هرآنچه که باید درباره علائم سقط جنین بدانید!

۰
(۰)

سقط جنین به دلایل مختلف پزشکی و معمولا در سه ماه اول بارداری (۱۲ هفته اول)، اتفاق می‌افتد. اگرچه این موضوع در زنان باردار بسیار شایع می‌باشد اما برای هر بانوی باردار، تجربه تلخی را رقم خواهد زد.
حال در این مقاله قصد داریم شما را با علائم سقط جنین و اقداماتی که پس از سقط باید انجام دهید، آشنا کنیم. چراکه آگاه بودن نسبت به علائم سقط جنین و موارد دیگر مربوط به سقط، باعث می‌شود درک بهتری از این اتفاق داشته و از بروز آن پیشگیری کنید.

آیا سقط جنین مشکلی شایع در زنان باردار می‌ باشد؟

هیچ بانوی بارداری دوست ندارد راجع به سقط جنین فکر کند؛ اما متأسفانه این مشکل از شایع‌ترین عوارضی است که در اوایل بارداری مخصوصا در هفته اول بارداری، تجربه می‌شود.
به گزارش یک کالج آمریکایی، ۱۵ تا ۲۰ درصد تمام بارداری‌ها به سقط جنین ختم می‌شوند.

متخصصان نیز معتقدند که بیشتر سقط‌ها در میان زنانی رخ می‌دهد که از بارداری خود مطلع نشده‌اند!
لازم به ذکر است که بسیاری از علائم سقط جنین مانند: دردهای شکمی و لکه‌بینی در حالت عادی هم رخ می‌دهد؛ اما خبر خوب این است که بیشتر زنانی که سقط را تجربه کرده‌اند، بعدا نیز می‌توانند بدون هیچ مشکلی باردار بشوند.
پس اگر علائم سقط جنین را احساس کردید وحشت‌زده نشوید، چراکه هر مشکلی چاره‌ای دارد و شما باید آگاه باشید که علائم سقط جنین چه چیزهایی هستند و چگونه باید در دوران بارداری از این اتفاق پیشگیری کرد. اگر قصد دارید اطلاعاتی راجع به وزن جنین در هر ماه از بارداری بدست آورید، به صفحه وزن طبیعی جنین در هر ماه مراجعه کنید.

علائم سقط جنین در سه ماه اول بارداری

اکثر سقط‌ ها در سه ماه اول بارداری اتفاق می‌افتند. علائم سقط جنین بسته به مرحله حاملگی متغیر است. در بعضی موارد، این اتفاق آنقدر سریع می‌افتد که فرد تا زمان سقط هنوز نمی‌داند باردار است! به همین دلیل هم است که بیشتر خانم‌های باردار ترجیح می‌دهند پس از گذشت سه ماهه اول، خبر بارداری خود را به دیگران بدهند. حال این علائم سقط جنین عبارتند‌ از:

علائم-سقط-جنین-در-سه-ماه-اول-بارداری

لکه‌های درشت خون

معمولاً اولین علائم سقط جنین ناخواسته، خونریزی یا لکه‌بینی از طریق واژن است. لکه‌بینی ممکن است به دلیل لانه‌گزینی جنین باشد و برخی از زنان باردار نیز در اوایل بارداری کمی خونریزی یا لکه‌بینی خواهند داشت که این به معنی سقط جنین نیست؛ اما بهتر است هر نوع خونریزی یا لکه‌بینی را با پزشک خود در میان بگذارید.

خونریزی واژن

در بسیاری از موارد، خون‌ریزی شروع سقط است. البته لازم است قبل از مراجعه به پزشک، نوع خون‌ریزی را ارزیابی کنید. خونی که مشاهده می‌شود، خونی کهنه و قهوه‌ای‌رنگ است یا خونی تازه و پررنگ؟
به بیان دیگر، آیا خون‌ریزی‌تان مشابه خون‌ریزی قاعدگی است؟ چراکه خون‌ریزی شدید و در حجم زیاد، نگران‌کننده است.

درد یا گرفتگی شدید شکم

درد نیز نشانه‌ی دیگری برای سقط جنین می‌باشد. این درد می‌تواند در ناحیه‌ی شکمی، لگن، قسمت تحتانی پشت کمر احساس بشود. شدت آن نیز در خانم‌های باردار متفاوت است. درد شکمی معمولاً پس از شروع خونریزی آغاز می‌شود و ممکن است به صورت گرفتگی عضلانی یا مداوم، تیز یا ملایم باشد و ممکن است حس کمردرد ضعیف یا افزایش فشار در ناحیۀ لگنی نیز وجود داشته باشد.

چه عواملی خطر سقط جنین را افزایش می‌ دهد؟

عوامل متعددی باعث سقط جنین می شوند که این عوامل عبارتند از:

  • سن: خانم‌های بالای ۳۵ سال نسبت به بانوان جوان‌تر، بیشتر در معرض سقط جنین قرار دارند. درواقع در سن ۳۵ سالگی،۲۰ درصد ریسک سقط جنین وجود دارد و در سن ۴۰ سالگی ۴۰ درصد و در ۴۵ سالگی ۸۰ درصد می‌شود.
  • سقط جنین‌ های قبلی: خانم‌هایی که دو سقط جنین ناخواسته یا بیشتر داشته‌اند، ریسک بیشتری دارند.
  • بیماری‌ های مزمن: خانم‌هایی که بیماری‌های مزمنی همچون دیابت کنترل نشده دارند، ریسک بیشتری در برابر سقط جنین دارند.
  • بیماری‌های رحم یا دهانه رحم: برخی ناهنجاری‌های رحمی یا بافت‌های ضعیف دهانه رحم ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهند.
  • مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر: خانم‌های که سیگار می‌کشند، خطر سقط جنین بیشتری دارند. مصرف زیاد الکل و مصرف مواد مخدر نیز خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد.
  • وزن: بیش از اندازه لاغر یا چاق بودن ارتباط مستقیمی با افزایش ریسک سقط جنین دارد.
  • آزمایشات تهاجمی قبل از زایمان: برخی از آزمایشات ژنتیکی مهاجم قبل از زایمان، مانند نمونه‌برداری از پرزهای کوریونی و آمنیوسنتز، ممکن است خطر سقط جنین را به همراه داشته باشند.روش های سقط جنین

مطلب پیشنهادی: زایمان طبیعی

تشخیص سقط ناخواسته جنین چگونه انجام می‌ شود؟

با همه تفاسیر بالا، شما در صورت مشاهده علائم غیرمعمول مانند خونریزی، گرفتگی عضلانی در طول بارداری و غیره باید فورا با پزشک خود تماس بگیرید. پزشک برای تشخیص دلیل خونریزی و وضعیت رحم، شما را معاینه خواهد کرد.

همچنین پزشک برای بررسی سطح هورمون بارداری hcg، ممکن است آزمایش خون برای شما تجویز کند و این آزمایش را در طول دو تا سه روز با هدف بررسی میزان تغییرات هورمونی تکرار کند.
اگر خونریزی و گرفتگی عضلانی داشته باشید و پزشک کوچک‌ترین شکی به وجود حاملگی خارج از رحم داشته باشد، سریعاً سونوگرافی انجام خواهد داد.
اگر در سونوگرافی مشکلی وجود نداشته باشد اما لکه‌بینی ادامه داشته باشد، در هفتۀ هفتم نیز مجددا پزشک سونوگرافی انجام خواهد داد و اگر در این سونوگرافی، جنین با ضربان قلب عادی مشاهده شود؛ شما یک بارداری پایدار دارید و خطر سقط جنین بسیار کاهش یافته است.

آنچه در مقاله سقط جنین خواندیم:

ما در این مقاله از ویکی درمان توضیحاتی در رابطه با علائم سقط جنین خدمت‌تان عرض کردیم. امیدواریم که دوران بارداری خود را به سلامت بگذرانید. همجنین برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بارداری، می‌توانید به دسته مقالات مادر و کودک مراجعه کنید.

حکم قانون در مورد سقط جنین درمانی چیست؟

حسب ماده واحده مصوب ۱۰/۰۳/۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی؛ سقط درمانی با تشخیص قطعی سه پزشک متخصص و تایید پزشکی قانونی مبنی بر جنین که به علت عقب افتادگی یا ناقص الخلقه بودن موجب حرج مادر است و یا بیماری مادر که با تهدید جانی مادر توام باشد قبل از ولوج روح (چهارماه) با رضایت زن مجاز می باشد و مجازات و مسوولیتی متوجه پزشک مباشر نخواهد بود. متخلفین از اجرای مفاد این قانون به مجازات های مقرر در قانون مجازات اسلامی محکوم خواهند شد.

چه روش هایی برای سقط جنین وجود دارد؟

برای انجام سقط جنین از روش‌های دارویی و یا جراحی اسفاده می شود که با صلاح‌دید پزشک و با توجه به وضعیت مادر و سن حاملگی، یکی از روش‌ها به عنوان روش مناسب انتخاب می‌شود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

سمیرا حسن آبادی

من متخصص سئو و بهینه سازی سایت هستم. جزو نفرات اول تیم ویکی درمان بوده ام و خوشحالم که توانسته ایم محتوای به روزی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. همیشه برای بالا بردن کیفیت محتواها و خدمات ویکی درمان در تلاش خواهیم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *