مراقبت های سه ماهه اول بارداری

۰
(۰)

یکی از مهم ترین اتفاقات زندگی هر مادر، دوران بارداری است. سلامتی نوزاد و مادر در این دوران از اهمیت بسزایی برخوردار است و باید به صورت دوره ای سلامت آنها چک شود. با مراجعه به بهترین متخصص زنان زایمان در سه ماه اول بارداری، مراقبت از خود و فرزندتان را جدی بگیرید. با مطالعه و آگاهی از توصیه‌های بهداشتی به حفظ سلامت خود و نوزادتان کمک کنید. در ادامه مطلب از ویکی درمان به توصیه ها و مراقبت های سه ماهه اول بارداری می پردازیم.

در سه ماهه اول بارداری چی بخوریم؟

مشورت با پزشک خود در این دوران و رعایت رژیم غذایی سالم در دوران حاملگی به شما کمک می‌کند تا سبک زندگی سالمی را برای خود برگزینید. متخصص زنان و زایمان با بررسی نتایج بدست آمده در سه ماه اول بارداری به شما توصیه‌های لازم را می‌کند تا بارداری بی خطری داشته باشید. از مهمترین ویتامین‌های مصرفی در این دوران؛ اسید فولیک است که باید قبل از شروع بارداری، آن را مصرف کنید. با توجه به توصیه پزشکان، مصرف اسید فولیک باید از ۳ ماه قبل از حاملگی آغاز شود و در دوران بارداری نیز ادامه یابد. مصرف مواد مغذی مثل شیر، گوشت، مغزها و سبزیجات توصیه می‌شود.

تغذیه در سه ماهه اول باردای

آزمایش در سه ماهه اول بارداری

بعد از مشاهده قلب جنین در آزمایش سونوگرافی، پزشک شما انجام آزمایشات روتین مثل تیروئید، قند خون و ادرار را درخواست می‌کند. اگر قبل از بارداری آزمایش پاپ اسمیر (تست دهانه سرطان رحم) انجام نشده باشد، توصیه می‌شود که انجام شود. پزشک متخصص با توجه به نتایج آزمایش‌ها، داروهای دیگری غیر از اسید فولیک تجویز می‌کند. برای آگاهی از سلامت جنین، تست غربالگری در سه ماهه اول بارداری همزمان با سونوگرافی انجام می‌شود. 

آیا در سه ماه اول بارداری می توان رابطه جنسی داشت؟

بسیاری از مادران باردار که بعد از سال‌ها، صاحب فرزند می‌شوند، نگرانی‌های خاص خود را در دوران بارداری دارند. بسیاری از زوج‌ها به دلیل ترس‌های خود از داشتن رابطه جنسی خودداری می‌کنند که موجب ایجاد فاصله عاطفی بین آنها خواهد شد. در سه ماهه اول بارداری داشتن رابطه جنسی ایرادی ندارد و زوج‌ها بعد از اطمینان یافتن از تشکیل قلب جنین، می‌توانند نزدیکی داشته باشند. مگر در موارد خاص که بانوان لکه بینی یا خونریز داشته باشند یا سابقه سقط جنین وجود داشته باشد. در این دوران ممکن است با تغییر میل جنسی در دوران بارداری مواجه شوید که توصیه می‌شود با پزشک خود در این رابطه مشورت کنید.

مراقبت های سه ماه اول بارداری

مراقبت ها در سه ماه اول بارداری

مراقبت‌های دوران بارداری با اطمینان یافتن از حاملگی آغاز می ‌شود و در دورهای سه ماه اول بارداری، سه ماهه دوم بارداری و سه ماهه سوم بارداری ادامه می یابد. در مرحله نخست، مراقبت سه ماه اول باردای از زمان مثبت شدن آزمایش HCG تا هفته چهاردهم بارداری بارداری ادامه پیدا می‌کند. بعد از اطمینان یافتن از اینکه بارداری داخل رحم صورت گرفته‌است، باید قلب جنین در در هفته هفتم بارداری با آزمایش سونوگرافی چک شود. با اطمینان یافتن از از جواب سونوگرافی، پزشک متخصص شما آزمایش های لازم را برایتان تجویز می‌کند. 

  • رنگ کردن مو: بسیاری از بانوان برای زیبایی بیشتر اقدام به رنگ کردن موی خود می‌کنند.  بسیاری از زنان باردار در اوایل بارداری از انجام آن خودداری می‌کند زیرا در زمان تشکیل ارگان‌های جنین بهتر است انجام نشود.
  • ورزش در دوران بارداری: در بسیاری از موارد دیده می‌شود که مادران باردار از انجام ورزش و هرگونه فعالیت بدنی خودداری می‌کنند. اما باید به ورزش بارداری بپردازند و از بی تحرکی اجتناب کنند. 
  • تلفن همراه: طبق تحقیقات انجام شده، در استفاده از تلفن همراه ممنوعیتی یافت نشده. ولی توصیه می‌شود، برای جلوگیری از بروز مشکل، به صورت مداوم از تلفن همراه استفاده نکنید.
  • آلرژی: برخی از بانوان باردار در سه ماهه اول بارداری، نسبت به برخی موارد دچار حساسیت می‌شوند. این موضوع موجب بروز آلرژی می‌شود که بهترین راه برای آن، پیدا کردن مواد آلرژی زا و دوری از آنها است. برای مقابله با این مورد بهتر است که استراحت کنید و از سرم شستشوی استفاده کنید. استحمام به رفع این مشکل کمک می‌کند.سه ماه اول بارداری

خونریزی در سه ماهه اول بارداری

در دوران بارداری خونریزی به دلایل مختلف، ممکن است اتفاق بیفتد. خونریزی در سه ماهه اول بارداری، به دلیل کندگی جفت و جمع شدن خون اتفاق می‌افتد که می‌تواند منجر به سقط جنین شود. برای اینکه به این مورد دچار نشوید، بهتر است تا استراحت کنید و با مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک، بارداری خود را حفظ کنید. از دیگر مواردی که باعث خونریزی می‌شود، بیماری‌های دهانه رحم، عفونت رحم، بارداری خارج از رحم، لانه گزینی و غیره اشاره می‌شود. 

جمع بندی

از زمانی که مشخص می‌شود که مادر باردار است؛ باید از ابتدا تا هفته سی و دوم بارداری، به صورت ماهانه مورد معاینه قرار گیرد. با شروع هفته سی و دوم تا سی و ششم بارداری باید هر دو هفته یکبار این روند طی شود و با آغاز هفته سی و ششم تا هفته چهلم بارداری باید هر هفته تحت مراقبت  معاینه پزشک قرار گیرد. در این مقاله از ویکی درمان به مراقبت‌ های لازم در سه ماهه اول بارداری پرداختیم. اگر در این رابطه سوالی دارید در بخش نظرات آن را با ما در میان بگذارید.

سوالات متدوال

آیا در سه ماهه اول بارداری می توان موی خود را رنگ کرد؟

با توجه به تشکیل جنین در سه ماهه اول بارداری، توصیه می شود از مواد شیمیایی استفاده نشود.

مهم ترین ویتامین مصرفی در این دوران چیست؟

مصرف اسید فولیک در ۳ ماه اول بارداری و حتی پیش از بارداری توصیه می شود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *