آیا ترشحات واژن در بارداری خطرناک است؟

۵
(۲)

بارداری یکی از مهم‌ترین و هیجان انگیزترین دوران زندگی یک زن است. برای مراقبت صحیح از خود و نوزادی که در شکم او رشد می‌کند، مادران باردار باید بدانند که چه نوع ترشحات واژن در بارداری رخ می‌دهد. در طول بارداری، بدن زن دستخوش تعدادی تغییرات فیزیولوژیکی می‌شود، بدن او تغییر می‌کند، با تحمل وزن نوزاد و زایمان سازگار می‌شود و تغییراتی نیز در ترشحات واژن رخ می‌دهد.

پس از لقاح، تعداد یا رنگ آنها ممکن است متفاوت شود، که اغلب باعث نگرانی زن می‌شود. پس زن باردار باید بداند که کدام ترشحات طبیعی هستند و کدام غیر طبیعی. در ۲-۴ هفته اول، ترشحات روزانه ممکن است کمی افزایش یافته و غلیظ‌تر شود. همچنین ممکن است در عرض چند ساعت یا یک روز لکه‌ بینی در بارداری ظاهر شود که در نتیجه لانه‌گزینی جنین به دیواره رحم رخ می‌دهد.

ترشحات خطرناک واژن در بارداری

در دوران بارداری، به یک زن توصیه می‌شود که به طور منظم به متخصص زنان مراجعه کند، معاینه شود و آزمایشات لازم را انجام دهد. ابتدا ماهی یک بار و سپس هر ۲ هفته یک بار مشاوره تجویز می‌شود. این کار به او امکان می‌دهد تا سلامت خود و رشد جنین را به دقت کنترل کند. از علائم هشدار دهنده ظهور انواع ترشحات واژن در بارداری به طور غیر معمول عبارتند از:

  • ترشحات به رنگ زرد، سبز، قهوه‌ای
  • ترشحات خونین
  • ترشحات زیاد
  • ترشحات پراکنده با مخاط
  • ترشحات با بوی نامطبوع
  • ترشحات همراه با خارش، سوزش و علائم دیگر.

ترشحات خطرناک واژن در بارداری

چنین تغییری در ماهیت ترشحات ممکن است با ایجاد یک بیماری التهابی یا عفونی و همچنین عوارض بارداری همراه باشد. برای یافتن علت دقیق، باید آزمایشات، سونوگرافی و در صورت لزوم مطالعات دیگر انجام شود.

انواع ترشحات واژن در اوایل بارداری

هنگامی که لقاح رخ می‌دهد، تغییرات در بدن شروع می‌شود. اول از همه، سنتز هورمون پروژسترون افزایش می‌یابد و جریان خون به اندام‌های لگن افزایش می‌یابد. این فرآیندها اغلب با ترشحات واژن فراوان همراه هستند. انواع ترشحات واژن در بارداری می‌توانند شفاف، سفید یا مایل به زرد باشند اما نباید بوی نامطبوع یا تحریک پوست وجود داشته باشد. مدت کوتاهی پس از آن، سطح پروژسترون کاهش  و سطح استروژن افزایش می‌یابد. در این زمان یک پلاگ مخاطی تشکیل می‌شود که دهانه رحم را می‌پوشاند. تشکیل آن نیز می‌تواند باعث افزایش ترشح شود، اما به تدریج باید کاهش یابد و شفاف‌تر شود.

انواع ترشحات واژن در اوایل بارداری

علاوه‌بر‌این، در هفته‌ اول بارداری، تخمک جنین به دیواره رحم می‌چسبد که می‌تواند باعث ترشحات قهوه‌ای روشن شود. به عنوان یک قاعده، انواع ترشحات واژن در بارداری کمیاب هستند و به سرعت متوقف می‌شوند به طور مثال، در عرض چند ساعت یا یک روز اما اگر خونریزی شدید شروع شده‌است، باید بلافاصله با پزشک مشورت کنید زیرا حدود ۵ تا ۲۰ هفته، ترشحات باید یکسان، شفاف یا سفید، در حجم کم و بی‌بو باشد.

انواع ترشحات واژن در اواخر بارداری

از هفته ۲۰ تا ۴۰ بارداری، ترشحات به طور معمول سفید و بدون بوی نامطبوع است. در هفته آخر قبل از زایمان، انواع ترشحات واژن در بارداری ممکن است مایع‌تر شوند. اگر آنها بسیار زیاد باشند، نشت یا تخلیه مایع آمنیوتیک امکان‌پذیر است که نیاز به مراجعه به پزشک دارد.

ویژگی انواع ترشحات واژن در بارداری از نظر رنگ

ترشحات طبیعی باید بی‌رنگ یا سفید باشد. تغییر رنگ و قوام ممکن است نشان‌دهنده ایجاد یک بیماری یا عوارض بارداری باشد. تخصیص رنگ زرد روشن یا تیره اغلب با ایجاد التهاب ظاهر می‌شود. انواع ترشحات واژن در بارداری به رنگ خاکستری مایل به سبز و یا سبز، ممکن است در نتیجه عفونت ایجاد شود.

ترشحات سفید غلیظ به عنوان یک قاعده، بیماری کاندیدیازیس را نشان می‌دهد و ترشحات قهوه‌ای ممکن است به دلیل خونریزی خفیف باشد. متخصصان پزشکی آکسفورد می‌گویند که نه تنها رنگ ترشحات، بلکه بوی، حجم و قوام آن نیز مهم است. بوی تند و ناخوشایند فقط با بیماری‌های باکتریایی یا قارچی ظاهر می‌شود، بنابراین به هیچ وجه نباید آن را نادیده گرفت. لازم به ذکر است که اگر خدایی نکرده در زمان بارداری دچار سنگ کلیه شدید، برای حل این مشکل می‌توانید مقاله سنگ کلیه در بارداری را مطالعه کنید.

انواع ترشحات خونی در بارداری

ظهور لکه بینی در هر مرحله از بارداری دلیلی برای مراجعه فوری با پزشک است. لکه بینی کوچک در هفته‌های اول (معمولاً مصادف با تاریخ قاعدگی مورد انتظار است) که نشان‌دهنده لانه گزینی جنین است. در این مرحله، مویرگ‌ها و عروق کوچک ممکن است آسیب ببینند که باعث خونریزی خفیف می‌شود که به طور معمول، بسیار ضعیف بوده با درد یا سایر علائم ناخوشایند همراه نیست.

انواع ترشحات خونی در بارداری

همچنین ترشحات همراه با رگه‌های خون ممکن است در آستانه زایمان در نتیجه باز شدن دهانه رحم ظاهر شود که این طبیعی است، اما مراجعه به پزشک ضروری است. انواع ترشحات واژن در بارداری چه در سه ماهه اول و چه در سه ماهه آخر مانند هرگونه ترشح از صورتی کم‌رنگ و قهوه‌ای تا قرمز یک علامت خطرناک است.  علت خونریزی ممکن است موارد زیر باشد:

  • اختلالات هورمونی
  • فرسایش دهانه رحم
  • کیست
  • بیماری‌های التهابی و عفونی
  • بارداری خارج از رحم
  • جدا شدن جفت

جمع‌بندی ترشحات واژن در بارداری

به یاد داشته باشید، علیرغم اینکه بارداری یک وضعیت طبیعی برای سلامتی بدن زنان است، به دلیل محدودیت‌های زیادی که در دوران بارداری وجود دارد، تاکتیک‌های تشخیص و درمان متفاوت است. به همین دلیل است که تشخیص و درمان انواع ترشحات واژن در بارداری باید فقط تحت نظر پزشک انجام شود. با نادیده گرفتن علائم یا خوددرمانی، یک زن باردار نه تنها سلامت خود، بلکه سلامت فرزندش را نیز به خطر می‌اندازد. بدیهی است که برای تهیه قوی ترین داروی ضد قارچ واژن به تجویز پزشک نیاز خواهید داشت.

برای کنترل ترشحات واژن در دوران بارداری باید چه کرد؟

برای اینکه دچار عفونت نشوید باید ناحیه تناسلی را خشک نگه دارید. استفاده از پدهای نخی و لباس های پارچه در جذب ترشحات واژن در بارداری موثر است.

استفاده از دستمال مرطوب برای خشک کردن ناحیه تناسلی مضر است؟

سعی کنید از دستمال مرطوب برای تمیز نگه داشتن واژن استفاده نکنید زیرا باعث تغییر ph در ناحیه تناسلی می شود. همچنین استفاده از تامپون و دوش واژینال ممنوع است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۵ / ۵. تعداد رای: ۲

هنوز رای ثبت نشده است.

سمیرا حسن آبادی

من متخصص سئو و بهینه سازی سایت هستم. جزو نفرات اول تیم ویکی درمان بوده ام و خوشحالم که توانسته ایم محتوای به روزی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. همیشه برای بالا بردن کیفیت محتواها و خدمات ویکی درمان در تلاش خواهیم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *