در سه ماهه دوم بارداری چه اتفاقی رخ می دهد؟

۰
(۰)

سه ماهه دوم بارداری مرحله میانی بارداری است. در این مرحله تغییرات مادر بیشتر قابل مشاهده است. سه ماهه دوم بارداری از هفته چهاردهم بارداری تا هفته بیست و هشتم بارداری به درازا می‌کشد. این دوره زمانی است که می‌توانید حرکت کودک را حس کنید. با ورود به سه ماهه دوم بارداری، وجود علائمی مثل تهوع و خستگی نمایان تر می‌شود. برای برخی از مادران، سه ماهه دوم بارداری، جز آسان ترین مراحل حاملگی است. برخی از بانوان در این دوره انرژی بیشتری کسب می‌کنند که می‌تواند منجر به برنامه ریزی برای تولد کودک شود. 

تغییرات بدن در سه ماهه دوم بارداری

سه ماهه دوم بارداری می‌تواند منجر به بروز تغییرات در بدن شود که در ادامه به آن می‌پردازیم:

درد در زیر شکم : سه ماهه دوم بارداری ممکن است با درد در زیر شکم همراه باشد. این اتفاق به دلیل بزرگ شدن دهانه رحم و فشاری که به عضلات و رباط‌ ها وارد می‌کند، اتفاق می‌افتد. در سه ماه دوم بارداری، عضلات لیگامان گرد، دچار کشیدگی می‌شود که در نهایت گرفتگی عضلات را به همراه دارد. این دردها ممکن است به دلیل یبوست، رابطه جنسی و گاز ایجاد شود. برای رفع این دردها بهتر است از حمام آب گرم، تغییر وضعیت بدن، تمرینات بارداری و گذاشتن حوله گرم در زیر شکم استفاده کنید.

مشکلات دهانی : حدود پنجاه درصد از بانوان باردار دچار تورم و حساسیت در لثه می‌شوند. این موضوع به دلیل تغییرات هورمونی در بدن ایجاد می‌شود که باعث خونریزی راحت در لثه‌ها می‌شود. در این دوران سعی کنید تا از بهداشت دهان خود غافل نشوید و از مسواک و نخ دندان استفاده کنید. بعد از زایمان معمولا باید به وضعیت سابق بازگردید. تحقیقات این موضوع را اثبات کرده که زنان با بیماری لثه، به احتمال زیاد، نوزادان با وزن کم به دنیا می‌آورند.

تغییر سینه ها : تغییراتی که در پستان زنان در سه ماهه اول بارداری رخ داده است، به احتمال زیاد باید از بین رفته باشد. اما برای آماده شدن برای تغذیه کودک این روند همچنان ادامه دارد. برای ایجاد احساس راحتی در این دوران از سوتین‌های حمایتی استفاده کنید و سایز لباس زیر خود را افزایش دهید.

سلامت مادر در سه ماهه دوم بارداری

خون دماغ : با تغییرات هورمونی، غشای پوشاننده بینی، دچار تورم می‌شود که گرفتگی بینی را در پی دارد. این تغییرات منجر می‌شود که بینی شما راحت تر از گذشته دچار خونریزی شود. برای اینکه در این دوران دچار مشکل نشوید، برای استفاده از ضد احتقان از پزشک خود مشورت بگیرید. اما در این میان روش‌های مفیدتری برای از بین بردن گرفتگی بینی وجود دارد که استفاده از قطره سالین یکی از آنها است.

برای اینکه رطوبت هوا حفظ شود، می توانید از رطوبت ساز استفاده کنید. برای اینکه خونریزی متوقف شود، سر خود را صاف نگه دارید و آن را به سمت عقب خم نکنید و برای چند دقیقه سوراخ بینی را فشار دهید تا توقف خونریزی را مشاهده کنید.

ترشحات واژن : مشاهده ترشحات واژینال در ابتدای بارداری طبیعی است. برای اینکه احساس راحتی بیشتری بکنید از شرت‌های تودوز استفاده کنید. توجه داشته باشید که استفاده از تامپون می‌تواند بستر ورود میکروب ها را به واژن فراهم کند. اگر ترشحات واژن در بارداری به رنگ زرد، سبز یا خونی بود، با پزشک خود تماس بگیرید. 

تغذیه در سه ماهه دوم بارداری

تغذیه در سه ماهه دوم بارداری

برای حفظ سلامت در سه ماهه دوم بارداری از تغذیه سالم و ورزش غافل نشوید. در دوران بارداری باید از رژیم غذایی که مواد مغذی لازم برای جنین را فراهم کند، پیروی کرد. توجه به این موارد از فشار خون بالا، پره اکلامپسی و تولد زودرس جوگیری می‌کند. این نکات را درنظر داشته باشید:

  • اکسیژن مورد نیاز جنین از طریق آهن تامین می‌شود.  به همین دلیل توجه داشته باشید که رژیم غذاییتان دارای آهن باشد. زیرا از خطر کم خونی، افسردگی  و تولد زودرس جلوگیری می‌کند. 
  • در نظر داشته باشید که میزان کافی از ویتامین، پروتئین، مواد معدنی، کربوهیدرات و چربی در رژیم خود جای داده باشید.
  • از مصرف کلسیم در این دوران غافل نشوید تا رشد دندان ها و استخوان های کودک ادامه یابد. همچنین مصرف مواد دارای کلسیم به عملکرد اعصاب، سیستم گردش خون و ماهیچه ها کمک می‌کند. طبق توصیه پزشکان، مصرف ۱۰۰۰ میلی گرم از کلسیم در رژیم غذایی بانوان باردار، لازم است.
  • فولیک اسید باید به صورت روزانه ۳۰۰ تا ۷۰۰ میلی گرم مصرف شود تا از نقص لوله عصبی جلوگیری کند.

رشد جنین در سه ماهه دوم بارداری

این دوره از بارداری با تغییرات قابل توجه در جنین همراه است. با آغاز هفته هجدهم بارداری، جنین دچار افزایش وزن می‌شود. در این زمان جنین می‌تواند خمیازه بکشد یا حتی سکسکه کند. در پایان سه ماهه دوم بارداری، با افزایش وزن جنین، شما اکنون یک جنین ۹۰۰ گرمی را حمل می‌کنید.

علائم خطرناک

تغییرات بدن در سه ماهه دوم بارداری

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر، حتما با پزشک خود تماس بگیرید. زیرا این نشانه‌ها وجود مشکل در بارداری را تضمین می‌کند.

  • درد شدید شکم
  • سرگیجه
  • حالت تهوع با شدت زیاد
  • افزایش سریع و غیر منتظره وزن
  • وجود زردی
  • تعریق بیش از حد

جمع بندی

 در این مقاله از ویکی درمان به تمام نکاتی که در سه ماهه دوم بارداری باید به آن توجه کنید تا سلامت جنین حفظ شود، اشاره کردیم. اگر در هر یک این مسائل، با سوالی رو به رو شدید، در بخش نظرات آن را مطرح کنید.

سوالات متداول

افزایش وزن در سه ماهه دوم بارداری چه زمان خطرناک است؟

زمانی که این افزایش وزن به صورت سریع و بیش از ۷ پوند در ماه باشد.

برای رفع درد شکم در سه ماه دوم بارداری چه باید کرد؟

استراحت کنید و از پتو گرم در ناحیه ای که احساس درد می کنید، استفاده شود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *