هفته بیست و هشتم بارداری (هفته ۲۸ بارداری)

۰
(۰)

جنین در هفته بیست و هشتم بارداری هم اندازه یک نارگیل می باشد، ۳۸ سانتی متر قد و وزنش حدود ۱ کیلوگرم است و هفته به هفته وزن فرزند دلبندتان افزایش پیدا می کند. یکی از رویدادهای شگفت انگیز در هفته بیست و هشتم بارداری این است که سطح مغز جنین از حالت صافی خارج شده و شیارها و برجستگی های مغز ایجاد می شود و در نهایت حجم مغز جنین در هفته ۲۸ بارداری تکامل و رشد می کند.

جنین در هفته بیست و هشتم بارداری می تواند علاوه بر متوجه شدن مزه ها، بوها را نیز درک کرده و چشم هایش در این هفته قادر به تولید اشک می باشد. همچنین اکثر استخوان های جنین کامل شده اند، اما هنوز کمی نرم هستند.

جالب است بدانید با اینکه جنین در هفته ۲۸ بارداری از درون مایعی که داخل رحم قرار دارد قادر به دیدن چیزی نیست اما اگر نور شدیدی همچون خورشید بدون هیچ مانعی به شکم مادر بتابد، توجه او را به خود جلب می کند. با شروع شدن سه ماه سوم بارداری بهتر است فعالیت روزانه خود را کاهش داده تا از تنگی نفس و خستگی به دور باشید. در ادامه مطلب از ویکی درمان به علائم و وضعیت بدن مادر در هفته بیست و هشتم بارداری می پردازیم.

وضعیت جنین در هفته ۲۸ بارداری

در طی هفته های آینده بارداری، کودک شما فضای بیشتری را در رحمتان اشغال کرده و رفته رفته احساس ناراحتی و خستگی در ناحیه کمر بیشتر خواهد شد. در هفته بیست و هشتم بارداری کودک شما از روند خواب و فعالیت های منظمی برخوردار می باشد. توصیه می کنیم به حرکات و لگد زدن جنین خود توجه داشته باشید؛ زیرا کند شدن این نوع حرکات و یا توقف طولانی مدت حرکات جنین، می تواند خطرساز باشد و از این رو باید هرچه سریعتر به پزشک جهت انجام آزمایشات لازم مراجعه کنید.

هفته بیست و هشتم بارداری

با گذشت هر هفته نوزاد در موقعیت مختلفی قرار دارد، به عنوان مثال در هفته بیست و هشتم بارداری، جنین به طور آهسته آماده خروج از رحم می شود به طوری که سر در قسمت پایین و به سمت خروجی بدن خواهد بود. جالب است بدانید جنین در این هفته درحال تقویت و کسب کردن مهارت هایی همچون : پلک زدن، سرفه کردن، مکیدن انگشت شست، سکسکه کردن و مهمترین آن ها تنفس است.

مطلب پیشنهادی : تغییرات بدن مادر و جنین در هفته بیست و نهم بارداری

تغییرات بدن مادر در هفته بیست هشتم بارداری

با شروع سه ماه آخر یعنی با آغاز هفته بیست هشتم بارداری، جنین از نظر رشد و تکامل نسبت به هفته های پیشین با سرعت بسیار زیادی عمل کرده و بدن مادر و جنین برای زایمان آماده می شوند. طی هفته های آینده ممکن است از نظر جسمی به سرعت خسته شوید از این رو توصیه می شود مادران شاغل، سه ماه آخر بارداری خود را مرخصی گرفته و استراحت کنند؛ زیرا سه ماه آخر برای داشتن فرزندی سالم بسیار حیاتی و ضروری می باشد.

بنابراین با آغاز هفته بیست و هشتم بارداری از انجام دادن فعالیت های سنگین خودداری کنید. در هفته بیست هشتم بارداری بیش از هر زمان دیگری بدن مادر بیشتر به آهن و کلسیم نیاز دارد و حتما رژیم غذایی متناسب به سه ماه آخر بارداری را دنبال کنید.

احساس خواب آلودگی مکرر و گودی چشم بیانگر کمبود آهن می باشد. از این رو سعی کنید در وعده های غذایی خود از مواد مغذی همچون: لوبیا سفید، جگر، عدس، شکلات تلخ، تن ماهی، نخود، آب گوجه فرنگی، سیب زمینی، بادام هندی، اسفناج، کشمش و گوشت بهره ببرید.

در نهایت با افزایش وزن و کم تحرکی در سه ماه آخر بارداری، یبوست بسیار رایج است. از این رو سعی شود در وعده های غذایی خود بیشتر از سبزیجات و میوه جات استفاده کنید.

در هفته بیست و هشتم بارداری امکان دارد متوجه مورمور شدن یا خارش شدید پا بشوید که نام اصلی آن سندرم پای بی قرار است. این علائم در هفته ۲۸ بارداری بسیار رایج بوده و علت آن هنوز مشخص نیست. از این رو هنگام مواجه شدن به چنین علائمی از مصرف قهوه و چای اجتناب کنید زیرا باعث تشدید شدن این علائم می شود.

هفته بیست و هشتم بارداری چگونه است؟

به عنوان نکته نهایی در این هفته ممکن است مشکل سوء هاضمه شما بدتر شود و مجبور به استفاده از داروهای قوی جهت کاهش این علائم باشید، دقت داشته باشید که مصرف دارو خودسرانه در دوران بارداری خطر ساز بوده بنابراین قبل از مصرف هرگونه دارو، در ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

مطلب پیشنهادی : عوارض رنگ مو در بارداری

علائم هفته بیست و هشتم بارداری

کمردرد :  به منظور آماده شدن بدن برای زایمان، مفاصل و رباط های لگن شروع به تغییر شکل و به اصطلاح شل می شوند. این امر می تواند باعث درد در ناحیه کمر و لگن شود.

خارش سینه در دوران بارداری : خارش سینه یکی دیگر از علائم بارداری بوده که می تواند با نزدیک شدن به ماه های پایانی بارداری شدت پیدا کند. از این رو با تغییر سایز و شکل سینه ها، بهتر است از سوتین های مخصوص بارداری استفاده کنید.

تنگی نفس : با بزرگ تر شدن جنین، رحم به اندام های داخل شکم همچون ریه ها فشار وارد کرده و باعث می شود بدن مادر به سرعت خسته شود و بیشتر احساس تنگی نفس کنید. در صورت مواجه شدن با تنگی نفس ایستادن مستقیم می تواند به ریه ها فضای بیشتری را برای گسترش دهد و باعث کاهش علائم تنگی نفس می شود.

یبوست : با کم شدن تحرک اکثر مادران با شروع هفته بیست و هشتم بارداری، یبوست بسیار رایج است. سعی کنید در برنامه غذایی خود از مواد غذایی فیبردار استفاده کنید. میوه هایی همچون کیوی، خیار، انگور، هلو، پرتقال، سیب، انجیر، موز، گلابی و هندوانه برای رفع یبوست موثر می باشد.

نکات ضروری هفته بیست و هشتم بارداری

هفته بیست و هشتم بارداری

  • سعی کنید از این هفته به بعد حرکات جنین را به طور روزانه بشمارید، در برخی اوقات جنین فعال بوده و باید حدود ۱۰ حرکت طی یک ساعت داشته باشد. اگر در طول روز به طور کامل حرکات جنین را احساس نکردید، سریعا به پزشک خود مراجعه کنید.
  • اگر در هفته بیست و هشتم بارداری با اختلال دید مواجه شدید، در اسرع وقت به بهترین دکتر زنان مراجعه کنید.
  • اگر دچار سردرد های شدید هستید، تنها از استامینوفن استفاده کنید، استفاده از آسپرین و سایر مسکن ها بدون تجویز دکتر به هیچ عنوان توصیه نمی شود.
  • از مصرف غذاهای داغ، شور، تند، پرچرب و ادویه به طور کامل بپرهیزید.
  • برای تسکین درد کمر و لگن دوش آب ولرم توصیه می شود.

سخن آخر
با نزدیک شدن به ماه های آخر بارداری، ترس از زایمان در مادران افزایش پیدا کرده و در برخی از مادران آنقدر شدت پیدا می کند که ماه ها قبل از زایمان، روزانه استرس و اضطراب دارند. دقت کنید از هفته بیست و هشتم بارداری به بعد، باید سعی داشته باشید تا میزان استرس خود را کنترل و کاهش دهید. زیرا داشتن استرس و اضطراب بیش از حد در ماه های پایانی بارداری می تواند بر روی سلامت جنین و مادر تاثیر بسزایی داشته باشد. بدانید که تنها نیستید و قطعا اولین و آخرین مادری هم نخواهید بود که قرار است فرآیند زایمان را تجربه کند.

سوالات متداول

از هفته بیست و هشتم بارداری هر چند وقت یکبار باید به پزشک مراجعه کرد ؟

با شروع شدن سه ماه آخر بارداری جهت انجام آزمایشاتی همچون فشار خون و میزان قند خون باید هر دو هفته یکبار به پزشک مراجعه کنید.

در هفته ۲۸ بارداری با مواجه شدن با چه علائمی به پزشک مراجعه کنیم ؟

خونریزی، ترشحات زیاد و بوی بد واژن، بروز تب و لرز، بروز سردرد، کاهش حرکت جنین، در صورتی که با هر یک از علائم ذکر شده مواجه شدید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *