هفته نوزدهم بارداری – اندازه جنین در هفته ۱۹ بارداری

۰
(۰)

هفته نوزدهم بارداری اواسط بارداری شماست و یک قدمی تثبیت شکل گرفتن کامل بدن کوچک نوزاد شما مانند یک انسان کوچک است. هفته ۱۹ بارداری شما هفته ایست که باید به سونوگرافی مجدد بروید و بعد به پزشک خود مراجعه کنید تا از سلامت فرزند خود مطمئن شوید. در هنگام معاینه صدای ضربان قلب فرزند خود را می شنوید که تند تند نبض می زند.

فرزند شما هنوز بسیار کوچک است، هنوز بافت چربی بر زیر پوست او تشکیل نشده و وزن بالایی ندارد اما دست و پای فرزندتان در جای درست و بدنی متناسب اما کوچک دارد. شما نمیه راه برای دیدن فرزند خود را رفتید. در هفته ۱۹ بارداری از نظر روحی مادران به تثبیت احساسی رسیدند اما هنوز بسیار حساس هستند و نگرانی های عجیبی دارند که نمی توانند آن را کنترل کنند.

تغییرات هفته نوزدهم بارداری

از اول بارداری تا هفته نوزدهم بارداری بدن شما مانند گهواره ایست امن برای فرزندتان که روز به روز مستحکم تر می شود. در هفته ۱۹ بارداری تغییرات بیشتری را حس خواهید کرد. اضافه وزن خود بیشتری به نسبت هفته های قبل دارید که هم خودتان هم اطرافیانتان این اضافه وزن را حس می کنند.

اضافه وزنی که در هفته نوزدهم بارداری دارید حاصل از وزن جفت، مایع آمینوتیک، رحم و سینه ها است. اندازه رحم شما در هفته ۱۹ بارداری به ۱۶ الی ۱۸ سانتی متر رسیده است. در این هفته رحم شما روز به روز بزرگتر می شود تا فرزندتان که در حال وزن گیری است جای بهتری داشته باشد. با بزرگ شدن رحم، وزن رحم شما بالاتر می رود که باعث کشیده شدن لیاگامان ها و ماهیچه های اطراف رحم می شود.هفته 19 بارداری

اگر تا به هفته ۱۹ بارداری خود این حس را تجربه نکردید این هفته درد در زیر شکم و کشاله ران خود را احساس می کنید که به آن درد لیاگامان گرد می گویند. درد لیاگامان بر اثر ایستادن طولانی مدت و یا کار کردن زیاد اتفاق می افتد که با استراحت کردن بهتر می شود.

در هفته نوزدهم بارداری احساس سرگیجه در اغلب مادران وجود دارد که دلیل آن بخاطر کم خونی و فشار خون پایین و یا احتیاج بدن مادران به غذای انرژی زا بیشتر است.

در این هفته بدن شما دمای بیشتری تولید می کند به همین علت مادران ترجیح می دهند لباس های کمتری استفاده کنند.

در هفته نوزدهم بارداری امکان دارد مشکلات دیگری برای شما بوجود بیاید مانند ورم مچ پا و انگشتان پا، ورم دست، گرفتگی کمر و شکم. ورم پاها می تواند مانند انقباض و گرفتگی شدیدی باشد که به صورت تکرار مکرر باشد و با فاصله کوتاه باشد در بعضی از شب ها باعث بیدار کردن شما از خواب می شود.

مطلب پیشنهادی: تاثیر استفاده قرص استامینوفن در بارداری بر جنین

در صورت تداخل با خواب شما و اذیت شدن پاهای خود را بکشید و به آرامی قوزک پا و انگشت های پا را به صورت خود بکشید.

در کف دستان مادران قرمزی مشاهده می شود که دلیل آن بالا رفتن هورمون استروژن، بوجود آمدن لکه های ریز قهوه ای بر روی صورت (کلوسما و یا ماسک حاملگی)، لکه های قهوه ای بر روی پوست بدن، تیره شدن نوک سینه ها و زیر بغل و ناحیه تناسلی از دیگر اتفاقات بارداریست که در هفته ۱۹ بارداری کامل تثبیت می شود.

در این دوران به دلیل اثر منفی کرم های لکه بر، بر روی رشد جنین استفاده آنها ممنوع است.

تغییرات هفته نوزدهم بارداری

علائم هفته نوزدهم بارداری

در هفته ۱۹ بارداری علائم روز به روز در حال تغییر است اما شایع ترین علائم در بین مادران یبوست، کمر درد شدید، انقباض و گرفتگی و درد در پاها، انقباض عضلات رحم و حساس شدن سینه ها است که در صورت شدید بودن آنها میتوانید به بهترین دکتر زنان مراجعه کنید.

تغییرات جنین در هفته نوزدهم بارداری

در هفته نوزدهم بارداری مادران اغلب در شکم خود بال زدن پروانه مانندی را احساس می کنند که این اولین حرکات و واکنش های جنین است.

در هفته ۱۹ پوست جنین از حالت شفاف خود خارج شده و دارای رنگدانه می باشد که دیگر مانند قبل رگ های نوزاد قابل مشاهده نیست، رنگ دانه های ملانوسیت شروع به کار کردند. جنین در حال ساخت بافت چربی می باشد که یعنی رو به وزن گیری می رود.

جنین به اندازه ۱۸ سانتی متری و وزن ۲۰۰ گرمی رسیده است. یک انسان کامل اما کوچک است. کلیه های جنین کامل شده و ادرار تولید می کند. در کیسه آب جنین ماده غذایی وجود ندارد اما فرزند شما حی چشایی دارد. سایر حس ها مانند لامسه و بویایی شروع می شود اما جنین در هفته نوزدهم درکی از استفاده آنها ندارد.

مطلب پیشنهادی: همه چیز در مورد استفاده رنگ مو در بارداری

پوست فرزندتان در هفته نوزدهم بارداری از لایه ای به نام ورنیکس پوشیده می شود که این مایع حالت لغزنده و سفیدی دارد که برای محافظت پوست جنین از خشکی بوجود آمده است. اگر فرزندتان دختر باشد، او در حال حاضر ۶ میلیون تخمک دارد که در زمان متولد شدن به ۲ میلیون می رسد.

تغییرات جنین در هفته 19 بارداری

مراقبت های هفته نوزدهم بارداری

در هفته ۱۹ بارداری بعضی حساسیت ها بیشتر و بعضی کمتر می شود. در هفته نوزدهم بارداری سعی کنید:

  • در صورت داشتن سرگیجه بر روی دست چپ بخوابید.
  • مصرف شیر و لبنیات را برای جلوگیری از گرفتگی عضلات افزایش دهید.
  • از ایستادن طولانی و انداختن پاها بر روی هم خودداری کنید.
  • ورزش های مناسب برای جلوگیری از کمردرد و زایمانی راحت را فراموش نکنید.
  • برای پیشگیری و رفع یبوست از میوه و سبزیجات بیشتری استفاده کنید.
  • در هوای گرم مقدار زیادی آب بنوشید.
  • از مصرف سرخود دارو پرهیز کنید.
  • استفاده از غذاهای پر کالری و پر ادویه و تند را کاهش دهید و به صفر برسانید.
  • سعی کنید به دود سیگار و حیوانات نزدیک نشوید.

در هفته نوزدهم بارداری امکان دارد نصف شب با حس گرسنگی و ضعف و یا خواب های آشفته و حتی خر و پف بیدار شوید امکان دارد روز بعد احساس خستگی و کسل بودن داشته باشید، بهتر است برای آرامش بیشتر قبل از خواب مدیتیشن کنید، کتاب مطالعه کنید و از میان وعده کوجک مانند میوه استفاده کنید.

اگر در هفته نوزدهم بارداری درد شدیدی بیشتر از چند دقیقه و یا خونریزی داشتید بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کنید. اگر در هنگام ادرار سوزش ادرار و یا تب و لرز داشتید امکان مبتلا شدن به عفونت های مجاری ادراری وجود دارد. در هفته ۱۹ بارداری اغلب مادران دچار سردرد می شوند اما در صورت غیر معمول بودن و شدید بودن سردرد با دکتر زنان تماس بگیرید.

در هفته ۱۹ بارداری به یکسری علائم باید بیش از پیش توجه کنید مانند:

  • ضعف
  • سرگیجه
  • تپش قلب
  • احساس خستگی
  • سردرد
  • نفس تنگی
  • زردی و رنگ پریدگی پوست، لب ها، زیر پلک ها و انگشتان

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *