هفته چهاردهم بارداری (هفته ۱۴ بارداری)

۰
(۰)

هفته چهاردهم بارداری شروع سه ماهه سوم بارداری تلقی می‌شود. در این مرحله بدن مادر در حال تکامل با جفت است. بسیاری از حالت‌هایی که در سه ماهه اول تجربه می‌شود، حالا ناپدید می‌شوند مانند حالت تهوع و استفراغ. اما علائم جدید دیگری را ممکن است مادر در این مرحله تجربه کند. همچنان باید نسبت به خطر سقط آگاه بود و رژیم غذایی را رعایت کرد.

در این مرحله از رشد جنین یعنی در هفته ۱۴ بارداری اندازه نوزاد در حدود ۸ سانتی متر است و در حدود ۴۳ گرم وزن دارد. سر جنین رشد بیشتری نسبت به سایر نواحی بدن او دارد و رشد با سرعت بیشتری پیش می‌رود. در پایان هفته چهاردهم بارداری دست‌های جنین متناسب با بدنش رشد می‌کند ولی پاهایش همچنان در حال رشد و موهای کرکی رو بدن در حال شکل‌گیری است.

موهای کرکی باعث حفظ تعادل دمای بدن جنین می‌شود. چربی زیر پوست جنین در این مرحله شکل می‌گیرد و وظیفه آن حفظ دمای بدن جنین است. سیستم تولید مثل جنین بیشترین رشد را در هفته ۱۴ بارداری دارد. عضو دیگری که در هفته چهاردهم بارداری کاملا شکل می‌گیرد سقف دهان و کام جنین است. رشد موهای بدن شروع شود. سر او چهار برابر اندازه فعلی رشد می‌کند. با ما تا انتهای این مقاله در ویکی درمان همراه باشید.

هفته 14 بارداری

تغییرات بدنی مادر در هفته چهاردهم بارداری

در هفته ۱۴  بارداری ، تغییرات جدی در بدن مادر رخ می‌دهد که علت این امر افزایش یافتن هورمون‌هاست. افزایش ترشحات واژن به دلیل جلوگیری از رشد باکتر‌های مضر کاملا طبیعی است. البته اگر این افزایش ترشحات از حالت طبیعی خارج شوند باعث بروز عفونت خواهند شد. در صورت اتفاق افتادن این مورد حتما با بهترین دکتر زنان در تهران مشورت کنید، تا خطری شما را تهدید نکند.

در هفته چهاردهم بارداری رحم کاملاً داخل حفره لگنی نیست و در قسمت پایینی شکم جای گرفته است. تنها قسمت کوچکی از رحم از استخوان لگن بالاتر آمده و جنین به اندازه‌ای رشد کرده که شکم به سمت جلو مایل شود. از هفته هفته ۱۴ به بعد گاهی دردی خفیف در دو سمت شکم مادر احساس می‌شود، که خیلی جدی نیستند و خیلی زود بهبود پیدا می‌کنند.

نکات مهم تغذیه در هفته ۱۴ بارداری

بدن مادر برای رشد جنین و تغییراتی که در بدن وی در حال وقوع است؛ نیازمند دریافت پروتئین است. پروتئین مورد نیاز یک شخص عادی روزانه ۱۴۱ تا ۱۵۵ کالری و یک مادر باردار در حدود ۱۷۰ تا ۱۸۴ کالری است. پس یک مادر باردار حتما باید یک وعده از منابع پروتئینی در برنامه روزانه تغذیه‌ای خود مصرف کند تا دچار افت انرژی نشود. بهترین غذاهای پروتئین‌دار چیزهایی هستند که مقدار کلسترول و چربی اشباع شده کمتری دارند.

هنگام مصرف چربی گوشت را جدا کرده و یک یا دو تکه ماهی یا غذای دریایی مصرف کنید. هنگام استفاده از لبنیات، شیر بدون چربی و پنیر کم چرب میل کنید. این نوع لبنیات تمام مزایای پروتئینی شیرخالص را دارد. مغزها و تخمه ها سرشار از روغن‌هایی هستند که برای قلب مفید هستند. البته گیاه خواران برای اطمینان از دریافت اسیدهای آمینه کافی باید پروتئین های گیاهی بیشتری را در برنامه تغذیه‌ای روزانه خود قرار دهند.

چه زمانی در هفته چهاردهم بارداری باید به پزشک مراجعه کرد؟

با توجه کردن به تغییرات بدن مادر در طول دوران بارداری و مشاهدۀ علائم غیرمعمول، مادر باردار در هفته چهاردهم بارداری می‌تواند در زمان مناسبی برای درمان به پزشک مراجعه کرده و از خود و جنین مراقبت کند. بهتر است با علائم غیرمعمولی که نشان‌دهندۀ عارضه‌ای شدید هستند، آشنا باشید تا بتوانید مراقبت‌های پزشکی لازم را به موقع دریافت کنید. علاوه بر اینها هر نوع درد شکمی شدید و همچنین خونریزی واژینال که نیازمند مراجعۀ فوری به پزشک است، برخی از علائم دیگری که در صورت مشاهدۀ آنها لازم است برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید شامل موارد زیر است:

  • احساس خستگی
  • ضعف
  • گیجی
  • تپش قلب
  • تنگی نفس
  • سردرد
  • زردی یا رنگ‌پریدگی پوست در نوک انگشت‌ها، زیر پلک‌ها و لب‌ها

این علائم ممکن است نشانه کم‌خونی مادر باشد. همچنین اگر در هفته ۱۴ بارداری یا بعد از آن علائمی مثل تب یا لرز داشتید، لازم است به پزشک مراجعه کرده، زیرا ممکن است ناشی از عفونت های مجاری ادراری باشد.

هفته 14 بارداری

علائم هفته ۱۴ بارداری

در هفته ۱۴ بارداری ممکن است علائمی مثل ترشح از سینه ها را تجربه کنید. از سینه‌های شما یک ماده ضخیم و زرد رنگی خارج می‌شود که «آغوز» نام دارد که نوزاد شما در چند روز اول پس از تولد قبل از ورود شیر مادر تغذیه می‌کند. اگرچه ترشح آغوز ممکن است در ابتدا شما را به وحشت بیندازد اما این روند کاملاً طبیعی است. احتقان سینوسی، افزایش اشتها و گرفتگی عضلات پا از دیگر عوارض هفته چهاردهم بارداری هستند.

امیدواریم که با مطالعه این مقاله توانسته باشیم کمی از نگرانی‌های شما عزیزان را در این دوره حساس بکاهیم.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *