تزریق آمپول کورتون برای ورم بینی و کاهش ورم بینی

۰
(۰)

جراحی زیبایی بینی، همانند سایر عمل‌های زیبایی؛ عوارض جانبی خاص خود را به همراه دارد. یکی از عوارض جانبی بعد از عمل بینی، تورم است. پزشکان معمولا آمپول کورتون برای ورم بینی را پیشنهاد می کنند.
معمولا بیمارانی که به تازگی جراحی بینی داشته‌اند فکر می‌کنند که در مدت زمان کوتاه باید به نتیجه‌ نهایی برسند و بینی آن‌ها فرم دلخواه‌شان را داشته باشد؛ درصورتیکه عمل بینی جزو مواردی است که باید به آن زمان لازم را داد تا به نتیجه مطلوب دست یافت.

برخی مواقع جهت کاهش ورم‌های بوجود آمده‌ از جراحی بینی، تزریق آمپول کورتون برای ورم بینی بعد از عمل پیشنهاد می‌شود. کورتون‌ها موادى هستند که به طور طبیعی در بدن توسط غده‌ فوق کلیوی ساخته مى‌شوند و در کاهش التهاب و حفظ ایمنى بدن نقش دارند. در بعضى مواقع که پاسخ ایمنی بدن افزایش پیدا مى‌کند مانند بیمارى‌هاى روماتیسمی، از داروهای حاوى کورتون استفاده مى‌شود.
کورتون‌ها داروهاى شفا بخشى هستند؛ اما متأسفانه این داروها عوارض بسیار متعددى مثل افزایش فشار خون، چاقى، پوکی استخوان، زخم معده، آکنه و پرمویی، تغییرات خلقی، آب مروارید چشمی و افسردگی را به همراه دارند.

حال در مواردی از جراحی‌های زیبایی بینی، از کورتون برای کاهش تورم استفاده می‌شود که معمولا این تزریق، در بینی‌‌های گوشتی بعد از جراحی صورت می‌گیرد. دلیل تورم بینی‌های گوشتی هم این است که بینی‌های گوشتی به علت داشتن پوستی ضخیم‌تر نسبت به بینی‌های استخوانی، دچار اینگونه تورم‌ها می‌شوند. معمولا به افراد با بینی گوشتی تزریق امپول کورتون برای ورم بینی بسیار پیشنهاد داده می شود.

در مورد عمل بینی گوشتی بیشتر بخوانید.

در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی دقیق‌تر آمپول کورتون و بهترین زمان تزریق آمپول کورتون برای ورم بینی بپردازیم.

آمپول کورتون بعد از عمل بینی

تزریق آمپول کورتون برای ورم بینی در چه مواردی توصیه می‌شود؟

تزریق آمپول کورتون برای ورم بینی افراد گوشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و براى رهایى از عوارض فوق، استفاده‌ مختصر کورتون به صورت تزریقى، تنها بر روی خود بینى و در فواصل سه ماهه انجام می‌شود. در این حالت تنها عارضه‌اى که ممکن است اتفاق بیفتد، نازکى پوست و فرو رفتگى جزئی در محل تزریق است.

 تزریق آمپول کورتون برای ورم بینی از جمله مواردی است که برخی از مراجعه کنندگان از آن وحشت دارند و همیشه یک سؤال تکراری را مطرح می‌کنند که آیا حتما باید بعد از عمل زیبایی بینی از آمپول کورتون استفاده کرد یا خیر؟
در جواب باید بگوییم که همه‌ بینی‌ها نیاز به تزریق آمپول کورتون برای ورم بینی را ندارند و تنها در مواردیکه جراحی بر روی بینی گوشتی صورت می‌گیرد، به علت ضخامتی که بینی‌های گوشتی دارند، به تزریق آمپول نیاز است.

چند نمونه مهم‌ترین مواردی که تزریق آمپول کورتون برای ورم بینی توصیه می‌شود به شرح زیر می‌باشند:

  1. افرادی که عمل بینی ترمیمی انجام داده‌اند.
  2. افرادی که جنس پوست بینی آن‌ها ضخیم و از نوع گوشتی می‌باشد.
  3. هنگامی که روند بهبودی تورم بینی بسیار کند می‌شود.


تکرار تزریق آمپول کورتون برای ورم بینی بر اساس میزان پاسخ بعد از تزریق اول، انجام می شود. این تکرار بعد از یک ماه و نیم بعد از تزریق اول سنجیده می‌شود و اگر لازم بود با تشخیص پزشک جراح، مجدد تزریق می‌شود.

افراد مناسب برای تزریق آمپول کورتون برای ورم بینی

بهترین زمان برای تزریق آمپول کورتون برای ورم بینی کی هست؟

توصیه می‌شود که برای تزریق کورتون عجله نکنید و حداقل یک ماه بعد از جراحی بینی صبر نمائید تا ورم بینی شما کاهش یابد و بعد از آن به تزریق کورتون اقدام نمائید.
بعضی از جراحان یک هفته بعد از جراحی، تزریق آمپول کورتون را انجام می‌دهند؛ اما بهتر است تزریق آمپول کورتون برای ورم بینی پس از گذشت حداقل ۱ ماه انجام شود؛ زیرا در این زمان ورم بینی تا حدودی کم شده و تورم باقی مانده توسط تزریق آمپول کورتون از بین می‌رود.

مقاله پیشنهادی:با بهترین جراح بینی تهران آشنا شوید.

لازم به توضیح است که اگر تزریق کورتون زودتر انجام گیرد ممکن است باعث ایجاد فرورفتگی‌هایی بر روی بینی شود. تزریق آمپول کورتون برای ورم بینی حتما باید توسط پزشک و جراح بینی انجام گیرد؛ زیرا محل تزریق و میزان رقیق بودن آن اهمیت زیادی دارد.

مقدار و نحوه‌ تزریق آمپول کورتون برای ورم بینی چگونه است؟

بعد از عمل بینی در تزریق‌ها معمولا از آمپول تریامسینولون که از جنس کورتونمی‌ باشد، برای کاهش ورم بینی استفاده می‌شود. تزریق آمپول کورتون برای ورم بینی را می‌توان ۴ مرتبه و معمولا زیر پوست و در ناحیه‌ عمقی پوست انجام داد.
معمولا اولین تزریق را بعد از ۱ الی ۲ ماه با غلظت ۱۰ سی سی و تزریق‌های بعدی تا حدی که لازم می‌باشد، هر ۶هفته یک بار انجام می‌شوند. البته لازم به ذکر است که تکرار تزریق آمپول کورتون برای ورم بینی، بستگی مستقیم به نظر جراح زیبایی دارد.

بعد از تزریق کورتون به مدت ۲ هفته از چسب بینی استفاده نکنید. همچنین اگر تزریق با غلظت بالا انجام شود؛ باعث نازک شدن و ایجاد تغییر رنگ پوست در ناحیه‌ تزریق می‌شود که ترمیم و اصلاح آن مشکل و تقریبا ناممکن خواهد بود.

مقدار تزریق آمپول کورتون برای ورم بینی

مطلب پیشنهادی: معرفی بهترین جراح بینی در تهران

مواد مهم هنگام تزریق آمپول کورتون

با توجه به آنچه گفته شد تزریق آمپول کورتون بسیار حساس است و باید با دقت انجام شود. بیشتر جراحان بینی توصیه می‌کنند که در صورت نیاز از تزریق استفاده نشود و با چسب زدن درست، سعی کنید ورم بینی را کاهش دهید.

تزریق آمپول کورتون برای ورم بینی درست است که نوک بینی را زیباتر می‌کند و حالت بهتری به آن می‌دهد؛ اما پوست بینی را هم نازک‌تر می‌کند و هم ممکن است کمی ناهمواری روی سطح بینی ایجاد کند. لذا به همین دلیل، عمدتا از تزریق کورتون اجتناب می‌شود.

در پایان نیز توصیه می‌شود که با همان چسب زدن به مدت طولانی ورم بینی را کاهش دهید. زیرا این کار باعث می‌شود که کاهش تورم در سطح پوست، به صورت یکنواخت باشد.

چه مدت بعد از تزریق کورتون ورم بینی میخوابد؟

پس از آن که کورتون به بینی تزریق شد، حدودا یک هفته طول می کشد تا میزان اثر گذاری آن مشخص شود. بعد از آن که تزریق انجام شد، جراح برای شما یک وقت معاینه تعیین خواهد کرد تا بتواند در طول آن جلسه به بررسی میزان تاثیر این اقدام بپردازد.

آیا بعد از تزریق کورتون چسب بینی زده می شود؟

بله. در مرحله اول باید با جراح بینی خود مشورت کنید اما به طور کلی بهتر است بعد از تزریق کورتون برای یک الی دو هفته از چسب بینی استفاده کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

احمد ملکی

احمد ملکی هستم. دانشجوی پزشکی. نویسنده و مترجم مطالب در حوزه جراحی پلاستیک، زیبایی و ترمیمی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *