هرآنچه باید درباره علائم تشکیل قلب جنین در رحم مادر بدانید

تشخیص تشکیل قلب جنین، بدون سونوگرافی

۳.۳
(۳۷)

صدای قلب جنین یکی از آرامش بخش‌ترین صدا‌ها برای مادر است و هیچ احساسی زیباتر از این نیست که بدانید قلب نوزادتان در حال تپیدن است و زندگی در رگ‌هایش جریان دارد. درواقع علائم تشکیل قلب جنین یکی از مهم‌ترین فرآیندهای رشد جنین محسوب می‌شود و موجودیت جنین بستگی به این موضوع دارد. حال در این مقاله به علائم تشکیل قلب جنین در رحم مادر و نیز زمان شنیدن ضربان قلب جنین خواهیم پرداخت.

 علائم تشکیل قلب جنین در رحم مادر چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

علائم تشکیل قلب جنین یکی از مهم‌ترین فرآیندهای سلامت و رشد جنین است و موجودیت جنین و ادامه بارداری به آن وابسته است. پس از هفته هفتم بارداری، علائم تشکیل قلب جنین کم کم شروع به نمایان شدن می‌کند و با اینکه قلب جنین دو ماهه در حال رشد است؛ ولی به علت اینکه اندازه جنین دو ماهه بسیار کوچک است، نمی‌توان به درستی اسکن قلب را انجام داد. 

در سونوگرافی بارداری بین هفته هفتم بارداری تا ۸ بارداری، علائم تشکیل قلب جنین قابل مشاهده است و اگر سونوگرافی واژینال انجام دهید، یک هفته جلوتر یعنی در هفته ۶ تا ۷ بارداری می‌توانید علائم تشکیل قلب قلب جنین را مشاهده کنید. البته برای این که جواب دقیق و مطئمن باشد توصیه می‌شود که در هفته دوازده بارداری برای اسکن قلب جنین، دقت کنید که صدای قلب جنین هم واضح باشد. در ادامه با موضوع علائم تشکیل قلب جنین با ویکی درمان همراه باشید.

علائم تشکیل قلب

علائم تشکیل قلب جنین

لازم است بدانید که علائم تشکیل قلب جنین، علامت جسمانی خاصی ندارد و تنها روش تشخیص آن، انجام سونوگرافی از هفته ششم بارداری به بعد است. پس لازم است که از استرس و افکار منفی که سلامت بارداری شما را به خطر می‌اندازد، دوری کنید و منتظر مشاهده علامت خاصی نباشید!

مراحل تشکیل قلب جنین

  • قلب جنین در هفته ششم بارداری تشکیل می‌شود و شروع به تپیدن می‌کند. قلب جنین در این هفته ۸۰ بار در دقیقه می‌زند و دارای چهار حفره عمیق است که هر حفره دارای مسیر ورودی و خروجی مختص خود برای داخل و خارج شدن خون است.
  • طول جنین حدود ۸ میلی‌متر است.
  • نخاع جنین که باز بوده شروع به بسته شدن می‌کند.
  • رشد سلول‌های خون و رگ‌های خونی آغاز می‌شود.
  • رگ‌های خونی خون را به رحم می‌رسانند.
  • قلب لوله‌ای شکل تشکیل می‌شود و شروع به ضربان زدن می‌کند.

برای اولین بار، ضربان قلب جنین چه زمانی شنیده می‌شود؟

در هفته ۶ بارداری، قلب جنین شما که اکنون ۱۱۰ بار در دقیقه می‌زند؛ دارای ۴ محفظه تو خالیست که هر یک دارای یک ورودی و یک خروجی هستند تا خون بتواند وارد و خارج شود. در دو هفته بعدی یعنی در هفته ۸ بارداری، این تعداد در هر دقیقه به ۱۵۰ تا ۱۷۰ ضربان افزایش می‌یابد. این تقریبا دو برابر سریع‌تر از ضربان قلب بزرگسالان است. حال با وجود چنین رشدی در قلب، احتمالا شما اولین بار در حدود هفته ۸ یا ۹ بارداری می‌توانید صدای قلب فرزندتان را بشنوید.

 چه عواملی رشد قلب جنین را تحت تأثیر قرار می‌دهند؟

عوامل زیر می‌توانند روند رشد قلب را با مشکل مواجه سازند:

  • ناهنجاری‌های کروموزومی
    برخی از این ناهنجاری‌ها مانند تریزومی ۲۱ (یک ناهنجاری کروموزومی که به بروز سندرم داون منجر می‌شود) در ۵۰ درصد از نوزادان باعث ابتلاء آنها به ناهنجاری‌های قلبی می‌شود.
  • ناهنجاری‌های ژنتیکی
    در طول جریان رشد جنین، این احتمال وجود دارد که تنها یک ژن معیوب باعث بروز عوارض مادرزادی قلبی شود.
  • بیماری‌های مادرزادی مانند دیابت
    کنترل نامناسب قند خون مادر مبتلا به دیابت، خطر ابتلای نوزاد به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.
  • عفونت در بارداری مانند عفونت روبلا
    خوشبختانه در حال حاضر خطر ابتلا به روبلا یا همان سرخجه آلمانی تا حد زیادی کاهش یافته و نادر است. با این وجود متخصصان زنان و زایمان، مادر را معاینه می‌کنند تا از خطر ابتلای مادر به این بیماری در دوران اولیه بارداری جلوگیری کنند.
  • مصرف دارو یا مواد گوناگون توسط مادر
    مصرف کوکائین، الکل و راکوتان (برای رفع آکنه) توسط مادر می‌تواند روند تشکیل قلب را در دوران جنینی تحت تاثیر قرار دهد.
  • قرار گرفتن در معرض برخی از مواد شیمیایی در محیط
    رنگ‌ها، حلال‌ها، مواد پاک کننده روغن، آفت‌کش‌ها، آلاینده‌های هوا و تابش اشعه‌های مضر، از جمله عواملی هستند که زنان حامله نباید هرگز در معرض آن‌ها قرار گیرند.

تشکیل قلب جنین

اگر صدای قلب جنین شنیده نشد چه باید کرد؟

اگر پزشک در مواردی همچون: سقط جنین، حاملگی پوچ و بارداری خارج از رحم نگران باشد؛ ساک حاملگی و قطب جنینی را اندازه‌گیری می‌کند تا تشخیص دهد که کدام مرحله از پیشرفت رشد جنین باید تحت نظارت قرار گیرد. اگر ساک حاملگی بزرگ‌تر از ۱۶ تا ۱۸ میلی‌متر باشد؛ اما قطب جنینی دیده نشود و یا اگر اندازه قطب جنینی ۵ میلی‌متر باشد ولی هیچگونه ضربان قلبی شنیده نشود، تشخیص پزشک سقط جنین یا حاملگی پوچ خواهد بود.

مطلب پیشنهادی: علائم سقط جنین

در صورتی‌که قطب جنینی بسیار کوچک باشد و پزشک نتواند آن را به‌طور دقیق اندازه بگیرد باید بعد از ۳ تا ۵ روز دوباره سونوگرافی انجام شود. حال اگر پس از سونوگرافی؛ فقدان قطب جنین تشخیص داده شود، آزمایش‌های دیگری نیز باید به منظور رد احتمال حاملگی خارج از رحم انجام شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مسائل مادر و کودک به ویکی درمان مراجعه کنید.

علائم تشکیل قلب جنین در رحم مادر چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

علائم تشکیل قلب جنین یکی از مهم‌ترین فرآیندهای سلامت و رشد جنین است و موجودیت جنین و ادامه بارداری به آن وابسته است. پس از هفته هفتم بارداری، علائم تشکیل قلب جنین کم کم شروع به نمایان شدن می‌کند و با اینکه قلب جنین دو ماهه در حال رشد است؛ ولی به علت اینکه اندازه جنین دو ماهه بسیار کوچک است، نمی‌توان به درستی اسکن قلب را انجام داد.

برای اولین بار، ضربان قلب جنین چه زمانی شنیده می‌شود؟

در هفته ۶ بارداری، قلب جنین شما که اکنون ۱۱۰ بار در دقیقه می‌زند؛ دارای ۴ محفظه تو خالیست که هر یک دارای یک ورودی و یک خروجی هستند تا خون بتواند وارد و خارج شود. در دو هفته بعدی یعنی در هفته ۸ بارداری، این تعداد در هر دقیقه به ۱۵۰ تا ۱۷۰ ضربان افزایش می‌یابد. این تقریبا دو برابر سریع‌تر از ضربان قلب بزرگسالان است. حال با وجود چنین رشدی در قلب، احتمالا شما اولین بار در حدود هفته ۸ یا ۹ بارداری می‌توانید صدای قلب فرزندتان را بشنوید

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۳.۳ / ۵. تعداد رای: ۳۷

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *