قرص استامینوفن در بارداری و تاثیر آن بر جنین

۵
(۱)

در گذشته پزشکان بدون هیچ ترس و ابایی از انواع قرص استامینوفن در بارداری زنان جهت بریدن تب، از بین بردن درد و علائم سرماخوردگی استفاده می‌کردند. اما امروزه تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف انواع شکل‌های این دارو مانند قرص، شربت و شیاف می‌تواند در دوران بارداری مشکلاتی برای جنین به وجود آورده که پس از تولد این مشکلات برای وی آزاردهنده خواهد بود.

پس توجه داشته باشید، هرگز بدون مشورت و تجویز پزشک، دارویی مصرف نکنید. همچنین در صورتی که پزشک قرص استامینوفن در بارداری شما تجویز کرده است، به هیچ عنوان نباید بیش از حد مجاز، از آن استفاده کنید.

آیا قرص استامینوفن در بارداری مضر است؟

این دارو معمولا برای رفع تب و درد استفاده شده و جزء راحت‌ترین داروهایی است که بدون تجویز پزشک می‌توان آن را از داروخانه‌ها تهیه کرد. همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، در زمان‌های قدیم، پزشکان بر این باور بودند که داروی استامینوفن هیچ ضرری در دوران بارداری ندارد، اما با گذشت زمان و تحقیقات بیشتر، ثابت شد که قرص استامینوفن در بارداری خطرناک بوده و هیچ دارویی کاملا بی ضرر نیست.

عوارض مصرف قرص استامینوفن در بارداری

مصرف این قرص در دوران حاملگی نتایج زیر را برای جنین به همراه دارد:

استامینوفن در بارداری برای دندان درد

  • ایجاد اختلالات در رفتار کودک: مصرف این قرص، علل‌الخصوص دوزهای بالاتر، اختلالاتی در رفتار کودک شما به وجود می‌آورد که برخی از آن‌ها شامل کم توجهی (ADHD)، پیش فعال بودن و اختلالات حرکتی، است. لازم به ذکر است، در برخی موارد نیز پس از مصرف این دارو، هیچ یک از این اختلالات در کودک دیده نشده است. بنابراین اثبات کامل این نظریه نیاز به تحقیقات بیشتری دارد. البته تحقیقات جدید نشان داده است که، خانم‌هایی که در سه ماهه اول بارداری از این دارو استفاده کرده‌اند، اختلال پیش فعالی در کودکان‌شان افزایش یافته است.
  • آسم: دیگر پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مصرف قرص استامینوفن در بارداری باعث ابتلا کودک به آسم می‌شود. اما از طرفی هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند که مصرف این دارو باعث بروز آسم در کودک شده یا بیماری‌ای که مادر را مجاب به استفاده از این دارو کرده است!
  • اختلال در رشد دستگاه تناسلی کودک: تحقیقات نشان دهنده این است که، مصرف قرص استامینوفن در بارداری به ویژه قبل از ۶ ماهگی و یا مصرف مداوم آن بیش از ۴ هفته، می‌تواند باعث به بروز بیماری مادرزادی نهان بیضگی در کودک پسر شود.

نکته: کارشناسان معتقدند که این نتایج به دست آمده از مصرف قرص استامینوفن در بارداری، دلیل بر عدم استفاده آن برای قطع تب و سرماخوردگی در دوران بارداری نیست، اما توصیه می‌شود، حتما مصرف آن طبق تجویز پزشک انجام شود.

مطلب پیشنهادی: ۱۰ علت نازایی در زنان

مصرف قرص استامینوفن کدئین در بارداری

توجه داشته باشید، مصرف هر گونه مسکن، مخصوصا مسکن‌هایی که ترکیبی از چند دارو جهت درمان سردرد، بدن درد، تب، رفع آبریزش بینی و غیره هستند، مانند استامینوفن کدئین، سرماخوردگی بزرگسالان، ادویل، آدالت کولد و کلد استاپ، می توانند در دوران بارداری مشکل ساز باشند، به همین جهت باید در مواقع ضروری و طبق گفته پزشک مصرف شود.

استامینوفن-در-سه-ماهه-اول-بارداری

لازم به ذکر است، مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی در دوران بارداری نیز باید به دستور پزشک مصرف شوند، این داروها شامل موارد زیر است:

  • ایبوپروفن
  • ناپروکسن
  • آسپیرین
  • سدیم سالیسیلات

این داروها می‌توانند با توجه به سن سه ماهه بارداری، اثرات مختلفی داشته باشند.

مصرف قرص استامینوفن ۵۰۰ در بارداری

برای جلوگیری از بروز هرگونه عوارض احتمالی بر روی سلامت و رشد جنین، لازم است پیش از مصرف هر دارویی، اول با پزشک خود مشورت کنید. برای رفع دردهایی مانند سردرد، کمر درد و غیره می‌توانید از استامینوفن ۵۰۰، هر ۴ ساعت یکبار در روز استفاده کنید. توجه داشته باشید که، دوز مصرف روزانه شما نباید از ۴۰۰۰ میلی‌گرم بیشتر باشد، بلکه کمتر هم باشد.

مصرف قرص استامینوفن ۳۲۵ در بارداری

برای کم کردن دردهایی نظیر کمر درد، سر درد، بدن درد و غیره در دوران بارداری می‌توانید از استامینوفن ۳۲۵ استفاده کنید، اما توجه داشته باشید که مانند همه داروها، مصرف آن بدون تجویز پزشک توصیه نمی‌شود. بنا به تجویز پزشک شما می‌توانید هر ۴ ساعت یک عدد از این قرص مصرف کنید. لازم به ذکر است، مصرف مداوم این قرص نباید از ۳ تا ۵ روز بیشتر شود. اگر دردهای شما ادامه‌دار بود، برای مصرف بیشتر این دارو با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

مطلب پیشنهادی: لکه بینی در بارداری

مصرف قرص استامینوفتدعن در سه ماهه های بارداری

همانطور که گفتیم، طبق تحقیقات، زمان مصرف قرص استامینوفن در بارداری تاثیرات گوناگونی بر مادر و جنین خواهد داشت:

  • در صورتی که مادر باردار این دارو را در سه ماهه اول بارداری مصرف کند، احتمال بیش ­فعال شدن کودک وی تا ۹ درصد افزایش می‌یابد.
  • در  سه ماهه اول بارداری، هورمون ‌ها، غدد درون‌ریز و سیستم عصبی جنین در حال رشد بوده که مصرف این دارو مانع از پیشرفت در رشد جنین می‌شود.
  • مادرانی که استامینوفن را در سه ماهه سوم بارداری مصرف کرده ­اند تا ۲۸ درصد احتمال بروز اختلال بیش ­فعالی در کودک آن‌ها افزایش داشته است.
  • مصرف استامینوفن در سه ماهه اول، سوم یا حتی در کل دوران بارداری، احتمال ابتلای کودک به بیش فعالی را تا ۶۸ درصد افزایش می­‌دهد.

قرص-استامینوفن-در-بارداری-ضرر-دارد

 استفاده از دارو در دوران بارداری اجتناب ناپذیر بوده و نباید بیش از حد مصرف شود. بنابراین، بهتر است قبل از مصرف هر دارویی، با پزشک خود مشورت کنید.

کلام آخر

ما در این مطلب از ویکی درمان سعی کردیم هر آنچه در رابطه با مصرف قرص استامینوفن در بارداری وجود دارد به شما عزیزان ذکر کنیم. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مقالات بارداری و جنین، می‌توانید به صفحه مادر و کودک مراجعه کنید. امیدواریم این مطالب برای شما کاربردی باشد.

آیا استفاده از شیاف استامینوفن در بارداری مجاز است؟

مصرف شیاف استامینوفن ۳۲۰ هم همان مضرات خوردن استامینوفن در بارداری را دارد و باید مصرف آن حتما با تجویز پزشک باشد.

می توان استامینوفن تجویز شده را در طول حاملگی نخورد؟

معمولا مصرف استامینوفن برای درمان تب بالا در بارداری تجویز می شود. پس اگر تب دارید حتما استامینوفن تجویز شده را باید بخورید. چون عدم کنترل تب بالا باعث ایجاد نقص های مادرزادی و مشکلات رشدی در جنین می شود.

 

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۵ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

۲ دیدگاه

  1. من یه بچه ۴ماهه دارم که شیر خودمو میخوره سرماخوردم واسه همین یه دونه کلداستاپ خوردم با شربت دیفن هیدرامین میخواستم ببینم ضرر داره؟تا کی نباید شیر بدم بهش؟فقط یه دونه خوردم اگه میشه جواب بدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *