ضایعات رنگی پوست (راهکارهای موثر برای رفع ضایعات رنگی پوست)

۰
(۰)

گاهی اوقات سلول‌های ملانوسیت می‌توانند در گروه‌هایی جمع شوند و خال‌ها، کک‌ومک‌ها، لکه‌های پیری و سایر ضایعات رنگی پوست را ایجاد کنند.

پوست حاوی ملانین است، رنگدانه ای که به پوست رنگ می دهد. ملانین یک پلیمر پیچیده است که از اسید آمینه تیروزین موجود در سلول های ملانوسیت به دست می آید. سلول های ملانوسیت سلول های تخصصی هستند که در سراسر لایه بالایی پوست (اپیدرم) توزیع شده اند. هنگامی که ملانین تولید می شود، به سلول های پوست اطراف گسترش می یابد و رنگی یکنواخت به پوست ما می دهد.

بعلاوه داشتن ملانین بیشتر پوست را تیره‌تر می‌کند، در حالی که مقدار کمتر آن باعث روشن‌تر شدن پوست می‌شود. ملانین همچنین مسئول رنگ مو و چشم است. لکه های تغییر رنگ پوست قابل توجه هستند زیرا با رنگ پوست عادی افراد متفاوت هستند. آنها ممکن است روشن تر، تیره تر یا رنگ های متفاوتی مانند قرمز، خاکستری یا آبی داشته باشند.

مهم است که افراد مبتلا به این علامت علت تغییر رنگ لکه های پوستی خود را در صورت لزوم درک کنند. در این مقاله به بررسی علل مختلف ضایعات رنگی پوست می پردازیم. با ما همراه باشید.

ضایعات رنگی پوست چیست؟

ضایعات رنگی پوست، از جمله خال های مادرزادی، نقص های رنگدانه، بثورات و عفونت ها، طبیعی هستند و دلایل زیادی دارند. برخی از علل بی ضرر هستند، اما درمان پزشکی برای برخی دیگر مورد نیاز است. پوست حاوی ملانین است که رنگدانه ای است که به پوست رنگ می دهد. داشتن ملانین بیشتر پوست را تیره می کند، در حالی که ملانین کمتر باعث روشن شدن پوست می شود.

ضایعات رنگی پوست قابل توجه هستند زیرا با رنگ پوست طبیعی افراد متفاوت هستند. آنها می توانند روشن تر، تیره تر یا به رنگ های متفاوتی مانند قرمز، خاکستری یا آبی باشند. افراد مبتلا به این علامت باید علت تغییر رنگ پوست خود را یافته و در صورت لزوم به پزشک برای درمان آن مراجعه کنند.

کک و مک

عوامل ایجاد ضایعات رنگ پوست

دلایل بالقوه زیادی برای تغییر رنگ و ایجاد ضایعات رنگی پوست وجود دارد، از مشکلات جزئی تا شرایط پزشکی جدی تر که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خال های مادرزادی، ضایعات رنگی پوست هستند که ممکن است در هنگام تولد وجود داشته باشند یا کمی بعد از آن ایجاد شوند.
  • اختلالات رنگدانه مانند ملاسما، آلبینیسم و ویتیلیگو.
  • شرایط پزشکی، مانند روزاسه، پسوریازیس و بیماری گریوز.
  • عفونت های ناشی از باکتری ها، ویروس ها یا قارچ های مضر.
  • آلرژی که ممکن است منجر به کهیر یا بثورات اگزما شود.
  • سرطان پوست که از سلول های آسیب دیده پوست که بدخیم (سرطانی) می شوند، ایجاد می شود.
  • علل دیگر مانند سوختگی و عوارض جانبی داروها.

مطلب پیشنهادی: بهترین مرکز برداشتن خال

راهکارهای برطرف کردن ضایعات رنگی

در طی سال های اخیر، روش های درمانی بسیاری برای از بین بردن لک های پوستی به وجود آمده است. در ادامه به راهکارهای از بین بردن ضایعات رنگی پوست می پردازیم که هر یک با توجه به نوع پوست شما توسط متخصصین انتخاب می شود.

میکرودرم ابریشن

برای اینکه از این روش درمانی استفاده کنید، کافی است با متخصص زیبایی مشورت کنید و در صورت تجویز او از میکرودرم ابریشن استفاده کنید. میکرودرم یک روش لایه بردار است که برای درمان هایپرپیگمنتیشن بسیار موثر است. این روش بدون بی هوشی یا بی حس کننده است و حداکثر یک ساعت طول می کشد. بعد از انجام آن بیمار می تواند به فعالیت روزانه بپردازد و بهتر است پوست خود را مرطوب نگه دارد و از قرار گرفتن در نور خورشید بپرهیزد.

لایه برداری پوست

یکی دیگر از راهکارهای برطرف کردن ضایعات پوستی، روش لایه برداری شیمیایی است. این روش به طور معمول برای دست ها، صورت و گردن استفاده می شود. برای این کار محلول های شیمیایی را در ناحیه مورد نظر قرار می دهند تا پوست، نرم تر و صاف تر شود. لایه برداری پوست برای از بین بردن چین و چروکها، هایپرپیگمنتیشن، از بین بردن جای جوش و ضایعات پوستی استفاده می شود.

درمان از طریق نور پالس (IPL)

روش درمانی IPL که مخفف کلمه نور شدید پالس است، برای از بین بردن چین و چروک و ضایعات پوستی استفاده می شود. پیش از انجام نور پالس باید مشکلات پوستی خود را به پزشک متخصص اطلاع دهید. متخصص زیبایی ممکن است که پیش از انجام IPL، به مراجعه کننده توصیه کند که برخی داروها را مصرف نکند. بعد از انجام نور پالس ممکن است با درد و التهاب مواجه شوید که بعد از سه روز این مشکلات رفع می شوند.

عمل لیزر

با تغییر رنگدانه های پوست و زیاد شدن آنها، لکه های تیره بر روی پوست ایجاد می شود. برای درمان این لکه ها باید از لیزر استفاده کنیم. برای از بین بردن ضایعات پوستی نیاز نیست که قدرت نفوذ لیزر بالا باشد بلکه باید تاثیرات سطحی روی پوست بگذارد. با توجه به تشخیص پزشک، لیزر ابلیتیو یا غیر ابلیتیو برای بیمار تجویز می شود.

لیزر ابلیتیو دارای کربن دی اکسید است و برای رهایی از زخم، چین و چروک، لکه های پوستی و زگیل مورد استفاده قرار می گیرد. از لیزر اربیوم برای بیماری های سطحی پوست و چروک های کم عمق تر استفاده می شود. بعد از انجام لیزر حدود ۴ تا ۱۰ روز طول می کشد تا بیمار به طور کامل بهبود یابد. البته هر چه میزان ناحیه تحت درمان بزرگ تر باشد، این میزان افزایش می یابد.

راهکارهای خانگی برای از بین بردن لکه های پوستی

روش های درمانی خانگی

در صورتی که دوست ندارید از روش های کلینیکی استفاده کنید، می توانید راه های درمان خانگی را برای از بین بردن ضایعات پوستی امتحان کنید. در ادامه به ۳ روش خانگی از بین بردن ضایعات پوستی می پردازیم:

سرکه سیب

سرکه سیب دارای اسید استیک است و با توجه به تحقیقات انجام شده، احتمال از بین رفتن ضایعات پوستی با سرکه سیب وجود دارد. برای اینکار موارد زیر را انجام دهید:

  • مقدار یکسان از آب و سرکه سیب را در یک ظرف با هم مخلوط کنید.
  • محلول ایجاد شده را بر روی بخش های تیره قرار دهید و بعد از گذشت سه دقیقه آن را از روی پوست پاک کنید.
  • بعد از آن باید صورت خود را با آب بشویید.
  • بهتر است روزی دو بار این فرآیند را تکرار کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

آلوئه ‎‌ورا

طبق تحقیقات صورت گرفته، آلوئه ورا دارای آلوئین است که موجب روشن شدن پوست می شود. روش استفاده در ادامه این مطلب بیان شده است:

  • پیش از خواب ژل آلوورا را به بخش هایی از پوست که دارای ضایعات پوستی است، بمالید.
  • اجازه دهید تا صبح روی پوست بماند و سپس آن را با آب گرم بشویید.
  • با انجام مداوم این کار، لکه های پوستی از بین می رود و پوست روشن تر می شود.

چای سبز

عصاره چای سبز می تواند ضایعات پوستی را از بین ببرد. برای اینکار کافی است تا دستورالعمل زیر را رعایت کنید:

  • در ابتدا یک کیسه چای سبز را در آب بجوشانید.
  • سپس کیسه چای سبز را خارج کنید و اجازه دهید تا خنک شود.
  • می توانید کیسه چای سبز را روی پوست قرار دهید.
  • برای رسیدن به نتیجه دلخواه، اینکار را روزی دو بار انجام دهید.

خال های مادرزادی

خال های مادرزادی، ضایعات رنگی پوست هستند که می توانند در بدو تولد یا بلافاصله پس از تولد ایجاد شوند. آنها معمولاً بی ضرر هستند و نیازی به درمان ندارند مگر اینکه آزاردهنده یا دردناک شوند. برخی از انواع رایج خال های مادرزادی عبارتند از:

  • خال ها (Moles):

می توانند در بدو تولد روی پوست ظاهر شوند. رنگ آنها می تواند از خرمایی، قهوه ای یا سیاه تا قرمز، بنفش و آبی باشد. حتی ممکن است برخی از خال ها همرنگ پوست شما باشند. بیشتر خال‌ها دلیلی برای نگرانی نیستند، اما هرگونه تغییر در اندازه یا شکل خال می‌تواند نشانه‌ای از مشکل باشد و باید توسط یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی بررسی شود.

  • ملانوسیتوز پوستی (Mongolian blue spots):

لکه های مایل به آبی که می توانند در پشت نوزادان و کودکان خردسال ظاهر شوند، معمولاً در آنهایی که نژاد آسیایی دارند. این لکه های آبی بی ضرر هستند و اغلب با گذشت زمان محو می شوند.

  • لکه شرابی رنگ (Port-wine marks):

لکه‌های صافی هستند که در پوست‌های روشن‌تر صورتی یا قرمز، در پوست‌های تیره‌تر به رنگ بنفش تیره یا قرمز بنفش به نظر می‌رسند. آنها توسط رگ های خونی متورم زیر پوست ایجاد می شوند.

  • لکه سالمون (Salmon patches):

لکه های سالمون، قرمز یا صورتی که ممکن است روی صورت یا گردن کودک ایجاد شود. این خال مادرزادی در سنین ۱ تا ۳ سالگی به خودی خود از بین می رود.

  • خال توت فرنگی (Strawberry nevus):

یک خال قرمز رنگ که در کودکان خردسال و نوزادان رایج است. این خال مادرزادی معمولاً در سن ۱۰ سالگی محو می شود.

  • همانژیوم عمیق (Deep hemangioma):

این نوع خال مادرزادی نیز تا سن ۱۰ سالگی ناپدید می‌شود. به صورت توده‌ای بنفش یا آبی در زیر پوست ظاهر می‌شود که اگر دردناک باشد یا اگر باز شود و خونریزی کند، ممکن است نیاز به درمان داشته باشد.

  • ماکول هیپوپیگمانته (Hypopigmented macule):

نقطه ای از پوست که روشن تر از بقیه قسمت های بدن شماست و به مرور زمان از بین می رود.

  • لکه های Café au lait:

نقاطی از پوست که بسیار تیره تر از بقیه بدن هستند. برخلاف ماکول هایپوپیگمانته، این نوع خال مادرزادی تا آخر عمر باقی می ماند.

سخن آخر

در این مقاله از ویکی درمان تلاش کردیم تا شما را با روش های از بین بردن ضایعات پوستی آشنا کنیم. ضایعات رنگی پوست می‌توانند بر روی ظاهر و اعتماد به نفس شما تأثیر بگذارند. استفاده از روش‌های طبیعی و پزشکی، تغییرات سبک زندگی، مراقبت از پوست و استفاده از تکنیک‌های آرایشی می‌تواند به بهبود ظاهر پوست و افزایش اعتماد به نفس شما کمک کند. در صورت وجود مشکلات پوستی باید در ابتدا به بهترین دکتر پوست مراجعه کنید و با مشورت او، بهترین روش را برای درمان انتخاب کنید.

سوالات متداول

آیا می توان ضایعات پوستی را با روش های طبیعی از بین برد؟

با استفاده مداوم و صحیح از روش های طبیعی و خانگی می توانید شدت این لکه ها را کاهش دهید. البته میزان بهبود بستگی به نوع پوست شما دارد.

آیا لیزر درمانی برای رفع ضایعات پوستی ایمن است؟

در جواب این سوال باید گفت که لیزر درمانی هیچ خطری برای شما ندارد. البته پیش از آن باید از پزشک مجرب مشورت بگیرید.

چطور از مشکلات پوستی پیشگیری کنم؟

برای در امان ماند از این مشکلات باید از ضدآفتاب، محصولات مراقبت پوست، تغذیه سالم و ورزش کمک بگیرید.

 

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

آمنه ابراهیمی

آمنه ابراهیمی هستم مترجم متون در زمینه سلامت پوست و مو و مسائل مربوط به زیبایی. حدود 5 سال در زمینه تولید محتوا به صورت تخصصی در زمینه پوست، مو و زیبایی مشغول به فعالیت هستم. جدیدترین روش های زیبایی و درمانی که در سراسر دنیا منتشر می شود را با علاقه دنبال میکنم. آنها را ترجمه میکنم و در قالب محتواهای متنی درمیآورم و در اختیار شما عزیزان قرار میدهم. ممنون میشم محتواهای بنده را مطالعه کنید و نظرات خودتون را در قالب کامنت با من به اشتراک بزارید.

نوشته های مشابه