دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت چیست؟

دندان مصنوعی ثابت

۰
(۰)

با بالا رفتن سن، بیماری مثل پوکی استخوان به سراغ ما می‌‌آید که باعث می‌شود، دندان‌های ما که از جنس استخوان هستند، از بین بروند. در این میان جایگزین کردن دندان مصنوعی ثابت به جای دندان‌های از دست رفته یکی از روش‌های اصلاح طرح لبخند به حساب می‌آید. دندان مصنوعی ثابت برخلاف مدل قدیمی تر آن که متحرک بود، روی فک انسان ثابت می‌ماند و عملکرد شبیه به دندان‌های حقیقی دارد. در این مقاله از ویکی درمان به نکاتی از دندان مصنوعی ثابت که برای شما مفید است، می‌پردازیم.

اگر شما از عملکرد دندان مصنوعی خود راضی نیستید، شاید به فکر استفاده از دندان مصنوعی ثابت افتاده‌باشید. در دندان مصنوعی‌های معمولی و متحرک، آنها به سطح لثه چسبیده ولی هر زمان که اراده کنید، آن را از دهان بیرون می‌آورید و به شستشوی آن می‌پردازید. اما در دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت که از سیستم پروتز متشکل شده، دارای اتصالی از گلوله‌های زیرکونیا می‌باشد و قابلیت ماندگاری همیشگی را به وجود می‌آورد.

این روش بدون پیچ است و از عوارض ناشی از پیچ جلوگیری کرده. همچنین از عوارض‌های ناشی از سیمان پیشگیری می‌کند؛ زیرا سیمان باقی مانده به صورت خارج دهانی، برداشته می‌‌‌شود. گاهی تنها دندان‌های جلو دچار مشکل می‌شود که افراد برای ایمپلنت دندان جلو نیاز است به پزشک مراجعه کنند تا چهره خود را طبیعی جلوه بدهند.

 استفاده از دندان مصنوعی متحرک با از بین بردن استخوان فک و لثه، باعث آویزان شدن چهره شما می‌شود. ابن امر به دلیل از بین رفتن تحریک استخوان اتفاق می‌افتد؛ زیرا استخوان بافت زنده است که تحریک آن باعث حفظ تراکم می‌شود. این تحریک به وسیله دندان‌ها اتفاق می‌افتد، از بین رفتن دندان‌ها، افتادگی صورت را تسریع می‌بخشد. استفاده از دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت دندان با پشتیبانی از لب‌ها و گونه‌ها، ساختار چهره شما را حفظ می‌کند و باعث جوانی می‌شود.

انواع دندان مصنوعی ثابت

برای دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت دو نوع مدل ارائه شده است. دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت میله‌ای و  توپی، هر دو مدل شباهت بسیاری به دندان مصنوعی آکریلیک یا سرامیکی دارند.دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت توپی

  • دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت توپی: در استخوان فک، هر ایمپلنت دارای اتصال فلزی است که به دندان مصنوعی متصل می‌شود.در اکثر مواد اتصالات روی ایمپلنت به شکل توپ هستند که به آن اتصال نر نیز می‌گویند و در داخل سوکت‌ها قرار می‌گیرند و باعث نگه داشتن اتصالات می‌شوند.
  • دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت میله‌ای: دو تا پنج ایمپلنت را در استخوان فک قرار می‌دهیم و با استفاده از میله نازک فلزی، آنها را به یکدیگر متصل می‌کنند. این کار باعث می‌شود تا انواع اتصالات میله، کاملا با  یکدیگر فیت شوند.

روند قرارگیری دندان مصنوعی ثابت

روند قرار گیری دندان مصنوعی ثابت

این روش زمانی استفاده می‌شود که بخواهیم دندان‌های افتاده را با دندان مصنوعی ثابت روی قوس فک بالا و پایین جایگزین کنیم. در این روش، پزشک با قرار دادن ایمپلنتی از جنس تیتانیوم در زوایای مختلف صورت، به توزیع یکنواخت نیروی جویدن کمک می‌ کند. در موارد نادر که استخوان کافی برای انجام ایمپلنت را نداشته باشید، پزشک مجبور به انجام جراحی پیوند استخوان می‌شود. توجه داشته باشید قبل از هر اقدامی، نیاز است با پزشک متخصص در این باره مشورت کنید. در طی این دوره با استفاده از رادیولوژی و سی تی اسکن برای تشکیل یک مدل از دندان‌ها استفاده می‌کند تا به بررسی مکان جایگذاری بپردازد.

 ساختن دندان مصنوعی ثابت ممکن است پروسه طولانی شود و لازم باشد تا شما در طی چند هفته با پزشک خود ملاقات کنید. البته در این زمان می‌توانید از دندان مصنوعی موقت نیز استفاده کنید. برای تمیز کردن دندان مصنوعی نیاز تا هر شب آن را بردارید. برای تمیز کردن اطراف اتصالات باید نهایت دقت را به خرج دهید. خوب است بدانید که اتصالات میله در دندان مصنوعی ثابت باید هر ۶ تا ۱۲ ماه تعویض شوند.

دندان مصنوعی ثابت بر پایه چهار ایمپلنت (All On 4)

دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت

این تکنیک به کسانی که دندان افتاده دارند ولی گزینه‌ی ایده‌آل برای انجام ایمپلنت معمولی نیستند، پیشنهاد می‌شود. این روش  دندان مصنوعی ثابت که نیاز به درآوردن ندارد را برای بیمار به ارمغان می‌آورد. نیاز نیست تا برای تمیز کردن، آنها را از دهان در آورید. در این روش تنها به ۴ ایمپلنت نیاز است که بر خلاف روش‌های قدیمی تر است که برای جراحی به ۸ تا ۱۰ ایمپلنت نیاز بود و تعداد بالای ایمپلنت باعث افزایش دوران نقاهت می‌شد. در روش قدیمی تر برای بازسازی تمام دندان‌ها به حدود ۲۰ ایمپلنت دندان نیاز بود که باعث افزایش ریسک و خراب می‌شد.

نکاتی برای مراقبت از دندان مصنوعی ثابت با روش All On 4

  • در ۳ روز اول بعد از انجام جراحی در خانه استراحت کنید.
  • در ۳ روز اول ممکن است که دچار تورم شوید، در هر ۱۰ دقیقه از کیسه یخ استفاده کنید.
  • کبودی ایجاد شده بعد از آن طبیعی است و کم کم از بین می‌رود.
  • تا حدود ۳ ماه از غذاهای نرم استفاده کنید. توصیه می‌شود تا سبزیجات، موارد پروتئینی، انواع شیک، ژله، نان، برنج، ماکارونی و ماست را در این دوران مصرف کنید و از  مصرف مواد سفت و چیپسی خودداری کنید.
  • از انجام تمرینات سنگین تا یک هفته بعد از جراحی خودداری کنید.
  • سیگار کشیدن روند درمان شما را با تاخیر مواجه می‌کند.

سخن پایانی 

همان طور که در این مقاله اشاره شد برای بازیابی دندان‌ها، از دندان مصنوعی ثابت و متحرک استفاده می‌شود. ولی باید به این نکته توجه کنید که چه روشی برای شما مفید تر است. پزشک متخصص با بررسی سوابق دندانپزشکی شما، می‌توانید در این مسیر شمار راهنمایی کند. در حال حاضر روش‌های نوین دیگری نیز برای کاشت دندان بدون ایمپلنت در حال رشد است. اگر در این زمینه سوالی ذهن شما را مشغول کرده، در بخش نظرات آن را مطرح کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت به آن پاسخ دهند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

حمید حیدری

حمید حیدری هستم دانشجوی رشته دندانپزشکی. شما را با جدیدترین مقالات منتشر شده در زمینه بهداشت دهان و دندان، بیمارهای دندان و.. آشنا می کنم.

نوشته های مشابه

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *