روش‌ هایی تسکین خارش سینه در دوران بارداری

۰
(۰)

خارش سینه در دوران بارداری بیشتر به تغییرات هورمونی که در بدن مادر رخ می‌دهد مربوط می‌شود که این خارش معمولا موقتی و گذرا است.
دلایل زیادی هم برای این که چرا سینه‌ها و نوک سینه‌ها در دوران بارداری دچار خارش می‌‌شوند وجود دارد.

در نظر بگیرید که بدن شما در حال گذر از تغییرات زیادی است که برای تولد نوزاد آماده می‌شود؛ بنابراین جای تعجب نیست که سینه‌های شما در این دوران کمی حساس شوند.
حال در ادامه این مقاله از ویکی درمان همراه ما باشید تا به بررسی علت خارش سینه در دوران بارداری و روش‌های تسکین خارش بپردازیم.

علت خارش سینه در دوران بارداری چیست؟

اکثر مادران باردار با شروع دوران بارداری، خارش شدیدی را در سینه‌هایشان تجربه می‌کنند که علت‌های شایع بروز خارش سینه در دوران بارداری و حساسیت نوک آن‌ها، عبارتند از:

  • ایجاد تغییرات هورمونی در دوران قبل و بعد از شروع بارداری در بدن مادر.
  • شروع بارداری، سبب تشکیل لوله‌ها و سلول‌های تولید شیر در سینه‌های مادر می‌شود.
  • مادامی که جنین در حال رشد است، کشش پوست در سینه‌های مادر سبب حالت خارش و ایجاد خطوطی می‌شود.
  • پوشیدن لباس‌های زیر و همچنین لباس‌های ورزشی نامناسب زمان ورزش کردن در دوران بارداری.
  • اگزمای ناشی از بارداری که سبب خشکی پوست، قرمزی، ترک یا برآمدگی‌های کوچک روی سینه‌ها می‌شود.
  • قرار گرفتن سینه‌های مادر باردار به مدت طولانی زیر نور آفتاب که سبب بروز حالت سوختگی نیز می‌شود.
  • استفاده از عطر، صابون و پمادهای معطر در محدوده سینه‌های مادر.
  • مبتلا شدن مادر به اختلالات پوستی مانند درماتیت، آکنه قفسه سینه و بیماری پاژه (نوع نادری از سرطان سینه).
  • تجمع چربی در سینه‌های مادر نیز ممکن است سبب بروز خارش باشد.

مطلب پیشنهادی: ممنوعات دوران بارداری

خارش سینه در دوران بارداری

خارش سینه در چه دورانی از بارداری رخ می‌ دهد؟

آغاز دوران بارداری در بدن شما با تغییرات جسمی و هورمونی زیادی همراه است. با این حال، بروز حالت خارش در سینه‌های شما زمانی رخ می‌دهد که بدنتان برای تغذیه نوزاد با شیر مادر آماده شود. در واقع، تولید شیر در سینه‌های شما سبب بروز حالت خارش در این ناحیه در ۹ ماه دوران بارداری می‌شود.
البته در بعضی موارد انتظار می‌رود که سینه‌های شما شکل نامتقارنی به خود گرفته و با حالت سوزن سوزن شدن؛ که یکی از علائم آغاز دوران حاملگی در بدن است، در هفته اول پس از لانه گزینی جنین در دیواره رحم روبرو شود.

در نظر داشته باشید؛ علت این که سینه زنان باردار با شروع دوران بارداری تغییرات زیادی را تجربه می‌کند، به احتمال زیاد با مسائل مختلفی مانند خارش مواجه خواهد شد که شدت آن کمی بیشتر از میزان خارش در دوران قاعدگی می‌باشد. میزان این مسئله نیز در برخی زنان به حدی خواهد بود که ممکن است منجر به بروز مشکلات دیگر پزشکی نیز شود. بنابراین در چنین شرایطی، خانم‌ها باید برای تأیید آغاز دوران بارداری در بدن خود، از طریق انجام آزمایش خون و سایر آزمایش‌های تشخیص حاملگی اقدام نمایند.

چه زمانی باید برای خارش سینه در دوران بارداری به پزشک مراجعه کرد؟

همیشه هم نیاز نیست برای تشخیص و درمان خارش سینه در دوران بارداری به پزشک مراجعه کنید؛ تنها زمانی باید به پزشک متخصص خود مراجعه کنید که:

  1. خارش سینه در توانایی شما برای شیردهی مداخله ایجاد کند.
  2. شما نمی‌توانید به اندازه مناسب به نوزادتان شیر دهید و او گرسنه می‌ماند.
  3. متحمل خارش و درد شدید می‌شوید.
  4. مایعی خونی، زرد یا شفاف که متفاوت از شیر می‌باشد از نوک سینه شما تراوش می‌شود.
  5. روی سینه‌هایتان، توده‌ای سفت را احساس می‌کنید.
  6. شکل سینه‌هایتان تغییر می‌کند و نوک سینه دچار خارش زیادی شده، قرمز می‌شود و شکل آن‌ها نیز تغییر می‌کند.

خارش سینه در چه دورانی از بارداری رخ می دهد؟

مطلب پیشنهادی: درمان افتادگی پوست بعد از زایمان

روش‌ های درمان خارش سینه در دوران بارداری چیست؟

روش‌های زیادی برای تسکین خارش سینه در دوران بارداری وجود دارد و بهترین روش‌هایی که به شما کمک می‌کند تا در این دوران، احساس بهتری داشته باشید عبارت است از:

  • از پوشیدن لباس‌های تنگ اجتناب کنید.
    بهتر است لباس زیر یا لباس‌های آزادتری را در این دوران انتخاب کنید تا فضایی برای اکسیژن وجود داشته باشد.
  • لباس‌هایی از جنس الیاف طبیعی بپوشید.
    شما باید لباسی را برای خود انتخاب کنید که منجر به تحریک و خارش پوستی نشود. پارچه‌های پنبه‌ای یا ابریشمی گزینه‌های مناسبی برای جلوگیری از خارش سینه در دوران بارداری هستند.
  • مواد شوینده‌ای که استفاده می‌کنید را تغییر دهید.
    صابون و مواد شوینده با عطرهای غیر طبیعی منجر به بدتر شدن وضعیت پوستی شما می‌شود. شما باید از صابون‌هایی استفاده کنید که ضد حساسیت می‌باشند.
  • آب زیادی در دوران بارداری بنوشید.
    خانم‌های باردار به حداقل ۱۰ لیوان آب در روز نیاز دارند و اگر آب مصرفی در طول روز به میزان کافی نباشد، کم آبی بدن شما سبب خشکی پوست می‌شود که خارش سینه را به همراه دارد.
    به خاطر داشته باشید که نوشیدن آب علاوه بر اینکه مشکل خارش را برطرف می‌کنید، مشکلات دیگری از جمله یبوست در بارداری را نیز درمان خواهد کرد.
  • دوش آب سرد بگیرید.
    برای تسکین خارش سینه در دوران بارداری؛ به جای خاراندن سینه‌هایتان، دوش آب خنک بگیرید و این نکته را در نظر داشته باشید که زمان دوش گرفتن و حمام باید به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه باشد. چراکه بیشتر از این مدت، پوست شما خشک خواهد شد.
  • برنامه‌ای مشخص برای شیردهی به نوزادتان داشته باشید.
    یک برنامه شیردهی تهیه کنید و طبق آن در طول روز به نوزادتان شیر دهید. اگر شیردهی به موقع انجام شود؛ از تجمع شیر و ترکیدگی نوک سینه که سبب خارش آن می‌شود، جلوگیری خواهد شد.

مطلب پیشنهادی: لاغری در دوران شیردهی

درمان خارش سینه هنگام شیردهی

چگونه زمان شیردهی به نوزاد، خارش سینه را درمان کنیم؟

درمان خارش سینه در زنان باردار، به علت اصلی بیماری بستگی دارد که در اغلب موارد نیاز به نگرانی ندارد و به خودی خود می‌تواند برطرف شود. با این حال در برخی موارد شدیدتر، نیاز به مراجعه به پزشک متخصص و تجویز دارو دارد. روش‌های درمانی برای چنین شرایطی عبارتند از:

  1. استفاده از داروی خاص: پزشک شما می‌تواند داروهای ضد قارچ که برای مادران شیرده بی‌خطر است را برای درمان برفک و کرم حلقوی تجویز کند.
  2. استفاده از آنتی بیوتیک‌ها: اگر به عفونت باکتریایی پستان مبتلا باشید، نیاز به مصرف یک دوره آنتی بیوتیک دارید. این داروها با شیردهی مادر سازگاری دارند و هیچ تأثیری روی سلامت نوزاد شما ندارد.
  3. استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌ها برای درماتیت: اگر مبتلا به اگزما هستید، پزشک می‌تواند پمادها و لوسیون‌هایی را برای درمان، تجویز کند. البته اگزما معمولاً بدون دارو قابل درمان می‌باشد و پزشک می‌تواند نکاتی را در مورد آن به شما ارائه دهد. از آنجایی که درماتیت مسری نیست، نیازی به معاینه نوزاد شما هم نیست.

 نتیجه گیری

امید که با انجام روش‌های گفته شده؛ خارش سینه در دوران بارداری تسکین یابد و شما احساس بهتری را در این دوران تجربه کنید. همچنین شما عزیزانی که دوران بارداری به سر می‌برید، می‌توانید با مراجعه به صفحه مادر و کودک اطلاعات مهمی به دست آورید.

سوالات متداول خارش سینه در دوران بارداری

آیا خارش سینه و نوک سینه در خانم ها نشانه بارداری است؟

دو هفته بعد از لقاح تخمک و شروع رشد جنین، تغییرات پستان ها نیز شروع شده که در این حالت، پستان ها حساس، سوزن سوزن یا دردناک و بزرگ می شوند و نوک آن ها نیز ملتهب و حساس شده و ترک می خورد. این عوامل باعث خارش سینه در اوایل بارداری می شود. با این وجود، خارش سینه و نوک سینه ها تنها نشانه بارداری خانم ها نیست؛ بلکه اگر این علامت را همراه با سایر نشانه ها مشاهده کردید، آن زمان است که می توانید از بارداری خود مطمئن شوید.

علت خارش سینه در دوران بارداری به شکل شدید چیست؟

خارش شدید سینه در بارداری یا PRURIGO واکنش دستگاه ایمنی به تمام تغییراتی است که بارداری به همراه دارد. ممکن است برآمدگی های کوچکی روی سینه و بخش های دیگر بدن ایجاد شود و همراه با خارش و شبیه گزش حشره شکل گیرد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *