نکات و علائم ماه چهارم بارداری (ماه ۴ بارداری) ❤️

۱.۵
(۲)

ماه چهارم بارداری یعنی شما سه ماهه اول بارداری را با موفقیت پشت سر گذاشته اید. کم کم روز شماری برای روز زایمان شروع می شود. علائم ناخوشایند شما رو به کاهش رفته و شما می توانید زمان بیشتری را با حال خوب سپری کنید. ممکن است در ماه ۴ بارداری تکان های کوچک فرزندتان را حس کنید.

در ماه چهارم بارداری دل نگرانی های شما و ناخوشی ها کم شده است و شما ماه خوبی را پشت سر خواهید گذاشت. تغییرات شما و فرزندتان همچنان ادامه دارد و حتی در ماه ۴ بارداری سرعت این تغییرات بسیار زیاد است. در ماه چهارم بارداری برجستگی شکمتان مشهود است و خودتان کمی توپر تر شده اید. شما پوشیدن لباس های بارداری را شروع کرده اید.

ماه 4 بارداری

مطلب پیشنهادی: درمان آکنه در دوران بارداری

تغییرات ماه چهارم بارداری

در ماه ۴ بارداری حال بهتری خواهید داشت به دلیل کم شدن استفراغ و تهوع شما نسبت به سه ماهه اول بارداری است. در ماه ۴ بارداری هورمون پروژسترون شما بالا است به علت شل شدن لگن شما و باعث تکرر ادرار شما است.

اندازه رحم شما به ۱۰ تا ۱۱ سانتی متری رسیده است. در شکم خود احساس سنگینی زیادی دارید. در این ماه شکم شما به سمت جلو می آید. در ماه ۴ بارداری شما پهن شدن کمر خود را احساس می کنید.

در ماه چهارم بارداری تورم سینه ها باعث گرد شدن و سفت شدن سینه ها می شود. رنگ نوک سینه ها و زیر بغل و کشاله ران شما تیره می شود. در ماه چهارم بارداری ضعف و سرگیجه یکی از علائمی است که این ماه به شما اضافه می شود که به علت پایین آمدن قند خون است. در شکم خود احساس بال زدن پروانه دارید که حرکات کوچک جنین است.

خط تیره ای بر روی شکم شما قابل مشاهده است. همچنین به دلیل تغییر رنگدانه های پوست لکه های قهوه ای بر روی پوست صورت شما ظاهر می شود. این لم ها و خط قهوه ای بعد از زایمان از بین می رود. میل به غذا خوردن برای شما بیشتر است پس افزایش وزن خواهید داشت.

در ماه ۴ بارداری با استراحت می توانید از شروع ورم پاهایتان جلوگیری کنید. این علائم می تواند در ماه پنجم بارداری کمی بیشتر هم شود. اگر شما دچار ورم زیاد در پاها و دست های خود شدید به پزشک خود مراجعه کنید. در ابن ماه انرژی شما بالا رفته است و به همه چی حس خوب نشان می دهید. به علت کاهش استرس سقط، استرس و اضطراب نیز از شما دور شده است و باعث آرامش خاطر شما است.

تغییرات ماه چهارم بارداری

مطلب پیشنهادی: غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی

علائم ماه چهارم بارداری

علائم ماه چهارم بارداری در بین مادران تفاوت دارد اما شایع ترین آنها موارد زیر است:

  • گرفتگی مبهم شکم
  • افزایش وزن
  • سرگیجه و افت قند خون
  • لثه های حساس
  • گرفتگی بینی
  • تکرر ادرار
  • تورم سینه ها
  • یبوست
  • تنگی نفس
  • خارش پوست در شکم و سینه (به علت رشد آنها)
  • ترک های پوستی
  • واریس
  • تغییر رنگدانه پوست
  • تیره شدن زیر بغل، کشاله ران و ناحیه تناسلی
  • سوزش سردل

وضعیت جنین در ماه چهارم بارداری

در ماه ۴ بارداری گردن جنین بلند تر شده است و شما می توانید چانه کوچکش را در سونوگرافی ببینید. فرزندتان در حدود ۱۰ تا ۱۲ سانتی متری قرار دارد. وزن جنین ۱۴۰ گرم است.

جنین هنوز در حال رشد و تکامل است اما حرکات یک کودک مانند مشت زدن و تکان دادن پاها را دارد. جنین در این ماه فضای زیادی برای حرکت در مایع آمینوتیک دارد.  به علت تولید استروژن و تستسترون در پایان این ماه اگر به سونوگرافی بروید جنسیت فرزندتان مشخص است.

در جنین شنیدن به صورت کامل را آغاز کرده است. اجزای صورت جنین در حال تکمیل است. شاید باورتان نشود اما اثر انگشت فرزندتان کامل تشکیل شده است. حالا او به اتفاقات بیرون واکنش نشان می دهد با حرکات تند و سریع پاها و دست های خود این واکنش ها را به صورت خفیف مادران حس می کنند.

موها و ابروهای فرزندتان در حال رشد است و بدنش با موهای کرک مانندی پوشیده است. در سونوگرافی می توانید مکیدن انگشتانش را ببینید. او از ماه سوم شروع به مکیدن انگشتان خود کرده است.

سیستم عصبی فرزندتان اکنون در حال کار کردن است. استخوان های گوش رو به تکامل برای گوش خارجی هستند. چشمان فرزندتان در ماه چهارم بارداری باز خواهد شد. بافت چربی در حال شکل گیری است و پوست با رگ ها نمایان است. بازو ها و پاهایش  کاملا انعطاف دارد.

تغییرات جنین در ماه چهارم بارداری

مطلب پیشنهادی: اتفاقات سه ماهه دوم بارداری

در این ماه فرزندتان شروع به خوردن مایع آمینوتیک می کند که نشان دهنده این است کلیه های او آماده به ادرار  کردن است. جنین یک سری از حرکات را با خود تمرین می کند مثل مشت کردن و باز و بسته کردن پاها و دست ها. فرزندتان در این ماه هر ۴ ساعت یکبار یا بیشتر حرکت می کند.

مراقبت های ماه چهارم بارداری

  1. برای انجام کار های روزانه خود باید احتیاط و در این ماه سعی کنید بیشتر استراحت کنید.
  2. از این ماه پوشیدن لباس های بارداری شروع می شود و شما دیگر نمی توانید لباس های قبل خود را بپوشید.
  3. باید مواظب تغذیه خود باشید و در صورت از بین رفتن حالت تهوع شروع به استفاده از مواد غذایی مفید کنید.
  4. اغلب مادران در این ماه به علت از بین رفتن تهوع هوس و میل به غذا خوردن زیاد دارند و این موضوع باعث اضافه وزن می شود.
  5. از مواد غذایی که سرشار از فیبر و آن هستند بسیار استفاده کنید. چربی های اضافه را از رژیم غذایی خود حذف کنید.
  6. در صورت مشاهده لکه بینی و یا خونریزی شدید، درد شدید کمر و شکم، تب بالای ۳۸ درجه، علائم عفونت ادراری، تاری دید و سرگیجه، ترشحات زیاد واژن همراه با بوی بد و سردرد شدید به پزشک مراجعه کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۱.۵ / ۵. تعداد رای: ۲

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *