آیا جراحی همزمان فک و بینی امکان پذیر است؟

۰
(۰)

برای اینکه چهره‌ی یک فرد زیبا به نظر برسد، باید میان اجزای چهره تناسب برقرار باشد. در بعضی از افراد، چانه نسبت به بینی بسیار عقب تر از حد طبیعی است و این موضوع باعث می شود که بینی فرد، بیش از حد بزرگ یا برجسته به نظر برسد. در چنین مواردی افراد ممکن است فکر کنند که جراحی زیبایی بینی می‌تواند مشکل را برطرف کند، اما باید دانست که در این موارد معمولا چانه عامل بزرگ به نظر رسیدن بینی می‌باشد.

بنابراین این دسته از افراد اگر فقط تحت عمل جراحی بینی قرار گیرند و عقب‌رفتگی چانه‌شان اصلاح نشود، ممکن است بعد از جراحی احساس کنند که اجزای صورتشان هنوز نامتناسب است؛ در چنین مواردی پزشک متخصص انجام جراحی همزمان فک و بینی را توصیه خواهد کرد.

جراحی همزمان فک و بینی چگونه انجام می‌شود؟

جراحی همزمان فک و بینی می‌تواند در یک روز و طی یک بیهوشی انجام شود و یا در دو روز متفاوت صورت بگیرد. پیش از هر اقدامی باید بررسی کرد که ابتدا بینی باید جراحی شود یا فک، که این تصمیم‌گیری توسط پزشک با توجه به فرم صورت بیمار انجام می‌شود. در افرادی که تنها فک پایین عقب رفته است و فرم ظاهری دندان‌ها مشکلی ندارد، بهتر است ابتدا عمل پروتز چانه بر روی آن‌ها انجام شود. زمانی که شرایط بهتری ایجاد شد، با صلاح‌دید پزشک عمل زیبایی بینی را انجام بدهد.

با وجود این‌ که جراحی ترکیبی بینی و پروتز چانه برای بعضی از افراد بسیار تاثیرگذار است، ولی انتخاب مناسبی برای همه نیست. بعضی از بیماران به جراحی بینی نیاز دارند، اما انجام پروتز چانه برای آن‌ها ضروری نیست. برای اطلاعات بیشتر می توانید با یکی از بهترین جراح بینی در تهران ارتباط بگیرید و سوالات تخصصی خود را از ایشان بپرسید.

بعضی افراد نیز مشکل ظاهری بینی آن‌ها فقط  به دلیل کوچکی و عقب بودن چانه‌شان است لذا از آن جا که صرفا از چانه ضعیفی برخوردارند، می توانند از پروتز چانه به تنهایی بهره‌مند شوند. اگر اندازه چانه‌ی شما با سایر اجزای صورتتان مناسب نیست، جراحی پروتز چانه می‌تواند به رفع عقب‌رفتگی چانه و تناسب صورت شما کمک کند. در افرادی که میزان عقب بودن چانه زیاد است، به جای پروتز چانه از برش و جلو کشیدن استخوان چانه که جراحی ژنیوپلاستی نامیده می شود استفاده می‌شود. عمل ژنیوپلاستی باید تحت بیهوشی انجام شود و با بی‌حسی موضعی امکان پذیر نیست.

عمل بینی

جراحی فک و انواع آن

چانه یکی از شاخص‌های اصلی صورت هر فردی محسوب می‌شود و شکل فک و مدل چانه هر فرد طبق تحقیقات ۴۰ درصد بر زیبایی صورت شخص تاثیر گذار است لذا عقب بودن چانه و کم‌ رشدی آن میتواند در زیبایی صورت تاثیر بگذارد. برای برطرف‌ کردن این مشکل در صورت از عمل چانه یا همان ژنیوپلاستی استفاده می‌شود، این عمل به صورت مستقیم بر روی استخوان چانه انجام می‌شود و با قرار دادن پروتز در این ناحیه فرق دارد این عمل نتیجه‌ی ماندگاری بر روی صورت دارد. جراحی چانه دو نوع اصلی دارد:

  • ژنی اپلاسیون کشویی
  • ایمپلنت‌های چانه‌ای

ایمپلنت‌ها انواع متفاوتی دارند و از مواد مختلفی مثل سیلیکون یا سایر مواد تهیه می‌شوند. ایمپلنت سیلیکون مواد امتحان شده‌ای دارد و تاکنون در هیچ بیماری با شکست مواجه نشده است. پزشک جراح برای کاشت سیلیکون، ابتدا در داخل لب پایین یا زیر چانه برش‌هایی ایجاد می‌کند و سپس استخوان چانه را جایگزین کرده یا از ایمپلنت چانه استفاده می‌کند و آن‌ را از طریق برش داخل چانه قرار می‌دهد.

عوارض احتمالی جراحی فک

جراحی فک یک جراحی ظریف است که برای انجام آن باید یک روش دقیق به کار گرفته شود. شایع‌ترین مشکلی که بعد از این جراحی پیش می‌آید، کمتر شدن حساسیت لب پایین است، ولی این مشکل گذرا است و در کمتر از سه ماه به طور خود به خود برطرف می‌شود. برای آشنایی با بهترین جراح فک و صورت در تهران می توانید وارد این صفحه شوید و جراحی فک را توسط بهترین ها انجام دهید تا عوارض آن کاهش یابد.

عمل پروتز چانه

این عمل در حدود ۳۰ الی ۴۵ دقیقه زمان می‌برد و به سادگی و راحتی قابل انجام است. پروتزگذاری به دو طریق داخل دهانی یا خارج دهانی صورت می‌گیرد. در ابتدا قسمت مورد نظر را با بی‌حسی موضعی، بی‌حس می‌کنند. پس از آن قسمتی از چانه که بی‌حس شده است، شکاف داده می‌شود و پروتز جای‌گذاری می‌گردد. پروتز لغزانده می‌شود تا در جای خود ثابت شده و روی  استخوان فک ثابت می‌شود. در انتها، محل برش داده شده با بخیه بسته می‌شود.

عمل جراحی بینی

مزایای جراحی همزمان فک و بینی

جراحی همزمان فک و بینی به صورت همزمان و در یک روز مزایایی دارد؛ از جمله این که بیهوشی، جراحی و دوره‌ی نقاهت فقط یک بار اتفاق می‌افتد و نسبت به یکدیگر اصلاح می‌شوند و همچنین به خاطر جراحی همزمان تقارن بهتری ایجاد شده و زوایای مناسب و زیبایی بیشتری ایجاد می‌شود. مزیت دیگر جراحی همزمان فک و بینی این است که در افرادی که گرفتگی بینی دارند وضعیت تنفسی‌شان بهبود پیدا می‌کند.

جمع‌بندی

در این مقاله بررسی کردیم که در صورت‌های متفاوت ممکن است اشکالاتی وجود داشته باشند که با عمل بینی یا عمل جراحی چانه برطرف شوند، ولی برخی اشکالات ممکن است از نوعی باشند که نیاز باشد جراحی همزمان فک و بینی برای بیمار صورت بگیرد تا تناسب اجزای صورت او بهتر ایجاد شود. که البته این نیاز توسط پزشک تشخیص داده شده و بررسی می‌شود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

احمد ملکی

احمد ملکی هستم. دانشجوی پزشکی. نویسنده و مترجم مطالب در حوزه جراحی پلاستیک، زیبایی و ترمیمی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *