هفته هفتم بارداری – هفته هفت بارداری

۵
(۱)

پس از سپری شدن هفته پنجم بارداری و سپس هفته ششم بارداری، نوبت به هفته هفتم می‌رسد. در هفته هفتم بارداری اگرچه فرزند شما به سرعت در حال رشد هست اما در ظاهر شما تغییر چندانی به وجود نیامده است؛ در هفته ۷ بارداری کبد ساخت گلبول های خون را شروع کرده است و جفت در حال تکمیل خود هست. هیجان انگیزترین اتفاق در هفته هفت بارداری تکامل پیدا کردن چهره فرزند شماست.

در هفته هفتم بارداری رنگ چشمان فرزند شما مشخص شده است؛ یک لوبیای کوچک را در نظر بگیرید که چشمان، صورت، دست ها و پاهایش به سرعت در حال رشد است.

تغییرات هفته هفتم بارداری

در هفته هفتم بارداری رحم شما به دو برابر رسیده است و مخاط دهانه رحم شما در حال غلیظ شدن است تا دیوار خود را تشکیل دهد و رحم شما را به اصطلاح مهر و موم کند در دنیای پزشکی به این اتفاق پلاگ مخاطی گفته می شود. اغلب در اولین بارداری علائم زودتر بروز پیدا می کند؛ امکان دارد احساس خستگی و کوفتگی کنید و حالات عصبی و پرخاشگونه داشته باشید.

ممکن است با حالت تهوع در صبحگاه بیدار شوید؛ ممکن هم هست که هیچ یک از این علائم را در هفته هفتم بارداری نداشته باشید. نداشتن هیچ یک از این علائم دلیل بر مشکل دار بودن خودتان یا فرزندتان نیست.

علائم هفته هفتم بارداری چیست؟

اغلب مادران در ناحیه شکم خود احساس ورم دارند اما دلیل این ورم فرزند شما نمی باشد و این ورم نشان نفخ است.

در هفته هفتم بارداری شما نیاز به ادرار کردن بیشتری پیدا می کنید چون جریان خون بیشتری از کلیه های شما در حال عبور است و باعث تولید ادرار بیشتری می شود. با رشد کردن بیشتر رحم، فشار بیشتری به مثانه شما وارد می شود و تعداد دفعات ادرار شما افزایش می یابد. ممکن است در این روزها احساس خستگی بیشتری کنید. این موضوع امری طبیعی است پس سعی کنید استراحت کنید.

هفته 7 بارداری

در هفته ۷ بارداری احساس ورم و درد زیادی در سینه های خود احساس می کنید که نشان از رشد بافت و غددهای چربی در سینه های شما است که بر اثر هورمون های بارداری اتفاق می افتد. با رشد سینه هایتان، لباس زیرتان کوچک می شود و با ایجاد نفخ شلوارهایتان تنگ.

اغلب مادران در هفته ۷ بارداری احساس گرمای شدید و گر گرفتن دارند که این روند طبیعی می باشد؛ سعی کنید از لباس های خود کم کنید و لباس مناسب فصل بپوشید.

یکی از تغییرات شایع در هفته ۷ بارداری ضخیم شدن ترشحات رحم می باشد که این ترشحات به علت تشکیل سدی دفاعی به نام موکوس پلاگ است. این ترشحات دهانه رحم شما را مسدود و درست مثل یک سد دفاعی برای حفظ فرزند شما عمل می کند. این سد دفاعی تا آخر بارداری وجود دارد و زمان نزدیک شدن به زایمان پلاگ به صورت یک لخته خون و با لکه بینی دفع می شود.

وضعیت جنین هفته هفتم بارداری

اندازه فرزند شما در هفته ۷ بارداری در حدود یک سانتی متر می باشد و جالب است بدانید ۱۰۰۰ برابر بزرگ تر از هفته اول است. در پایان این هفته جنین به اندازه ۲/۱ سانتی متر می رسد.

در هفته هفتم بارداری مغز فرزند شما تکامل پیدا می کند و سلول های عصبی با سرعت خیلی بیشتری در حال رشد هستند؛ در هر دقیقه ۱۰۰ سلول جدید ایجاد می شود.

چشم های فرزند شما در هفته ۷ بارداری اولین اجزایی می باشد که قابل تشخیص است.

در هفته قبل دست و پای فرزند شما که جوانه زده بود در حال بلندتر شدن است و سایه ای از آرنج و مفصل های فرزندتان قابل مشاهده می باشد. دستان او از مچ تا انگشتان به صورت بهم چسبیده می باشد در پایان هفته ۷ بارداری، اوایل هفته هشتم بارداری از هم جدا می شوند.

علائم هفته هفتم بارداری

سر فرزند شما در هفته ۷ بارداری بزرگ تر از بدن می باشد و در این هفته نیم کره راست و چپ تشکیل می شود. در هفته هفتم بارداری فرزند شما هنوز پوست بسیار نازکی دارد به طوری که رگ های او کاملا واضح قابل مشاهده می باشد.

دندان ها و فضای داخلی دهان فرزندتان به آرامی در حال رشد است. گوش هایش رشد بیشتری پیدا کرده است؛ این هفته جنین زیباتر می شود.

در هفته ۷ بارداری روده و آپاندیس فرزند شما در حال شکل گیری است و در روده ها در محیط اطراف ناف در حال بهم پیچیدن هستند، رگ های خونی بند ناف واضح قابل کشاهده است.

در هفته هفتم بارداری بند ناف علاوه بر تشکیل، عملکرد خود را شروع کرده و در حال تأمین اکسیژن و مواد غذایی جنین است.

زیباترین اتفاق در هفته هفتم بارداری شما شنیدن صدای قلب فرزندتان است؛ امکان دارد صدای ضربان قلب فرزندتان ضعیف باشد که در هفته بعد کامل تر می باشد.

مراقبت های هفته هفتم بارداری

ورزش در هفته ۷ بارداری:

روزانه ۳۰ دقیقه ورزش کنید. ورزش های توصیه شده به مادران یوگا، پیاده روی و شنا می باشد. اگر قصد دارید ورزش سنگین کنید حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

در هفته هفتم بارداری منعی برای انجام ورزش وجود ندارد. انجام هر یک از تمرینات ورزشی به شما کمک می کند که وضعیت مطلوب تری داشته باشید و همچنین زایمان راحت تری را تجربه کنید؛ همچنین با ورزش کردن از دیابت بارداری و فشار خون بارداری جلوگیری می کنید.

تغذیه در هفته ۷ بارداری:

در هفته ۷ بارداری مصرف آهن را از طریق غذا افزایش دهید و خوردن مولتی ویتامین های خود را با دستور پزشکتان شروع کنید. تغذیه شما نقش مهمی در تشکیل و رشد سیستم ایمنی، عصبی، تنفسی، گردش خون فرزندتان دارد. میزان دریافت آهنی که به مادران توصیه می شود در حدود ۲۷ میلی گرم است.

اندازه جنین در هفته هفتم بارداری

در هفته هفتم بارداری از مصرف کربوهیدرات غافل نشوید. کربوهیدرات های فناوری شده مثل نان سفید و برنج سفید خیلی زود تجزیه می شوند و گلوکز زیادی را در خون آزاد می کند این مقدار از گلوکز مصرف می شود و سطح گلوکز شما افت می کند. این نوسان برای گلوکز باعث بیماری های چاقی، دیابت و قلبی می شود و این شرایط برای شما و فرزندتان مطلوب نیست.

  • سبزیجات بخورید و مصرف گوجه و پرتقال که سرشار از ویتامین سی هستند را فراموش نکنید.
  • از خوردن غذاهای ناسالم اعم از فست فود، چیپس، پفک و … پرهیز کنید.
  • در صورت بروز ولع خوردن یخ شما درگیر بیماری پیکا و یا شاید کمبود آهن شده اید.

مراجعه به پزشک در هفته هفتم بارداری:

در حال پشت سر گذاشتن هفته هفتم بارداری هستید و مشکلات احتمالی دور تر می شوند از شما اما امکان وجود بارداری خارج از رحم می تواند باشد که اگر قابل درمان نباشد امکان جدا شدن بافت جنین از بدن مادر هست.

در هفته هفتم بارداری در صورت وجود خونریزی واژینال یا لکه بینی، خروج بافت از واژن، نبض ضعیف و یا حالت ضعف و غش، درد و انقباض شدید در زیر شکم، درد و یا حساسیت در شانه ها یا شکم و لگن سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

احتمال سقط جنین هفته هفتم بارداری

در هفته ۷ بارداری احتمال سقط جنین کمتر از هفته قبل می باشد اما دور نمی باشد اما نگران نباشد اگر با مراقبت های دقیق و زیر نظر بهترین دکتر زنان پیش بروید همچین اتفاقی نمی افتد.

اغلب دکترها معتقد هستند دلیل سقط عدم تطبیق کروموزوم ها عامل ۶۰ درصد سقط ها می باشد. کروموزوم ها ساختار ظریفی دارند که عامل حرکت ژن های ما می باشند که هر یک از ما ۲۳ جفت از کروموزوم ها را داریم، یک دسته از طرف مادر و یک دسته از طرف پدر می باشد.

تغذیه در هفته 7 بارداری

برخی از بارداری ها قبل از هفته دوازدهم بارداری از بین می روند. شما در هفته هفتم بارداری خود قرار دارید پس امکان سقط کاهش پیدا کرده است با رعایت اصول و توصیه ها با آرامش بقیه هفته ها را به سلامتی پشت سر بگذارید. در صورت بروز لکه بینی و یا درد و انقباض شدید و خروج بافت سریع به پزشک خود مراجعه کنید.

جمع بندی هفته ۷ بارداری

در نهایت حالا به هفته هفتم بارداری خود رسیدید سعی کنید بیشتر استراحت کنید و زمان مشخصی برای ورزش کردن خود داشته باشید تا به خود و فرزند خودتان کمک کنید که دوران راحت تری داشته باشید. شب ها قبل از خواب مدیتیشن کنید و یا موزیک هایی که حس می کنید به آرامش شما کمک می کنند گوش کنید؛ همچنین مطالعه کتاب قبل از خواب به شما کمک می کند خواب راحت تر و آرامش بخش تری داشته باشید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۵ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *