لگد زدن جنین از چند ماهگی شروع می‌ شود؟

۵
(۱)

یکی از هیجان‌ انگیزترین لحظات بارداری زمانی است که برای اولین بار لگد زدن جنین را در داخل شکم خود احساس می‌کنید. این حرکات نشان می‌دهند که جنین شما زنده است و به‌ خوبی در حال رشد می‌باشد. در واقع پس از اتمام خستگی‌های سه ماهه اول بارداری و گذر از احساس مداوم حالت تهوع، مطمئنا احساس اولین حرکات جنین در سه ماهه دوم بارداری یک تسکین خوشایند است.

البته که ممکن است گاهی احساس حرکات و لگد زدن جنین برای شما به یک عامل استرس‌زا تبدیل شود، چرا که شما نمی‌دانید هر گونه تغییری در این روند طبیعی است یا خیر! حال در ادامه مطلب از ویکی درمان قصد داریم به بررسی لگد زدن جنین در دوران بارداری و چگونگی این حرکات بپردازیم.

شروع لگد زدن جنین در شکم مادر 

به طور طبیعی حرکات جنین از هفته هفتم بارداری تا هفته هشتم بارداری شروع می‌شود که به راحتی قابل مشاهده است. البته هر مادر بارداری تا قبل از هفته ۱۹ تا ۲۲ بارداری؛ لگد زدن جنین و حرکاتش را احساس نمی‌کند، زیرا تا قبل از این زمان جنین فقط چند سانتی‌متر و بسیار کوچک است.
لازم به ذکر است؛ مادرانی که قبلا تجربه بارداری داشته‌اند، به مراتب حرکات جنین را بهتر می‌شناسد و لگد زدن جنین را بیش از مادرانی که اولین تجربه بارداری را دارند، احساس می‌کنند.

لگد زدن جنین نشانه چیست؟

لگد زدن جنین

از هفته نوزدهم بارداری تا هفته ۲۲ بارداری، بیشتر مادران باردار لگدها و حرکات جنینشان را احساس می کنند. البته مادرانی که جفت قدامی دارند ممکن است کمی دیرتر این حرکات را متوجه شوند. لگد زدن جنین نشان می‌دهد که دلبندتان زنده است و در حال رشد و نمو می‌باشد.

نحوه تکان خوردن و لگد زدن جنین در اوایل بارداری

حرکات جنین در بدن مادر همانند پرش‌هایی ملایم و نرم هستند که در ابتدای دوران بارداری تشخیص آن‌ها مشکل است؛ اما با پیشرفت بارداری مشخص‌تر می‌شوند. در واقع هر چقدر که به اواخر بارداری نزدیک شوید؛ حرکات دست ‌و پای جنین کم‌تر می‌شود و در مقابل، حرکات چرخشی و لگد زدن جنین شما شدیدتر خواهد شد. مراحل زیر بیانگر نحوه تکان خوردن جنین در دوران بارداری می‌باشد:

  1. در هفته ۹ بارداری جنین توانایی تکان دادن دست و پا، سکسکه، مکیدن و بلع دارد.
  2. در هفته ۱۰ بارداری جنین توانایی تکان دادن سر، باز کردن فک، بالا آوردن دست برای لمس صورت را پیدا می‌کند.
  3. در ۱۲ هفتگی، جنین می‌تواند خستگی خود را با کشیدن خمیازه و باز نگاه داشتن دهان خود نشان دهد.
  4. در ۱۴ هفتگی، جنین می‌تواند چشم‌های خود را حرکت دهد.
  5. در ۱۵ هفتگی قادر است انگشت شست خود را بمکد.

آیا لگد زدن جنین به مادر آسیب می‌رساند؟

گاهی حرکات و لگد زدن جنین ممکن است به مادر آسیب برساند؛ مثل زمان‌هایی که دست‌ها و پاهای جنین به قفسه سینه و شکم مادر فشار زیادی را وارد می‌کنند. هرچند که این اتفاق‌ها در دوران بارداری، غیرطبیعی نیست! اما اگر در دوران بارداری خود هر گونه درد در ناحیه شکم و سینه احساس کردید، حتما به متخصص زنان و زایمان مراجعه و مشکلی که دارید را گزارش دهید.

مطلب پیشنهادی : ورزش‌ های شکمی در دوران بارداری

اگر لگد زدن جنین احساس نشود، خطرناک است؟

لگد زدن جنین چه زمانی آغاز می شود

این یک امر طبیعیست که جنین گاهی در شکم مادر بدون حرکت و ساکن باشد. وقفه موقتی در فعالیت و حرکت جنین می‌تواند به این معنا باشد که در حال خواب است یا به دلیل غذا نخوردن مادر، دچار کمبود انرژی شده است.
با این حال؛ اگر احساس می‌کنید که جنین شما مدتی بی حرکت و ساکن شده است، با پزشک متخصص تماس بگیرید. چراکه سکون طولانی مدت جنین در رحم مادر می‌تواند علامت غیر طبیعی بودن بارداری یا کمبود مایع آمنیوتیک باشد. شایان ذکر است؛ اگر در مورد تعداد حرکات جنین مطمئن نیستید، بهتر است آن‌ها را بشمارید!

بهترین زمان مشاهده لگد زدن جنین در بارداری 

اگر شما هم این احساس را تجربه کرده باشید؛ می‌دانید که مشاهده لگد زدن جنین، برای پدر و مادر یکی از قشنگ‌ترین و لذت‌بخش‌ترین اتفاقات زندگی‌شان می‌باشد. تکان خوردن‌ها و لگد زدن‌هایی که در موقعیت‌های زیر به خوبی می‌توان آن‌ها را احساس و همچنین مشاهده کرد:

  • زمانی که دراز کشیده باشید.
    در طول روز با وجود حرکات بدن شما، جنین در وضعیت خوابیده قرار دارد و توجه شما بیشتر روی مسائل دیگر است. توجه داشته باشید که وقتی آرام هستید و دقت بیشتری به بدنتان دارید، بهتر متوجه حرکات و لگد زدن‌های دلبندتان می‌شوید.
  • مدتی پس از این که غذا خورده باشید.
    جالب است بدانید که قند موجود در قند خون شما، به جنین هم انرژی می‌دهد. لذا مدتی پس از این که در طول روز غذا می‌خورید، جنین شما حرکات و لگد زدن‌های بیشتری انجام می‌دهد که به خوبی قابل مشاهده است.
    لازم است بدانید؛ وقتی عصبی هستید باز هم به دلیل افزایش ترشح آدرنالین، چنین اتفاقی برای جنین می‌افتد.
  • وقتی دلبندتان سکسکه می‌کند.
    احتمالا اگر باردار شده باشید، گاهی متوجه تیک‌های ریتمیک که از یک دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد شده‌اید. این درست زمانی اتفاق می‌افتد که دلبند شما احتمالا در حال سکسکه کردن که یک عمل بی خطر و کاملا عادی است، می‌باشد.

علت کم شدن حرکات و لگد زدن جنین در بارداری

بهترین زمان مشاهده لگد زدن جنین در بارداری 

منظور از حرکات خطرناک جنین، کاهش یا افزایش تعداد حرکات جنین است. از علل بی‌خطر کم شدن حرکات جنین در طول روز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فعالیت بیش‌ از حد مادر در طول روز.
  • حرکت ملایم روزانه بدن مادر که باعث خوابیدن جنین می‌شود.
  • برقراری رابطه جنسی؛ چرا که انقباضات ریتمیک رحم که همراه با ارگاسم است، سبب می‌شود تا جنین به خواب برود که امری طبیعی می‌باشد.
  • کوچک بودن بیش‌ از‌ حد نوزاد که مانع از احساس مداوم آن می‌شود. به‌همین‌دلیل است که معمولا توصیه می‌شود از هفته بیست و هشتم بارداری به بعد، شمارش حرکات جنین خود را آغاز کنید.
  • جنین‌ مانند نوزاد تازه متولد شده در زمان‌ هایی از روز به خواب عمیقی می‌رود که در این زمان‌ها، حرکتی مشاهده نمی‌شود.

مطلب پیشنهادی : درمان درد کمر در بارداری

حداکثر تعداد حرکات و لگد زدن جنین در اواخر بارداری

حداکثر تعداد حرکات جنین بین هفته ۲۸ تا ۳۲ بارداری می‌باشد، زیرا حجم مایع آمنیوتیک زیاد است و جنین می‌تواند به خوبی حرکت کند. لازم به ذکر است که از ماه هفتم بارداری، جنین برای زندگی در خارج رحم آمادگی پیدا می‌کند و توجه مادر به حرکات او باید بیشتر شود.

سوالات متداول

اگر لگد جنین احساس نشود جای نگرانی وجود دارد ؟

اگر تا هفته بیست و پنجم بارداری هیچ ضربه یا لگدی احساس نکردید، اصلا نترسید. در هفته های آینده جنین بزرگ تر شده و لگد و ضربه های وی به طور کامل احساس می شود. اگر ضربه های جنین منظم و مرتب بود اما بیش از ۱ الی ۲ دهفته هیچ لگدی احساس نکردید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

چرا گاهی لگد های جنین شدید تر می شود ؟

همان طور که روزانه جنین رشد می کند، ضربه و لگدهایش نیز بیشتر و بیشتر خواهد شد. تحقیقات نشان داده اند که از سه ماه سوم بارداری به بعد، جنین در هر ساعت ۳۰ بار تکان می خورد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۵ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *