هفته بیست و نهم بارداری (هفته ۲۹ بارداری)

۰
(۰)

در هفته بیست و نهم بارداری وزن جنین شما حدود ۱۱۵۰ گرم و قد وی حدود ۴۰ سانتی متر رسیده است. در این هفته سر جنین نسبت به اعضای بدن کمی بزرگتر شده تا مغز به طور کامل رشد و تکامل پیدا کند. در هفته ۲۹ بارداری جنین میتواند سر خود را تکان داده و در رحم از طرفی به طرف دیگر برود. از این هفته به بعد مادران بیشتر متوجه حرکات فرزند خود هستند.

به طور کلی سه ماه سوم بارداری بسیار حائز اهمیت است و مادران باید در حفظ آرامش خود، مصرف کردن مواد غذایی سالم و دوری کردن از فعالیت های سنگین کوشا باشند. یکی از علائمی که در هفته بیست و نهم بارداری آن را تجربه خواهید، گُر‌گرفتگی است. سعی کنید در تمام دوران بارداری از لباس های سبک و گشاد استفاده کنید.

در هفته ۲۹ بارداری کبد و مغز به سرعت در حال تکامل هستند و چین های سطح مغز توسط شیارها از یک دیگر جدا می شوند. جالب است بدانید در این هفته اسکلت جنین محکم و کامل می شود، بنابراین در این هفته به مقدار زیادی از کلسیم نیاز خواهید داشت. مواد غذایی همچون: لبنیات پاستوریزه، سویا، بادام درختی، برگ اسفناج سرشار از کلسیم می باشند.

در هفته بیست و نهم بارداری ممکن است متوجه ورم دست ها و پاهایتان شده باشید، این امر کاملا طبیعی بوده و به دلیل افزایش حجم خون و مایعات داخل گردش دورن بدن شماست. همچنین پستان ها در این بازه زمانی سنگین تر و سفت تر می شوند. در ادامه مطلب از ویکی درمان به علائم و وضعیت جنین در هفته بیست و نهم بارداری می پردازیم.

وضعیت بدن مادر در هفته ۲۹ بارداری

هفته بیست و نهم بارداری

در هفته بیست و نهم بارداری همانند هفته های پیشین روز به روز افزایش وزن را تجربه خواهید کرد و دست و پاهایتان کمی ورم می کند. برخی از مادران در سه ماه سوم بارداری دچار نوعی راش (ضایعه پوستی) می شوند که غلب روی پوست شکم، باسن و ران نمایان می شوند. در این هفته از بارداری مانند هفته های پیش از مصرف هر گونه غذا نامناسب پرهیز کرده و وعده های غذایی سالم با ارزش غذایی بالا مصرف کنید.

بهتر است بدانید در هفته ۲۹ بارداری به بعد، زایمان زودرس خطر زیادی برای جنین ندارد بنابراین در این بازه زمانی استرس و اضطراب خطر زایمان زودرس را نداشته باشید.

حتما تاکنون متوجه شده اید که نشستن و بلند شدن برای شما کمی دشوار شده است و به استراحت بیشتری نیاز خواهید داشت. در هفته بیست و نهم بارداری، جنین آنقدر بزرگ شده که کل فضای رحم را اشغال کرده است.

اگر جنین در این هفته به دنیا بیاید، برای تنفس نیاز به مراقبت های ویژه دارد و باید مدتی را در دستگاه سپری کند. هر چند ریه های جنین به طور کامل رشد کرده اند و شانس زنده ماندن جنین نسبت به هفته های پیش به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. در نتیجه بعد از هفته بیست و نهم بارداری، شما نصف بیشتر دوران بارداری را طی کرده اید و دیگر چیزی به در آغوش گرفتن فرزند خود باقی نمانده است.

مطلب پیشنهادی : درمان آکنه در دوران بارداری

وضعیت جنین در هفته بیست و نهم بارداری

وضعیت جنین در هفته بیست و نهم بارداری

در هفته بیست و نهم بارداری مغز جنین در حال ساختن میلیارد ها سلول عصبی می باشد و جنین درست شبیه یک کدو تنبل باریک است. با بالا رفتن سرعت رشد جنین در سه ماه آخر بارداری، قطعا نیازهای غذایی کودک شما نیز افزایش پیدا می کند. برای اینکه بتوانید نیاز غذایی خود و کودکتان را به خوبی تامین کنید، به مقادیر زیادی از پروتئین، ویتامین C، اسید فولیک، آهن و کلسیم نیاز دارید.

از آنجایی که اسکلت بندی جنین در هفته بیست و نهم بارداری در حال محکم شدن است، روزانه به ۲۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارد. قدرت شنوایی جنین در هفته ۲۹ بارداری آنقدر قوی شده است که به راحتی نسبت به صداهای بلند اطراف خود واکنش نشان می دهد.

در هفته بیست و نهم بارداری چی بخوریم ؟

مهمترین ویتامین مورد نیاز در هفته بیست و نهم بارداری بدون شک، ویتامین D می باشد. همان طور که در ابتدا گفته شد در این هفته اسکلت بندی و استخوان های جنین در حال سفت شدن هستند و از این رو به مقادیر زیادی از کلسیم و ویتامین D نیاز خواهید داشت. خوردن شیر و ماست در این هفته به شدت توصیه می شود. همچنین اگر روزانه به مدت ۱۰ دقیقه پوست خود را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار دهید، ویتامین D به مقدار کافی به بدنتان رسیده است.

تغذیه در هفته بیست و نهم بارداری

علائم هفته بیست و نهم بارداری

یکی از مهم ترین علائم هفته بیست و نهم بارداری یبوست و سوزش معده می باشد. جنین در این زمان بر دستگاه گوارش مادر فشار می آورد و می تواند منجر به پیدایش علائمی همچون بواسیر بشود. از جمله دیگر علائمی که در بروز بواسیر در هفته ۲۹ بارداری تاثیر میگذارند، میتوان به تاثیرات هورمون بارداری بر رودها و تجربه یبوست های طولانی مدت اشاره داشت.

برای جلوگیری از بروز یبوست مزمن در بارداری در طول روز آب بیشتری بنوشید و همچنین استفاده از میوه ها و سبزیجات فراموش نشود. علائم دیگر هفته ۲۹ بارداری عبارت است از :

  •   سورش معده و سوءهاضمه
  •   تغییرات خلق و خو
  •   انقباضات بدون درد رحم
  •   گرفتگی و ورم عضلات پا
  •   ترشح پستان
  •   تکرر ادرار
  •   یبوست
  •   کمردرد
  • ترشحات واژن در بارداری

نکات مهم در هفته بیست و نهم بارداری

  • در سه ماه سوم بارداری به دلیل سنگین بدون وزن، از کفش های پاشنه بلند استفاده نکنید زیرا خطر افتادن شما را افزایش می دهد.
  • مصرف ویتامین D و C در هفته بیست و نهم بارداری فراموش نشود.
  • امکان ابتلا به عفونت های مجاری ادراری در هفته بیست و نهم بارداری بیشتر بوده بنابراین اگر هنگام دفع ادرار دچار هرگونه سوزش و درد شده اید بهتر است در اسرع وقت به بهترین دکتر زنان مراجعه کنید.
  • برای کاهش تورم و کاهش گرفتگی عضلات پا، از ایستادن های طولانی بپرهیزید.
  • اگر دچار ترشحات پستان در هفته بیست و نهم بارداری شدید، از پدهای مخصوص که داخل سوتین قرار می گیرد و رطوبت را جذب می کند، استفاده کنید.

سخن آخر

در نهایت از هفته بیست و نهم بارداری به بعد اگر با علائمی همچون رنگ پریدگی، ورم یک طرفه و نامتقارن دست و پا، سردرد شدید، درد در ناحیه زیر دنده و شکم، اختلالات در بینایی، خونریزی از واژن و حالت تهوع مواجه شدید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه بفرمایید.

سوالات متداول

با مواجه شدن با چه علائمی در هفته بیست و نهم باید به پزشک باید مراجعه کرد ؟

اگر با علائمی همچون سردرد شدید، درد ناحیه زیر شکم، ورم ناگهانی دست و پا، خونریزی و لکه بینی، تغییر رنگ در ترشحات واژن مواجه شدید، سریعا به پرشک مراجعه کنید.

مهم ترین علائم هفته بیست و نهم بارداری کدام است ؟

یکی از رایج ترین علائم هفته بیست و نهم بارداری افت فشارخون خوابیده می باشد. این حالت ناشی از کاهش فشار خون است و هنگامی که مادران به پشت دراز می کشند، ضربان قلب و فشارخون کاهش پیدا می کند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *