دلایل لکه ‌بینی در بارداری + پیشگیری از لکه بینی در بارداری

۰
(۰)

اگرچه لکه بینی در بارداری یا خونریزی طی این دوران، تا حدودی طبیعی است اما بدون شک برای هر بانوی بارداری نگران‌کننده می‌باشد. درواقع با اینکه لکه بینی یا خون‌ریزی کم در دوران بارداری می‌تواند باعث نگرانی و وحشت شود، اما همیشه جدی و خطرناک نیست. چراکه بسیاری از زنانی که در دوران بارداری لکه بینی را تجربه می‌کنند، نوزاد خود را سالم به دنیا می‌آورند.

حال در این مقاله قصد داریم دلایل لکه بینی در بارداری را توضیح دهیم، موارد جدی و نگران‌کننده‌ی لکه بینی در بارداری را بیان کنیم و همچنین توضیح دهیم که وقتی چنین اتفاقی رخ می‌دهد باید چه اقداماتی انجام دهید؟ در این مقاله از ویکی درمان با ما همراه باشید.

تفاوت لکه بینی در بارداری با پریودی چیست؟

به هرگونه ترشح خونی از واژن، خونریزی واژینال گفته می‌شود. خونریزی از واژن ممکن است حین لقاح یعنی همان بارور شدن تخمک و یا دوران بارداری رخ دهد. لکه بینی در دوران بارداری به ویژه در سه ماه اول بارداری بسیار شایع است و ممکن است شما چند قطره خون در لباس زیرتان یا روی دستمال توالت مشاهده کنید.

در هر صورت میزان خونریزی به قدری نیست که نیاز به استفاده از پد باشد. اما میزان خونریزی در دوران قاعدگی بیشتر است و برای اینکه از آلوده شدن لباس‌ها جلوگیری شود، نیاز به استفاده از پد یا تامپون است. لذا در صورت خونریزی یا لکه بینی در دوران بارداری، حتما جهت بررسی به پزشک خود مراجعه کنید.

لکه بینی بارداری

دلایل لکه بینی در بارداری

لکه بینی در بارداری ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد که برخی از این دلایل عبارتند از:

  • معاینه لگن
  • سونوگرافی واژینال
  • رابطه جنسی
  • خونریزی لانه گزینی
  • التهاب سرویکس (سرویسیت)
  • جفت سرراهی
  • سقط
  • بارداری خارج از رحم

مدت زمان لکه بینی در بارداری چند روز است؟

تقریبا ۱۰ تا ۱۴ روز بعد از لقاح، تخمک بارورشده خود را به رحم می‌رساند و به دیواره داخلی رحم می‌چسبد که معمولا باعث لکه بینی لانه‌گزینی می‌شود و خونریزی لانه گزینی یک علامت طبیعی در بارداری است.
در بیشتر موارد لکه بینی لانه گزینی بین چند ساعت تا چند روز طول می‌کشد؛ اما برخی خانم‌ها لکه بینی در بارداری را به مدت طولانی‌تری تجربه می‌کنند. شایان ذکر است که لکه بینی می‌تواند در هر مرحله‌ای از بارداری رخ دهد، اما معمولا در سه ماهه اول یعنی هفته اول بارداری تا دوازدهم بارداری این اتفاق می‌افتد.

 لکه‌بینی در بارداری چه علائمی دارد؟

خونریزی ناشی از لانه‌گزینی تخمک، از نشانه‌های اولیه بارداری است که با علائم زیر همراه است:

  • گرفتگی شکم
  • نوسانات روحی
  • سردرد

 خونریزی و لکه بینی در سه ماهه اول بارداری چگونه است؟ 

اکثر خانم‌های باردار در اوایل بارداری ممکن است خونریزی را تجربه کنند. میزان آن ممکن است از ترشحات صورتی قهوه‌ای تا لکه بینی و یا حتی خونریزی در حد پریود متغیر باشد که این مسئله باعث نگرانی مادران باردار، مخصوصا افرادی که سابقه سقط جنین، نازایی داشته‌اند می‌شود. پس درنظر داشته باشید که مراجعه به پزشک متخصص در اوایل بارداری، به رفع نگرانی شما کمک شایانی می‌کند.

مطلب پیشنهادی: علائم سقط جنین

 دلایل خونریزی در سه ماهه اول حاملگی چیست؟

همانطور که گفتیم، خونریزی و لکه بینی در بارداری معمولا در سه ماهه اول یعنی هفته اول تا دوازدهم بارداری رخ می‌دهد که این خونریزی ممکن است به دلایل زیر باشد:

  1. لانه گزینی و تشکیل جفت
    گاهی در روند لانه گزینی به دلیل تهاجم و سوراخ کردن دیواره اندومتر توسط پرزهای جفتی جنین، خونریزی کمی رخ می‌دهد که این مسئله طبیعی بوده و جای نگرانی نیست.
  2. حاملگی خارج رحمی
    حاملگی خارج رحمی که می‌تواند در هرجای لوله اتفاق بیفتد در ابتدا معمولا با لکه بینی و کمی درد زیر شکم و تأخیر پریود تظاهر می‌کند.
  3. تهدید به سقط
    در این موارد هم درد زیر شکم و لکه بینی وجود دارد و احتمال ادامه بارداری ۵۰ درصد می‌باشد.
  4. سقط
    ممکن است جنین در حال سقط باشد، به خصوص اگر با دردهای کرامپی قابل توجهی در زیرشکم همراه باشد.
  5. پولیپ‌های سرویکس
    ممکن است خانم بارداری از قبل دچار پولیپ دهانه رحم بوده و حتی اطلاع هم نداشته باشد و در جریان رابطه زناشویی، خونریزی رخ دهد که ارتباطی به وضعیت بارداری ندارد.

اقدامات ضروری در زمان خونریزی سه ماهه اول بارداری

  1. در صورتیکه سابقه سقط، نازایی، سن بالا، سابقه زایمان زودرس، حاملگی خارج رحمی، خونریزی در طی بارداری قبلی و یا هر مشکل دیگری داشته‌اید؛ قبل از بارداری حتما یک پزشک متخصص زنان و زایمان خوب انتخاب کرده و در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید تا اقدامات تشخیصی و درمان مناسب برای شما انجام شود.
  2. درصورتیکه دچار خونریزی سه ماهه اول شده و گروه خونی منفی دارید، حتما پزشک متخصص خود را مطلع کنید. زیرا در برخی موارد نیاز به تزریق آمپول روگام است.
  3. طبق نظر پزشک متخصص خود تا رفع خطر از انجام کار سنگین و رابطه زناشویی خودداری کرده و استراحت کنید.

لکه بینی

درمان لکه بینی در بارداری چگونه انجام می‌شود؟

اگه خونریزی شما ناشی از لانه گزینی باشد، نیازی به درمان ندارد و یک روند طبیعی است اما اگر حاملگی خارج رحمی علت لکه بینی در بارداری باشد؛ درمان دارویی یا جراحی بسته به شرایط بیمار توصیه می‌شود. یکی از داروهایی که برای درمان لکه بینی مورد استفاده قرار می‌گیرد، متوتروکسات است و برای خانم‌هایی که به این دارو پاسخ ندهند، از جراحی استفاده می‌شود.

جراحی شامل لاپاراسکوپی می‌باشد که در آن یک برش کوچک بر روی شکم ایجاد شده و از این طریق سعی در برداشتن بقایای حاملگی از لوله‌های رحمی می‌شود. جراح تمام تلاش خود را می‌کند تا کم‌ترین آسیب به لوله‌های رحمی برسد.

 امید که دوران بارداری خود را بدون دغدغه و نگرانی، به سلامت تجربه کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *