هفته بیستم بارداری، اندازه جنین در هفته ۲۰ بارداری

۱
(۱)

در هفته بیستم بارداری شما درست به میانه بارداری خود رسیدید و شمارش معکوس برای در آغوش کشیدن فرزندتان شروع می شود. در هفته بیستم بارداری از نظر احساسی مادر بسیار حساس است و کنترلی بر احساسات خود ندارد. مادران و اطرافیانشان به این احساسات و رفتارها تقریبا عادت کرده اند.

در هفته ۲۰ بارداری حرکات واضح جنین آغاز می شود. همه اطرافیان شما بی صبرانه منتظر هستند تا شکم شما را لمس کنند تا حرکات هیجان انگیز جنین را حس کنند. در این هفته جنسیت فرزند شما مشخص می شود.

رحم شما در هفته بیستم بارداری به سرعت در حال رشد است و می توان گفت بالای رحم همسطح ناف می باشد، منتظر افزایش سایز شدید باشید، جنین در حال رشد و وزن گیری است.

هفته 20 بارداری

تغییرات بدن در هفته بیستم بارداری

در هفته ۲۰ بارداری امکان دارد هنگام چرخش کمر و رو به جلو خم شدن دچار مشکل شوید مخصوصا اگر در گذشته از ناحیه کمر دچار مشکل بودید. مراقبت از کمر جزو واجب ترین کارها در بارداری است.

رحم شما در هفته بیستم بارداری به شدت بزرگ شده به صورتی که به اندازه ناف شما رسیده است. فرزندتان به سرعت رشد می کند و کاملا این رشد را احساس می کنید.

در این شرایط احساس می کنید رحم به اجزای داخلی شکمتان فشار می آورد و شکل ناف شما از این فشار بیرون زده و یا صاف است.

از زمان بزرگ شدن رحم و شکم شما ترک پوستی نمایان می شود. در هفته ۲۰ بارداری ایستادن و انجام دادن کارهای طولانی بسیار شما را خسته می کند. استادن های طولانی مدت باعث جمع شدن خون در پاها می شود، همین اتفاق درد و گرفتگی در پاها را به همراه دارد.

اغلب مادران از درد کمر در هفته بیستم بارداری می گویند که شدت می گیرد. اصلی ترین دلیل کمر درد در مادران تغییرات هورمونی هفته ۲۰ بارداری است. لگن و رحم در حال جا باز کردن برای فضای جنین و زایمان است پس درد های در ناحیه کمر و لگن بیشتر می شود.

از هفته بیستم بارداری به بعد افزایش وزن خانم ها به نیم کیلوگرم در هفته می رسد. در کنار افزایش وزن نوع راه رفتن خانم های باردار کم کم دچار تغییر می شود. برای اینکه به زمین نخورید بهتر است سر خود را بالا بگیرید و شانه های خود را خم نکنید.

در هفته ۲۰ بارداری میزان حجم خون در مادران افزایش پیدا می کند برای گردش و پمپاژ بهتر آن مصرف قرص آهن را فراموش نکنید. همچنین مصرف مواد خوراکی مانند گوشت قرمز، گوشت ماهی و حبوبات و سبزیجاتی که غنی شده با آهن هستند را نباید فراموش کرد.

تغییرات در هفته بیستم بارداری

مطلب پیشنهادی: بهترین ورزش بارداری چیست ؟

تغییرات دیگری که در هفته بیستم بارداری اتفاق میافتد مثل سوزش سردل و سوهاضمه، گرفتگی و خواب رفتن پا، خر و پف های شبانه، نداشتن خواب راحت، تعریق زیاد، تغییرات پوست و مو و ناخن است.

بارداری را معمولاَ از اولین روز آخرین قاعدگی خانم ها حساب می کنند چون دو هفته پس از آن تخمک گذاری و لقاح اتفاق می افتد. به نوعی گفته می شود که دو هفته اول جنین وجود ندارد و به همین علت سن جنین را دو هفته کمتر حساب می کنند. وقتی شما در هفته ۲۰ بارداری قرار دارید در حقیقت یعنی ماه چهارم بارداری را به پایان رسانده اید و وارد ماه پنجم شدید.

علائم هفته بیستم بارداری

در هفته ۲۰ بارداری اشتهای مادران یا مانند قبل است یا بیشتر شده است. تهوع در این هفته از بین رفته است. علائم دیگری که مادران در هفته بیستم بارداری تجربه می کنند مثل استرچ مارک، درد بدن، تغییر رنگ پوست در بعضی نواحی بدن است.

یکی از علائم دیگر در هفته ۲۰ بارداری می توان به هوس های غذایی مادران و انقباضات رحمی یا زایمان کاذب (Braxton-hicks) اشاره کرد. زایمان کاذب به علت آماده سازی بدن برای زایمان اتفاق می افتد.

در بعضی موارد بعد از بد راه رفتن، بد نشستن و کمبود آب به وجود می آید. می توان با استراحت کردن و نوشیدن آب به آن کمک کرد. در صورت تکرار و شدت گرفتن سریع با بهترین دکتر زنان تماس بگیرید.

تغییرات جنین در هفته 20 بارداری

تغییرات جنین در هفته بیستم بارداری

فرزند شما قدی برابر با ۱۶ تا ۱۸ سانتی متر و وزنی برابر با ۳۱۷ تا ۳۲۰ گرم دارد. در این هفته جنین شروع به وزن گیری بیشتری می کند. در هفته بیستم بارداری اتفاقات هفته قبل در حال تکامل است؛ پوست جنین در حال ضخیم تر شدن است و موهای سر و ابرو تکمیل شدند و قابل مشاهده است.

  • تمام بدن نوزاد با موهای جنینی به نام لانوگو پوشیده شده است که در بعضی مناطق مثل سر، گردن و صورت تراکم بیشتری دارند.
  • در هفته ۲۰ بارداری پاهای نوزاد بلند تر شده است و ناخن های ظریف دست و پا در حال تکمیل شدن است.
  • اجزای داخل شکم جنین در جای خود قرار گرفتند و مشغول انجام وظایف خود هستند. سیستم ایمنی جنین در هفته ۲۰ بارداری هنوز تکامل پیدا نکرده است اما در خدی مشخص قدرت توانایی مقابله در برابر عفونت را دارد.
  • از هفته بیستم بارداری به بعد جنین شروع به فعالیت می کند و حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد فعالیت دارد.

مطلب پیشنهادی: علائم سنگ کلیه در بارداری چیست؟

مراقبت های هفته بیستم بارداری

در هفته بیستم بارداری بهتر است جلسات معاینه خود که از هفته شانزدهم لازم بوده است را رفته باشید. در معاینات پزشکی معمولاَ اندازه گیری و وزن مادر، اندازه گیری فشارخون و میزان تورم دست و پاها، معاینه شکم برای اطلاع از وجود توده یا هر ضایعه دیگر و موقعیت جنین و گوش دادن به ضربان قلب جنین بررسی می شود.

بعد از صرف غذا بلافاصله بعد از آن دراز نکشید و زمان خواب سر خود را از سطح بدن بالاتر قرار بدهید. برای مقابله با استرس و نگرانی پیاده روی و مدیتیشن را فراموش نکنید، سعی زمانی زیادی برای معاشرت با دوستان و خانواده و همسر خود بگذارید. در صورت بالا بودن دمای بدن از لباس های خنک و کم استفاده کنید و سعی کنید دمای منزل را خنک نگه دارید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۱ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *