ترشحات سفید واژن نشانه چیست؟

۳.۵
(۲)

ترشحات واژن اتفاقی معمول و نرمال در دستگاه تناسلی بانوان است. اما بعضی ترشحات عادی نیستند و نشانه بیماری یا عفونت در واژن است. این ترشحات ممکن است زرد یا سبز رنگ است و اغلب بوی بدی دارند. ترشحات سفید واژن طبیعی‌ترین نوع ترشح است ولی اگر این نوع ترشح همراه با علائم دیگر باشد نشان دهنده مشکلات دیگری است و باید به بهترین دکتر زنان مراجعه کنید. در این مقاله در مورد دلایل ترشحات سفید واژن صحبت خواهیم کرد.

دلایل ترشحات سفید واژن چیست؟

تخمک گذاری

رحم شما در زمان تخمک گذاری، ترشحاتی تولید می‌کند که شبیه به سفیده تخم مرغ است. در این زمان احتمال باروری به بالاترین حد ممکن خود می‌رسد. هنگام تخمک گذاری بدن، سطح هورمون استروژن بالاست و همین موضوع عامل ترشح زیاد واژن است. زمان تخمک گذاری ۱۰ تا ۱۴ روز بعد از اولین روز شروع قاعدگی است اگر در این زمان ترشحاتی به رنگ کرم روشن و یا شیری دیدید جای نگرانی نیست و نشانه تخمک گذاری است.

بارداری

در اوایل دوران بارداری به دلیل اینکه واژن خود را برای برای بارداری آماده می‌کند، واژن ترشحات سفید و یا شیری تولید می‌کند که باعث ضخیم شدن دیواره آن می‌شود و همچنین غشاء مخاط هم فعال‌تر میشود. در سه ماه اول بارداری ترشحات سفید واژن همراه با لکه بینی است. در این زمان واژن مخاط بیشتری تولید می‌کند تا از این طریق دهانه رحم بسته شود و مرطوب، تمیز و سالم باشد. در ۳ ماهه دوم بارداری، ترشحات غلیظ‌تر می‌شود. اگر ترشحات واژن در بارداری همراه با تغییر رنگ و بو بود به پزشک زنان خود مراجعه کنید.

مطلب پیشنهادی: معرفی بهترین دکتر زنان

استرس

در مواقعی که تحت استرس روحی یا احساسی باشید خواهید دید که ترشحات سفید رنگ واژن شما بیشتر می‌شود. علت دقیق این افزایش ترشحات مشخص نیست. اما پژوهشگران معتقدند که علت آن عدم تعادل در هورمون‌هاست که بر روی ترشحات واژن تاثیر زیادی دارد. همچنین عدم تعادل در هورمونها با سیستم ایمنی در ارتباط است. عدم تعادل در باکتری‌های واژن باعث اختلال در سیکل قاعدگی شما میشود و ترشحات سفید واژن افزایش می یابد.

یائسگی

این دوران برای خانم‌ها بسیار سخت است و علائمی را با خود به همراه دارد یکی از این علائم به دلیل تغییر در سطح هورمون‌ها است ترشحات سفید واژن است که اغلب غلیظ هستند. اگر این ترشحات تغییر رنگ و بو ندهند و با خشکی واژن و سوزش همراه نباشد، مشکل خاصی نیست.

چرخه قاعدگی

عملکرد هر بدنی با دیگری تفاوت‌هایی دارد. برخی از افراد قبل و بعد از پریود خود ترشحاتی دارند که رنگ آن نسبت به حالت معمول کرمی‌تر یا شیری‌تر است. اگر شما نیز با این ترشحات برخورد می‌کنید، نیازی به نگرانی نیست این ترشحات نیز بخشی از چرخه قاعدگی شماست.

انواع ترشحات سفید واژن غیرعادی

دلایل شایع ترشحات غیر عادی واژن زیاد بسیار متفاوت است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

کاندیدیازیس یا برفک واژن:

این نوع عفونت باعث ایجاد ترشحات سفید واژن به شکل پنیری می‌شود. یکی از شایع‌ترین دلایل ترشح غیر طبیعی عفونت قارچی دستگاه تناسلی است. این نوع قارچ در واژن وجود دارد و زمانی که در واژن بیش از اندازه رشد کند تبدیل به عفونت قارچی می‌شود. دلایلی که باعث رشد بیش از حد این نوع قارچ می‌شود عبارت است از استفاده طولانی مدت از آنتی بیوتیک، دیابت، استرس، قرص ضد بارداری، عدم تعادل هورمون‌ها و غیره.

مطلب پیشنهادی: بخور واژن جهت پاکسازی و ضدعفونی کردن واژن

بیماری های مقاربتی:

بیماری‌هایی که از راه جنسی منتقل می‌شوند باعث ایجاد ترشحات سفید واژن میشوند ولی در این حالت ترشحات بودار هستند و رنگ و غلظت آنها تغییر پیدا می‌کند.

آتروفی واژن:

معمولا بعد از یائسگی، سطح هورمون استروژن کاهش می‌یابد و دیواره واژن نازک می‌شود در این هنگام آتروفی واژن اتفاق می‌افتد. آتروفی در زمان‌های دیگری که سطح استروژن پایین است نیز اتفاق می‌افتد مانند دوران شیردهی، درمان هورمونی سرطان سینه، پرتو درمانی لگن و غیره.

ولوو واژینیت:

این نوع عفونت در داخل و قسمت بیرونی واژن اتفاق می‌افتد و با ورم واژن همراه است و دلایل زیادی برای به وجود آمدن آن وجود دارد اما شایع‌ترین دلیل آن باکتری‌ها هستند.

عفونت های باکتریایی:

واژینوز یکی از شایع‌ترین عفونت‌های بین خانم‌ها است و هر ساله حدود یک میلیون زن باردار با واژینوز باکتریایی مبتلا می‌شوند. ۵۰ تا ۷۵ درصد خانم‌هایی مبتلا به واژینوز علائمی ندارند ولی اگر داشته باشند بیشترین آنها ترشحات سفید واژن یا ترشحات مایل به خاکستری است. گاهی این ترشحات غلیظ است و همراه با بوی بدی است.

انواع ترشحات سفید واژن غیرعادی

مهم‌ترین مواردی که نشان‌دهنده ترشحات واژن به طور غیر عادی است عبارتند از:

  • بوی تند و نامطبوع واژن
  • رنگ متمایل به سبز یا خاکستری ترشحات واژن و ظاهر چرک مانند آن
  • بافت پنیری یا کف مانند ترشحات
  • درد، ورم، خارش، سوزش، زخم، جوش و یا قرمزی در بافت واژن به همراه ترشحات و یا بدون آن
  • خونریزی در خارج از سیکل قاعدگی

ترشحات سفید واژن

روش های پیشگیری از ترشحات واژن

برای ترشحات سفید واژن که به طور طبیعی ماهانه با آن مواجه می‌شوید نیازی نیست کاری انجام دهید. اما برای جلوگیری از افزایش ترشح به نکات زیر توجه فرمایید:

  • بعد از ادرار، برای خشک کردن خود دستمال را به سمت عقب بکشید تا باکتری‌های موجود در ناحیه مقعد به سمت واژن منتشر نشوند.
  • از لباس زیر پنبه‌ای استفاده کنید تا ناحیه واژن شما فرصت تنفس داشته باشد. بهتر است شب‌ها بدون لباس زیر بخوابید.
  • از پوشیدن لباس زیر تنگ و شلوار تنگ خودداری کنید.
  • اگر ناحیه واژینال شما خشک شده و احساس خارش واژن و سوزش دارید از مواد شوینده مخصوص واژن استفاده کنید.

جمع بندی

ترشحات سفید واژن میتواند کاملا طبیعی باشد اما باید این نکته را هم در نظر باشید که اغلب مشکلات مربوط به واژن و رحم شما با علائمی همچون ترشحات خود را نشان می‌دهند. در صورتی که در ترشحات شما هر گونه تغییر در رنگ و غلظت حس کردید و یا علائمی مانند سوزش و خارش داشتید به پزشک مراجعه تا در صورت وجود مشکل درمان را شروع کنید. امیدواریم این مقاله از ویکی درمان برای شما مفید بوده باشد.

ترشحات سفید واژن نشانه چیست؟

هر خانمی ماهیانه در هنگام تخمک گذاری ترشحات واژن دارد. ترشحات سفید واژن باعث می‌شود واژن و رحم پاکسازی شود. در صورت طولانی شدن ترشحات و تغییر در رنگ و بو باید به پزشک مراجعه کنید.

برای جلوگیری از ترشحات واژن چکار باید بکنیم؟

برای ترشحات طبیعی نیازی نیست کاری انجام دهیم ولی برای جلوگیری از ترشحات غیر طبیعی رعایت بهداشت، شستشو با ژل مخصوص بانوان، پوشیدن لباس زیر نخی و پوشیدن لباس آزاد و راحت لازم است.

ترشحات سفید واژن نشانه چیست؟

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۳.۵ / ۵. تعداد رای: ۲

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

۳ دیدگاه

    1. سلام دوست عزیز، شما عفونت واژن دارید، این عفونت انواع مختلفی داره که بعد از آزمایش، دکتر زنان براتون نسخه ای و تجویز میکن. حتما این عفونت رو جدی بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *