همه چیز در مورد درد کمر در بارداری + راه های درمان

۰
(۰)

زنان باردار ممکن است بیشتر اوقات کمردرد را تجربه کنند و این به دلایل متعددی برمی‌گردد که در ادامه مقاله به آن‌ها می‌پردازیم. درد کمر در بارداری ممکن است ثابت باشد، با فعالیت بدتر شود، خواب را مختل کند یا عملکرد کلی بدن را کاهش دهد. علائم کمردرد معمولاً پس از زایمان خودبه‌خود برطرف می‌شوند ولی در برخی شرایط ممکن است به‌عنوان اختلالات مزمن باقی بمانند. زنانی که از قبل مشکلات کمری دارند معمولاً در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کمردرد مرتبط با بارداری هستند.

دلایل دردکمر در بارداری

مطلب پیشنهادی: همه چیز در مورد تورم مچ پا در بارداری

دلایل به وجود آمدن درد‌ کمر در بارداری

دلایل مختلفی برای درد کمر در بارداری وجود دارد. این‌ها به دلیل تغییراتی است که در بدن شما رخ می‌دهد.

فشار بر عضلات پشت

همان‌طور که کودک شما رشد می‌کند، رحم شما بزرگ‌تر و سنگین‌تر می‌شود. این باعث می‌شود وزن بیشتری بر روی عضلات پشت شما وارد شود. ممکن است در طول دوران بارداری متوجه شوید که به عقب متمایل شده‌اید یا روی کمر خود را قوس‌دارید. این فشار می‌تواند منجر به درد کمر در بارداری شود.

ضعف در عضلات معده

کودک در حال رشد شما همچنین به عضلات شکم شما فشار می‌آورد. این می‌تواند باعث کشیدگی و ضعیف شدن آن‌ها شود. عضلات شکم و پشت شما به هم متصل هستند. عضلات پشت شما باید بیشتر کار کنند تا حالت طبیعی شکم شمارا جبران کنند و این خودبه‌خود به درد کمر در بارداری تبدیل می‌شود.

وضعیت بدن

بارداری می‌تواند مرکز ثقل شمارا تغییر دهد. نحوه حرکت، نشستن و ایستادن شما می‌تواند باعث درد در کمر و سایر قسمت‌های بدن نوبت. فشردگی عضلات نیز می‌تواند منجر به درد کمر در بارداری شود.

هورمون‌های بارداری

بسیاری از هورمون‌ها در زمان بارداری به دلایل مختلف تغییر می‌کنند. در اواخر بارداری، هورمون‌ها برای شل شدن عضلات و رباط‌های لگن افزایش می‌یابند. این کار بدن شمارا برای زایمان آماده می‌کند. اگر ماهیچه‌ها و رباط‌های شما بیش‌ازحد شل شوند، می‌تواند منجر به درد کمر در بارداری شود.

درمان خانگی درد کمر در بارداری

برای کمک به پیشگیری از کمردرد، مراقب نحوه نشستن، ایستادن، خوابیدن و حرکت خود باشید. در زیر به چندین نکته مهم در رابطه با درمان درد‌ کمر در بارداری اشاره‌شده است که می‌تواند برای شما مفید باشد.

  • به‌گونه‌ای بنشینید که به پشت خود فشار نیاورید. برای نشستن یک صندلی راحت انتخاب کنید یا یک بالش در پشت کمر خود قرار دهید. سعی کنید پاهای خود را بالا نگه‌دارید تا جریان خون را افزایش دهید و از خمیدگی جلوگیری کنید.

درمان دردکمر در بارداری

مطلب پیشنهادی: همه چیز در مورد درمان آکنه در دوران بارداری 

  • صاف بنشینید و بایستید. سعی کنید به‌جای قوس دادن به کمر، پشت خود را در یک راستا با پاهای خود نگه‌دارید. برای مدت طولانی در یک وضعیت ننشینید یا بایستید.
  • کفش‌های پاشنه‌کوتاه بپوشید که راحت هستند و به‌راحتی بدن کمک می‌کنند. از کفش‌های پاشنه‌دار که می‌توانند تعادل شمارا از بین ببرند، خودداری کنید.
  • روی تشک‌های خیلی نرم نخوابید. وقتی باردار هستید، بهتر است به پهلو بخوابید. برای راحتی بیشتر، بالش‌هایی را زیر شکم و بین پاهای خود قرار دهید. سعی کنید از خوابیدن به پشت خودداری کنید. این کار می‌تواند به رحم شما فشار وارد کند و جریان خون را به جنین شما قطع کند.
  • از چرخاندن یا انجام حرکات ناگهانی که می‌تواند به عضلات کمر یا شکم شما فشار بیاورد، خودداری کنید.
  • با خم شدن به جلو، اشیاء را بلند نکنید، در عوض، پشت خود را صاف نگه‌دارید و در حالت نشسته اشیا را بردارید و بلند شوید. مواظب باشید وزنه زیادی را به‌یک‌باره بلند نکنید یا حمل نکنید.
  • به‌اندازه کافی ورزش کنید. ورزش به تقویت عضلات کمر و شکم و بهبود وضعیت بدن شما کمک می‌کند. با پزشک خود در مورد اینکه چه نوع ورزشی ایمن است صحبت کنید. پیاده‌روی و شنا اغلب ورزش‌های خوبی در دوران بارداری است.
  • شلوار بارداری بپوشید زیرا راحت است و به بدن شما فشار وارد نمی‌کند.

روش های کاهش درد کمر در بارداری

راه‌های زیر می‌تواند درصورتی‌که به کمردرد مبتلا شدید، درد شما را کاهش دهد.

  • روی پشت خود گرما یا کمپرس سرد قرار دهید. از قرار دادن اشیای گرم روی شکم خودداری کنید.
  • استامینوفن مصرف کنید، البته فقط با دستور پزشک.
  • خود را از استرس دور کنید و اگر ممکن است تمرین یوگا انجام دهید.
  • ماساژ دوران بارداری نیز می‌تواند به تسکین درد شما کمک کند.
  • با توصیه پزشک طب سوزنی و سایر روش‌های کاهش درد کمر در بارداری را امتحان کنید

تسکین دردکمر در بارداری

مطلب پیشنهادی: همه چیز در مورد مصرف چای بابونه در بارداری

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

  • اگر درد شما بعد از ۲ هفته بدتر می‌شود یا از بین نمی‌رود. کمردرد می‌تواند نشانه‌ای از زایمان زودرس باشد.
  • هنگامی‌که احساس در پشت، پاها و لگن خود را از دست می‌دهید.
  • اگر تب، احساس سوزش هنگام ادرار کردن یا خونریزی واژینال دارید. ممکن است عفونت مجاری ادراری (UTI) یا عفونت کلیه داشته باشید.
  • هنگامی‌که شما آسیب یا ضربه‌ای خوردید که منجر به کمردرد می‌شود.

نتیجه‌گیری درد کمر در بارداری

درد‌ کمر در بارداری یک پدیده طبیعی است که می‌توان با روش‌های ذکرشده در بالا تا حدودی این درد‌ کمر را کاهش داد. به‌جز در موارد محدود کمردرد در دوران بارداری جای نگرانی نیست و می‌توان به‌راحتی از این مرحله عبور کرد. در صورت که درد شما غیرطبیعی باشد و مطابق با مواردی بود که نیاز به مراجعه به پزشک داشت، حتماً به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *