عفونت دندان عقل چیست؟

۵
(۱)

برخی از دندان‌های عقل بدون ایجاد مشکل رشد می‌کنند و از لثه بیرون می‌آیند اما گاهی اوقات دندان‌های عقل با زاویه بیرون آمده و به داخل لثه یا دندان کنار خود فشار می‌آورند و در نتیجه ضربه زدن به دندان عقل دردناک خواهد بود. مسواک زدن این دندان ها دشوار است بنابراین غذا و باکتری ها می توانند بین دندان عقل و دندان کنار آن گیر کنند که منجر به پوسیدگی و عفونت دندان عقل و یا عفونت لثه شوند. دندان های عقل در فک کوچک اغلب به پهلو خم می شوند و به گونه فشار می آورند که ممکن است باعث ایجاد زخم در گونه و مشکلات جویدن شود.

دندان عقل نهفته ممکن است به درستی از میان لثه رشد نکند. ممکن است تا حدی ظاهر شود، در یک زاویه رشد کند یا به طور کامل به طرفین رشد کند. این حالت نهفتگی، خطر بیشتری برای عفونت دندان عقل دارد، به این دلیل که شکل و زاویه آن احتمال پوسیدگی را بیشتر می کند. عفونت یا حفره دندان زمانی اتفاق می افتد که رشد بیش از حد باکتری ها سوراخ هایی را در لایه خارجی و سخت مینا ایجاد کند.

عفونت دندان عقل چیست؟

مطالب پیشنهادی ویکی درمان دندان عقل نهفته

عوامل ایجاد کننده عفونت دندان عقل در زیر برخی از علل احتمالی عفونت دندان عقل آورده شده است.

  • نهفتگی دندان عقل: دندان عقل ممکن است فقط تا حدی از بالای خط لثه بیرون بیاید یا با زاویه بیرون بیاید. دندانپزشکان از آن به عنوان نهفتگی یاد می کنند. اگر فضای کافی در دهان برای بیرون آمدن کامل دندان وجود نداشته باشد، در شرایطی که ازدحام بیش از حد نامیده می شود، ممکن است ضربه و فشار به اطراف ایجاد کند. بقایای غذا می توانند در اطراف دندان عقل نیمه روییده جمع شده و آن را مستعد عفونت دندان عقل کنند.
  • حفره ها: وجود حفره در دندان عقل می تواند باعث عفونت دندان عقل شود. از آنجایی که دندان های عقل در پشت دهان قرار می گیرند، تمیز کردن آنها نسبت به سایر دندان ها دشوارتر است. استفاده از نخ دندان در اطراف دندان عقل ممکن است به خصوص دشوار باشد. در نتیجه، این دندان ها بسیار در معرض خطر پوسیدگی هستند.
  • کشیدن دندان عقل: کشیدن دندان عقل شامل برداشتن دندان است. این یک روش معمول برای درمان یا پیشگیری از مشکلات ناشی از رویش یا رویش جزئی دندان‌هاست. عفونت می تواند در محل خالی دندان عقل ایجاد شود. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان داد، ۸.۴ درصد از افرادی که دندان عقل خود را کشیده بودند، عفونت، خونریزی بعد از جراحی و آسیب عصبی موقت را تجربه کردند. 

مطلب پیشنهادی: هزینه کشیدن دندان

انواع مختلفی از باکتری ها می توانند باعث عفونت دندان عقل در داخل و اطراف آن شوند. در موارد نادر، عفونت دندان عقل می تواند به سایر نواحی دهان و سر سرایت کند. انواع باکتری هایی که می توانند منجر به عفونت دندان عقل شوند عبارتند از:

  • استرپتوکوک
  • اکتینومایسس
  • پپتو استرپتوکوک
  • پریووتلا
  • فوزوباکتریوم

متخصص بهداشت دهان و دندان شما ممکن است توصیه کند که دندان عقل شما برداشته شود زیرا اگر فضای کافی در دهان شما برای بیرون آمدن صحیح دندان عقل وجود نداشته باشد برداشتن زودهنگام دندان ممکن است به جلوگیری از بروز مشکل در آینده کمک کند.

عفونت دندان عقل چیست؟

علائم عفونت دندان عقل

در زیر برخی از علائم رایج عفونت دندان عقل آورده شده است:

  • درد در داخل یا اطراف دندان
  • درد در فک یا کنار صورت
  • تورم یا قرمزی لثه های اطراف دندان
  • بوی بد دهان
  • مشکل در جویدن
  • مشکل باز کردن دهان
  • غدد لنفاوی متورم
  • تب و گاهی سردرد

اگر دندانپزشک دندان را خارج کرده باشد، ممکن است ترشحات زرد یا سفید از محل کشیدن دندان خارج شود.

درمان عفونت دندان عقل

عفونت های ناشی از دندان عقل به طور کلی به علت و شدت عفونت بستگی دارد و می توان آنها با روش های مختلف درمان کرد که شامل موارد زیر می شود: 

این روش ها به آرام کردن شرایط و تحت کنترل درآوردن عفونت دندان عقل کمک می کند، با این حال گاهی اگر دندان های مشکل دار برداشته نشوند، ممکن است عفونت دندان عقل دوباره عود کند. افرادی که مشکلات سلامتی دیگری دارند، به ویژه افرادی که ایمنی پایین‌تری دارند، ممکن است دچار عوارض ناشی از عفونت‌ دندان عقل شوند.

عفونت دندان عقل چیست؟

پیشگیری از عفونت دندان عقل

شما نمی توانید از نهفته شدن دندان عقل خود جلوگیری کنید، زیرا این فقط به شکل گیری دندان شما بستگی دارد. با این حال، می‌توانید با انجام منظم معاینات دندانپزشکی هر شش ماه یکبار، خطر دردناک شدن و عفونت دندان عقل را کاهش دهید. این کار نه تنها شما را از درد و استرس نجات می دهد، بلکه اگر مشکل زود تشخیص داده شود، ممکن است بتوانید پول خود را پس انداز کنید! در بیشتر موارد، هر چه مدت طولانی‌تری به مشکلات دندانی توجه نکنید، درمان‌ها گران‌تر و پیچیده‌تر می‌شوند. اگر از عفونت دندان عقل رنج می برید، هرچه سریعتر با پزشک مشورت کنید تا درمانی سریع و مقرون به صرفه داشته باشید.

درمانهای خانگی عفونت دندان عقل

عفونت جزئی دندان عقل اغلب خود به خود ظرف چند روز از بین می رود. مصرف داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن می تواند به کاهش درد ناشی از عفونت دندان عقل و کاهش هر گونه تورم کمک کند. شستشو با آب نمک گرم اغلب علائم را تسکین می دهد و می تواند چندین بار در طول روز برای تمیز نگه داشتن ناحیه انجام شود. همچنین مهم است که اطراف دندان عقل را به آرامی مسواک بزنید تا هرگونه ذرات غذا و پلاک را با استفاده از یک مسواک نرم از بین ببرید.

استفاده از هر گونه داروی مسکن روی دندان یا نزدیک آن می تواند باعث آسیب شود، بنابراین بهتر است از این کار اجتناب کنید. درد حاصل از عفونت دندان عقل ممکن است با استفاده از یک دهانشویه ضد باکتری تسکین پیدا کند و همچنین به  کنترل عفونت و التهاب دندان و لثه کمک کند.

چه زمانی باید برای درمان عفونت دندان عقل به پزشک مراجعه کرد؟

اگر درد، احتمالاً یا قطعاً ناشی از عفونت دندان عقل باشد یا اگر تورم در لثه‌های اطراف دندان عقل وجود داشته باشد، ممکن است بیش از ۳ تا ۴ روز طول بکشد. بسیاری از مردم مراجعه به دندانپزشک را تا زمانی که دردشان شدید شود یا تورم قابل توجهی در آنها ایجاد شود، به تاخیر می اندازند. هنگامی که هر دو اتفاق می افتد، مراقبت های اضطراری قطعا ضروری است. دندانپزشک دندان آسیب دیده را تمیز می کند و احتمالاً برای درمان عفونت دندان عقل، آنتی بیوتیک تجویز می کند. آنها همچنین ممکن است کشیدن دندان را برای جلوگیری از مشکلات بیشتر توصیه کنند.

اگر در دندان عقل یا اطراف آن درد یا ناراحتی داشتید با دندانپزشک خود تماس بگیرید و وقت ملاقات بگیرید. دیدن این منطقه ممکن است دشوار باشد. احتمالاً به معاینه دندانپزشکی و اسکن اشعه ایکس برای پیدا کردن علت عفونت دندان عقل نیاز خواهید داشت.

از طرف دیگر، عفونت دندان عقل برای ایمپلنت های دندانی هم می تواند بسیار خطرناک باشد. اگر این عفونت به ایمپلنت ها برسد، دوره ترمیم و بهبودی ایمپلنت ها را به تعویق میندازد. قبل از انجام ایمپلنت دندان هم باید برای رفع عفونت های دندانی مانند عفونت دندان عقل باید سریعتر اقدام شود.

مطلب پیشنهادی: معرفی متخصص ایمپلنت خوب در تهران

عفونت دندان عقل چیست؟

سخن پایانی

دندان عقل می تواند مشکلات مختلفی ایجاد کند. ممکن است فضای کافی برای رشد آنها وجود نداشته باشد، در این صورت ممکن است در یک زاویه ظاهر شوند یا هرگز به طور کامل ظاهر نشوند. این زمینه را برای مشکلات آینده، مانند حفره و عفونت دندان عقل آماده می کند. شما نمی توانید از نهفته شدن دندان عقل جلوگیری کنید. برای کمک به پیشگیری از عوارض دندان عقل، برای معاینات منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. بهداشت خوب دندان، مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن چندین بار در روز، می تواند به جلوگیری از عفونت دندان عقل کمک کند.

بهترین درمن برای عفونت دندان عقل چیست؟

بهترین درمان برای این کار از نظر پزشکان، کشیدن دندان عقل می باشد.

علت عفونت دندان عقل چیست؟

زمانی که باکتری ها به مغز دندان حمله می‌کند و نفوذ می کنند باعث عفونت می شود

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۵ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

حمید حیدری

حمید حیدری هستم دانشجوی رشته دندانپزشکی. شما را با جدیدترین مقالات منتشر شده در زمینه بهداشت دهان و دندان، بیمارهای دندان و.. آشنا می کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *