درمان سه سوته دندان درد خانگی با ۵ روش فوری + علل دندان درد

۰
(۰)

درمان دندان درد برای افرادی که مدام دچار این عرضه هستند از اهمیت بالایی برخوردار است. درصورتی که دندان درد شما را آزار میدهد و امکان مراجعه به دندانپزشکی نیز ندارید، میتوانید از روش های درمان خانگی دندان درد که در این مقاله ذکر کردیم، استفاده کنید. همچنین در ادامه این مقاله به موضوعات مختلفی راجع به دندان درد نظیر علت ها، معرفی قرص و داروی گیاهی و پاسخ سوالات پرتکراری که برای اغلب افراد پیش می آید، پرداختیم. بنابراین اگر از دندان درد رنج میبرید و نیاز به آگاهی در این زمینه دارید، تا پایان این مطلب از ویکی درمان با ما همراه باشید.

درمان سه سوته دندان درد چیست؟

تحمل دندان درد برای هر فردی با هر شرایطی بسیار دشوار است و بسیار آزاردهنده میباشد. هر دردی در دندان ها ممکن است ناشی از مشکلاتی باشد که در دندان شما وجود دارد. پس بدیهی است برای حل این مشکلات، دیر یا زود باید به دندانپزشکی مراجعه کنید تا این مشکل از بیخ و بن حل شود. اما در ادامه ما بهترین روش های درمان دندان درد را جمع آوری کردیم و در اختیار شما قرار دادیم تا از آنها برای درمان موقف یا بعضا دائم دندان درد خود استفاده کنید.

بهترین روش های درمان سه سوته دندان درد در خانه

روش های زیادی برای درمان این درد آزاردهنده وجود دارد که باعث جلوگیری از درد آن میشوند؛ اما بهترین این روش ها توسط کارشناسان ما جمع آوری شده اند و در زیر به توضیح هر کدام از آنها میپردازیم:

مصرف قرص مسکن

یکی از روش‌هایی که میتوان برای کاهش درد دندان استفاده کرد، مصرف داروهای مسکن مانند قرص‌های مسکن میباشد. درواقع هدف این دارو ها این است که گیرنده های درد را در بدن قرار دهند و احساس درد را در فرد کاهش دهند. این نکته حائز اهمیت است که برای استفاده از این دارو ها و مصرف قرص مسکن، نیاز است تا توسط پزشک نظارت شوید. چرا که اگر این دارو ها به صورت صحیح مصرف نشوند، میتوانند عوارض جانبی خطرناکی را به همراه داشته باشند. با این حال که مصرف قرص مسکن میتواند راه خوبی برای تسکین موقت دندان درد شما باشد، اما در نهایت برای درمان دائم درد دندان های خود نیاز است تا به دندانپزشک خوب مراجعه کنید.

مطالعه بیشتر: نحوه مصرف مفنامیک اسید برای دندان درد را بدانید.

مصرف قرص مسکن
درمان دندان درد با قرص مسکن

قرص های مناسب برای درمان دندان درد در شب

تعدادی داروی مناسب برای درمان دندان درد بدون نسخه وجود دارد که در هنگام دندان درد در شب و تا زمانی که بتوانید به دندانپزشکی مراجعه کنید، میتواند درد شما را تسکین دهد. این داروها شامل دارو های ضد التهابی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن میباشد. با مصرف این دو دارو، التهاب و درد مرتبط با دندان خود را میتوانید سریعا کاهش دهید. البته در همچین شرایطی از خدمات دندانپزشکی شبانه روزی نیز میتوانید استفاده کنید.

استفاده از ژل بی حسی دندان

یکی از روش های رایجی که برای کاهش دندان درد مورد استفاده قرار میگیرد، استفاده از ژل بی حسی دندان است. این ژل نوعی ژل بی حس کننده موضعی محسوب میشود و دارای مواد بنزوکائین یا لیدوکائین میباشد که برای مدتی میتواند قسمت آسیب دیده را بی حس کند و فرد دردی در آن ناحیه حس نکند. در صورت استفاده از این ژل در ناحیه درد یعنی روی دندان یا اطراف لثه، اعصاب و بافت های آن بخش بی حس میشود و درد به طور موقت از بین میرود. البته از این روش بی حسی بیشتر در امور دندانپزشکی مانند پرکردن دندان استفاده میشود.

غرغره با آب نمک

یکی از روش های خانگی درمان دندان درد که تاثیر زیادی در جلوگیری از درد دندان ها دارد، غرغره با آب نمک است. برای استفاده از این روش باید نمک را در آب گرم حل کنید و از این محلول به عنوان دهانشویه استفاده کنید. این آب شور التهاب ها را کاهش داده، انواع عفونت را از بین میبرد و باکتری ها را نابود میکند. این روش نیز اگرچه به طور موقت درد دندان شما را از بین میبرد و متوقف میکند، اما علت اصلی دندان درد شما را درمان نمیکند.

درمان سه سوته دندان درد

شستشوی دهان با دهانشویه

از آنجایی که دهنشویه شامل مواد مختلف ضدعفونی کننده و عوامل ضد التهابی میباشد، توانایی درمان کوتاه مدت دندان درد شما را دارد. شستشوی دهان و دندان های خود به وسیله دهانشویه، موجب کاهش باکتری ها در حفره دهان و تمیز کردن محیط دندان ها میشود و میتواند لثه های تحریک شده را تسکین دهد. با اینکه استفاده از دهانشویه تسکین موقتی در دندان های شما ایجاد میکند، ولی برای اطمینان از سلامت دائم دهان و دندان ها، رسیدگی به علت اصلی دندان درد بسیار حائز اهمیت است.

درمان خانگی دندان درد

درمان خانگی دندان درد این امکان را به شما میدهد که تا زمانی که فرصت مراجعه کردن به دندانپزشکی را پیدا کنید، بتوانید دندان درد خود را به طور موقت تسکین دهید. برخی از این  روش های درمان خانگی دندان درد شامل شستشوی دهان با آب نمک گرم، استفاده از کمپرس سرد در ناحیه آسیب‌ دیده، مصرف قرص مسکن و استفاده از ژل بی حسی دندان میشود. همچنین به منظور پیشگیری از بروز دندان درد میتوانید با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، بهداشت دهان خود را رعایت کنید.

اما در نهایت تمامی این روش ها میتواند به کاهش التهاب ها و درمان موقت دندان درد شما کمک کند. لازم به ذکر است برای درمان دائم و همیشگی دندان درد خود لازم است تا به بهترین کلینیک دندانپزشکی مراجعه کرده و مشکلات دندان خود را برای دندانپزشک بیان کنید.

کمپرس سرد برای درمان دندان درد
استفاده از کمپرس سرد

درمان فوری دندان درد با داروی گیاهی

یکی از رویکرد های طبیعی برای درمان دندان درد، داروهای گیاهی هستند. درمان فوری دندان درد با داروی گیاهی، به وسیله چندین داروی گیاهی امکان پذیر است که یکی از آنها روغن میخک میباشد؛ روغن میخک دارای خواص ضد باکتری و ضد درد میباشد. میتوانید با استفاده  از یک تکه پنبه یا دستمال کاغذی آغشته به روغن میخک و استفاده از آن در ناحیه درد، به تسکین درد خود کمک کنید. چای بابونه یا زنجبیل نیز از داروهای گیاهی هستند که موجب درمان دندان درد میشوند. میتوانید از این چای به عنوان دهانشویه گیاهی و خانگی استفاده کنید تا التهاب و درد کاهش یابد.

درمان دندان درد در مطب دندانپزشکی

درمان دندان درد در مطب دندانپزشکی عبارت است از روش های تخصصی و مراقبت های حرفه ای به منظور رفع علت اصلی درد. با مراجعه کردن بیمار به مطب دندانپزشکی، ابتدا معاینه کاملی توسط دندانپزشک روی فرد صورت میگیرد. این معاینه میتواند شامل عکس بردای باشد. با توجه به مشکلی که دندانپزشک تشخیص میدهد، درمان های مختلفی را ممکن است توصیه کند. به عنوان مثال در صورت پوسیدگی دندان، ممکن است پر کردن دندان را توصیه کند؛ یا اگر دندان تا حد زیادی آسیب دیده و عفونی شده باشد، احتمال دارد برای نجات دندان نیاز به عمل کانال ریشه باشد.

دلایل بروز دندان درد چیست؟

  • پوسیدگی دندان
  • آبسه دندان
  • بیماری لثه
  • شکستگی دندان
  • فرسایش دندان
  • عفونت دندان عقل
  • ترومای دندانی
  • عفونت سینوسی
  • دندان قروچه

مسواک زدن برای جلوگیری از دندان درد

پیشگیری از بروز دندان درد

سوالات متداول

آیا داروهای گیاهی برای درمان فوری دندان درد موثر هستند؟

بله. درمان دندان درد به وسیله داروهای گیاهی امکان پذیر است اما لازم به ذکر است که این درمان به صورت موقت است و دندان درد شما برای مدتی کوتاه تسکین داده میشود. برای درمان کامل دندان، نیاز است به دندانپزشکی مراجعه کنید.

قاتل دندان درد در شب چیست؟

دو داروی مناسب برای درمان سریع دندان درد در شب، ایبوپروفن یا ناپروکسن هستند و با مصرف یکی از این داروها میتوانید تا زمان مراجعه به دندانپزشکی درد خود را تسکین دهید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

حمید حیدری

حمید حیدری هستم دانشجوی رشته دندانپزشکی. شما را با جدیدترین مقالات منتشر شده در زمینه بهداشت دهان و دندان، بیمارهای دندان و.. آشنا می کنم.

نوشته های مشابه

۴ دیدگاه

  1. با سلام و عرض ادب خدمت شما . عرض کنم که دندان عقل به محض خراب شدن باید کشیده بشه چون به دندانهای دیگه اسیب جدی وارد میکنه ولی هیچ دندانپزشکی این مطلب رو به شما نمیگه و این دندان رو با گرفتن هزینه بالا پر میکنه و در نتیجه بعد از مدتی دندان شما دوباره درد میگیره و این بار شما مجبور هستید دندان عقل خود را بکشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *