هفته پنجم بارداری + علائم شایع و مراقبت ها در هفته ۵ بارداری

۰
(۰)

هفته پنجم بارداری در حقیقت آغاز دوره جنینی بوده و همان هفته‌ایست که شما متوجه میشوید باردارید. در این هفته از بارداری شما یک دوره از دوران قاعدگی خود را به تاخیر انداخته اید و جواب آزمایش خون شما نیز مثبت خواهد بود. با مثبت شدن آزمایش خون، شما احساسات مختلفی را مانند اضطراب، هیجان، شوق و غم را تجربه خواهید کرد، ضمن اینکه در هفته ۵ بارداری، حدود ۳۰ روز از تشکیل لقاح گذشته و تغییرات مهمی در آناتومی بدن شما در حال اتفاق افتادن است.

ما در این مقاله از ویکی درمان قصد داریم، شما را با اتفاقات پیش رو در هفته پنجم بارداری، مراقبت‌ها و علائم شایع در این دوران آشنا کنیم.

در هفته پنجم بارداری چه اتفاقاتی رخ می دهد؟

در ابتدای هفته پنجم بارداری، ممکن است خونریزی خفیفی را تجربه کنید که اصلا جای نگرانی نیست! چرا که این حالت طبیعی بوده و ناشی از لانه گزینی جنین است. البته بهتر است نوع خونریزی به وجود آمده را به پزشک زنان خود اطلاع دهید.

در این هفته از بارداری، به دلیل شروع رشد جنین و تغییرات شدید هورمونی، ممکن است حساسیت‌های عاطفی غیرقابل پیش‌بینی را تجربه کنید کرده و همچنین طیف عمیقی از احساسات ضد و نقیض به سراغتان بیاید و این حالات شما و شریک زندگیتان را شوکه کند. لازم به ذکر است که این حالات گذرا بوده و در طی زمان بارداری، کمرنگ‌تر خواهد شد.

در هفته پنجم بارداری، اعضا و ساختار اصلی بدن کودک شما نظیر قلب، نخاع و مغز در حال شکل گیری بوده و قلب جنین، با ضربان ثابتی شروع به تپیدن می‌کند، اما این مورد ممکن است تا چند هفته دیگر در سونوگرافی شکمی قابل مشاهده نباشد.

در این مرحله از بارداری، جنین شما به قدری کوچک است که میتوانیم آن را به اندازه یک قطره‌ی آب در نظر بگیریم. بر اساس تخمین متخصصان، اندازه جنین در هفته پنجم بارداری، حدودا یک الی دو میلیمتر است.

در هفته ۵ بارداری، ممکن است حتی تا چند هفته‌ی دیگر نیز مشخص نباشد که شما باردار هستید، اما با رشد سریع جنین، تا ماه سوم، شما شاهد برآمدگی شکم خود ناشی از بارداری خواهید بود.

مراقبت های هفته پنجم بارداری

علائم شایع بارداری در هفته پنچم چیست؟

به دلیل غیر‌قابل پیش‌بینی بودن علائم بارداری و تفاوت در ساختار بدن هر فرد با فردی دیگر، در خصوص علامت‌ها در هفته پنجم بارداری، نمیتوان به قطعیت نظر داد. ممکن است فردی در ابتدای بارداری خود حالت تهوع و ویار بارداری را تجربه کند اما فردی دیگر، هیچگونه علائمی در خصوص تهوع نداشته باشد. این موضوع، حتی در خصوص بارداری اول و دوم یک فرد نیز متفاوت است.

در هفته پنجم بارداری، به علت افزایش سریع سطح هورمون پروژسترون، ممکن است هریک از علائم زیر را در خود احساس کنید:

  1. حالت تهوع، به صورت صبحگاهی و یا در کل روز
  2. تکرر ادرار شبانه
  3. تقویت حس بویایی و چشایی
  4. دردی عمیق تر از قاعدگی در قسمت رحم
  5. حساس شدن سینه‌ها
  6. خونریزی خفیف واژن
  7. خستگی دائمی
  8. گرفتگی عضلات
  9. هوس کردن ناگهانی برخی از غذاها
  10. بیزاری جستن نسبت به برخی بو‌ها و یا غذا‌ها
  11. یبوست
  12. تغییر در خلق و خو
  13. تغییرات ترشحات واژن
  14. سبک شدن سر
  15. افزایش بزاق دهان

مراقبت های هفته ۵ بارداری

اکنون که از بارداری خود مطمئن شده‌اید، نیاز است در اولین فرصت، برای اطمینان از سلامت خود و فرزندتان به یک متخصص زنان و زایمان مراجعه کرده و آزمایشات مورد‌نظر را هرچه سریعتر انجام دهید. پیشنهاد می‌شود  حتما قبل از اقدام به بارداری، تست پاپ اسمیر را انجام داده چرا که در اولین قرار ملاقات با پرشک متخصص نیاز است شرح حال دقیقی از حالات خود و اعلام اولین روز از آخرین قاعدگی خود برای تعیین سن بارداری، با بهترین دکتر زنان در میان بگذارید.

همچنین اطلاعات درستی را از وجود بیماری‌های ژنتیکی و یا مزمن خود در اختیار پزشک معالج خود قرار داده و هرگونه سوالی که در خصوص هفته پنجم بارداری دارید از او بپرسید چرا که هرچه اطلاعات شما در زمینه بارداری و مسیر پیش رو کامل تر باشد، میتوانید به بهترین شکل، این دوران را سپری کنید.

مراقبت‌های بارداری، در هر فرد متفاوت خواهد بود، چرا که ممکن است فردی به صورت طبیعی باردار شده باشد و فردی دیگر با استفاده از اقدامات درمانی، بارداری را تجربه کرده باشد. تمامی این توضیحات را، پزشک متخصص زنان، به صورت کامل در اختیار شما قرار خواهد داد.

در هفته پنجم بارداری، جنین از طریق سونوگرافی قابل مشاهده نیست، اما پزشک میتواند از طریق سونوگرافی واژینال، ساک بارداری را مشاهده کند. در این هفته، پزشک عموما نکاتی را در خصوص مراقبت از خود و جنین و همچنین اطلاعاتی در خصوص مصرف مکمل‌ها و موادغذایی مفید، به شما ارائه خواهد کرد.

علائم هفته پنجم بارداری

کلام پایانی

در این مقاله از وبسایت ویکی درمان، اطلاعات مختصر و مفیدی را در زمینه هفته پنجم بارداری، علائم و مراقبت‌های این دوران در اختیار شما عزیزان قرار دادیم، امید است با در نظر گرفتن مسائل و نکات این دوران، دوران بارداری سالم و آسانی را پشت سر بگذارید.

آیا خونریزی لانه گزینی خطرناک است؟

خیر، خونریزی خفیف در شروع بارداری به دلیل لانه گزینی جنین بوده و امری طبیعی می باشد.

در هفته پنجم بارداری چه مکمل هایی باید مصرف کرد؟

بسته به شرایط هر فرد مصرف مکمل ها متفاوت است اما مصرف فولیک اسید در این هفته به شدت توصیه می شود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *