۱۰ روش خانگی درمان دندان درد!

درمان دندان درد در منزل با روش های ساده ولی کارآمد

۰
(۰)

اگر دندان درد دارید، مهم است که بفهمید ریشه ناراحتی شما چیست، سپس می توانید تعیین کنید که چگونه هرگونه درد، تورم یا علائم دیگر را با درمان خانگی دندان درد تسکین دهید. شستشوی معمولی با آب نمک و استفاده از کمپرس سرد معمولاً می‌تواند دردهای جزئی را درمان کند، اما درد های شدیدتر ممکن است به مداخله دندانپزشک نیاز داشته باشد. یادتان باشد پیشگیری با رعایت بهداشت دهان که میتواند با بهترین مسواک میسر شود، بهترین روش مقابله با خرابی و دندان درد است.

همچنین اگر باردار هستید، در دوران شیردهی، باید قبل از استفاده از هر یک از داروهای مسکن با دندانپزشک خود صحبت کنید. اگر علائم شما بیش از یک یا دو روز ادامه داشت، به دندانپزشک خود مراجعه کنید. آنها میتوانند با معاینه درمانی صحیح به شما ارائه دهند.

در ادامه به روش های درمان خانگی دندان درد و درمان سه سوته دندان درد در خانه اشاره میکنیم، با ویکی درمان همراه باشید!

روش خانگی درد دندان

۱۰ روش موثر درمان خانگی درد دندان:

استفاده از آب نمک

اولین اقدامی که بسیاری از افراد برای درمان خانگی دندان درد انجام میدهند استفاده از آب نمک است. آب نمک یک ضدعفونی کننده طبیعی است که سبب جداسازی مواد غذایی چسبیده به دندان میشود؛ علاوه بر آن آب نمک میتواند به کاهش هرگونه درد و التهاب در دندان یا لثه کمک کند.

  • نحوه استفاده: برای اینکار نصف قاشق چایخوری نمک را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و از آن به عنوان دهانشویه استفاده کنید.

دهانشویه هیدروژن پراکسید

شست و شوی دهان با استفاده از هیدروژن پراکسید میتواند به تسکین درد دندان و کاهش التهاب دهان کمک کند. این محلول علاوه بر کشتن باکتری ها، میتواند سبب کاهش پلاک ها و جلوگیری از خونریزی لثه بشود. یکی از مطمئن ترین درمان خانگی دندان درد است.

  • نحوه استفاده: برای اینکار میتوانید این محلول را از داروخانه ها تهیه کنید؛ هیدروژن پراکسید ۳درصد خود را با مقدار مساوی آب قاطی و به عنوان دهانشویه از آن استفاده کنید.

کمپرس سرد

در مواردی که ضربه خوردن باعث ایجاد درد شده است، میتوانید از این روش استفاده کنید. کمپرس سرد سبب میشود انقباض رگ های خونی میشود که نتیجه آن کاهش درد این ناحیه است. علاوه بر این سرما میتواند سبب کاهش تورم و التهاب شود.

  • نحوه استفاده: برای استفاده از این روش، حوله ایی دور یک کیسه پر از یخ بپیچید و آنرا به مدت ۲۰ دقیقه روی محل دردناک بگذارید. میتوانید این روش را هر چند ساعت یکبار انجام دهید.

چای کیسه ایی بهمراه نعناع فلفلی

چای کیسه ایی نعناع فلفلی میتواند برای بی حس کردن دندان درد یا لثه شما به کار رود.

  • نحوه استفاده: برای اینکار چای کیسه ایی خود را بعد از استفاده رها کنید تا خنک شود (دقت کنید باید کمی گرم بماند) سپس آنرا روی دندان خود قرار دهید. همین روش را میتوانید با چای کیسه ایی که در فریزر قرار دادید هم انجام دهید که در اینصورت خاصیت ضد التهابی نیز پیدا میکند.

سیر برای درمان خانگی دندان درد

فواید سیر میتواند هزاران مورد باشد. سیر دارای خواص ضد باکتریایی است که نه تنها میتواند باکتری های دندان شما را که سبب ایجاد پلاک میشوند از بین ببرد؛ بلکه میتواند سبب تسکین درد نیز بشود.

  • نحوه استفاده: یک حبه سیر را له کنید تا حالتی خمیری بگیرد، سپس آنرا بر روی ناحیه ایی که درد میکند بمالید.

روشهای درمان درد خانگی دندان

عصاره وانیل

عصاره وانیل حاوی مقداری الکل است که سبب کاهش دندان درد میشود، خواص آنتی اکسیدانی آن نیز سبب شده که وانیل یک داروی مسکن طبیعی باشد. تنها نکته ایی که باید به آن توجه کنید این است که از عصاره وانیل اصلی استفاده کنید.

  • نحوه استفاده: مقدار کمی عصاره وانیل را با انگشت و یا با کمک پنبه روی دندان خود قرار دهید؛ این روش را چند بار در روز تکرار کنید.

مطلب پیشنهادی: بهترین مسکن قوی دندان درد کدام است؟

گیاه میخک

یکی از پرمصرف ترین گیاه های تاریخ جهت جلوگیری از درد دندان بوده است. میتوانید از روغن میخک برای درمان درد خود استفاده کنید. این گیاه حاوی اوژنول که یک ضدعفونی کننده مطمئن طبیعی است.

  • نحوه استفاده: برای استفاده از این روش، ۱۵ قطره روغن میخک را با ۳۰ گرم روغن آفتابگردان یا جوجوبا مخلوط کنید؛ سپس با استفاده از پنبه این روغن را به دندان خود بمالید.

برگ گواوا

این برگ ها دارای خاصیت ضد التهابی هستند که میتوان به بهبود زخم ها کمک کند؛ از طرفی دیگر این گیاه سرشار از مواد ضدمیکروبی است که به بهداشت دهان شما کمک میکند.

  • نحوه استفاده: میتوانید به صورت مستقیم برگ گواوا را بجوید و یا آنهارا بجوشانید و از آن یک دهانشویه استفاده کنید.

علف گندم

گیاه گندم (علف) دارا خواص درمانی بیشماری مانند خواص ضدالتهابی و تقویت کننده سیسنم ایمنی بدن میباشد.؛ از جمله مواد تشکیل دهنده این گیاه میتوان از کلروفیل یاد کرد که جلوگیری از وجود باکتری در دهان از مزایای آن است.

  • نحوه استفاده: میتوانید این علف را بجوشانید سپس به عنوان دهانشویه از آن استفاده کنید.

آویشن

از مزایای آویشن میتوان به خاصیت ضد باکتری بودن و آنتی اکسیدان قوی اشاره کرد. موارد ذکر شده میتوانند از دندان درد جلوگیری و تا حد زیادی از به وجود آمدن باکتری که در نتیجه آن پوسیدگی دندان رخ میدهد، جلوگیری کند.

  • نحوه استفاده: برای استفاده عصارع آویشن را روی دندان خود ریخته و یا یک قطره از روغن آویشن را به یک لیوان کوچک آب اضافه کنید و دهانشویه آویشن خود را بسازید.

در نهایت در صورتی که از روش های درمان خانگی دندان درد نتیجه نگرفتید باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

درد دندان را چگونه آرام کنیم.

ویزیت دندانپزشک

اگر دندان درد شما بسیار شدید است، باید در سریعترین زمان ممکن به بهترین کلینیک دندانپزشکی در تهران مراجعه کرده و به درمان و جلوگیری از خطرات احتمالی بپردازید. اکثر دندان دردها نیاز به مراجعه به پزشک دارند، میتوانید تا زمانی که پیش پزشک خود بروید از مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن استفاده کنید.

علائمی که در صورت مشاهده آن باید بی درنگ به پزشک مراجعه کنید:

  • تب
  • علائم عفونت دندان
  • مشکل در تنفس یا بلع
  • درد عمومی که بیش از یک یا دو روز طول بکشد
  • ورم
  • درد هنگام گاز گرفتن
  • لثه های قرمز غیر طبیعی
  • ترشحات بد مزه یا چرکین

مراجعه به پزشک برای درد دندان

نتیجه گیری و سوالات رایج

در بیشتر موارد دندان درد، مراجعه به پزشک امری واجب است، اما در برخی موارد میتوانید درد دندانتان را با درمان خانگی دندان درد تسکین دهید.

موثرترین روش درمان خانگی دندان درد چیست؟

استفاده از آب نمک، روغن گیاه میخک و گیاه آویشن از بهترین موارد درمان دندان درد خانگی است.

در صورت دندان درد چه زمانی به پزشک خود مراجعه کنیم؟

در همه موارد مراجعه به پزشک اقدامی ضروریست و علائم زیر از وخیم بودن احتمالی اوضاع خبر میدهند: تب، درد هنگام گاز زدن، ترشحات با بوی بد و لثه های ملتهب.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

حمید حیدری

حمید حیدری هستم دانشجوی رشته دندانپزشکی. شما را با جدیدترین مقالات منتشر شده در زمینه بهداشت دهان و دندان، بیمارهای دندان و.. آشنا می کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *