ایمپلنت دندان جلو چگونه انجام می شود؟

۰
(۰)

ایمپلنت دندان جلو سبب می‌شود که دندان‌های شما طبیعی جلوه کند؛ زیرا ایمپلنت دقیقا زیر خط لثه شما قرار می‌گیرد و شبیه دندان‌های طبیعی شما است، در نتیجه، هیچ کس نمی‌داند که آیا این دندان طبیعی است یا از ایمپلنت دندان استفاده می‌کنید. اگر دندان‌های شیری شما عفونی شده باشند، ایمپلنت‌های دندانی گزینه خوبی هستند.

ایمپلنت دندان جلو یا همان کاشت دندان جلو، یک فرآیند درمانی از پیش طراحی شده است که در آن دندانپزشک و متخصص ایمپلنت در طی یک عمل جراحی، ایمپلنت را در دندان‌های جلویی کاشت می‌کند. دندانپزشک در همان روز یک دندان موقت نصب می‌کند و در صورت نیاز آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. پس از اتمام مراحل ترمیم، دندان‌های ردیف جلوی جدید و ثابت ساخته و جایگزین می‌شوند.

مزایای ایمپلنت دندان جلو

برای داشتن لبخندی زیبا و جذاب باید دندان‌های سالم و منظمی داشته باشید و از آن جایی که دندان‌های جلویی در هنگام خندیدن بیشتر به چشم می‌آیند، سلامت و زیبایی آن‌ها بسیار حائز اهمیت است؛ اما متاسفانه از دست دادن دندان‌های جلویی بسیار شایع است.

دندان‌های جلویی بسیار آسیب پذیر هستند و ممکن است در حین ورزش یا هر ضربه‌ای آسیب ببینند. گاهی به دلیل عفونت یا پوسیدگی دندان جلو باید کشیده شود و گاهی نیز التهاب لثه پیشرفته، بر سلامت دندان‌های جلویی تاثیر می‌گذارد. گاهی اوقات دندان‌های جلو به صورت مادر زادی وجود ندارند، یعنی با سایر دندان‌های طبیعی داخل فک رشد نمی‌کنند.

از دست دادن دندان‌های جلویی می‌تواند یک موقعیت ناراحت کننده باشد؛ زیرا نمی‌توانید هنگام صحبت کردن یا لبخند زدن، خالی بودن دهان خود را پنهان کنید؛ بنابراین افرادی که یک یا چند دندان در ردیف جلو از دست داده اند نیز اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند و تمام تلاش خود را می‌کنند تا شکاف دندان‌های خود را پنهان کنند. اگرچه می‌توان از بریج یا دندان مصنوعی برای پرکردن جای خالی استفاده کرد، اما معمولا ایده‌آل نیستند.

مزیت‌های ایمپلنت دندان جلوایمپلنت دندان راه حل درمانی مناسبی است که به بهبود ظاهر دهان و دندان کمک می‌کند و افرادی که از این عارضه رنج می‌برند می‌توانند، از مزایای کاشت ایمپلنت بهره ببرند و به ظاهر مطلوب دست یابند. به گفته دندانپزشکان، کاشت ایمپلنت بهترین راه برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته است. البته می‌توانید از دندان مصنوعی هم استفاده کنید؛ اما ایمپلنت راه حل دائمی و بهتری است.

کاشت ایمپلنت مزایای زیادی نسبت به سایر پرکردن‌های دندانی دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

  • ایمپلنت ظاهر طبیعی دارد.
  • عملکرد آن مشابه دندان‌های طبیعی است.
  • خطر عفونت در اثر ایمپلنت کم است.
  • استفاده از آن آسان است.
  • برخلاف بریج‌ها، ایمپلنت‌ها را می‌توان برای جایگزینی چندین دندان استفاده کرد.
  • ایمپلنت می‌تواند جایگزین خوبی برای پروتزهای لق شده باشد.

کاشت ایمپلنت دندان جلو در بیمارانی که رشد دندان‌های استخوان فک کامل شده باشد امکان پذیر است. کودکانی که دندان‌های ردیف جلوی خود را به دلیل ضربه یا عدم رشد مادرزادی از دست داده‌اند باید تا سن ۱۸ سالگی صبر کنند و سپس برای ایمپلنت دندان اقدام کنند.

دندانپزشک باید دندان‌ها و فک‌های بیمار را قبل از کاشت ایمپلنت به دقت بررسی کند، تا از رشد کامل آن‌ها اطمینان حاصل کند. در این بین دندانپزشک از پروتز برای تهیه ایمپلنت دائمی استفاده می‌کند. بزرگسالانی که فقط قصد کاشت ایمپلنت دندان را دارند باید از سلامت خوبی برخوردار باشند و هیچ علامت یا نشانه‌ای از التهاب لثه فعال و سایر مشکلات دندانی نداشته باشند.

کاشت ایمپلنت دندان جلو چگونه انجام می‌شود؟

دندانپزشک همیشه قبل از کاشت ایمپلنت، بیمار را به دقت معاینه می‌کند و وضعیت دندان‌ها و سابقه پزشکی او را ارزیابی می‌کند. پس از معاینه بیمار، پزشک تصمیم می‌گیرد که برای کاشت ایمپلنت دندان جلو از روش دندان مصنوعی ثابت استفاده کند یا روش‌های دیگر که مناسب بیمار باشد. پزشک از بیمار در مورد انواع داروهای مصرفی می‌پرسد؛ تا از اثرات منفی آن‌ها بر کاشت ایمپلنت آگاه شود. دندانپزشک روش درمان را به طور کامل با بیمار در میان می‌گذارد و هزینه کاشت ایمپلنت دندان ردیف جلو را تعیین می‌کند.

سپس دندانپزشک برای بررسی عواملی مانند کشیدن دندان آسیب دیده یا نیاز به پیوند استخوان، آزمایش‌های تشخیصی را درخواست می‌کند، زیرا این دو عامل بر هزینه نهایی درمان تأثیر می‌گذارد.

ایمپلنت دندان جلو چگونه است؟

تست‌های تشخیصی برای ایمپلنت دندان جلو

برای دریافت تصاویر سه بعدی دقیق از وضعیت دندان‌ها و فک خود باید سی تی اسکن انجام دهید. پزشک شما همچنین ممکن است یک اسکن دو بعدی را برای نظارت دقیق بر سلامت عمومی دندان شما تجویز کند. این تست‌های تشخیصی برای بررسی کیفیت و کمیت استخوان فک و اطمینان از مناسب بودن شما به عنوان متقاضی ایمپلنت دندان استفاده می‌شود. دندانپزشک همچنین از دهان شما عکس می‌گیرد یا قالب دندان شما را آماده می‌کند، تا یک برنامه درمانی تخصصی برای شما طراحی کند.

برنامه ریزی برای جراحی ایمپلنت دندان جلو

اطلاعات به دست آمده با کمک تست‌های تخصصی برای برنامه ریزی جراحی استفاده می‌شود. دندانپزشک در مورد انتخاب بهترین روش کاشت ایمپلنت دندان جلو و نحوه کاشت آن مانند عمق ایمپلنت، زاویه ایمپلنت و هزینه ایمپلنت با شما صحبت خواهد کرد. تصاویر دیجیتالی نشان می‌دهند که دندان‌های شما پس از کاشت ایمپلنت چگونه به نظر می‌رسند و این مرحله بخش مهمی از روند درمان است؛ زیرا ظاهر دندان‌ها از نظر زیبایی بسیار مهم است.

در صورت نیاز به کشیدن دندان، دندانپزشک در حین جراحی، کاشت ایمپلنت انجام می‌دهد و بلافاصله آن را با یک پست ایمپلنت جایگزین می‌کند. اگر به پیوند استخوان نیاز دارید، دندانپزشک شما معمولاً هنگام کاشت ایمپلنت مقدار کمی از پیوند استخوان را در محل قرار می‌دهد. دندانپزشک در مورد تمام این جزئیات با شما صحبت خواهد کرد تا بتوانید با کارهایی که در فرآیند کاشت ایمپلنت انجام می‌شود آشنا شوید.

پس از تکمیل فرآیند کاشت ایمپلنت، دندانپزشک یک استنت جراحی ایجاد می‌کند که در طول فرآیند کاشت از آن استفاده می‌شود. استنت یک راهنمای جراحی است که در حین جراحی روی لثه قرار می‌گیرد.

کاشت ایمپلنت دندان جلو

پروسه کاشت ایمپلنت دندان جلو معمولاً حدود یک ساعت طول می‌کشد و برا این کار از بی حسی موضعی استفاده می‌شود. برنامه ریزی برای جراحی سریع انجام می‌شود و مهم‌تر از همه دوره نقاهت سریع‌تر و راحت‌تر خواهد بود.

گاهی اوقات پس از کاشت ایمپلنت، دندانپزشک به دندان جلویی اجازه می‌دهد تا خود را ترمیم کند یا از یک پانسمان ترمیمی مخصوص استفاده می‌کند و آن را روی بافت اطراف ایمپلنت قرار می‌دهد. گاهی اوقات ایمپلنت‌های دندانی بعد از جراحی نصب می‌شوند. هر روشی که استفاده شود، می‌توانید دندان‌های موقت را تا زمانی که ایمپلنت دائمی جلویی آماده شود، نصب کنید.

قبل و بعد از ایمپلنت دندان جلو

نصب دندان دائمی

در صورت نیاز به پروتز موقت، پزشک استفاده از بریج یا فلیپر موقت دندان را توصیه می‌کند تا ایمپلنت در دوره نقاهت پس از کاشت، مشکلی نداشته باشد و بتواند به استخوان فک و اطراف آن متصل شود. هنگامی که ایمپلنت پس از جراحی وارد فک می‌شود، معمولاً یک دندان موقت است که فقط برای اهداف زیبایی است.

شما نمی‌توانید از ایمپلنت دندان جلو برای گاز گرفتن مواد غذایی استفاده کنید تا زمانی که ایمپلنت کامل به استخوان اطراف فک متصل نشده است. تنها کاربرد آن پرکردن جای خالی دندانی است که قرار است که بعداً ترمیم شود. دندان دائمی پس از طی مراحل بهبودی به ایمپلنت دندان چسبیده و به خوبی تنظیم شده و از نظر زیبایی و عملکرد کارایی خوبی دارد.

تفاوت بین ایمپلنت یا بریج چیست؟

تفاوت بین ایمپلنت یا بریج چیست؟

در سه دهه اخیر، روش‌های مورد استفاده برای جایگزینی دندان‌های آسیب‌دیده، بسیار پیشرفت کرده‌اند. از دست دادن دندان یا کشیدن دندان نگرانی‌های جدی در مورد عفونت دندان ایجاد می‌کند، اما جایگزین کردن فاصله‌های دندان به ایجاد لبخندی زیبا کمک می‌کند. زمانی که به دندانپزشک یا متخصص لثه مراجعه می‌کنید، باید از او بپرسید که کدام روش برای پرکردن حفره‌های شما بهتر است و چرا این روش را توصیه می‌کند.

در قسمت زیر به چک لیستی اشاره می‌کنیم که به شما در تصمیم‌گیری در مورد بهترین روش پرکردن حفره دندان کمک می‌کند. این لیست شامل موارد زیر است:

  • آیا می‌خواهید دوباره دندان‌های طبیعی داشته باشید؟
  • آیا می‌خواهید از روش‌هایی استفاده کنید که به حفظ استخوان فک شما کمک کند؟
  • آیا می‌خواهید سرمایه‌گذاری بلند مدت انجام دهید؟
  • آیا به دنبال راه حلی مطمئن و ماندگار برای جبران دندان‌های از دست رفته یا از دست رفته هستید؟
  • آیا دوست دارید حفره‌های خود را درمان کنید و دیگر نگران دیده شدن در حال خندیدن، صحبت کردن یا خوردن نباشید؟
  • آیا به دنبال راهی برای پرکردن حفره دندان خود هستید که نیاز به نگهداری کمتری داشته باشد؟

 در صورت انتخاب یک یا چند مورد از نکات بالا، ایمپلنت دندان بهترین انتخاب برای شما خواهد بود و بر خلاف بریج یا پروتز، تمامی مزایای ذکر شده در بالا را دارا می‌باشد و این امر منجر به راه حل شده است. برای دندان‌های از دست رفته مناسب است و هنگام خندیدن ظاهری مناسب ایجاد می‌کند.

مراقبت از ایمپلنت دندان جلو

از ایمپلنت دقیقاً به همان روشی که از دندان‌های واقعی خود مراقبت می‌کنید، مراقبت کنید. پس از کاشت ایمپلنت باید بافت اطراف را تمیز نگه دارید و هر روز دهان خود را با دقت مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. برای مسواک زدن باید مسواک خود را در زاویه ۴۵ درجه قرار دهید تا مسواک به خوبی بیرون بیاید.

پلاک بین دندان‌ها نخ دندان کشیدن را فراموش نکنید و از تمیز بودن تمام سطوح دهان و دندان خود مطمئن شوید. برای تمیز کردن دندان و لثه از نخ دندان استفاده کنید. در صورت داشتن هرگونه مشکل جدی بهتر است قبل از مراجعه بعدی به مطب دندانپزشکی مراجعه کرده و در صورت نیاز به درمان اقدامات لازم را انجام دهید.

جمع بندی

نیمی از زیبایی افراد را لبخند تاثیر گذارشان شکل می‌دهد، بنابراین توجه به دندان‌های آسیب دیده جلویی که هنگام صحبت کردن و لبخند زدن بسیار جلوه می‌کند، اهمیت دارد. اگر این دندان‌ها به هر دلیلی دچار آسیب دیدگی بشوند یا بیفتند، باید به سرعت برای ترمیم آن‌ها اقدام کنید. که یکی از روش‌های درمانی فک جلو استفاده از ایمپلنت دندان جلو است.

ویکی درمان در تلاش است تا با ارائه تمامی اطلاعات تکمیلی اعم از انواع ایمپلنت‌های دندانی، ایمپلنت دیجیتال، ایمپلنت فوری، ایمپلنت‌ بدون جراحی و معرفی بهترین کلینیک دندانپزشکی تهران علاوه برای بالابردن آگاهی شما همراهان گرامی، در انتخاب بهترین‌ها به یاری برساند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

حمید حیدری

حمید حیدری هستم دانشجوی رشته دندانپزشکی. شما را با جدیدترین مقالات منتشر شده در زمینه بهداشت دهان و دندان، بیمارهای دندان و.. آشنا می کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *