۸ خاصیت و فواید گل گاو زبان و طریقه مصرف آن

۵
(۱)

گیاه گل گاو زبان

حتما تا به حال اسم گیاه گل گاو زبان را شنیده‌اید. گیاهی که در بین ایرانیان محبوبیت زیادی دارد و از خواص آن در طب سنتی بسیار یاد شده است. از این گیاه به صورت دمنوش و شربت برای آرامش استفاده می‌کنند. در این مقاله از ویکی درمان قصد داریم راجع به این گیاه صحبت کتیم.

 نام‌های دیگری مثل بلووید یا افعی گیاه نیز برای این گیاه شناخته می‌شود. در طب سنتی قدیمی به آن لسان الثور می‌گفتند. اسم علمی گیاه گل گاو زبان Echium vulgare  می‌باشد.

این گیاه از تیره گاو زبانیان است و گیاهی یک ساله و علفی است. ارتفاع آن به ۰.۶ متر میرسد و خارهای ریزی روی ساقه آن است. برگ این گیاه مخملی است و روی آن تارهای خشنی است که در هنگام چیدن این برگ‌ها در دست نوعی گزیدگی حس می‌شود. رنگ گیاه گل گاو زبان لاجوردی و شبیه گل انار است. اگر تخم این گیاه را در آب خیس کنید لعاب می‌اندازد و به شکل دایره است.

مزاج این گیاه گرم است و سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، فلانوئید، آنتو سیانین، اسید گاما لینولئیک، کولین، ویتامین‌های B، C، منیزیم، کلسیم، آهن و پتاسیم است.

گیاه گل گاو زبان

۸ خاصیت شگفت انگیز گل گاو زبان

گیاه گل گاو زبان خواص فراوانی دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

۱) بهبود علائم سرماخوردگی

این گیاه برای سرفه‌های مزمن و آسم‌های خفیف مفید است. در مواقع سرماخوردگی می‌توانید آن را همراه با بابونه، سنبل الطیب و شقایق دم و روزی دو یا سه بار میل کنید تا بهبود پبدا کنید.

۲) زیبایی پوست و مو

برای خشکی پوست، خارش و جوش‌های عصبی و دردناک، می‌توانید محلولی از مخلوط عصاره برگ گل گاو زبان با آب تهیه کنید و بر روی پوست قرار دهید.

از روغن این گیاه برای برای پیشگیری از بیماری‌های پوستی کف سر نیز استفاده می‌شود. برای مثال برای بیماری فولیکولیتیس (بیماری‌ای که فولیکول‌های مو ملتهب می‌شوند و در پی آن ریزش شدید مو اتفاق می‌افتد.) یک راه درمانی طبیعی است. در صورت مشکلات حاد به بهترین دکتر پوست مراجعه کنید.

۳) تقویت اعصاب

از خواص مهم گل گاو زبان آرام بخش بودن آن است. در زندگی امروزی که پر از اضطراب و استرس است برای کمرنگ کردن این حس و تقویت اعصاب این دمنوش گیاهی میتواند کمک کننده باشد.

۴) ضد سرطان

همانطور که گفته شد گل گاو زبان دارای منیزیم است که برای پیشگیری سرطان توصیه می‌شود؛ اما برای استفاده از آن توسط فرد مبتلا به سرطان پیشنهاد می‌شود با پزشک مشورت کنید.

۵) ضد التهاب و قرمزی

آلکوالویید موجود در گل گاو زبان، به آلرژی، روماتیسم، درد مفاصل و التهاب و قرمزی کمک می‌کند.

۶) تب بر

استفاده از این گیاه برای پایین آوردن تب نیز توصیه می‌شود برای مثال بیماری‌هایی که با تب همراه است، می‌توان به آبله، سرخک و کهیر اشاره کرد.

خواص گل گاو زبان

۷) درمان درد معده

خواصی که به صورت کلی تمامی دمنوش‌ها دارند درمان معده درد است، همچنین برای مشکلات گوارشی و روده‌ها کاربرد دارند. اگر کسی دچار دل دردهای شدید شود و یا برای هضم غذا مشکل داشته باشد، مصرف دمنوش گل گاو زبان همراه با نبات و شکر می‌تواند مفید باشد. همچنین دمنوش این گیاه همراه با بهارنارنج برای تقویت معده و مشکلات گوارشی مناسب است.

۸) کاهش درد دوره پریود

گیاه گل گاوه زبان خاصیت ضد التهابی و ضد درد دارد که برای دوره پریود خانم‌ها مناسب است. این گیاه برای کاهش دردهای کمر، سوزش سر دل، کاهش استرس و بهبود اعصاب مفید است و مصرف آن به منظم شدن قاعدگی کمک می‌کند.

عوارض مصف بیش از حد گل گاو زبان

  • در طول بارداری استفاده از این گیاه توصیه نمی‌شود و به علت وجود آلکالوئیدها ممکن است جنین آسیب ببیند.
  • برای افراد مبتلا به سنگ کلیه نیز استفاده از این گیاه مناسب نیست و باعث تشدید تولید سنگ می‌شود.
  • برای کسانی که فشار خون دارند جوشانده گل گاو زبان را به همراه لیموی تازه میل کنند.
  • مصرف بیش از حد آن در مدت زمان طولانی، خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می‌دهد.

در صورتی که مبتلا به بیماری خاصی هستید برای مصرف دمنوش این گیاه، می‌توانید از بهترین دکتر طب سنتی مشورت بگیرید.

طریقه مصرف گیاه گل گاو زبان

برای تهیه دمنوش مقداری از آن را به همراه آب جوش روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید و ۱۰ دقیقه زمان دهید و سپس ۱۰ دقیقه بدون حرارت در دمای معمولی بگذارید بماند. دمنوش شما آماده است.

برای تهیه شربت، گل‌های تازه این گیاه را در آب خیسانده و با آب لیمو و شکر ترکیب کنید. یک شربت مناسب برای روزهای گرم تابستان است.

یک حالت دیگر مصرف این گیاه به صورت عرق است؛ که به صورت آماده از عطاری‌ها می‌توانید تهیه کنید.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم خواص و مضرات این گیاه و شیوه مصرف آن را بیان کنیم. توجه داشته باشید که هر فرد روزانه ۲ گرم می‌تواند استفاده کند و بهترین روش مصرف آن به شکل دمنوش گیاهی است. داروهای گیاهی و طب سنتی نباید با غذا مصرف شوند و حداقل یک ساعت باید با غذا و حالت ناشتا فاصله داشته باشد که تاثیر بهتری داشته باشد.

بهترین زمان مصرف گل گاو زبان چه زمانی است؟

بهترین زمان مصرف این گیاه شب ها قبل از خواب است زیرا این گیاه خاصیت آرام بخشی دارد.

آیا مصرف رگل گاو زبان در دوران شیردهی توصیه می شود؟

مصرف این گیاه در زمان بارداری توصیه نمی شود و ممکن است به جنین آسیب برساند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۵ / ۵. تعداد رای: ۱

هنوز رای ثبت نشده است.

ویدا جامی

ویدا جامی هستم. علاقه مند به حوزه تولید محتوا. سالها در زمینه ترجمه و تولید محتوا اطلاعات عمومی مشغول به فعالیت هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *