بهترین مسکن قوی دندان درد + لیست ۵ تایی

قرص دندان درد + بهترین دارو برای تسکین فوری درد دندان چیست؟

۳
(۲)

دندان درد یکی از مشکلاتی است که ممکن است هرکس در هر ساعت از شبانه روز دچار آن شود. در صورت وقوع این مشکل اولین راه حلی که به ذهن هرکس می‌رسد استفاده از مسکن قوی دندان درد می‌باشد. اما اینکه در چه زمانی از چه مسکنی باید استفاده کنیم سوالی است که ممکن است برای هرکسی پیش بیاید. در این مقاله قصد داریم تا بهترین مسکن قوی دندان درد را به شما معرفی کنیم و درباره ویژگی های هرکدام به شما توضیح دهیم.

حتما بخوانید: درمان سه سوته دندان درد در خانه

در مواقع دندان درد شدید چه کنیم؟

بهترین و موثرترین روش مراجعه به دندانپزشک است. همچنین پیشنهاد می‌شود اگر فرزندتان دچار دندان درد شده است؛ حتما به بهترین دندانپزشک اطفال مراجعه کند. زیرا شما می‌توانید به راحتی و بدون عوارض از شر دندان درد خود برای همیشه خلاص شوید. داروهای خانگی و مسکن های موجود در داروخانه ها، نهایتا می‌توانند تا چند ساعت شما را از درد نجات دهند. پس از چند ساعت که اثر مسکن از بین برود؛ دندان درد شما دوباره شروع می‌شود.

حال اگر به دندانپزشک دسترسی نداشتید و یا به هر دلیلی تصمیم گرفتید از داروها و مسکن ها برای تسکین دندان درد خود استفاده کنید؛ ما در این مقاله به شما بهترین مسکن قوی دندان درد را معرفی می‌کنیم و درباره ویژگی ها و مضرات هرکدام به شما می‌گوییم.

بهترین مسکن قوی دندان درد

باید بدانید که برخی از مسکن ها هستند که عملکرد بهتری نسبت به سایر مسکن ها دارند و مدت زمان بیشتری می‌توانند درد شما را فروکش کنند. در این قسمت از مقاله لیستی از بهترین مسکن قوی دندان درد را برای شما آمده کرده ایم. تمامی این مسکن ها را می‌توانید به راحتی از داروخانه ها تهیه کنید و در مواقع نیاز از آنها استفاده کنید.

همچنین پیشنهاد می‌شود درباره جرم گیری دندان نیز مطالعه کنید.

اما باید بدانید که استفاده بیش از حد از این قرص ها و مسکن ها می‌تواند عوارضی را نیز برای شما به همراه داشته باشد. در ادامه به معرفی این مسکن ها و مزایا و معایب هرکدام میپردازیم:

ایبوپروفن مسکن قوی دندان درد

ایبوپروفن

می‌توان گفت ایبوپروفن یکی از بهترین و در دسترس ترین داروهای مسکن برای درمان دندان درد است. این دارو به تنهایی می‌تواند دندان درد شما را تسکین دهد و شما را نسبت به هر مسکن دیگری بی نیاز سازد. این دارو در دو دوز ۲۰۰ و ۴۰۰ میلی گرم در بازار ایران وجود دارد که شما می‌توانید به راحتی از داروخانه های سراسر کشور تهیه کنید. البته باید بگوییم که در برخی از کشورها دوز ۸۰۰ میلی گرمی نیز توزیع می‌شود.

مطلب پیشنهادی: بهترین متخصص ایمپلنت 

در صورتی که منع مصرفی مانند خونریزی گوارشی، مشکلات قلبی، آسم و غیره را نداشته باشید؛ به راحتی می‌توانید بدون نیاز به نسخه این مسکن را تهیه کنید و برای دندان درد خود از آن استفاده کنید. این مسکن یک نوع ژلاتینی نیز دارد که جذب آن برای سیستم گوارش بدن راحت تر می‌باشد. همچنین باید بدانید که نوعی از این دارو تحت عنوان کتوپروفن وجود دارد که تاثیر بیشتری برای تسکین دندان درد دارد. اما این دارو به صورت عمومی در بازار ایران توزیع نمی‌شود.

کتورولاک نیز از جمله داروهای این خانواده است که به صورت تزریقی می‌باشد. این دارو نیز در بازار ایران موجود است و می‌توانید به راحتی آن را تهیه کنید. ایبوپروفن به عنوان مسکن قوی دندان درد شناخته می‌شود.

استامینوفن

استامینوفن نیز از جمله داروهای ضد دردی است که در دنیا از آن با نام paracetamol یاد می‌شود. این دارو خاصیت ضد التهابی ندارد و معمولا در ترکیب با سایر داروهای ضد درد تجویز می‌شود. این دارو می‌تواند یک مسکن عالی برای خانم های باردار در مراحل مختلف بارداری باشد. زیاده روی در مصرف این دارو و مصرف بیش از دوز مجاز می‌تواند مشکلات کبدی جدی را برای شما به وجود بیاورد.

داروهای ترکیبی ضد درد

داروهای ترکیبی ضد درد معمولا حاوی استامینوفن، ایبوپروفن و کافئین هستند. این دارو ها در زمان دندان درد می‌توانند به شدت موثر باشند و در زمان کم دندان درد شما را تسکین دهند. این داروها اغلب به صورت کپسول و با نام های نوافن، مگافن و غیره عرضه می‌شوند و معمولا ترکیبات یکسانی دارند. از ترکیب استامینوفن و کدئین نیز برای تسکین دندان درد استفاده می‌شود که شما می‌توانید آن را بدون تجویز پزشک و از داروخانه های سراسر کشور تهیه کنید.

داروهای ترکیبی به دلیل اینکه ترکیبی از چند مسکن قوی هستند؛ یک مسکن قوی دندان درد به حساب می‌آیند. اما باید به یاد داشته باشید که یک درمان دائمی نیستند. شما با استفاده از این داروها فقط می‌توانید برای مدت زمان کوتاهی دندان درد خود را تکسین دهید.

در برخی از کشورها داروهای ترکیبی ضد دردی وجود دارند که حاوی یک نوع ماده مخدر به نام اکسی کدون می‌باشند. از این داروها به عنوان مسکن قوی دندان درد یاد می‌شود. داروهای ترکیبی اثر بهتری نسبت به مسکن ها روی دندان درد دارند. اما باید دقت کنید که به دلیل بالا رفتن تعداد ماده ترکیبی، این احتمال وجود دارد که بدن شما نسبت به آن آلرژی داشته باشد.

مسکن دندان درد

داروهایی که مسکن قوی دندان درد به حساب نمی‌آیند:

آسپرین

این دارو برای تسکین دندان درد های کوچک داروی مناسبی است. اما به دلیل ضیف بودن دوز آن، این دارو به عنوان مسکن قوی دندان درد در دندانپزشکی ها به هیچ وجه استفاده نمی‌شود. آسپرین با دوز های مختلفی که دارد می‌تواند در درمان دندان درد موثر باشد. این دارو نباید برای کودکان تجویز شود. همچنین از آنجایی که این دارو باعث رقیق شدن خون می‌شود؛ افرادی که مشکلاتی مانند خونریزی و زخم های گوارشی دارند؛ نباید از این دارو استفاده کنند.

ضد دردهای مخدر

کدئین معروف ترین مخدر مسکنی است که در بازار ایران به صورت ترکیبی وجود دارد. ضد درد های مخدر به دلیل عوارض جانبی بسیار زیادی که دارند؛ به هیچ وجه نباید برای تسکین درد دندان استفاده شوند. در برخی از کشورها برای تاثیر بیشتر، از مواد مخدری مانند اکسی کدون برای مسکن های دندان درد استفاده می‌کنند که در ایران مجاز نیست.

ترامادول و مخدرهایی مانند آن نیز نباید برای دندان درد استفاده شوند. این دارو ها علاوه بر عوارض جانبی که دارند؛ می‌توانند حس وابستگی را نیز در مصرف کنندگان به وجود بیاورند.

پیشنهاد میکنیم مقاله ۱۰ روش درمان خانگی دندان درد را مطالعه نمایید

آیا آنتی بیوتیک ها برای دندان درد مناسب هستند؟

آنتی بیوتیک ها اثری روی دندان درد ندارند و نمی‌شود آنها را در دسته مسکن قوی دندان درد قرار داد. برخی افراد که دچار دندان درد می‌شوند؛ با فکر اینکه عامل درد عفونت است؛ شروع به مصرف آنتی بیوتیک می‌کنند. در حالی که مصرف آنتی بیوتیک به تنهایی نمی‌تواند کمکی به دندان درد شما بکند.

آنتی بیوتیک ها فقط در مواقع تب و تورم می‌توانند در کنترل علائم موثر باشند. آنتی بیوتیک هایی مانند آموکسی سیلین اثر ضد درد ندارند.

مفامیک اسید

آیا مفامیک اسید برای دندان درد مناسب است؟

متاسفانه عده ای مفامیک اسید را در دسته مسکن قوی دندان درد قرار می‌دهند در صورتی که اصلا چنین نیست. جای تاسف دارد که حتی برخی از داروخانه ها به جای ایبوپروفن، مفامیک اسید را برای تسکین درد دندان تجویر می‌کنند. باید بدانید که مفامیک اسید و ایبوپروفن از یک خانواده هستند ولی اثر ایبوپروفن در تسکین دندان درد بسیار بیشتر از مفامیک اسید است.

آیا کورتون ها برای دندان درد مناسب هستند؟

دگزامتازون و بتامتازون از جمله معروف ترین داروهای کورتونی هستند که متاسفانه در کشور ما برای تسکین دندان درد به عنوان مسکن قوی دندان درد تجویز می‌شوند. این داروها به هیچ وجه برای دندان درد مناسب نیستند و بیشتر خاصیت ضد التهابی دارند. مصرف بیش از حد این داروها مشکلات زیادی را برای سلامتی شما به وجود می‌آورد. فروش این داروها بدون تجویز پزشک ممنوع است.

مقاله پیشنهادی: بهترین کلینیک دندانپزشکی تهران

آیا بی حس کننده ها برای دندان درد مناسب هستند؟

این نوع دارو ها که به صورت اسپری و ژل وجود دارند؛ معمولا نمی‌توانند به اندازه مسکن ها مفید باشند. به علاوه اینکه این نوع داروها می‌توانند باعث اسجاد حساسیت و سوختگی شوند. اما برای مصرف چندباره در مدت کوتاه می‌تواند گزینه خوبی باشد.

سوالات متداول

آیا استفاده از مسکن ها یم درمان دائمی برای دندان درد است؟

خیر شما با استفاده از مسکن قوی دندان درد فقط می‌توانید برای مدت کوتاهی درد دندان خود را تسکین دهید.

آیا استفاده از مسکن قوی دندان درد عوارض دارد؟

بله استفاده بیش از حد از این داروها مانند هر داروی دیگری عوارض دارد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۳ / ۵. تعداد رای: ۲

هنوز رای ثبت نشده است.

حمید حیدری

حمید حیدری هستم دانشجوی رشته دندانپزشکی. شما را با جدیدترین مقالات منتشر شده در زمینه بهداشت دهان و دندان، بیمارهای دندان و.. آشنا می کنم.

نوشته های مشابه

۶ دیدگاه

  1. هنگامی که درد دندان هست یعنی لثه عفونت دارد.

    برای برطرف کردن عفونت لثه و دندان: مترونیدازول و آموکسی سیلین همزمان مصرف شود ، هر هشت ساعت یکبار.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *