ریموو و پاک کردن تاتو و خالکوبی

۵
(۱)

تاتو کردن یکی از روش‌های زیبایی صورت و اندام است که افراد زیادی به انجام آن علاقه‌مند هستند. گاهی فرد ممکن است بعد از مدتی که از انجام تاتو می‌گذرد به دلایلی مثل کم شدن علاقه‌اش به آن طرح  تتو یا کمرنگ شدن تاتو، به فکر پاک کردن تاتو بیافتد. در ادامه به روش‌های پاک کردن تاتو و جدیدترین روش‌های آن اشاره میکنیم؛ با ما همراه باشید.

در اکثر مواقع دیده شده شخص در کوتاهترین زمان حتی همان روز خالکوبی از انجام این کار پشیمان شده و درصدد پاک کردن آن برمی‌آید و وجود خالکوبی به معضل روحی و روانی برای شخص تبدیل می‌گردد.

نکته حائز اهمیت این است که، پاک کردن تاتو به روش‌های سنتی و قدیمی مانند سوزاندن با فلز داغ، استفاده از اسید یا با محلول‌های شیمیایی مثل پرمنگنات و یا گذاشتن سیر روی آن، تراشیدن پوست و غیره همگی منسوخ شده و خطرناک هستند. امروزه پاک کردن تاتو در اغلب موارد با کمک لیزر صورت می‌گیرد؛ ولی روش‌های دیگری مانند دارو و پماد هم وجود دارند که به آنها اشاره خواهیم کرد.

تکنیک پاک کردن تاتو با لیزر

تقریبا ۲۰ درصد مردم جهان حداقل یک تتو روی بدن خود دارند. اما طبق آمار ۲۵ درصد از افرادی که تاتو انجام داده‌اند از تصمیمی که گرفته‌اند خوشحال نیستند. در این بین افرادی وجود دارند که از طرح تاتوی خود و یا از نقطه‌ای از بدن که تاتو را انجام داده‌اند راضی نیستند و به دنبال روش هایی برای از بین بردن تاتوهای خود می‌باشند.

تکنیک‌های جدید مثل پاک کردن تاتو با لیزر به کمک شما آمده‌اند. این تکنیک‌ها معمولا عوارض جانبی کمی دارند. البته عوارض جانبی این کار به انتخاب پزشک با تجربه و دستگاه مورد استفاده برای این کار، بستگی دارد.

مطلب پیشنهادی: هزینه پاک کردن تاتو با لیزر

ریموو کردن انواع رنگ تاتو

اگر برای تاتوی بدن شما از جوهرهای خاص با ماندگاری بالا استفاده شده باشد، امکان دارد تتو به صورت کامل پاک نشود. تتو با جوهر سیاه ‌رین رنگ برای پاک کردن تاتو است. رتبه دوم به رنگ قرمز تعلق می‌گیرد. رنگ قرمز هم به سادگی پاک می‌شود.

اگر از رنگ‌های قهوه‌ای خرمایی، آبی و یا سبز پررنگ برای تاتو استفاده کرده‌اید، خوب است بدانید که این رنگ‌ها در برابر لیزر اندکی مقام‌تر هستند. همچنین ممکن است بعضی از رنگ‌ها مانند زرد، نارنجی و قهوه‌ای به هیچ عنوان با لیزر از بین نروند. دوباره تاکید می‌کنیم که تنها کسی که می‌تواند این موضوع را تشخیص دهد، یک پزشک متخصص پوست است.

پاک کردن تاتو با لیزر

عوامل تاثیر گذار بر مدت زمان پاک کردن تاتو

از بین بردن تاتو همیشه بیش از یک جلسه زمان می‌برد. بعضی اوقات ممکن است تا ده‌ها جلسه به طول بیانجامد. برای اینکه متوجه شوید به چند جلسه برای ریموو تتو نیاز دارید، باید یک متخصص، پوست شما را بررسی کند. پزشک با توجه به مواردی که در ادامه بیان می‌کنیم این مدت زمان را معین می‌کند.

  • مدت زمانی که از تتوی شما گذشته
  • تعداد رنگ و نوع جوهر مورد استفاده
  • اندازه تاتو

انواع لیزر برای پاک کردن تاتو

  •  لیزر کیو سویچ ان دی (Q-Switched ND:YAG): این لیزر برای پاک کردن تاتوهایی با رنگ گرم مثل قرمز، بنفش، قهوه‌ای نارنجی و زرد مناسب است.
  •  لیزر کیوسویچ روبی (Q-Switched Rubby ): اکثر رنگها را به جز رنگ قرمز به خوبی پاک می‌کنند.
  •   لیزر فرکشنال CO2 : این روش باعث کمرنگ شدن تاتو می‌شود.
  • لیزر الکساندرایت: برای از بین بردن رنگدانه های سیاه آبی و سبز استفاده می‌شود.
  • تکنولوژی لیزر پیکو: این جدیدترین دستگاهی است که در یک پیک ثانیه انبوه زیادی انرژی آزاد می‌کند و نتایج بسیار خوب و سریعی دارد.

انواع لیزر برای پاک کردن تاتو

سایر روش های پاک کردن تاتو

پاک کردن تاتو با کرم

امروزه برخی کرم‌ها و روغن‌هایی در بازار موجود شده است که ادعا می‌کنند بعد از استفاده از آنها تتو پاک می‌شود. این کرم‌ها با سفید کردن و لایه برداری پوست به پاک کردن جوهر تتو کمک می‌کنند. هیچ کدام از این کرم‌ها تتوی بدن را کامل از بین نمی‌برند. بهتر است بدانید که در حال حاضر سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) هیچ گونه پماد و یا کرم رفع تتو را تایید نکرده‌است. این سازمان هشدار می‌دهد که این کرم ها می‌توانند عوارض جانبی بدی مانند زخم، کلوئید و سوزش ایجاد کنند.

ریموو تاتو در آرایشگاه

پاک کردن تاتو در آرایشگاه‌ها امکان‌پذیر نیست. گاهی در آرایشگاه‌ها روش‌های غیر‌منطقی و خطرناکی انجام می‌شود که حتی منجر به نتایج غیر‌قابل جبرانی می‌شود. چند نمونه از کارهای غیرمنطقی که در آرایشگاه‌ها انجام می‌شود:

  • زدن یک تاتو جدید روی قبلی که پاک کردن تاتو را سخت‌تر می‌کند.
  • وارد کردن رنگ کرمی به زیر پوست برای کاور کردن تاتو قبلی

توصیه اکید می‌شود که هرگز از روش‌های غیراصولی و غیرمنطقی که توسط افراد غیرمتخصص ارائه می‌شود، استفاده نکنید. اکثر این روش‌ها نه تنها باعث پاک شدن تاتو نمی‌شود بلکه وضعیتی پیش می‌آورد که ممکن است به سلامت پوست و روان شما آسیب بزند.

پاک کردن تاتو با لایه برداری

در روش‌های لایه برداری، لایه اپی درم پوست از بین می‌رود، جوهر و رنگدانه‌های تاتو از لایه میانی پوست خارج می‌شود. از روش‌های لایه برداری برای پاک کردن تاتو می‌توان به فرکشنال co2 و درم ابریژن اشاره کرد. این روش باعث می‌شود ناحیه‌ای که تاتو آن پاک شده است، حساس و دردناک شود. همچنین از نظر نتیجه این روش غیر‌ قابل‌ پیش‌بینی است و معمولا فقط باعث کم رنگ شدن تاتو می‌شود. روش لایه برداری معمولا در کنار لیزر استفاده می‌شود.

نکات مهمی که قبل از تاتو باید بدانید

در پایان ضمن تشکر از شما که تا انتهای این مقاله از ویکی درمان را مطالعه نمودید، توصیه می‌شود، قبل از اینکه بر بدن یا ابروی خود تاتو بزنید، نسبت به انجام این کار خوب فکر کنید. می‌توانید برای اینکه مطمئن شوید از تاتو کردن پشیمان نمی شوید از طرح‌های تاتو موقت استفاده کنید و یا ابروی خود را با مداد بکشید و هرگاه که مطمئن شدید از تاتو خود خسته نمی شوید برای انجام آن اقدام کنید. همچنین برای انتخاب تاتو آرتیست، فرد متخصص و با تجربه‌ای انتخاب کنید و مطمئن شوید از مواد با کیفیت استفاده می‌کند.

پاک کردن تاتو چقدر زمان می برد؟

بیشتر درمان های پاک کردن تاتو معمولا به هفت تا ده جلسه لیزر با فاصله شش تا هشت هفته نیاز دارند.

آیا ریموو کردن تتوی بدن درد دارد؟

بعضی از نقاط استخوانی بدن مانند مچ دست، جناق سینه و مچ پا هنگام ریموو کردن تتو درد بیشتری دارند. خوشبختانه روش هایی هست که می توان این درد را کاهش داد. به کمک کرم های بی حسی موضعی و دستگاهی که باد سرد را روی پوست بدهد، این درد به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

هزینه لیزر پاک کردن تاتو و خالکوبی چقدر است؟

قیمت پاک کردن خالکوبی و تاتو با لیزر برای هر شخص متفاوت است و بستگی به عوامل مختلفی دارد از جمله گستردگی خالکوبی و تعداد جلسات مورد نیاز.

پاک کردن تاتو به چه افرادی توصیه نمی شود؟

همه افراد مخصوصا آنهایی که رنگ پوست تیره دارند، پس از درمان ممکن است با سفید شدن ناحیه مورد نظر مواجه شوند. زیرا هنگام لیزر علاوه بر پاک شدن رنگ ها، تعدادی از رنگدانه های پوست هم از بین می روند. همچنین افرادی که دارای پوست حساس و یا سابقه واکنش آلرژیک پوست هستند نیز بهتر است ریموو تتوی بدن را انجام ندهند. زیرا لیزر رنگدانه های موجود در خال کوبی را تجزیه می کند. گروه سومی که نباید لیزر تتوی بدن انجام دهند، کسانی هستند که مستعد ابتلا به کلوئیدها (گوشت اضافه) هستند. زیرا ممکن است جای لیزر در ناحیه مورد نظر، یک کلوئید بزرگ بر روی پوست آنها ایجاد کند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۵ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

آمنه ابراهیمی

آمنه ابراهیمی هستم مترجم متون در زمینه سلامت پوست و مو و مسائل مربوط به زیبایی. حدود 5 سال در زمینه تولید محتوا به صورت تخصصی در زمینه پوست، مو و زیبایی مشغول به فعالیت هستم. جدیدترین روش های زیبایی و درمانی که در سراسر دنیا منتشر می شود را با علاقه دنبال میکنم. آنها را ترجمه میکنم و در قالب محتواهای متنی درمیآورم و در اختیار شما عزیزان قرار میدهم. ممنون میشم محتواهای بنده را مطالعه کنید و نظرات خودتون را در قالب کامنت با من به اشتراک بزارید.

نوشته های مشابه

۸ دیدگاه

  1. سلام
    تتوی ابروی من که به رنگ قرمز قهوه ای کمرنگ بود.، پس از لیزر کیوسوییچ که برای پاک کردن انجام دادم، بجای پاک شدن، رنگ اش سیاه شده و پررنگ، و بزرگتر.
    علتش چی هست ؟ قابل برطرف شدن هست؟

    1. درود بر شما
      فرکشنال CO2 توانایی کم رنگ کردن تاتو شما را دارد ولی لیزر پیکو از جدیدترین و بروزترین اقدامات پاک کردن تاتو است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *