در ماه ۱ بارداری (ماه اول بارداری) چه اتفاقی می افتد؟

۰
(۰)

به ماه ۱ بارداری خود خوش آمدید، هر چند ممکن است اصلا متوجه بارداریتان نشده باشید. هفته اول بارداری با خونریزی دوره قاعدگی شروع می شود اما هم اکنون شما هنوز باردار نیستید؛ تخمک گذاری و لقاح در انتها هفته دوم بارداری رخ می دهد و دوره بارداری از اولین روز آخرین قاعدگی آغاز می شود.

به عبارتی دیگر دو هفته اول از ماه ۱ بارداری، به طول می کشد تا متوجه علائم بارداری بشوید. حتی ممکن است در برخی از مادران هیچ کدام از علائم بارداری جز تاخیر پریودی را تجربه نکنند.

دقت داشته باشید زود تشخیص دادن بارداری در هفته های اول می تواند به داشتن دوران بارداری سالم کمک بزرگی کند. بنابراین برای جلوگیری از هر گونه خطرات احتمالی از جمله بیماری های ژنتیکی و محیطی، حتما ویزیت دکتر قبل از بارداری را داشته باشید تا با خیال راحت دوران بارداری را سپری کنید.

برای حفظ سلامت فرزند آینده تان، سه ماه پیش از بارداری از قرص های فولیک اسید زیر نظر دکتر مصرف کنید. تحقیقات نشان داده اند که مادرانی که ۳۰۰ میکروگرم فولیک اسید مصرف کرده اند، احتمال اینکه فرزندشان به نارسایی عصبی لوله شنوایی مبتلا شود، به صورت چشمگیری حدود ۷۰ درصد کاهش می یابد.

در ادامه مطلب از ویکی درمان به علائم و توصیه های ماه اول بارداری می پردازیم.

علائم ماه ۱ بارداری

هر چند علائم ماه ۱ بارداری زیاد واضح نیستند اما ممکن است به علائمی همچون : تغییرات خلق و خو، تکرر ادرار، نفخ، دل درد، کمردرد، لکه بینی، حساسیت سینه، خستگی، تهوع، یبوست، ویار بارداری و از همه مهمتر تاخیر پریود مواجه شوید.

به طور کلی اصلی ترین نشانه های اولیه بارداری شامل : اشتیاق بالا به غذا خوردن، خستگی و احساس مریضی می باشد. اگر با هر یک از علائم فوق روبه رو شدید، احتمال باردار بودنتان وجود دارد.

علائم ماه 1 بارداری

همچین به خاطر داشته باشید که ماه های اول بارداری بخصوص ماه ۱ بارداری، بسیار برای زنده ماندن جنین حیاتی می باشد و در ماه های اولیه بارداری دلایل زیادی برای سقط جنین وجود دارد، مهمترین این عوامل شامل : مشکلات کروموزومی، مشکلات رحمی، عفونت، مصرف الکل و برخی از داروها که باعث اختلال در روند بارداری می شوند از عوامل رایج در سقط جنین در ماه های اول بارداری می باشد.

باید توجه داشت که سه ماهه اول بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا که اندام های اصلی جنین در حال شکل گرفتن هستند.

تغییرات بدن مادر در ماه اول بارداری

در ماه اول بارداری سعی شود در ابتدا تست بارداری را انجام دهید تا از بارداری خود مطمئن شوید. همچنین معاینه پزشک را پشت گوش نیندازید، بهتر است در همین ابتدا زیر نظر پزشک باشید و رژیم غذایی مخصوص بارداری به همراه مصرف اسید فولیک نیز فراموش نشود. همچنین ماه ۱ بارداری بهترین زمان برای ترک عادت های غلط غذایی بوده و از مصرف سیگار و الکل اجتناب کنید.

هنگامی که متوجه بارداریتان می شوید، رفته رفته احساساتتان تغییر پیدا می کند. این تغییرات کاملا طبیعی بوده و به دلیل افزایش هورمون های بارداری می باشد. به همین علت برخی از مادران در دوران بارداری دچار افسردگی، نداشتن میل جنسی، اختلال در خواب، ناراحتی، عصبانیت و گریه بی دلیل می شوند.

در ماه ۱ بارداری تخمک با اسپرم لقاح پیدا کرده و به سمت لوله فالوپ حرکت می کنند تا در نهایت در رحم لانه گزینی کند. ممکن است در این مرحله با خونریزی مواجه شوید.

هورمون بارداری در ماه اول بارداری تا هفته ۱۲ ترشح می شود و رفته رفته با علائم بیشتری مواجه خواهید شد. دقت داشته باشید با افزایش هورمون بارداری، حالت تهوع تان نیز زیاد تر خواهد شد؛ از این رو بهتر است گرسنه نباشید، زیرا خالی بودن معده، حالت تهوع را بیشتر می کند. در نهایت تکرر ادرار در این ماه زیاد تر خواهد شد به دلیل آن که رحم در حال بزرگ شدن می باشد و به مثانه فشار بیشتری وارد می شود.

نکات کلیدی رژیم غذایی در ماه یک بارداری

نکات مهم ماه 1 بارداری

  • تا حد ممکن مایعات بیشتری مصرف کنید و بدن خود را هیدراته نگهدارید.
  • حتما رژیم غذایی بارداری که توسط دکتر تغذیه تنظیم شده است را دنبال کنید.
  • وعده غذایی خود را در طول روز افزایش داده و هر وعده غذایی را سبک میل کنید.
  • از مصرف غذا های چرب و تند در ماه ۱ بارداری خودداری کنید.
  • از مصرف تخم مرغ خام و نیم پز اجتناب کنید.
  • محصولات لبنی غیر پاستوریزه مصرف نشود.
  • از مصرف غذاهایی که ارزش غذایی آن پایین می باشد همچون پیتزا و غذاهای سرخ شده که مقادیر بالایی از چربی دارند، بپرهیزید.
  • از مصرف کافئین تا حد ممکن اجتناب کنید.
  • برای کاهش حالت تهوع مصرف غذاهایی که حاوی ویتامین B6 هستند همچون : آجیل، ماهی سالمون، کره بادام زمینی و موز به شدت توصیه می شود.

سخن آخر

ماه ۱ بارداری بسیار حیاتی بوده هر چند اکثر مادران متوجه باردار بودن خود تا سه هفته اول بارداری نمی شوند. از این رو توصیه می شود که اگر با هر یک از علائم ذکر شده روبه رو شدید، بهتر است هرچه سریع تر تست بارداری را انجام دهید.

در نهایت در صورت مثبت بودن تست بارداری، توصیه می شود تا تحت نظر پزشک باشید و از همان ابتدا رژیم غذایی دوران بارداری که توسط متخصص تغذیه تنظیم می شود را دنبال کنید. دقت داشته باشید تغذیه سالم برای داشتن فرزندی سالم و باهوش نقش بزرگی را ایفا می کند و ماه دوم بارداری راحت تری را ایجاد می کند؛ بنابراین از تغذیه سالم در دوران بارداری غافل نشوید.

آیا احتمال سقط جنین در ماه های اول بارداری بالا می باشد؟

بله، ماه های اول بارداری به دلیل تشکیل و شکل گیری ارگان های اصلی بدن جنین بسیار حیاتی هستند؛ از این رو باید بیشتر به توصیه ها و مراقبت های دوران بارداری توجه داشته باشید.

چرا درمان افسردگی در ماه های اول بارداری مهم است ؟

تجربه‌ی افسردگی عمده در دوران بارداری خطر زایمان زودرس، وزن پایین نوزاد، کاهش رشد جنین و سایر مشکلات برای نوزاد را به دنبال دارد. از این رو اگر دچار افسردگی شده اید بهتر است هرچه سریع تر برای درمان آن اقدام کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

الهام کریمی

الهام کریمی هستم. دانشجوی پزشکی، زنان و زایمان. تلاش میکنم شما را با محتواهای صحیح و به روز در زمینه آشنا کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *