درمان ترک پوست بارداری

۰
(۰)

ترک پوست یا استرچ مارک به واسطه عوامل درونی و بیرونی بوجود می‌اید و در اکثر زنان و مردان شایع است. از عوامل بیرونی که عمده خانم‌ها از آن رنج می‌برند، ترک پوست ناشی از بارداری است. عوامل درونی که باعث ایجاد ترک پوستی می‌شود، بیماری‌های زمینه ای و دارو‌های حاوی کورتون است. درمان ترک پوست بارداری از عناوینی است که امروزه متخصصین نظرات و توصیه‌های فراوانی در خصوص آن داده‌اند.

وراثت در ایجاد ترک پوست نقش دارد؟

از عوامل ایجاد استریا یا ترک پوست انتقال ژن آن است. در بررسی‌هایی که انجام شده ترک‌های قفقاز بیشتر دچار استرک مارک می‌شوند و در ابتدا به رنگ قرمز و بنفش است و سپس به سفید تغییر رنگ می‌دهند.

وراثت در ترک پوست

ترک پوست حاصل از دوران بلوغ و بارداری

ترک‌ پوستی یا استرچ مارکس در دوران بلوغ، لاغری به یکباره و بارداری ایجاد می‌شوند. بیش از ۳۰ درصد از دختران و پسران بعد از گذراندن دوران بلوغ و ۸۰ درصد از خانم‌ها بعد از گذراندن دوران بارداری، اثرات استرچ مارک را می بینند. از عوامل تاثیر‌گذار در شدت و میزان ترک پوست در دوران بارداری، سن شخص، چندمین تجربه بارداری و سن اولین بارداری است.

با بررسی‌هایی که انجام شده بارداری در سنین پایین، بین ۱۶ تا ۲۰ سالگی احتمال بروز ترک بارداری بیشتر است. اگر بارداری بعد از ۳۵ سالگی صورت بگیرد احتمال ایجاد استرچ مارک بسیار کمتر است. ماه چهارم بارداری شروع پدید آمدن ترک‌های پوستی است چرا که جنین در حال رشد است و پوست شکم در حال کشیده شدن است. امکان بروز ترک پوست بعد از اتمام بارداری اول وجود دارد.

آیا درمان ترک پوست بارداری امکان پذیر است؟

در نظر داشته باشید که رفع ترک‌های پوستی به صورت خود به خود و بدون درمان خیلی موثر نیست. زمان طلایی برای درمان همان مراحل اولیه ایجاد استرچ مارکس است. شما باید قبل از تغییر رنگ ترک‌های پوست به سفید روشن‌تر از رنگ پوست برای درمان آنها اقدام کنید. در ابتدای ایجاد ترک‌های پوست رنگ آنها قرمز مایل به بنفش است.

  • درمان ترک پوست بارداری با استفاده از ترتینوئین، اسید گلیکولیک و ویتامین سی موضعی امکان‌پذیر است.
  • درمان ترک پوست بارداری از طریق لیزرهای IPL  و PDL و فرکشنال نتایج متفاوتی داده است و متناسب با شرایط عمومی هرکس متفاوت است.
  • بسیاری از کرم‌‌ها و لوسیون‌ها برای درمان ترک پوست بارداری تهیه شده‌اند که استفاده سر وقت و به موقع از آنها می‌تواند نتایج مطلوبی را به همراه داشته باشد و در روند درمان ترک پوست بارداری بسیار موثر باشد.
  • برای پیشگیری از ایجاد ترک پوست در دوران بارداری می‌توانید از مرطوب کننده به صورت مداوم استفاده کنید. از دلایل اصلی ایجاد ترک پوست، خشکی پوست است.
  • برنامه غذایی می‌تواند معجزه کند. برنامه غذاییتان را در دوران بارداری جدی بگیرید و با خوردن خوراکی‌های سرشار از ویتامین ث از بروز ترک پوست در دوران بارداری جلوگیری کنید.
  • حواستان به اضافه وزن دوران بارداری باشد. اینکه شما برای دو نفر غذا می‌خورید به این معنی نیست که باید دو برابر معمول غذا بخورید. سعی کنید با داشتن برنامه غذایی کم اما مقوی روند افزایش وزنتان را کنترل کنید. با پیشگیری دیگر نیازی به درمان ترک پوست بارداری ندارید.
  • برای درمان ترک پوست بارداری می‌توانید از مخلوط روغن بادام و روغن جوانه گندم که از طریق پرس سرد تهیه شده است، استفاده کنید.
  • کربوکسی تراپی شکم برای رفع ترک پوست دوران بارداری روشی موثر است که اکثر خانم‌هایی که درمان‌های گفته شد بالا را امتحان کرده‌اند و نتیجه‌ای نگرفته‌اند به آن رو می‌آورند.

 ترک پوست ناشی از بارداری

سوالات متداول

درمان خانگی ترک شکم چگونه است؟

برای درمان خانگی و برطرف کردن ترک شکم خود بعد از بارداری میتوانید در خانه از روغن های نارگیل، کرچک، زیتون، سرکه سیب و آلوئه ورا استفاده کنید و در ناحیه ترک، از این موارد بمالید.

ترک شکم در بارداری از کی شروع میشود؟

معمولا بسته به اندازه رشد جنین و بزرگ شدن آن، حدود ماه ششم بارداری ممکن است شاهد ترک هایی در نواحی سینه و شکم باشید و این ترک ها تا آخر دوره بارداری افزایش می یابند.

کلام آخر

ترک پوست بارداری، عارضه‌ای طبیعی است و به دلیل افزایش وزن و لاغری به یک باره است. برای پیشگیری از آن حفظ رطوبت پوست از طریق کرم‌های مرطوب کننده و تغذیه سالم و سرشار از ویتامین سی موثر است. بعد از بروز ترک پوست، با درمان به موقع در مراحل اولیه می‌توانید از دائمی شدن آن جلوگیری کنید. با ویکی درمان همراه باشید تا با جدیدترین روش های درمانی و زیبایی آشنا شوید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

آمنه ابراهیمی

آمنه ابراهیمی هستم مترجم متون در زمینه سلامت پوست و مو و مسائل مربوط به زیبایی. حدود 5 سال در زمینه تولید محتوا به صورت تخصصی در زمینه پوست، مو و زیبایی مشغول به فعالیت هستم. جدیدترین روش های زیبایی و درمانی که در سراسر دنیا منتشر می شود را با علاقه دنبال میکنم. آنها را ترجمه میکنم و در قالب محتواهای متنی درمیآورم و در اختیار شما عزیزان قرار میدهم. ممنون میشم محتواهای بنده را مطالعه کنید و نظرات خودتون را در قالب کامنت با من به اشتراک بزارید.

نوشته های مشابه

۸ دیدگاه

    1. سلام دوست عزیز
      در رنج این سنین بیشتر روش هایفوتراپی پیشنهاد می شود اما برای اطلاعات بیشتر می توانید با متخصصین مشورتی داشته باشید.
      ممنون از شما?

  1. من از درمان ترک پوست بارداری که از زایمان اول تا به امروز دارم نا امید شده بودم اما با خواندن این مقاله تصمیم به ترمیم و رفع آن گرفتم.ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *