خواص آویشن در درمان بیماری‌ها + ۱۸ خاصیت اصلی این گیاه

۰
(۰)

خواص آویشن که در دنیای امروزی و طب مدرن مورد غفلت قرار گرفته است را با هم بررسی خواهیم کرد؛ این گیاه گیاهی از دسته نعناعیان به حساب می‌آید. در مصر باستان از این گیاه برای رفع بوی بد دهان استفاده می‌کردند. آویشن انواع متفاوتی دارد؛ اما آویشن فرانسوی از رایج‌ترین آنها است. زنبور‌ها نیز جذب گل‌های آویشن می‌شوند؛ عسل آویشن که سیسیل نامیده می‌شود از صد‌ها سال پیش هم معروف بوده است. آویشن حاوی مقادیر بالای تیمول و کارواکرول است که تیمول خاصیت ضدعفونی‌کننده و کارواکرول خاصیت ضدباکتریایی دارد.

آویشن را گیاهی دارویی می‌دانند که برای پیشگیری از عفونت‌های تنفسی و سرماخوردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبع آویشن گرم و خشک است و از آن به‌عنوان مصلح برخی از مواد غذایی مانند پنیر، ماست، سیب‌زمینی، لوبیا‌سبز و نخود‌سبز استفاده می‌شود. در این مطلب از ویکی درمان به فواید آویشن از جمله خواص آویشن برای قاعدگی، ریه، پوست و مو و مضرات آویشن خواهیم پرداخت.

خواص آویشن برای قاعدگی

گیاه آویشن را در درمان اختلالات قاعدگی و تسکین دردهای قاعدگی استفاده می‌کنند. از دیگر خواص آویشن برای قاعدگی، کمک به درمان گرفتگی عضلات بدن در زمان قاعدگی اشاره کرد. در ضمن گیاه آویشن می‌تواند عفونت واژن را نیز برطرف کند.

خواص آویشن برای انسان

خواص آویشن برای ریه

از خواص دیگر آنتی سپتیک و آنتی بیوتیک بودن آویشن است. از گیاه آویشن برای درمان مشکلات تنفسی مانند برونشیت استفاده می‌کنند. همچنین برای درمان گلودرد و سردرد نیز مثمر ثمر است. آویشن برای مقابله با عفونت‌های مجاری تنفسی هم کاربرد دارد. مصرف منظم چای آویشن برای سلامتی ریه بسیار مفید است.

شما می‌توانید چای آویشن را همراه با عسل میل کنید و از خواص آویشن برای سلامتی بهره ببرید. از بخور آویشن هم می‌توانید برای افرادی که دچار مشکل سینوزیت‌های مکرر می‌شوند استفاده نمود.

خواص آویشن برای پوست و مو

سال‌هاست که از خواص آویشن برای مو استفاده می‌کنند. در ضمن روغن اسانس آویشن باعث رشد مو می‌شود و با مشکلات مو مقابله می‌کند.

تحریک رشد مو با آویشن

مواد مغذی آویشن به فولیکول‌های مو برای رشد بسیار مفید است. گردش خون کف سر را افزایش می‌دهد.

خواص آویشن برای پوست و مو

درمان شوره سر با آویشن

آویشن با توجه به اینکه خواص ضد باکتریایی دارد، می‌تواند پوست سر شما را تمیز کند ،این گیاه که اغلب به عنوان یک عنصر در شامپو یا نرم کننده‌‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد در درمان شوره سر بسیار موثر است.

در ضمن اگر به درمان گیاهی ریزش مو علاقه‌مند هستید، می‌توانید به این مطلب ما هم سربزنید.

خواص آویشن برای درمان انواع بیماری‌ها

خواص ضد التهابی آویشن :  یکی از خواص آویشن ضد التهابی بودن آن است که باعث جلوگیری از التهاب مزمن می‌شود و می‌تواند به شما کمک کند تا از شر مشکلاتی همچون آکنه خلاص شوید.

درمان سوء هاضمه از خواص آویشن : چای آویشن به منظور تقویت هاضمه و کاهش نفخ نیز به صورت رایج استفاده می‌شود. همچنین حاوی روغن‌هایی می‌باشد که می‌تواند زخم معده را هم درمان کند.

حفظ سلامت استخوان با خواص آویشن : آویشن یک منبع عالی از ویتامین K، آهن، کلسیم، و منگنز می‌باشد. این مواد معدنی نقش حیاتی در سلامت، رشد و تراکم استخوان‌ها و کاهش مشکلاتی در آن ایفا می‌کند.

حفظ سلامت استخوان با خواص آویشن

مزایای قلبی و عروقی آویشن : این گیاه به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان و خاصیت ضد التهابی که دارد از التهاب مزمن جلوگیری می‌کند که از علل عمده بیماری‌های قلبی است. فشار خون را پایین می‌آورد و قلب را تقویت می‌نماید.

کنترل فشار خون با آویشن : پیشرو مبحث قبلی عصاره این گیاه به دلیل غنی بودن از پتاسیم نقشی حیاتی در کنترل فشارخون و ضربان قلب دارد.

بهبود بینایی با آویشن : یکی از خواص آویشن بدلیل اینکه منبع غنی ویتامین A است و این ویتامین به از بین بردن بیماری‌های چشم کمک می‌کند.

خواص ضد باکتریایی آویشن : آویشن فواید زیادی برای مبارزه با انواع باکتری‌ها و قارچ‌ها دارد. همچنین توانایی افزایش قدرت آنتی بیوتیک را دارد که می‌تواند باکتری‌های درون و بیرون بدن را از بین ببرد. چای آویشن برای مسائل پوستی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خواص ضد باکتریایی آویشن

پیشگیری و درمان کم خونی با خواص آویشن : آویشن یک منبع عالی و سرشار از آهن است که مصرف ۲۰ درصد از آن برای فراهم سازی مواد معدنی مورد نیاز در طی روز توصیه می‌شود. آهن برای تولید گلبول‌های قرمز و تولید انرژی مؤثر و کاربردی است؛ کمبود آهن میتواند مسبب کم خونی شدید، خستگی و افزایش حساسیت به عفونت‌ها شود. شما می‌توانید با گنجاندن آویشن در رژیم غذایی خود از کم خونی و سایر اختلالات حاصله، پیشگیری و کنید.

سلامت دهان و دندان با آویشن : خواص ضد باکتریال آویشن، آن را به یکی از بهترین راه حل‌ها برای بوی بد دهان، تبدیل کرده است زیرا کمک می‌کند تا باکتری‌های موجود در دهان از بین بروند.

تقویت سیستم ایمنی بدن با آویشن : این گیاه به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که دارد، باعث جلوگیری از عفونت و بیماری‌ها می‌شود. روغن موجود در گیاه آویشن با افزایش امگا ۳، در مغز به حفظ سلول‌های بدن و کاهش روند فرایند پیری کمک می‌کند. آویشن یک تونیک انرژی بزرگ برای بدن محسوب می‌شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن با آویشن

خواص دیورتیک آویشن : این گیاه با افزایش میزان ادرار در از بین بردن نمک‌های اضافی، آب و سایر سم‌ها کمک می‌کند. همچنین برای افراد مبتلا به نارسایی‌های مزمن کلیه نیز مفید می‌باشد.

آویشن باعث خواب آرام و کاهش خستگی می‌شود : مصرف چای آویشن همراه با عسل سبب می‌شود تا خوابی آرام داشته باشید. روغن آویشن دارای اثرات آرام بخش عالی است و می‌تواند خستگی را به مقدار فراوانی کاهش دهد و خلق و خوی را بهتر کند.

ویژگی‌های ضد سرطانی آویشن : مطالعات ثابت کرده است که ترکیبات موجود در عصاره گیاه آویشن ممکن است از سرطان در روده بزرگ جلوگیری کند. در ضمن مصرف آویشن کوهی نیز منجر به مرگ سلول‌های سرطانی در ناحیه پستان می‌شود.

روش تهیه چای آویشن

  • یک قاشق غذاخوری از آویشن را همراه با ۲ لیوان آبجوش مخلوط کنید
  • آن را به مدت ده دقیقه اجازه دهید که دم بکشد.
  • بعد از ده دقیقه می‌توانید چای آویشن خود را میل کنید.

روش تهیه چای آویشن

مضرات آویشن

در کنار فواید و خواص آویشن که در نوع خود فوق العاده و بی‌نظیر است ، در کنار آنها عوارض نیز دارد.

امکان آلرژی :  گفتیم که آویشن از خانواده نعناعیان است، اگر به گیاهان این دسته حساسیت دارید از آویشن هم سعی کنید که استفاده نکنید.

تاثیر منفی بر غده تیروئید :  آویشن می‌تواند تاثیر بد و بسیار منفی بر روی هورمون غده هیپوفیز که تیروئید را تحریک می‌کند، بگذارد و در نتیجه باعث اختلال بر تیروئید می‌شود.

در دوران بارداری و شیردهی :  گیاه آویشن درمان قاعدگی را تحریک می‌کند و احتمال اینکه زنان را در خطر سقط جنین قرار دهد، وجود دارد؛ بنابراین آویشن برای زنان باردار خطرناک است.

 التهاب پوستی :  افرادی که حساسیت پوستی دارند ممکن است استفاده از روغن آویشن در آنها ایجاد التهابات پوستی کند.

تداخل دارویی :  اگر از داروهای ضد تیروئید استفاده می‌کنید از مصرف آویشن در کنار آن پرهیز کنید.

موارد منع مصرف آویشن

در خوردن آویشن نباید زیاده روی کنید چون باعث بروز آلبومین در ادرار  شما می‌شود و همچنین در برخی کتب طب سنتی اشاره شده است که استفاده بی مورد آن به سقط جنین منجر می‌شود برای همین مصرف آن برای زنان حامله و باردار به کلی توصیه نمی‌شود. در صورتی که دنیال بهترین دکتر طب سنتی هستید می‌توانید از این مقاله ما هم بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

آیا مصرف آویشن برای درمان افسردگی مفید است؟

سبزی آویشن دارای ماده فعالی به نام کارواکرول است که برای تقویت حافظه مفید بوده، همچنین خاصیت ضدافسردگی دارد.

آیا مصرف آویشن برای درمان ریزش مو موثر است؟

مواد مغذی موجود در آویشن به فولیکول‌های مو برای رشد کمک می‌کند. گردش خون کف سر را افزایش می‌دهد. از این رو مصرف آویشن برای درمان ریزش مو موثر است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین رای ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز رای ثبت نشده است.

ویدا جامی

ویدا جامی هستم. علاقه مند به حوزه تولید محتوا. سالها در زمینه ترجمه و تولید محتوا اطلاعات عمومی مشغول به فعالیت هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *