بررسی علل و عوامل بوی بد داخل بینی پس از عمل رینوپلاستی

۰
(۰)

علت بوی بد داخل بینی پس از عمل رینوپلاستی چیست؟ در ادامه به بررسی علل آن میپردازیم.

عمل زیبایی بینی یا رینوپلاستی به منظور رفع ایرادات ظاهری و عملکردی بینی انجام می‌شود و در بسیاری از موارد این عمل موجب افزایش جذابیت چهره و زیبایی افراد شده، مسائل مادرزادی یا اکتسابی را برطرف نموده و جلوه‌ سایر اجزای صورت را دو چندان می‌کند.
درواقع رینوپلاستی، گاهی اوقات با هدف اصلاح عملکرد بینی به گونه‌ای که ساختمان آن را بازسازی کرده و باعث بهبود بخشیدن به فعالیت تنفسی و بویایی شخص شود، انجام می‌گیرد و گاهی اوقات افراد پس از جراحی بینی با عوارضی مواجه می‌شوند که برخی از آن‌ها زود گذر هستند و به مرور زمان کاملا بهبود پیدا می‌کنند.

حال یکی از این مشکلات، بوی بد بینی بعد از عمل بینی است که برخی از بیماران به دلایل مختلفی آن را تجربه می‌کنند و می‌توان گفت اصلی‌ترین علت بوی بد داخل بینی پس از عمل رینوپلاستی، بروز عفونت در بینی پس از جراحی می‌باشد که در صورت عدم کنترل، ممکن است باعث بروز مشکلات جدی‌تری شود. درواقع این موضوع ممکن است با گذشت زمان باعث بوی بد دهان و یا حتی تنفس گردد که این نیز برای خود فرد و یا حتی اطرافیان کاملا آزار دهنده می‌باشد.

در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی دقیق‌تر علت بوی بد داخل بینی پس از عمل رینوپلاستی بپردازیم.

مطلب پیشنهادی: بهترین جراح بینی در تهران

 علت بوی بد داخل بینی پس از عمل رینوپلاستی چیست؟

زمانیکه شما عمل رینوپلاستی را انجام دهید، درون بینی شما بخیه زده می‌شود که  این بخیه‌ها به تنهایی بویی ندارند؛ اما با گذشت زمان پوسته‌ها را به خود جذب می‌کنند و باعث بوی بد بینی شما می‌شود. دقت داشته باشید، پوسته‌ریزی تا ۳ هفته پس از عمل کاملا طبیعیست و می‌تواند تا دو ماه پس از آن بوی بد ایجاد کند.
همچنین بخیه‌های غیر جذبی درون بینی، راه بسیار باریکی میان فضای بینی و زیر پوست آن ایجاد می‌کنند که فضای مناسبی را برای رشد میکروب‌ها فراهم می‌آورد و باعث ایجاد عفونت در آن ناحیه می‌شود و بوی نامطبوعی را برای شما تداعی می‌کند.

علت دیگر بوی بد بینی بعد از عمل رینوپلاستی، تجمع مخاط و ترشحات در بینی می‌باشد. بعد از انجام عمل، چهار تا شش هفته طول می‌کشد تا فیزیولوژی بینی به حالت عادی برگردد. اما در این فاصله می‌توانید مخاط بینی را توسط اسپری‌های سالین داخل بینی شستشو دهید و پاک کنید. لذا پس از انجام عمل رینوپلاستی، بسیار ضروری است که بهداشت بینی را رعایت کنید و به دستورالعمل‌های تجویز شده توسط پزشک خود عمل کنید.

قابل ذکر است؛ علت بوی بد داخل بینی پس از عمل رینوپلاستی از دو هفته تا یک ماه و گاها حتی تا دو ماه نیز طبیعی می‌باشد و جای هیچگونه نگرانی نیست؛ اما بهتر است بعد از دو هفته این مشکل را با پزشک متخصص خود در میان بگذارید تا بینی شما را مورد بررسی و معاینه قرار دهد.

مطلب پیشنهادی: بهترین جراح بینی طبیعی

 علت بوی بد داخل بینی پس از عمل رینوپلاستی چیست

مهم‌ترین دلایل بوی بد بینی بعد از عمل رینوپلاستی کدام‌اند؟

همانطور که پیش‌تر ذکر کردیم؛ علت بوی بد داخل بینی پس از عمل رینوپلاستی به عوامل مختلفی بستگی دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

  1. بوی بد بینی بعد از عمل رینوپلاستی به دلیل این است که معمولا التهاباتی که به علت عمل به وجود می‌آید، راه‌های تنفس را باریک‌تر می‌کنند و به همین دلیل جریان هوا در داخل بینی کاهش می‌یابد و باعث تجمع مخاط در بینی می‌شود.
  2. مهم‌ترین علت بوی بد بینی بعد از عمل رینوپلاستی، عفونت در بینی بعد از عمل جراحی و باقی ماندن لخته‌های خون و ترشحات بینی می‌باشد.
  3. ماندن نخ بخیه غیرجذبی در داخل بینی نیز یکی از دلایل بوی بد آن می‌باشد که با شستشو بینی این نخ‌ها به خودی خود می‌افتند.
  4. اگر سابقه عفونت قبلی یا دیابت داشته باشید نیز می‌تواند یکی از دلایل بوی بد بینی بعد از عمل باشد.
  5. التهابات بعد از عمل بینی باعث بسته شدن خروج ترشحات سینوسی می‌شود و زمانیکه ترشحات سینوسی تخلیه نشوند بوی بدی در بینی به استشمام می‌رسد. 
  6. عفونت زخم داخل بینی بعد از عمل نیز، باعث بوی بد بینی می‌شود که درمان آن بسیار مهم است. این نوع عفونت در بینی علائمی چون احساس درد و تورم غیرعادی، تب و لرز، گرفتی بیش از حد راه‌های تنفس دارد.
  7. نوع جراحی نیز می‌تواند دلیلی بر بوی بد بینی باشد. چراکه در بعضی موارد، جهت رفع گرفتگی نیاز به سوزاندن قسمتی از بینی هست که این کار ممکن است باعث باقی ماندن بافت مرده یا مخاط در بینی و بوی بد آن شود.

مطلب پیشنهای: بهترین جراح بینی ترمیمی

 درمان بوی بد بینی بعد از عمل رینوپلاستی؟

چندین روش برای درمان خانگی بوی بد بینی بعد از عمل رینوپلاستی وجود دارد که چند مورد از این روش‌ها عبارتند از:

  1. شستشوی بینی با محلول آب نمک: یکی از روش‌های درمان خانگی بوی بد بینی بعد از عمل، شستشوی بینی با محلول آب نمک است. محلول آب نمک می‌تواند به طور موقت از شدت بوی بد بینی بکاهد.
  2. نوشیدن مقدار کافی آب: کمبود آب بدن در برخی موارد سبب بوی بد بینی بعد از عمل رینوپلاستی می‌باشد. لذا شما باید رعایت بهداشت دهان و دندان پس از انجام عمل بینی، برای جلوگیری از بوی بد بینی لازم است تا شما به رعایت بهداشت دهان و دندان اهمیت زیادی دهید. بطوریکه مرتب مسواک بزنید، نخ دندان استفاده کنید، زبان خود را روزانه با مسواک تمیز کنید تا از بوی بد آن‌ها جلوگیری نمائید.

مطلب پیشنهادی: بهترین جراح بینی استخوانی

 علل بوی بد داخل بینی پس از عمل رینوپلاستی

باهمه این تفاسیر، در صورتیکه شما مراقبت‌ها و نکات مهم بعد از عمل بینی را به درستی رعایت نکنید و به توصیه‌های پزشک خود عمل نکنید، ممکن است در داخل بینی و یا در قسمت بخیه‌های بینی دچار عفونت شوید که علاوه بر بوی بد بینی، سلامت جسمی شما را نیز ممکن است به خطر بیندازد.

مطلب پیشنهادی: بهترین جراح بینی گوشتی

توجه داشته باشید؛ علت بوی بد داخل بینی پس از عمل رینوپلاستی به دلیل وجود عفونت رخ داده باشد می‌تواند نتیجه جراحی را نیز تحت تأثیر قرار دهد و یا حتی بهبودی پس از جراحی را به تأخیر بیندازد. لذا اگر بوی بد بینی، پس از مدتی از بین نرفت حتما به جراح متخصص خود مراجعه تا اقدامات درمانی لازم را انجام دهد.پس از انجام عمل زیبایی بینی، به مقدار کافی آب و مایعات مصرف کنید.

آیا بوی بد داخل بینی بعد از رینوپلاستی میتواند ناشی از عفوت باشد؟

در موارد نادری ممکن است این اتفاق بر اثر عفونت اتفاق بیفتد.

آیا بوی بد داخل بینی بعد از رینوپلاستی خطرناک است/

خیر و تا مدت زمان محدودی رفع می شود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

احمد ملکی

احمد ملکی هستم. دانشجوی پزشکی. نویسنده و مترجم مطالب در حوزه جراحی پلاستیک، زیبایی و ترمیمی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *