هفته سی و نهم بارداری (هفته ۳۹ بارداری)

۴
(۱)

در هفته سی و نهم بارداری استرس زایمان تمام وجودتان را فراگرفته است. اصلا نگران نباشید و بدانید که تنها نیستید و در روزهای آینده بعد از سپری کردن ماه های دشوار بارداری، بالاخره قرار است فرزند عزیزتان را در آغوش بگیرید. رحم در هفته سی و نهم بارداری بیشترین سنگینی را به شما تحمیل می کند و در ضمن ممکن است در طول روز با احساس کسالت و ناخوشی سپری کنید.

در هفته ۳۹ بارداری جنین ۵۱ سانتی متر طول و ۲۸۰۰ الی ۴۰۰۰ گرم وزن خواهد داشت. بدون سه ماه آخر بارداری همراه با سختی ها و علائم آزار دهنده است اما شما نهایتا به پایان دوران بارداری رسیده اید و هر زمان ممکن است درد زایمان آغاز شود.

رحم در هفته سی و نهم بارداری به تدریج نرم تر شده و رفته رفته برای زایمان آماده می شود. دردهای ناحیه شکم که با آن تاکنون آشنا هستید بین ۳۰ تا ۴۰ ثانیه بوده، اما اکنون مدت زمان آن افزایش پیدا کرده است. اگر درد ناحیه شکم از یک دقیقه و هر بار به مدت ۵ دقیق تکرار شد، احتمالا زمان زایمان فرا رسیده است.

در ادامه مطلب از ویکی درمان به علائم و توصیه های هفته ۳۹ بارداری می پردازیم.

هفته 39 بارداری

وضعیت مادر در هفته سی و نهم بارداری

در هفته سی و نهم بارداری ممکن است با ترشحات سینه که به آن آغوز می گویند، مواجه شوید. ترشحات سینه در این هفته کاملا طبیعی بوده و در صورت مشاهده دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. در هفته ۳۹ بارداری، احتمال پاره شدن کیسه آب بیش از هر زمان دیگری وجود دارد و باید هر ثانیه آماده زایمان باشید.

 چرا که در صورت مواجه شدن با پاره شدن کیسه آب، شما در روند زایمان قرار گرفته اید. در این هفته بیش از هفته های پیشین، بیشتر احساس خستگی می کنید و انجام دادن فعالیت های ساده روزانه برای شما دشوارتر خواهد شد.

اگر اولین باری است که دوران بارداری را تجربه می کنید، تشخیص علائم شروع زایمان کمی دشوارتر خواهد بود. برخی از مادران در پایین کمر خود دردی را احساس می کنند که به تدریج شدت می یابد. یا در برخی از موارد پاره شدن کیسه آب همراه با انقباض های دردناک، نشان دهنده فرارسیدن زمان زایمان می باشد.

به عبارتی دیگر تغییر انقباضات به معنای شروع درد زایمان است. برخی از مادران دچار درد زایمان کاذب می شوند که مشابه انقباضات پیش از زایمان است؛ اما نشان دهنده شروع درد زایمان نمی باشد. انقباضات کاذب معمولا در صورت استراحت کردن به طور کامل از بین می روند و شدت آن معمولا افزایش پیدا نمی کند.

هفته 39 بارداری

وضعیت جنین در هفته ۳۹ بارداری

در هفته ۳۹ بارداری رشد مغزی جنین هم اکنون ادامه دارد و این رشد تا سه سال پس از تولد تکمیل می شود. بنابراین هر چه جنین دیرتر به دنیا بیاید برای رشدش مفیدتر خواهد بود. بنابراین اصلا نگران نباشید و برای زایمان تا هفته ۴۲ وقت دارید. در این هفته ریتم نفس کشیدن جنین منظم تر شده و در هر دقیقه ۴۰ بار عمل دم و بازدم را انجام می دهد.

به طور معمول در هفته های پایانی بارداری سر جنین در لگن قرار دارد و این امر باعث احساس فشار بیشتر در قسمت مثانه می شود. روند تکامل چشم نوزاد آهسته بوده و هنوز سیستم عصبی بینایی در حال رشد و کامل شدن هستند. فرایند تکامل یافتن سیستم بینایی نوزاد تا هفته ها پس از تولد ادامه دارد.

جالب است بدانید وزن بالاتر کودک هنگام تولد، او را از بیمار شدن مخصوصا زردی نوزاد در امان نگه می دارد. بنابراین هر چه نوزاد دیر تر به دنیا بیاید، وزنش نیز بیشتر خواهد بود. زیرا جنین در هفته سی و هشتم بارداری هم اکنون در حال ذخیره سازی چربی زیر پوستی است. همچنین یکی از عوامل فلج مغزی در کودکان، تولد زودرس است. بنابراین هر چه جنین در هفته های آخر بارداری به دنیا بیاید احتمال مبتلا بودن به بیماری خاص به صورت چشمگیری کاهش پیدا می کند.

همانند هفته سی و هشتم بارداری، جنین در داخل رحم فضا کافی برای انجام دادن حرکات زیاد همچون کشش دست و پا و چرخیدن را ندارد. اما باید در طول روز حداقل ۱۰ مرتبه حرکت فرزند خود را احساس کنید. در غیر این صورت این مورد را با پزشک خود در میان بگذارید تا پس از بررسی، از سلامت بودن جنین خیالتان راحت شود.

 علائم هفته سی و نهم بارداری

  •       کمردرد
  •       نفخ معده
  •       خستگی مفرط
  •       تکرر ادرار
  •       ترشحات پستان
  •       تغییرات خلق و خوی
  •       اختلالات خواب
  •       اسهال
  •       انقباضات براکستون هیکس (درد کاذب زایمان)
  •       پاره شدن کیسه آب

اگر بخواهیم به مهمترین علائم هفته سی و نهم بارداری اشاره داشته باشیم، پاره شدن کیسه آب مهم ترین علائم این هفته بوده و نشان دهنده فرا رسیدن وقت زایمان می باشد.

علائم هفته سی و نهم بارداری

نکات ضروری هفته سی و نهم بارداری

  • اگر با علائمی همچون پاره شدن کیسه آب، انقباضات رحمی و خونریزی در هفته سی و نهم بارداری مواجه شدید، بدانید که زمان زایمان فرا رسیده است؛ آرامش خود را حفظ کرده و سریعا به متخصص زنان مراجعه کنید.
  • در هفته سی و نهم بارداری از انجام فعالیت های سنگین بپرهیزید.
  • ترجیحا در این هفته سفر نکنید چرا که درد زایمان ممکن است هر لحظه شروع شود.
  • سعی کنید از مصرف غذاهای چرب و سنگین در هفته ۳۹ بارداری اجتناب کنید.
  • از اعمال رنگ مو در بارداری مخصوصا سه ماه سوم اکیدا خودداری کنید.

جمع بندی و سوالات رایج

روزهای سخت بارداری دیگر روبه پایان می باشد و هر لحظه ممکن است زمان زایمان فرابرسد. استراحت و پیاده روی روزانه را در این هفته فراموش نکنید.

بهترین هفته برای سزارین کدام است ؟

متخصصین هفته سی و نهم بارداری و چهلم را بهترین زمان برای عمل سزارین می دانند. سزارین پیش از هفته های ۳۹ و پس از هفته ۴۰ می تواند عوارض جسمانی برای جنین به همراه داشته باشد. به عبارتی دیگر نوزادانی که در هفته ۳۹ به دنیا می آیند، خیلی کمتر نسبت به نوزادانی که در هفته پیش متولد شدن، دچار مشکلات تنفسی می شوند.

مهمترین علائم فرا رسیدن زمان زایمان چیست ؟

پاره شدن کیسه آب و انقباضات رحمی از اصلی ترین علائم فرا رسیدن زمان زایمان می باشند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۴ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *