هفته هشتم بارداری + وضعیت مادر و جنین (هفته ۸ بارداری)

۰
(۰)

به هفته هشتم بارداری خوش آمدید هم اکنون ۵۶ روز باردار هستید و راه طولانی و در عین حال شگفت انگیزی در انتظار شما می باشد. حتما تاکنون عوارض بارداری را تجربه کرده اید و تغییرات ظاهری رفته رفته درحال نمایان شدن می باشد؛ ممکن است متوجه شده باشید که لباس هایتان در ناحیه کمر شروع به تنگ شدن کرده اند؛ گرچه در هفته ۸ هشتم بارداری قادر به احساس حرکات جنین نیستید چراکه اکنون دست ها و پاها بسیار کوچک و فقط به شکل برجستگی می باشند.

یکی از شگفت انگیز ترین رویداد در هفته هشتم بارداری ایجاد شدن مجاری تنفسی جنین می باشد که به آرامی پدیدار خواهد شد. اندازه جنین در هفته هشتم بارداری تقریبا ۲ سانتی متر بوده و مانند یک لوبیای قرمز است. از این پس جنین نازنین شما با سرعت فوق العاده ای رشد می کند؛ به طوری که هر روز جنین بعد از هفته ۸ بارداری حدود یک میلی متر رشد کرده و بزرگ تر خواهد شد.

اما هنوز وقت زیادی به بزرگ شدن شکم تان مانده است؛ به طور معمول تغییرات فزیکی در ناحیه شکم مادر از هفته ۱۲ الی ۱۵ رخ می دهد. در ادامه مطلب از ویکی درمان با ما همراه شوید.

تغییرات وضعیت جنین در هفته هشتم بارداری

در هفته ۸ بارداری، کودک دلبند شما معمولا ۲ سانتی متر طول دارد که به اندازه یک لوبیا کوچک می باشد. اگر سونوگرافی اولیه بارداری را انجام داده باشید، لقب لوبیا کوچولو را به کودک خود می دهید. در این هفته برخلاف هفته ششم بارداری، جنین حالت قورباغه شکل خود را رفته رفته از دست می دهد و بیشتر شبیه نوزاد بسیار کوچک می باشد.

تغییرات وضعیت جنین در هفته 8 بارداری

یکی از مهم ترین تغییرات در هفته هشتم بارداری صاف شدن و شکل گرفتن آهسته ستون فقرات می باشد؛ علاوه بر این، اجزای مختلف صورت همچون چشم، پلک و لب همزمان با سایر اعضای داخلی به تدریج شکل گرفته و رشد می کنند.

هفته ۸ بارداری بسیار هیجان انگیز است، به طوری که ضربان قلب کودک دلبند شما در حدود ۱۵۰ تا ۱۷۰ بار دقیقه می باشد؛ (دقیقا دو برابر ضربان قلب فرد بالغ ) وزن جنین نیز در این هفته به طور معمول به ۱ الی ۱.۵ گرم می رسد.

در نهایت در این مقطع چشم ها که ساختار آن کاملا تکامل نیافته است، به طور کامل با پلک های نازک پوشانده شده و تا حدود ۲۴ هفتگی نیز باز نخواهند شد؛ نوک بینی، لب و همچنین خط فکی دهان جنین نسبت به هفته قبل واضح تر شده است.

در نهایت مهمترین تغییر در وضعیت کودک در هفته هشتم بارداری، رشد کردن ریه ها می باشد؛ به طوری که مجاری تنفسی از حلق تا قسمت هایی از ریه کشیده شده اند و شاهرگ و رگ های مربوط به ریه نیز قابل تشخیص است.

تغییرات وضعیت بدن مادر در هفته هشتم بارداری

همان طور که در ابتدا گفته شد در هفته ۸ بارداری، وزن مادر تغییرات چندانی نخواهد کرد اما رفته رفته سینه ها و شکم مادر بزرگتر و متورم خواهد شد. از هفته هشتم بارداری، به مادران عزیز توصیه می شود در وعده غذایی خود حتما آهن و ویتامین های مورد نیاز بدن در دوران بارداری را زیر نظر پزشک خود افزایش دهند؛ زیرا سرعت رشد کودک سریع شده است و در نتیجه حجم خون مادر نیز افزایش پیدا می کند.

مطلب پیشنهادی: در هفته نهم بارداری چه علائمی خواهید دید!

علائم مهم در هفته هشتم بارداری

علائم مهم در هفته هشتم بارداری کدام است؟

  • رایج ترین علائم در طول دوران بارداری قطعا حالت تهوع می باشد؛ برای کاهش میزان تهوع در بارداری سعی کنید، بعد از بیدار شدن مواد غذایی شیرین مصرف کنید، دقت داشته باشید که حالت تهوع در نهایت پس از ماه سوم بارداری از بین خواهد رفت.
  • بعد از سپری کردن هفته هشتم بارداری، گودی کمر ایجاد می شود. توصیه می شود حتما برای خود بالشت گودی کمر تهیه کنید تا میزان تنش و فشار وارد شده به کمرتان کاسته شود.
  • در نهایت یکی از رایج ترین علائم در هفته ۸ بارداری که باید انتظار آن را داشته باشید، اسهال می باشد. برای کاهش اسهال هیدراته نگه داشتن بدن به شدت ضروری می باشد. همچنین مصرف مواد غذایی نظیر شکلات تلخ، ماست، نان، موز و مقدار زیادی آب توصیه می شود.

جمع بندی

مهم ترین و شگفت انگیز ترین رویداد در هفته ۸ بارداری، تکامل یافتن ستون فقرات بوده و سیستم تنفسی ریه پدید می آید. همچنین علائمی که ممکن است مادران در این هفته تجربه کنند، علاوه بر بزرگ شدن سینه، ایجاد گودی کمر، تهوع صبحگاهی، اسهال و خستگی می باشد.

آخرین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که چنین علائم همیشگی نیستند و ممکن است به طور ناگهانی ناپدید شوند؛ از این رو ناپدیدی علائم بارداری به معنی سقط شدن جنین نمی باشد. تنها در صورتی که با علائمی همچون لکه بینی، درد شدید شکم و خون ریزی مواجعه شدید، خونسردی خود را کاملا حفظ کرده و در اسرع وقت به بهترین دکتر زنان جهت انجام آزمایش مراجعه نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *