جراحی بینی سر بالا یا عمل بینی خوکی چگونه است؟

۵
(۱)

جراحی پلاستیک بینی روشی است که به دنبال تغییر شکل ساختار بینی است. رینوپلاستی که برای اهداف زیبایی انجام می‌شود، برای افرادی که به دنبال ظاهری هماهنگ‌تر هستند، توصیه می‌شود. علاوه‌براین، بیمارانی که مشکلات عملکردی بینی مانند مشکلات تنفسی دارند، می‌توانند به همان روش زیبایی بینی، عملکرد آن را بهبود بخشند. همچنین، بسیاری از بیماران به دنبال جراحی برای بهبود جنبه‌های زیبایی بینی، مثل جراحی بینی سر بالا هستند.

عمل بینی خوکی یا سربالا چیست؟

یکی از روش های جراحی زیبایی بینی که برای بهبود بخشیدن شکل و ظاهر و همچنین عملکرد بینی صورت میگیرد، عمل بینی خوکی میباشد. در این روش جراحی، اقداماتی که پزشک جراح انجام میدهد شامل تغییر اندازه، بهبود شکل و ظاهر بینی، نظم بخشیدن به آن و اصلاح نقاط ضعف ظاهری یا عملکردی بینی میشود.

با این حال گاهی به منظور بهبود تنفس فرد در مواردی همچون آندوسینو، تورم ناشی از التهاب مزمن یا شکستگی بینی نیز ممکن است از عمل بینی خوکی استفاده شود. حتی این عمل برای افرادی که از عوارض ترمیم بعد از ضربه یا جراحی قبلی بینی خود رنج میبرند، مناسب است و میتواند راه خوبی برای بهبود وضعیت و ظاهر آنها باشد.

در روش عمل بینی خوکی، جراح به وسیله برش های کوچک در داخل بینی، به ساختار های داخلی آن دسترسی پیدا میکند و بعد از آن، با کمک ابزار های جراحی مناسب و پیشرفته، میزان بافت ها را تغییر میدهد و مشکلات نواحی مد نظر را حل میکند. این اقدامات عبارتند از کوچکنمایی بینی، ترمیم یا حذف ضایعات موجود و حذف نواحی تورمی. در  آخر جراح با دقت بالایی رو بینی فرد کار میکند تا شکل بینی با سایر اجزای صورت هماهنگ شود و طبیعی به نظر برسد.

مراقبت‌های بعد از جراحی بینی سر بالا

یکی از بخش های مهم از فرایند بهبودی پس از عمل بینی خوکی، مراقبت های بعد از عمل جراحی بینی خوکی یا سربالا میباشد که برای انجام آن نیاز است تا به مراقبت های خاصی رسیدگی کنید که بینی شما باکیفیت و زودتر بهبود پیدا کند. در ادامه این بخش، تعدادی از این موارد در راستای مراقبت از بینی خود پس از عمل آمده است:

  • رعایت تغذیه و مایعات: از مواردی که در فرآیند بهبودی بسیار تاثیرگذار هستند، رژیم غذایی سالم و متعادل و مصرف کافی مایعات است. به منظور جبران احتمالی از دست از رفتن آب در اثر جراحی نیاز است تا از مواد غذایی نرم و مایعات کافی استفاده کنید.
  • استفاده از باند ها و دستگاه‌ ها: برای حفظ شکل و پشتیبانی از بینی شما ممکن است پزشک به شما باند ها و دستگاه های خاصی را توصیه کند که باید از این وسایل به طور دقیق استفاده کنید و دستورات پزشک را پشت گوش نندازید.
  • آرامش و استراحت: برای کمک به بهبودی و ترمیم کامل بینی، لازم است تا پس از عمل بینی خوکی، مدت زمان مشخصی را استراحت کنید و انجام فعالیت های سنگین پرهیز کنید.
  • کنترل درد: در صورت احساس درد و تورم در محدوده بینی بعد از جراحی، بهتر است از داروهای تسکین دهنده درد که پزشک به شما تجویز کرده است استفاده کنید تا از درد این ناحیه رنج نبرید.

مراقبت های بعد از جراحی بینی سر بالا

مقاله پیشنهادی: هرآنچه که باید درباره استحمام بعد از عمل بینی بدانید!

موارد منع انجام جراحی بینی سر بالا

  • بارداری
  • شیردهی
  • سن قبل از ۱۸ سال
  • دیابت
  • بیماری‌های حاد ویروسی
  • بیماری‌های مزمن و عفونی
  • بیماری‌های خونی
  • لخته شدن خون
  • سرطان
  • نارسایی قلب و کلیه
  • تمایل به تشکیل اسکارهای کلوئیدی
  • نوک بینی طبیعی و بی عیب

مراحل جراحی بینی سر بالا

بهترین گزینه برای اصلاح عیوب نوک بینی که به دلیل ویژگی های فردی ساختار استخوان‌ها و ساختارهای غضروفی ایجاد می‌شود، جراحی زیبایی بینی سر بالا است. اندازه غضروف را می‌توان با پیوند بخشی از گوش یا استفاده از پروتزهای ساخته شده از مواد مصنوعی کاهش و یا حجم و طول آن را افزایش داد. بسته به پیچیدگی عمل، بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی برای جراحی بینی سر بالا انتخاب می‌شود.

مطلب پیشنهادی: بهترین جراح بینی استخوانی

قبل از عمل، پوست بینی ضد عفونی و علامت‌گذاری می‌شود و بسته به مشکل، عمل به صورت باز و یا از طریق برش‌های داخل بینی انجام و در پایان عمل بینی، بخیه‌های زیبایی زده می‌شود. فیلتر یا تامپون برای جلوگیری از تورم، داخل حفره بینی قرار داده شده و خود بینی نیز با بانداژ مخصوص فیکس می‌شود. مدت زمان عمل بسته به میزان کار از ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت می‌باشد. نوع روش جراحی بینی سر بالا نیز توسط بهترین جراح بینی در تهران در معاینه قبل از عمل تعیین می‌شود.

هزینه عمل بینی خوکی در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

قیمت جراحی بینی سر بالا به روش انتخابی و همچنین به پیچیدگی عمل بستگی دارد. در طول یک دوره جراحی، شما باید هزینه معاینات تشخیصی، کار متخصص بیهوشی و جراح را بپردازید. یک آیتم هزینه اضافی، زمان سپری شده در بیمارستان است. اما روش‌های غیرجراحی بالا بردن نوک بینی به شما این امکان را می‌دهد که بدون هزینه‌های چشمگیر این کار را انجام دهید. شما باید هزینه کار جراح، بی حسی موضعی و داروها و مواد مصرفی را بپردازید.

برای اطلاع دقیق از هزینه عمل بینی پیشنهادی میکنیم با یکی از جراحان بینی ارتباط برقرار کنید. پزشک بعد از بررسی نوع بینی و مدل انتخابی، هزینه جراحی را اعلام خواهد کرد.

مراحل جراحی بینی سر بالا

مقاله پیشنهادی: عمل بینی با لیزر چگونه انجام می شود؟

اقدامات مهم قبل از جراحی بینی سر بالا

از بخش های حیاتی  فرآیند آماده سازی برای عمل، اقدامات مهم قبل از جراحی بینی سر بالا میباشد. برای مطمئن شدن از اینکه برای عمل جراحی بهترین شرایط را دارید، نیاز است که این اقدامات را رعایت کنید. در ادامه تعدادی از این اقدامات مهم قبل از جراحی بینی سر بالا آمده است:

  • مشاوره با جراح: مشورت با جراح و صحبت کردن درباره اهداف و نتایج مورد نظرتان از کارهای مهم قبل از عمل میباشد. مطمئن شوید که جراح توانایی ارائه راهنمایی های دقیق را به شما دارد.
  • آزمایشات قبل از جراحی: پزشک برای اطمینان حاصل کردن از اینکه شرایط سلامتی شما برای عمل جراحی مناسب است یا خیر، ممکن است شما را به آزمایشات خون، اکسیژن خون، و دیگر آزمایشات لازم ارجاع دهد.
  • داروها و مکمل‌ ها: پزشک شما باید از مصرف داروها، مکمل‌ ها و مواد تغذیه ‌ای شما آگاه باشد. چرا که ممکن است از شما بخواهد به مصرف برخی از داروها به طور موقت ادامه ندهید یا قبل از عمل جراحی مکمل‌ های خاصی را استفاده نکنید.
  • محدودیت مصرف غذا و آب: همچنین این امکان نیز وجود دارد که جراح از شما بخواد تا ساعاتی قبل از عمل جراحی بینی سر بالا چیزی نخورید و توصیه های خاصی راجع به مصرف مایعات قبل از عمل داشته باشد.

مطلب پیشنهادی: بهترین جراح بینی ترمیمی

علت جراحی بینی سر بالا چیست؟

از قبل مشخص شده است که هر نوع بینی ویژگی‌های خاص خود را دارد که با اجزای دیگر صورت تناسب دارد. اما بسیاری از افراد با افتادگی نوک بینی مشکل دارند. هر بینی از استخوان و لایه‌هایی از غضروف به شکل هرمی تشکیل شده است. سپتوم، پشت و نوک بینی توسط یک ساختار غضروف هیالین تشکیل و از نظر فنی می‌توان این ساختارها را در جراحی بینی سر بالا تغییر داد زیرا نوک بینی ساختاری ظریف و شکننده با ابعاد کوچک دارد که به شدت بر تناسب بینی و در نتیجه هارمونی صورت تأثیر می‌گذارد.

در صورت افتادگی بینی چهره‌ای خسته، سالخورده و غمگین را برای بیماران به ارمغان می‌آورد و این یکی از شایع ترین شکایات در مطب بیماران با بینی طبیعی است، به همین دلیل افراد ترجیح می‌دهند که بینی خود را به شکل سر بالا عمل کنند تا در صورت افتادگی همچنان ظاهر خود را حفظ کند.

عوارض عمل بینی خوکی چیست؟

عمل بینی خوکی نیز مانند سایر عمل های جراحی ممکن است عوارض هایی داشته باشد. اگرچه برخی از این عوارض امکان پیشگیری و جلوگیری از بروز آنها وجود دارد، اما با این حال برخی از آنها ممکن است برای شما اتفاق بیفتد. در پایین به برخی از این عوارض اشاره کردیم:

  • خونریزی: در اولین مرحله پس از عمل ممکن است خونریزی در ناحیه عمل اتفاق بیفتد. اما با رعایت توصیه ها و دستورات پزشک و استفاده از فشار ملایم به راحتی میتوان خونریزی را در زمان کم کاهش داد.
  • عفونت: این اتفاق با اینکه بسیار معدود و نادر است، اما امکان اتفاق آن وجود دارد و ممکن است که فرد در ناحیه عمل دچار عفونت شود. تورم، درد، گرمی، قرمزی و خروج مایع غیرطبیعی از بینی علائم عفونت میباشد.
  • تورم و ورم: از شایع ترین عوارض بعد از عمل بینی خوکی میتوان به ایجاد ورم در ناحیه عمل اشاره کرد. این مورد ممکن است تا چند هفته پس از عمل باقی بماند اما به تدریج از بین میرود.
  • درد و تحریک: بعد از عمل بینی خوکی ممکن است درد و تحریک را در ناحیه بینی خود حس کنید که در صورت آن، میتوانید از داروهای تسکین دهنده درد که پزشک تجویز کرده است استفاده کنید تا این عارضه کاهش یابد.

مطلب پیشنهادی: بهترین جراح بینی طبیعی

آمادگی جراحی بینی سر بالا

آنچه در این مقاله خواندید:

همانطور که گفته شد، بسیاری از بیمارانی که به دنبال جراحی بینی سر بالا هستند از نوک بینی شکایت دارند و تمایل به بالا بردن نوک بینی بسیار شایع است. بسیاری از بیماران، حتی اگر تصمیم به تغییر نوک بینی با جراحی زیبایی دارند، متوجه نمی شوند که نتیجه چقدر ویژگی‌های کل صورت را تغییر می‌دهد.

مقاله پیشنهادی: تزریق آمپول کورتون برای ورم بینی و کاهش ورم بینی

نکته قابل توجه این است که با وجود تعداد زیاد کلینیک‌های جراحی پلاستیک، هر متخصصی برای سر بالا کردن بینی اقدام به جراحی نمی‌کند. این مورد به دلیل پیچیدگی عمل و مشکلات در به دست آوردن نتیجه مورد انتظار است. اما پزشکان مورد اعتماد دارای تجربه کافی هستند، بنابراین هیچ مانعی برای انجام عمل وجود ندارد.

از آنجایی که نوک بینی تاثیر زیادی بر ظاهر بیمار دارد، نتیجه به سرعت پس از جراحی بینی مشخص می‌شود، که به نوبه خود می‌تواند بینی هماهنگ تر با صورت ایجاد کند. به‌علاوه، زمان و سن بیمار نیز می‌تواند بر این ویژگی تأثیر بگذارد، زیرا ساختار غضروفی نیز در طول سال‌ها دچار ساییدگی و باعث افتادن نوک بینی می‌شود.

دوره نقاهت جراحی بینی چقدر است و چند روز پانسمان دارد؟

دوره نقاهت مطلق این عمل سه تا چهار روز بیشتر نیست و پانسمان آن بسته به نظر جراح بینی ۶ تا ۱۰ روز است.

تا چه مدت فعالیتهای ورزشی محدود می شود؟

به مدت یکماه کلیه فعالیتهای ورزشی ممنوع است. بعد از یک ماه می توانید ورزشهایی مانند پیاده روی و شنا ( سبک و با حداقل نیرو ) را شروع کنید.ورزشهایی ماتتد بدنسازی و ایروبیک احتیاج به توقف طولانی مدت تری دارند.

بعد از جراحی چه مدت از چسب بینی استفاده می کنید؟

به مدت ۸ هفته بعد از جراحی از چسب ۲۴ ساعته استفاده می کنیم و بعد از آن از چسب شبانه هنگام خواب به مدت حدود ۲ ماه استفاده خواهیم کرد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۵ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

احمد ملکی

احمد ملکی هستم. دانشجوی پزشکی. نویسنده و مترجم مطالب در حوزه جراحی پلاستیک، زیبایی و ترمیمی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *