هفته نهم بارداری + وضعیت جنین در هفته ۹ بارداری

۱
(۱)

هم اکنون وارد ماه سوم بارداری خود شده اید و علائم بارداری در هفته نهم در اوج می باشد. هر چند که ظاهر فیزیکی بدن مادر در هفته نهم بارداری تغییر چندانی نسبت به هفته هشتم بارداری نداشته است اما علائم بارداری همچون حالت تهوع صبحگاهی، سوزش سر دل و یبوست را تاکنون قطعا تجربه کرده اید. رفته رفته وزن شما در حال افزایش است، ممکن است متوجه شده باشید که لباس هایتان به دلیل رشدی که در ناحیه کمر و شکم دارید، تنگ تر شده است.

در هفته ۹ بارداری جنین تمام اجزای ضروری بدن از جلمه انگشتان، پا، آرنج و زانو را دارد و حالت قورباغه مانند خود را از دست داده و سر تا حدودی نسبت به سایر اعضای بدن بزرگ تر به نظر می رسد. در این هفته اندام های داخلی بدن همچون دستگاه گوارش، روده ها و تخمدان ها در حال رشد هستند.

به لطف رشد و تقویت شدن ماهیچه های جنین در هفته نهم بارداری، فرزند دلبندتان قادر است تا حرکات ظریفی را از خود نشان دهد؛ هر چند حرکات جنین تا ماه چهارم به بعد قابل احساس می باشد. همچنین در هفته ۹ بارداری اندازه کودک شما تقریبا ۲.۵ سانتی متر بوده و هم اندازه یک گیلاس با وزن ۲ گرم است. در ادامه مطلب از ویکی درمان به علائم و وضعیت جنین در هفته نهم بارداری می پردازیم.

وضعیت و تغییرات بدن مادر در هفته نهم بارداری

وضعیت و تغییرات بدن مادر در هفته نهم بارداری

هم اکنون اندازه رحم در این هفته دو برابر شده و مانند یک توپ تنیس می باشد. یکی از مهم ترین تغییرات در هفته ۹ بارداری در موها و پوست مادر قابل مشاهده است. ممکن است متوجه شده باشید که موهای شما ضخیم تر و درخشان تر، یا چرب و نازک تر شده اند. حالت تهوع در این هفته به دلیل بالا بودن سطح هورمون HCG (هورمون بارداری) به بالاترین حد خود رسیده است و ممکن است ناراحتی های هفته قبل را با شدت بیشتری تجربه کنید.

در نهایت با سپری کردن هفته ۹ بارداری میزان سطح هورمون بارداری ثابت شده و بسیاری از علائم آزاردهنده مانند حالت تهوع، استفراغ، پرخونی، خستگی و حساس شدن لثه ها رفته رفته کاهش پیدا می کنند.

در هفته نهم بارداری ممکن است دچار شک و تردید بشوید که هنوز از عشق مادری سرشار نشده اید و آمادگی مادر شدن را ندارید، اگر جنین حسی دارید اصلا نگران نباشید و بدانید که تنها نیستید. احساس هایی همچون استرس و یا افسردگی در هفته ۹ بارداری میان برخی از مادران رایج است بنابراین سعی کنید تا حد ممکن خود را مشغول به فعالیت هایی کنید، که از انجام دادن آنها لذت می برید و از خیال پردازی و استرس به دور باشید.

در نهایت روند افزایش خون بدن همچنان در این هفته ادامه دارد و قلب محکم تر از قبل می تپد تا بتواند کار پمپاژ خون را به درستی انجام دهد. اگر میزان تپش قلب تان زیاد است، احتمالا میزان استرس شما بیش از حد بوده، با استراحت و مصرف مایعات به بهبود همچین حالتی کمک کنید.

مطلب پیشنهادی : هفته دهم بارداری

علائم هفته نهم بارداری چیست؟

علائمی که تا کنون طی دو ماه اول بارداری تجربه کرده اید، احتمالا در هفته ۹ بارداری شدت پیدا می کند. علائم شایع در این هفته عبارت است از :

  • خستگی
  • یبوست
  • سرگیجه
  • حالت تهوع و استفراغ
  • افزایش گرسنگی
  • سوزش سر معده
  • تحریک پذیری
  • افزایش حجم پستان

همان طور که در ابتدا گفته شد، میزان علائم فوق در هفته ۹ بارداری به بیشتر میزان خود رسیده اما خبر خوش آن می باشد که با اتمام این هفته کم کم شدت و علائم آزار دهنده بارداری همچون حالت تهوع و یبوست از بین می رود.

برای تسکین درد و حساسیت پستان ها از سوتین های مخصوص بارداری استفاده کنید. همچنین سوتین های ورزشی ممکن است درد و حساسیت شما را کاهش دهند. برای مقابله با یبوست در طول دوران بارداری، توصیه می شود از مقدار زیادی آب، سبزیجات و غذاهای پر فیبر مصرف کنید.

در نهایت برای به حداقل رساندن حالت تهوع در هفته نهم بارداری، سعی کنید سه وعده غذایی اصلی خود را به چندین وعده های غذایی کوچک تقسیم کنید و از مصرف غذاهای پرچرب و تند اجتناب کنید. همچنین برای مقابله با حالت تهوع صبحگاهی مصرف نان تست خشک، تکه های کوچک یخ، آبنبات ترش می توانند برای کاهش حالت تهوع موثر باشد.

مراقبت های هفته نهم بارداری

مراقبت های هفته نهم بارداری

اگر تاکنون زیر نظر دکتر زنان نبوده اید، همین حالا باید به پزشک مراجعه کرده و از وضعیت سلامتی جنین و خود اطمینان کسب کنید. انجام دادن آزمایش خون و ادرار برای تکمیل پرونده پزشکی شما در سه ماه اول بارداری بسیار حیاتی می باشد. همچنین مراجعه به دکتر تغذیه برای دنبال کردن رژیم غذایی متناسب با بارداری نیز حائز اهمیت است.

  • از هفته نهم بارداری به بعد توصیه می شود به سمت چپ بخوابید، این کار باعث می شود تا فشار رحم در حال رشد از روی روده ها کمتر شده و جریان خون بهتر به جنین برسد.
  • در صورتی که علائمی همچون یبوست و سوزش سر دل را تجربه کرده اید، از مصرف غذاهای ادویه دار اجتناب کنید. برای مقابله با یبوست مصرف ۸ لیوان آب در طول روز در کنار وعده های غذایی فیبردار، توصیه می شود.
  • از پوشیدن لباس های تنگ و چسبان در هفته نهم بارداری به بعد جلوگیری کنید.
  • از مصرف مواد لبنی غیر پاستوریزه و شیرخام محلی اجتناب کنید.
  • بهترین روش برای مقابله با خستگی در دوران بارداری، خواب منظم شبانه و بعد از ناهار توصیه می شود.
  • در نهایت با سرعت از پله ها بالا نروید، سعی کنید در طول پیاده روی یا بالا رفتن از پله ها قدم های باثبات اما آهسته داشته باشید. اینگونه احتمال زمین خوردن شما به حداقل می رسد.

جمع بندی و سوالات رایج هفته ۹ بارداری

هفته نهم بارداری ممکن است از نظر تغییرات فیزیکی بدن مادر تفاوت زیادی با هفته ۸ بارداری نداشته باشد اما بدون شک علائم بارداری در هفته ۹ به اوج می رسد از این رو با رعایت موارد ذکر شده می توانید چنین علائمی را به حداقل برسانید. در نهایت اگر علائمی همچون خونریزی و گرفتگی عضلات، تب بالای ۳۸ درجه، لرز، درد و سوزش هنگام ادرار، درد شکم یا لگن و یبوست مزمن را تجربه کردید، در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید.

آیا مصرف دارو های ضد تهوع در هفته نهم بارداری توصیه می شوند ؟

برای کاهش حالت تهوع در طول دوران بارداری، در صورتی می توان از دارو های ضد تهوع استفاده کنید که با تجویز پزشک باشد.

آیا لکه بینی در هفته ۹ بارداری عادی است ؟

لکه بینی در سه ماه اول بارداری بسیار رایج است. اما توصیه می شود که با متخصص در مورد علت آن مشورت کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۱ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *