عمل بینی استخوانی [هزینه عمل بینی استخوانی + اقدامات قبل و بعد از عمل]

۵
(۲)

این روزها، یکی از عمل های زیبایی پرطرفدار، عمل بینی می باشد. طبق تحقیقات انجام شده توسط کلینیک زیبایی drnikolov در کالیفرنیا، شکل بینی و اعتماد به نفس افراد ارتباط مستقیم با یکدیگر دارند؛ این بدین معناست که اگر عمل زیبایی بینی موفق که توسط بهترین جراح بینی انجام شود، می تواند سبب بهبود اعتماد به نفس فرد شود.

Will a nose job make you happy? The answer is most likely yes, especially when your nose job experience will be at The Nikolov Center For Plastic Surgery. However, the opposite might also happen if you get plastic surgery from an inexperienced doctor. Your nose and self-esteem are connected because the shape and size of the nose have a great impact on your facial features.

شکل ظاهری بینی افراد به دو نوع استخوانی و گوشتی تقسیم می‌شود. عمل بینی استخوانی با هدف ایجاد تغییر در ظاهر بینی، بهبود مشکلات تنفسی یا هر دو انجام می گردد. جراحی بینی استخوانی می تواند با تغییر شکل استخوان، غضروف و پوست به تقویت و بهبود نواقص و ایرادات آن کمک شایانی کند. در این مقاله از رساله درمانی ویکی درمان، همه جوانب عمل بینی استخوانی را مورد بررسی قرار خواهیم داد. 

خصوصیات بینی های استخوانی چیست؟

عمل بینی استخوانی، زمانی برای فرد واجب میشود که مدل بینی فرد، اختلال در عملکرد روزمره و ناراحتی های ظاهری ایجاد کند. پیش از این عمل جراحی، پزشک با مطالعه ها و بررسی های خود، معاینات دقیقی در ساختار بینی و نیاز های فرد انجام میدهد. ویژگی بینی استخوانی از سه جهت ظاهری، نوع پوست و ساختمان داخلی مورد بررسی قرار میگیرد.

  1. ظاهری: در قسمت پل بینی، قوز و برجستگی وجود دارد که به بینی، شکل به اصطلاح عقابی داده است.
  2.  نوع پوست: نوع پوست در بینی استخوانی، بسیار نازک می باشد.
  3.  ساختمان داخلی: بینی استخوانی، از نظر ساختاری دارای غضروف و استخوانی محکم است.
    خصوصیات بینی استخوانی
    خصوصیات بینی استخوانی

انواع روش‌های عمل بینی استخوانی

عمل بینی استخوانی یکی از گونه های عمل زیبایی است که در جهت تغییر شکل و اصلاح مشکلات زیادی در بینی انجام میشود. این عمل در واقع روی استخوان های بینی و غضروف های آن متمرکز است تا به عملکرد بینی و ظاهر آن را بهبود و تقویت ببخشد. مشکلاتی که عمل بینی استخوانی می تواند حل کند: شامل انحراف بینی، تنگی نفس، افزایش یا کاهش اندازه بینی و ترمیم صدماتی که در ناحیه بینی اتفاق افتاده است میشود. روش‌های انجام عمل بینی استخوانی ممکن است، بسته به مشکلات و نیازهای هر فرد، متفاوت باشند. در ادامه، به برخی از روش‌های رایج برای انجام عمل بینی استخوانی اشاره خواهم کرد:

عمل بینی استخوانی باز

 در این روش، با ایجاد یک برش بزرگ روی بینی آن را به صورت کامل باز میکنند. مزیت این روش این است که پزشک می تواند به راحتی به همه بخش های بینی دسترسی داشته باشد و راحت تر عمل را انجام دهد. اما گاهی اوقات که فقط هدف تغییر جزئی و ترمیم بینی می باشد، شاید نیاز به عمل باز نباشد.

عمل بینی استخوانی بسته

 این روش به گونه است که عمل جراحی از داخل بینی انجام میشود و برش های کوچکی روی بینی ایجاد میشود. با استفاده از ابزارهای خاصی، جراح به صورت دقیق با استخوان‌ها و غضروف‌های بینی سر و کار دارد. عمل بسته اکثرا کمترین مشکل، عوارض و زمان بازیابی را برای بیمار ایجاد می‌کند. انتخاب روش مناسب برای عمل بینی استخوانی کاملا به وضعیت و نیازهای هر فرد بستگی دارد. بهترین راه، مشورت و توصیه‌های یک پزشک متخصص جراحی بینی استخوانی است؛ چرا که هر یک از این روش‌ها مزایا و محدودیت‌های خود را دارند.

عمل بینی استخوانی با لیزر

عمل بینی استخوانی با لیزر یک شیوه جدید و نوآورانه میباشد که به وسیله انرژی لیزر تغییر شکل استخوان‌ها و غضروف‌های بینی را انجام میدهند. این روش دارای کمترین مشکلات و خونریزی است و زمان بازیابی کوتاه تری دارد.

عمل بینی استخوانی بدون بیهوشی

جراحان در روش عمل بینی استخوانی بدون بیهوشی، از تکنیک‌های موضعی مانند تزریق محلی مخدرها استفاده میکنند تا فقط منطقه عمل بی حس شود و بیمار برای ادامه کار آگاه باشد. گاهی برای آرامش بیشتر بیمار از آنتی‌اکسیدان‌ها و آنتی‌اضطراب‌ها استفاده میکنند. در این روش،جراح با استفاده از ابزارها و تجهیزات جراحی مخصوص، به استخوان و غضروف بینی دسترسی پیدا میکند تا تغییرات مورد نظر را انجام دهد. در طول این فرآیند بیمار هوشیار میباشد و امکان این وجود دارد که با جراح ارتباط بگیرد و تغییرات را تجربه کند.

دلیل قوز بینی استخوانی
دلیل قوز بینی استخوانی

علت قوز بینی استخوانی چیست؟

این قوز به حالتی است که در آن بینی به صورت قوسی به بیرون منحرف شده است و باعث میشود تا بینی برجسته به نظر برسد. از دلایل قوز بینی معمولا میتوان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • انحراف استخوان بینی:

انحراف استخوان بینی از دلایل اصلی قوز بینی میباشد. این مورد ممکن است به دلیل تروما، آسیب های فیزیکی نظیر شکستگی، فرمتیسم بینی یا تغییر شکل بینی در دوران رشد یا عوامل بیماری هایی مثل التهاب مزمن بینی نیز باشد.

  • افزایش حجم استخوان های بینی:

در برخی موارد، استخوان های بینی بیش از اندازه بزرگ شده و باعث ایجاد قوز روی بینی میشوند. این افزایش سایز استخوان ها ممکن است به دلایل ژنتیکی یا برخی شرایطی همچون رینیت غده‌ای، فیبروماتوزیس بینی و… باشد.

  • عوارض جراحی قلبی:

در برخی موارد، قوز بینی استخوانی میتواند بخاطر عوارض جراحی های قبلی روی بینی باشد. مثلا جراحی بینی ناموفق یا ناکام در گذشته که منجر به ایجاد قوز در بینی شده است.

  • عوامل ارثی:

در بعضی نیز این قوز بینی به صورت وراثتی و ژنتیکی از والدین به فرد منتقل میشود. در این موارد ساختار بینی از هر نسل به نسل بعدی منتقل میشود.

تفاوت عمل بینی استخوانی و گوشتی

تغییراتی که در استخوان ها و غضروف های بینی صورت میگیرد باعث ایجاد تفاوت هایی میان عمل بینی گوشتی و استخوانی میشود. در عمل بینی استخوانی، ساختار استخوان های بینی تغییر داده میشود. جراح برای اصلاح مشکلاتی مانند خمیدگی‌های استخوانی بینی، جبران شکستگی استخوان، ترمیم نقاط ضعف استخوانی و تنظیم دقیق استخوان‌ها، ساختار استخوان های بینی را تغییر میدهد و تغییرات کمتری در غضروف ها صورت میگیرد.

ولی در عمل بینی گوشتی، بیشتر تغییرات در غضروف بینی انجام میشود. در این نوع عمل معمولا تصحیح شکل و اندازه غضروف بینی و تغییر ظاهر خارجی بینی صورت میگیرد و درگیری با استخوان‌های بینی معمولاً کمتر است. با مراجعه به صفحه بهترین جراح بینی گوشتی می توانید لیستی از بهترین جراحان بینی گوشتی آشنا شوید.

هر کدام از این عمل های بینی بسته به شرایط بینی فرد و پیشنهاد پزشک انجام میشود. در هر دو نوع عمل بینی، هدف اصلی اصلاح مشکلات ظاهری بینی و عملکرد بهتر آن است که با روش مناسب صورت میگیرد اما تفاوت بینی استخوانی و گوشتی را متوجه شویم.

اقدامات قبل از عمل بینی استخوانی

برخی اقدامات مهم و مرتبط با عمل بینی استخوانی را قبل از عمل باید انجام داد که در زیر به آنها اشاره کردیم:

  • مشاوره با پزشک: در مرحله اول مشاوره با پزشک که پیشتر نیز به آن اشاره شد، از اقدامات مهم قبل از عمل میباشد. در این مشاوره، پزشک شما را راهنمایی میکند و اطلاعات لازم را درباره جزئیات عمل بینی استخوانی شما، ارائه می دهد. شما نیز توقعات و نیازهای خود را برای پزشک بازگو می کنید.
  • آزمایشات پیش عمل: احتمالا پزشک آزمایشاتی همچون آزمایشات خون، آزمایش ادرار، آزمایش عکس برداری، و غیره را برای ارزیابی بهتر وضعیت سلامتی و آمادگی شما برای عمل، از شما بخواهد. این آزمایشات کمک می‌کند تا پزشک از نظر عملیاتی مسائلی مانند خونریزی و خطر عفونت را مورد بررسی قرار دهد.
اقدامات قبل از عمل بینی استخوانی
اقدامات قبل از عمل بینی استخوانی
  • قطع مصرف برخی از داروها: ممکن است به دلیل تداخل برخی داروها و مکمل ها با دوره عمل بینی شما، پزشک دستور منع آنها را به شما دهد. این دارو ها میتوانند داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی و داروهایی با خاصیت رقیق کننده خون مانند آسپرین باشند.
  • توقف مصرف سیگار: اگر به سیگار اعتیاد دارید، عدم مصرف آن در مدتی پیش از عمل بینی استخوانی از امور بسیار مهم است. سیگار فرایند التیام بعد از جراحی را تشدید میکند و عوارض جدی را به وجود می آورد.
  • تغذیه سالم: برای آمادگی بدن شما نیاز است تا تغذیه مناسبی قبل از جراحی بینی استخوانی داشته باشید. چرا که در روند عمل و عوارض بعد از آن بسیار تاثیرگذار است. سعی کنید مواد غذایی مانند میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین‌ها و آب را مصرف کنید تا بدنتان با تمامی مواد مغذی مورد نیاز برای جراحی تقویت شود.

مراقبت های بعد از عمل بینی استخوانی

مراقبت‌های بعد از عمل بینی استخوانی بسیار اهمیت دارد و به تسریع فرایند بهبودی و حفظ نتایج عمل جراحی کمک زیادی می‌کند. مهم است که در طول فرایند بهبودی و مراقبت بعد از عمل بینی استخوانی، با پزشک خود در تماس باشید و در مورد هرگونه علائم ناگوار، عفونت یا مشکلات دیگری که ممکن است تجربه کنید را به او اطلاع دهید.

اگر میخواهید فرایند بهبودی بینی شما سریع تر تمام شود باید به این موارد توجه ویژه ای داشته باشید. در ادامه، تعدادی از مراقبت های بعد از عمل بینی استخوانی را بررسی می‌کنیم:

  • استفاده از بانداژ: پس از عمل بینی استخوانی، توصیه پزشک معالج به شما این است که از بانداژ (پانسمان) را بر روی بینی خود استفاده کنید. این بانداژ به جهت حفظ و تثبیت موقعیت جدید استخوان‌های بینی انجام میشود و در کاهش ورم و خونریزی کمک می‌کند. حتماً این دستورات پزشک را در مورد نحوه استفاده از بانداژ پشت گوش نیندازید.
  • استفاده از یخ: در اولین روزهای پس از عمل به منظور کاهش ورم و تسکین درد از یخ استفاده کنید. نکته مهم این است که یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید، بلکه در ابتدا با یک دستمال یا حوله نرم و تمیز پوست را بپوشانید و بعد از آن یخ را بر روی دستمال قرار دهید.
  • استراحت و خواب کافی: استراحت و خواب کافی برای بهبود سریع‌تر، نیاز است. سعی کنید به بدن خود استراحت کافی بدهید و به خواب و نیز توجه ویژه ای کنید.
مراقبت های بعد از عمل بینی استخوانی
مراقبت های بعد از عمل بینی استخوانی
  • پرهیز از فعالیت‌های ورزشی سنگین: پس از عمل بینی استخوانی، پزشک به شما توصیه میکند تا در دوران بهبودی بینی از ورزش های سنگین خودداری کنید. این توصیه به جهت جلوگیری از خطر آسیب دیدن استخوان‌های بینی میباشد.
  • مصرف داروها و عمل به دستورات پزشک: لازم است تا برای بهبودی سریع تر از مصرف داروها، تغییر بانداژ، شستشوی بینی و سایر دستورات پزشک را پیروی کنید. همچنین مصرف داروها و مکمل‌هایی که با جراحی تداخل دارند را متوقف کنید.

 فواید عمل بینی استخوانی چیست؟

عمل بینی استخوانی در واقع می تواند شکل و اندازه بینی شما را تغییر دهد و نتیجه ای طبیعی، مطلوب و هماهنگ با صورت شما ایجاد کند. بهره‌ بردن از عمل بینی استخوانی موجب افزایش اعتماد به نفس در مورد ظاهرتان میشود و به شما این امکان را میدهد تا به راحتی و اطمینان بیشتر به زندگی روزمره خود ادامه دهید. برخی از مزایای این عمل عبارتند از:

  • اصلاح خمیدگی استخوانی: در صورتی که بینی شما دارای خمیدگی است و با سایز اجزای صورت شما تناسب ندارد، عمل بینی استخوانی می‌تواند با تغییر استخوان های بینی، آن خمیدگی را بهبود دهد.
  • ترمیم شکستگی استخوانی: اگر استخوان‌های بینی شما شکسته یا ترمیم نشده است، عمل بینی استخوانی می‌تواند بهبود و ترمیم استخوان را به ارمغان بیاورد.
  • بهبود تناسب صورت: عمل بینی استخوانی با تغییر نسبت‌های صورت شما، تناسب بین بینی و سایر اجزای صورت را ایجاد میکند، به طوری که نتیجه نهایی طبیعی و هماهنگ با صورت به نظر برسد.
  • تسهیل در تنفس: برخی از مشکلات استخوانی بینی در تنفس افراد اختلال ایجاد میکند. عمل بینی استخوانی مسیر تنفسی را بازسازی کرده و تنفس را راحت تر میکند.

عوارض عمل بینی استخوانی چیست؟

عمل بینی استخوانی نیز طبیعتا مانند بقیه عمل های جراحی دارای عوارضی میباشد. با اینکه اکثر این عمل ها بدون مشکل خاصی انجام میشوند و بهبودی کامل حاصل می‌شود، ممکن است عوارضی نیز رخ دهد. رعایت دقیق دستورات پزشک در مورد مراقبت‌های بعد از جراحی عمل بینی استخوانی می‌تواند خطر بروز عوارض را کاهش دهد و بهبودی را تسریع بخشد. فهرستی از عوارض عمل بینی استخوانی در زیر آمده است:

  • ورم و تورم: احتمال ورم کردن بینی شما بعد از عمل وجود دارد. این مورد اغلب در چند هفته ابتدایی بهبود می یابد. با گذاشتن یخ بر روی قسمت تورمی و استفاده از داروهای تجویز شده توسط پزشک، این عارضه قابل بهبود است. در ادامه این مقاله به بررسی بیشتر راجع به ورم و تورم بینی پرداخته میشود.
  • خونریزی: خونریزی که در طول عمل رخ میدهد ممکن است در روز های اولیه پس از عمل نیز اتفاق بیفتد. پزشک با استفاده از نوار بینی یا گاز و قرار دادن آن بر روی بینی شما، میتواند خونریزی را کنترل کند. در صورت بروز خونریزی شدید، حتما بایستی به پزشک خود اطلاع دهید.
  • التهاب و عفونت: تقریبا همه عمل های جراحی با التهاب و عفونت همراه است، و عمل بینی استخوانی نیز از این موضوع مستثنا نیست. در صورتی که تورم، درد شدید و ترشحات غیرطبیعی در ناحیه بینی داشتید، باید سریعا به پزشک معالج خود اطلاع دهید تا عفونت را تشخیص و درمان کند.

هزینه عمل بینی استخوانی در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

یکی از مهم‌ترین عوامل در تصمیم گیری افراد برای انتخاب جراح بینی استخوانی، قیمت عمل زیبایی بینی است. بالا بودن هزینه جراحی بینی،  لزوما به معنای حرفه‌ای بودن و تبهر نیست. بنابراین باید در کنار توجه به قیمت عمل، موارد دیگری را هم در انتخاب جراح مدنظر داشت. مواردی مانند: تخصص، سابقه جراح و تعداد نمونه عمل‌های موفق. قیمت عمل بینی استخوانی  از ۱۴ میلیون الی ۸۰ میلیون تومان متغیر می باشد.

برای اطلاع دقیق از هزینه عمل بینی استخوانی، باید به صورت حضوری به بهترین جراح بینی استخوانی مراجعه کنید. در لیست زیر با توجه به نوع عمل، قیمت ها را حدودی مشخص کرده ایم:

هزینهنوع عمل
شروع قیمت از ۱۵ میلیون تومانزینه عمل بینی استخوانی در تهران و شهرستان
شروع قیمت از ۲۵ میلیون تومانهزینه عمل بینی استخوانی ترمیمی در تهران و شهرستان
شروع قیمت از ۱۲ میلیون تومانهزینه عمل انحراف بینی استخوانی در تهران و شهرستان

بازگشت نتیجه عمل بینی استخوانی

عمل بینی استخوانی کاملا به نیاز و قصد هر بیمار از عمل خود و شرایط خاص وی بستگی دارد. بازگشت نتیجه عمل بینی استخوانی فرایندی است که به تدریج ممکن است صورت بگیرد و زمان زیادی لازم است تا نتیجه نهایی مشاهده شود. در ابتدا، پس از عمل بینی استخوانی، ناحیه بینی معمولا دارای ورم می باشد و شکل نهایی بینی را نمی‌توان به طور کامل تشخیص داد. در طول دوره بهبودی، به تدریج ورم کاهش می‌یابد و به طور طبیعی استخوان‌های بینی به محل خود برمی‌گردند.

به مرور زمان، بعد از گذشت چند هفته و ماه بعد از جراحی، شکل نهایی بینی بیشتر مشخص می‌شود. بازگشت نتیجه عمل بینی استخوانی به چند عامل بستگی دارد، از جمله نوع و مدل عمل، ساختمان بینی اصلی قبلی و پیروی از توصیه ها و مراقبت‌های بعد از عمل.

بازگشت نتیجه عمل بینی استخوانی
بازگشت نتیجه عمل بینی استخوانی

معمولاً نتیجه نهایی عمل بینی استخوانی در طی ۶ تا ۱۲ ماه پس از جراحی قابل مشاهده میباشد. در این مدت زمان، ورم به طور کامل از بین رفته، بافت‌های نرم در قسمت بینی بهبود پیدا میکنند و بینی به شکل نهایی خودش می‌رسد. با این حال، ممکن است واکنش هر فرد به جراحی متفاوت باشد و نتیجه نهایی بر اساس ویژگی‌های فردی و شرایط خاص هر فرد متفاوت باشد.

نتیجه گیری و سوالات متداول

عمل بینی استخوانی یک روش جراحی کارآمد میباشد که برای اصلاح شکل و ساختمان بینی مورد استفاده قرار میگیرد. این فرایند، بهبودی در مشکلات تنفسی، تغییر در ظاهر ظاهری بینی و افزایش اعتماد به نفس فرد را به ارمغان می‌آورد. با انجام اقدامات قبل از عمل، از جمله مشاوره با پزشک و آزمون‌های پیش جراحی، خطر و احتمال بروز عوارض را کاهش می‌دهید و با پیروی از مراقبت‌های بعد از عمل، بهبودی سریعتر و بهتری را تجربه خواهید کرد. اگر قصد جراحی بینی استخوانی دارید و به دنبال بهترین جراح بینی هستید، می توانید وارد صفحه بهترین جراح بینی استخوانی شوید؛ ما لیستی از بهترین جراحان را قرار داده ایم.

عمل بینی استخوانی برای چه کسانی مناسب است؟

معمولا افرادی که قوز بینی استخوانی دارند یا دچار انحراف بینی شده‌اند، کاندیدای جراحی بینی استخوانی هستند. این جراحی معمولا نتیجه رضایت بخشی دارد و زودتر ورم آن خوب می‌شود.

آیا عمل بینی استخوانی به جراحی ترمیمی نیاز دارد؟

عمل بینی استخوانی، در صورتی به ترمیم نیاز دارد که نتایج از عمل اولیه نامطلوب بوده باشد. در اکثر موارد نیازی به جراحی ترمیمی نخواهد بود، مگر اینکه در جراحی قبلی به دلیل عدم مهارت پزشک مشکلات زیر به وجود آمده باشد: تنگ بودن نوک بینی فرد سربالا بودن بیش از حد نوک بینی انحراف بینی بعد از عمل تغییر شکل پوست، بافت یا تیغه بینی پس از عمل

آیا درد عمل بینی استخوانی قابل تحمل است؟

پاسخ به این سوال اصلا آسان نیست و در هر فرد نحوه جراحی بینی و نتیجه آن متفاوت است. همچنین هر فرد آستانه تحمل درد متفاوتی دارند. به همین دلیل است نمی توان به این سوالات، پاسخ قطعی داد. حتی نحوه جراحی بینی متفاوت و نتیجه آن ممکن است بین چند ماه تا چندسال بعد مشخص شود. آن چه ممکن است که باعث کاهش دردها و دوره نقاهت شود، استفاده از تکنیک های نوین، ایجاد برش های کوچک تر و استفاده از ابزار های مخصوص برای انجام جراحی است. استفاده از روش های نوین جراحی بینی، می توان میزان درد را تا حدودی کاهش دهد.

بهترین مدل عمل بینی استخوانی کدام است؟

بهترین مدل عمل بینی استخوانی، براساس شرایط فردی و نیز آناتومی صورت فرد تعیین می گردد. در واقع با توجه به شکل های مختلف صورت که گاهی افراد صورت های کشیده ای دارند، گاهی صورت گرد. باید با در نظر گرفتن حالت کلی صورت افراد بهترین مدل مشخص شود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۵ / ۵. تعداد رای: ۲

هنوز رای ثبت نشده است.

احمد ملکی

احمد ملکی هستم. دانشجوی پزشکی. نویسنده و مترجم مطالب در حوزه جراحی پلاستیک، زیبایی و ترمیمی.

نوشته های مشابه

۴ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *