عوارض ایمپلنت دندان چیست؟ (کوتاه و بلند مدت)

۵
(۱)

در این مقاله ما به عوارض ایمپلنت دندان خواهیم پرداخت. با افزایش سن و کمبود برخی مواد در بدن، دندان ها دچار پوسیدگی می‌شوند و تنها راه رهایی از خرابی کشیدنشان خواهد بود. با کشیدن دندان‌های خراب باید جایگزینی برای پر کردن جای خالی آنها پیدا کرد. در گذشته استفاده از دندان مصنوعی یا پروتز دندان رایج بوده و امروزه ایمپلنت دندان جای آن را گرفته است. در اینجا ما به عوارض ایمپلنت دندان خواهیم پرداخت.

اجزای تشکیل دهنده ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان یک پیچ فلزی (از جنس تیتانیوم) است، که به جای ریشه دندان از دست رفته، درون لثه قرار می‌گیرد. دندان مصنوعی یا همان تاج روی پیچ فلزی (پایه) قرار می‌گیرد. سوال احتمالی شما این است که چه افرادی می‌توانند دندان‌های خود را ایمپلنت کنند؟

در ابتدا برای این کار باید عکس از تک تک دندان‌هایی که قرار است کاشته شوند، تهیه کرده و به بهترین متخصص ایمپلنت در تهران و مجرب مراجعه کنید. اگر شما یک یا چند دندان به دلایل مختلف از دست داده‌اید، این روش، درمانی مناسب است؛ که با تاییدیه پزشک متخصص می‌توانید انجام دهید؛ همچنین مزایای کاشت دندان به این روش، بسیار بیشتر از معایب آن است.

کودکانی که در سن پایین دندان‌های دائمی خود را از دست می‌دهند، بعد از رسیدن به سن رشد می‌توانند، کاشت دندان انجام دهند. کاشت دندان نیازمند رعایت بهداشت می‌باشد و حتما باید آن را رعایت کرد.

قسمت های تشکیل دهنده ایمپلنت دندان
اجزای تشکیل دهنده ایمپلنت دندان

عوارض کاشت دندان چیست؟ (کوتاه مدت و بلند مدت)

به طور کلی عوارض ایمپلنت دندان به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ از آنجایی که کاشت دندان، یک جراحی به حساب می‌آید، بعد از آن احتمال بروز عوارض در کوتاه مدت نیز وجود دارد:

  • ایجاد درد
  • بروز حساسیت
  • خونریزی
  • بوجود آمدن ورم در نواحی جراحی شده

دسته دوم عوارض ایمپلنت دندان در بلند مدت می‌باشد؛ که باید به آنها توجه نمود.

  • لق شدن دندان کاشته شده
  • احتمال ایجاد عفونت

در اکثر جراحی‌ها این احتمال وجود دارد؛ هرچند که در جراحی‌های مربوط به دهان و لثه، احتمال عفونت بیشتر می‌شود. بنابراین باید نکات بهداشتی لازمه را رعایت کرد. از دیگر عوارض ایمپلنت دندان می‌توان به بی حسی در ناحیه لثه و دندان و گاها گونه اشاره کرد.

  • افتادن روکش

اگر بهترین دندانپزشک زیبایی در تهران نتواند پایه را به تاج به درستی جوش دهد، احتمال افتادن روکش وجود دارد. همچنین کج بودن پایه دندان نیز می‌تواند از دلایل عمده درآمدن روکش باشد. استفاده از ایمپلنت‌های ارزان و نصب آن توسط دکتر کم تجربه نیز می‌تواند باعث بوجود آمدن عوارض ایمپلنت دندان شود. رعایت نکردن نکاتی مانند وارد کردن فشار زیاد به دندان کاشته شده نیز باعث بروز عوارض ایمپلنت دندان مانند شکستگی روکش شود.

راهکارهای کاهش عوارض ایمپلنت دندان

از راهکارهای موثر برای جلوگیری از عوارض کاشت دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهتر است افرادی که دارای بیماری‌های لوپوس، روماتیسم مفصلی، اسکلروز، دیابت نوع یک و سلیاک هستند، با پزشک خود در میان بگذارند و یا از کاشت دندان خودداری کنند؛ چرا که این بیماری‌ها می‌تواند باعث بوجود آمدن عوارض ایمپلنت دندان از جمله پس زدن دندان کاشته شده شود.

سلامت نگه نداشتن دهان و دندان‌ها از دیگر مسائلی است که احتمال افزایش عوارض ایمپلنت دندان را با خود به همراه دارد؛ بنابراین اگر از افرادی هستید که رعایت این نکات برای شما سخت است.

قطعا عوارض ایمپلنت دندان می‌تواند شما را مورد آزار قرار دهد. انتخاب پزشک متخصص هم می‌تواند عوارض ایمپلنت دندان را بکاهد؛ چرا که پزشک با جایگذاری اشتباه یا استفاده از متریال نامرغوب، می‌تواند این عوارض را افزایش دهد.

از دیگر عوارض ایمپلنت دندان ضربه عصبی است. دهان و لثه تشکیل شده از رگ های عصبی بیشماری است اگر در هنگام کاشت دندان، عصبی آسیب ببیند، احتمالا درد شدیدی در آن ناحیه به وجود خواهد آمد. گاهی به همراه این دردسری و بی‌حسی نیز همراه است؛ که در برخی موارد مشاهده شده حتی گونه ها را نیز تحت شعاع خود قرار می‌دهد.

راهکارهای کاهش عوارض ایمپلنت دندان
روش های کاهش عوارض ایمپلنت

چه کسانی باید از کاشت دندان خودداری کنند؟

  • افرادی که دچار عفونت دندانی شده‌اند حتما باید ابتدا عفونت بوجود آمده را رفع کنند و سپس شروع به درمان کنند؛ چرا که در صورت وجود عفونت در ناحیه دهان بعد از کاشت دندان احتمال مواجه شدن با برخی مشکلات وجود دارد؛ در این صورت کاشت دندان برداشته می‌شود و بعد از درمان مجددا جایگذاری می‌شود.
  • در اکثر موارد مشاهده شده، پزشک از کاشت دندان برای خانم‌های باردار خودداری می‌کند.
  • افرادی که استعمال دخانیات انجام می‌دهند، باید برای مدتی این کار را فراموش کنند یا در کمتر شدن میزان آن تلاش کنند.
  • افرادی که دچار بیماری دیابت هستند، حتما با چک کردن میزان قند خون و مشاوره با پزشک درمان را شروع کنند.
  • کسانی که داروی آسپرین و از این نظیر را مصرف می‌کنند، باید برای مدتی زیر نظر پزشک خود خوردن این داروها را متوقف کنند.

روش های پیشگیری از بروز عوارض ایمپلنت

پیشگیری از بروز عوارض ایمپلنت دندان به چندین اقدام مهم و اساسی بستگی دارد. به عنوان مثال مصرف سیگار به دلیل اثرات مضر نیکوتین، میتواند موجب خونریزی، عفونت، تغییر رنگ دندان ها، لایه برداری روکش ایمپلنت و بی ثباتی آن شود؛ از این رو ترک سیگار، خطر بروز این عوارض را تا حد زیادی کاهش میدهد.

انتخاب متخصص ایمپلنت و توجه به تخصص او نیز از اهمیت زیادی برخوردار است؛ برای به حداقل رساندن عوارض ایمپلنت، متخصصی را انتخاب کنید که دارای مدارک معتبر، تجربه زیاد و مهارت بالایی در روش های کاشت دندان باشد. بهترین متخصص ایمپلنت با تکنیک ها و انواع ایمپلنت آشنایی داشته و بهترین انتخاب را برای نیاز دندان های شما میکند.

انتخاب برند ایمپلنت با بالاترین کیفیت که با توصیه متخصص ایمپلنت تعیین میشود هم یکی دیگر از روش های پیشگیری از بروز عوارض ایمپلنت میباشد.

علاوه بر این، پیروی از دستورالعمل های مراقبت قبل و بعد از ایمپلنت هم تاثیر عمده ای در بروز عوارض ایمپلنت خواهد داشت و با رعایت آنها از عوارض کوتاه مدت و بلند مدت جلوگیری میکنید.

به طور خلاصه، روش های پیشگیری از بروز عوارض ایمپلنت دندان به نوعی شامل عدم سیگار کشیدن، انتخاب یک متخصص واجد شرایط، انتخاب ایمپلنت‌ های با کیفیت و رعایت دستورالعمل ‌های مراقبت میباشد و با رعایت این موارد، احتمال بروز عوارض ایمپلنت را به حداقل خواهید رساند.

روش های پیشگیری از بروز عوارض ایمپلنت
راهکارهای پیشگیری از بروز عوارض ایمپلنت

دلایل پس زدن ایمپلنت چیست؟

پس زدن ایمپلنت میتواند منجر به شکست کوتاه مدت یا طولانی مدت ایمپلنت شود. پس زدن کوتاه مدت، قبل از بهبودی کامل ایمپلنت رخ میدهد و منجر به علائم آلرژیک میشود، چرا که بدن با ایمپلنت به عنوان یک جسم خارجی برخورد میکند. پس زدن طولانی مدت نیز ممکن است به دلیل بهداشت نامناسب دهان یا فشار بیش از حد روی ایمپلنت رخ دهد. علاوه بر مواردی که ذکر شد، سیگار کشیدن هم یک عامل خطر جدی برای شکست و پس زدن ایمپلنت به شمار میرود.

شناسایی پس زدن ایمپلنت، به تخصص دندانپزشک نیاز داشته و اگر شکست ایمپلنت به دلیل شل بودن پیچ ایمپلنت باشد، متخصص ایمپلنت به سادگی با سفت کردن یا تعویض آن میتواند مشکل را حل کند. با این حال، موارد پیچیده ای نیز ممکن است جزء دلایل پس زدن ایمپلنت باشد که به عنوان مثال یکی از این موارد میتواند تراکم کم استخوان فک باشد؛ این مورد احتمال دارد به جراحی پیوند استخوان بدون برداشتن ایمپلنت نیاز داشته باشد.

همچنین فرسایش لثه میتواند منجر به شل شدن پایه ایمپلنت شود که این مورد نیز با پیوند بافت لثه برطرف خواهد شد و از شکست ایمپلنت دندان جلوگیری میشود. به طور کلی، تشخیص سریع و درمان مناسب توسط متخصص ایمپلنت، در رسیدگی به پس زدن ایمپلنت و موفقیت در ایمپلنت دندان، از اهمیت زیادی برخوردار است.

علائم هشدار دهنده عوارض ایمپلنت چیست؟

هنگامی که با عوارض اولیه یا مشکلات عمیق تر مرتبط با ایمپلنت دندان خود مواجه میشوید، مهمترین نکته این است که به سرعت اقدام کنید. در ادامه برخی علائم هشدار دهنده عوارض ایمپلنت را ذکر کردیم که اگر هر یک از آنها را در ایمپلنت دندان کاشته شده، خود مشاهده کردید، سریعا به متخصص ایمپلنت خود مراجعه و از شدیدتر شدن عارضه جلوگیری کنید.

  • شل شدگی ایمپلنت:

هر گونه احساس شل شدن ایمپلنت، یک نشانه مهم برای ایجاد عارضه ایمپلنت است که نیاز به توجه و اقدام فوری دارد.

  • تورم بیش از حد لثه:

افزایش ناگهانی یا گسترش تورم لثه در اطراف محل ایمپلنت، میتواند نشان دهنده ایجاد عارضه ای ناشی از ایمپلنت باشد.

  • التهاب لثه:

وجود التهاب لثه که با قرمزی و خونریزی لثه های اطراف ایمپلنت مشخص میشود را نباید نادیده گرفت و نسبت به آن بی توجه بود.

  • اختلال در جویدن:

اگر جویدن صحیح غذا، برای شما چالش برانگیز است، ممکن است نشان دهنده اختلال در ایمپلنت دندان شما باشد که میتواند عارضه ای را به وجود بیاورد.

  • درد شدید در ناحیه ایمپلنت:

درد مداوم و شدید در ناحیه ایمپلنت، نیاز به بررسی و درمان سریع دارد تا منجر به ایجاد عوارض پیشرفته تر ایمپلنت نشود.

  • عقب نشینی لثه:

هنگامی که لثه شما شروع به عقب نشینی میکند و بین دندان و ایمپلنت فاصله ایجاد میکند، مایه نگرانی بوده و نیاز به معاینه دندانپزشک دارد.

ارتباط به موقع با متخصص ایمپلنت در صورت وجود این علائم میتواند به رفع عوارض احتمالی کمک کند و طول عمر و اثربخشی ایمپلنت دندانی شما را افزایش دهد.

علائم هشدار دهنده عوارض ایمپلنت
نشانه های هشدار دهنده عوارض ایمپلنت

نتیجه گیری و سوالات متداول

کاشت دندان یک روش درمانی رایج است که بصورت جراحی انجام می‌شود، دندان ها از اهمیت ویژه ای برخوردارند چرا که با رعایت نکردن برخی نقاط بهداشتی و درمانی احتمال ایجاد برخی از عوارض ایمپلنت دندان را افزایش خواهیم داد. با مطالعه مطالب بالا می‌توانید از عوارض ایمپلنت دندان را کاهش دهید.

آیا کاشت دندان در دوران بارداری امکان پذیر است؟

بهتر است، کاشت دندان در دوران بارداری انجام نشود و مسائل مربوط به آن قبل از بارداری حل شود؛ چرا که عوارض ایمپلنت دندان در دوران بارداری برای جنین و مادر خطرناک است.

ایمپلنت فوری چیست؟

درمان در یک جلسه را کاشت فوری دندان می‌گویند ولی روکش موقت است و باید جایگزین شود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۵ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

حمید حیدری

حمید حیدری هستم دانشجوی رشته دندانپزشکی. شما را با جدیدترین مقالات منتشر شده در زمینه بهداشت دهان و دندان، بیمارهای دندان و.. آشنا می کنم.

نوشته های مشابه

۶ دیدگاه

    1. تحلیل و از بین رفتن ایمپلنت بستگی به جنس و کشور سازنده ایمپلنت داره. برخی از این مدل ها دارای گارانتی هستند که اگر در این مدت لب پر شد یا شکست مجدد برایتان ترمیم انجام میدهند.

    1. اگر فک سالم باشه تا سن ۸۰ سالگی می تونید ایمپلنت داشته باشید. اما این اقدام منوط به نظر پزشکتون هست. در برخی از موارد که فک ایمپلنت و پس میزنه از پروتز دندان استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *