بهترین درمان سرماخوردگی در کودکان چیست؟

۵
(۱)

اکثر پدر و مادرها این تجربه را داشته‌اند که کودکشان در فصل سرما با عطسه و آبریزش بینی دست و پنجه نرم می‌کند. سرماخوردگی کودکان در همه فصول به خصوص فصل پاییز و زمستان اتفاق می‌افتد. برای درمان سرماخوردگی در کودکان روش‌های زیادی وجود دارد.

این بیماری بخش گریزناپذیر از زندگی است. بدن کودک نمی‌تواند به راحتی در برابر ویروس مقاومت کند. گاهی این فرآیند رخ می‌دهد که پدر و مادر به درمان خودسرانه سرماخوردگی می‌پردازند. این اتفاق ممکن است برای کودک خطرناک باشد، پس قبل از هر چیز با پزشک مشورت کنید.

در این مقاله از ویکی درمان با راه‌های درمان سرماخوردگی در کودکان آشنا می‌شوید. 

بیماری سرماخوردگی چیست؟

درمان سرماخوردگی

سرماخوردگی با نام زکام حاد یا رینوفارنژیت شناخته می‌شود. این بیماری مربوط به بخش دستگاه تنفسی فوقانی و بینی می‌باشد و در صورت ارتباط با شخص بیمار، امکان ابتلای شما نیز وجود دارد. این ویروس امکان انتقال از دست به چشم و بینی را دارد. ویروس سرماخوردگی از طریق اشیا یا افراد آلوده قابل انتقال است. به دلیل تعداد بالای ویروس‌ها، احتمال ابتلا به سرماخوردگی در کودکان بسیار زیاد است.

مطلب پیشنهادی: واکسن پرونار برای افزایش سطح ایمنی بدن

علائم و نشانه های سرماخوردگی 

برای آشنایی با علائم  و درمان سرماخوردگی در کودکان با ما همراه باشید:

  • عطسه و خارش گلو
  • گرفتگی صدا
  • سوزش بینی
  • گلودرد
  • ترشحات بینی
  • سردرد
  • تب بین ۳۸ تا ۳۹ درجه سانتیگراد
  • درد عضلات
  • خارش چشم
  • کاهش احساس بویایی

مطلب پیشنهادی: سندرم رایز

۱۱ روش خانگی درمان سرماخوردگی 

هنگام سرماخوردگی کودک، والدین تلاش می‌کنند تا با استفاده از راهکارهای موثر، به درمان آن بپردازند. معمولا ترجیح داده می‌شود تا با استفاده از درمان‌های خانگی به مقابله با آن پرداخت. استفاده از داروهای شیمیایی بدون نسخه برای کودکان مناسب نیست. در ادامه این مقاله به روش‌های درمان سرماخوردگی در کودکان می‌پردازیم:

  1. مصرف عسل و آبلیمو: اگر کودک زیر یک سال است نباید عسل مصرف کند. اما اگر کودک از مرز یک سالگی عبور کرده‌باشد، استفاده از عسل و آبلیمو برای درمان گلودرد و سرفه بسیار مفید است. با استفاده از تحقیقات انجام شده؛ خوراندن نصف قاشق عسل به کودک ۲ تا ۵ سال، در هنگام خواب برای درمان گلو درد کمک‌کننده است.
  2. مرطوب کردن راه تنفسی: اگر کودک سرفه‌های شدید می‌‌کند؛ باید ۱۵ دقیقه در روز، دوش آبگرم بگیرد. این کار به باز شدن راه‌های تنفسی کمک می‌کند.
  3. ویتامین c: با مصرف ویتامین c در دوران سرماخوردگی می‌توانید، دوران نقاهت را کوتاه‌تر کنید. با مصرف ویتامین c می‌توان میزان سرفه و عطسه را کاهش داد. گریپ فروت و آب پرتقال از مقدار بسیار زیادی ویتامین c برخوردار است.
  4. استراحت: از میزان خواب کودک اطمینان حاصل کنید تا به قدر کافی استراحت کند. کودکان با توجه به سن، به ۸ تا ۱۲ ساعت خواب احتیاج دارند. میزان خواب کافی در جلوگیری به ابتلا به ویروس بسیار مفید است. اگر کودک شما به طور مرتب، به بیماری مبتلا می‌شود، نیاز به خواب کافی دارد.
  5. گل گاو زبان: مصرف گل گاو زبان به دلیل سرشار از ویتامین C، ویتامین B، آنتی اکسیدان و… باعث افزایش سیستم ایمنی بدن کودکان می‌شود و روشی مناسب برای درمان سرماخودرگی کودکان است.

10 روش درمان سرماخوردگی

  1. دستگاه بخور: با استفاده از دستگاه تنفسی می‌توان راه تنفسی کودک را نرم‌تر کرد. سعی کنید تا کودک را از گرد و خاک و رطوبت گرم دور نگه دارید. 
  2. مصرف سوپ: با یک کاسه سوپ مرغ داغ، به باز شدن مسیر عبور هوا در بینی کمک کنید. سوپ داغ مرغ دارای عطر و طعم خاصی است که باعث بهبود ترشحات بینی می‌شود. ترشحات بینی باعث خارج شدن میکروب‌ها از بدن می‌شود.
  3. مصرف مایعات: با مصرف ۸ لیوان آب، آبمیوه طبیعی، چای و دیگر مایعات … به درمان هرچه سریع‌تر سرماخوردگی کمک کنید. با مصرف مایعات به خروج آلودگی از بدن سرعت می‌بخشید.
  4. غرغره آب نمک: با غرغره روزانه آب نمک، مانع از تحریک گلو شوید. با حل کردن یک قاشق چایخوری در یک لیوان آب گرم، گلوی خود را شستشو دهید.
  5. مصرف زنجبیل: نوشیدن چای زنجبیل تا ۳ بار در هر روز یا خوردن زنجبیل خام به درمان سرماخوردگی، کمک شایانی می‌کند. برای این کار کافی است تا دو فنجان آب جوش را به همراه یک قاشق زنجبیل، مخلوط کنید. با گذشت ۵ دقیقه زنجبیل‌ها را از ظرف خارج کنید و عسل و آبلیمو به آن اضافه کنید.
  6. گرم نگه داشتن: اگر بدن کودک را گرم نگه‌دارید، به درمان سرماخوردگی در کودکان کمک می‌کنید.زیرا در این وضعیت، بدن انرژی خود را برای حفظ دمای بدن، صرف نخواهد کرد و بیمار بسیار زودتر بهبود می‌یابد.

پیشگیری از سرماخوردگی در کودکان

پیشگیری از سرماخوردگی

در ادامه با راه‌های پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی آشنا می‌شوید. 

  • پیشگیری از کمبود آب بدن: با تامین آب بدن در زمان سرماخوردگی، به درمان سرماخوردگی در کودکان سرعت بخشید. بهتر است از ترکیب آب، آبمیوه و مقداری زنجبیل غافل نشوید. همچنین با دادن آب مرغ به کودک، آب از دست رفته‌ی بدن را تامین کنید.
  • تمیزی دست ها: باید به کودکان آموزش داد که دست‌های خود را قبل از غذا خوردن و بعد از تمیز کردن بینی، حتما بشوید. کودکان باید مسئولیت نظافت خود را برعهده بگیرند و دستهایشان را مرتب بشویند.
  • در چند روز اول که احتمال سرایت بیش‌تر است از بیماران دوری کنید.
  • به کودک آموزش دهید اگر صابون در دسترس نبود، از ضدعفونی‌کننده‌های حاوی الکل استفاده کند.
  • سعی کنید تا سطوح خانه را تمیز نگه دارید.
  • از وسایل شخصی مثل لیوان، حوله و کیسه حمام که فرد مبتلا استفاده کرده‌است؛ استفاده نکنید.

سخن آخر

در این مقاله از ویکی درمان تلاش کردیم تا شما را با راه‌های پیشگیری و درمان سرماخوردگی در کودکان آشنا کنیم. توجه کنید که مصرف آنتی بیوتیک برای مبارزه با میکروب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و در درمان سرماخوردگی هیچ تاثیری ندارد. استفاده بیجا از آنتی بیوتیک‌ها احتمال مقاومت بدن را  در آینده کاهش می‌دهد.

سوالات متداول

مصرف آنتی بیوتیک در درمان سرماخوردگی تاثیر گذار است؟

مصرف آنتی بیوتیک تنها در درمان باکتری موثر است و برای سرماخوردگی تاثیری ندارد.

برای جلوگیری از قرمزی پوست بینی باید چه کرد؟

برای تمیز کردن بینی کودک از دستمال مرطوب استفاده کنید تا قرمز نشود.

 

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۵ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

سمیرا حسن آبادی

من متخصص سئو و بهینه سازی سایت هستم. جزو نفرات اول تیم ویکی درمان بوده ام و خوشحالم که توانسته ایم محتوای به روزی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. همیشه برای بالا بردن کیفیت محتواها و خدمات ویکی درمان در تلاش خواهیم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *