضوع سوالی دارید در بخش نظرات آن را مطرح کنید.

سوالات متداول

درمان لکنت زبان چیست؟

معمولا قبل از شروع درمان برای لکنت زبان در کودکان، این مشکل از بین می رود. اگر همچنان با این مشکل رو به رو هستید باید جلسات گفتار درمانی برگزار شود.

چه زمان لکنت زبان در کودکان خطرناک است؟

اگر این مشکل بین ۶ ماه تا ۱ سال ادامه داشته باشد، بهتر است نبست به درمان آن اقدام کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

ویدا جامی

ویدا جامی هستم. علاقه مند به حوزه تولید محتوا. سالها در زمینه ترجمه و تولید محتوا اطلاعات عمومی مشغول به فعالیت هستم.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *